Kirjoittaja Aihe: 406 - Helmapellit ruosteessa  (Luettu 105563 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #75 : 23.08.2010, 16:40:06 »
Mun auto on myös 2003. Oli tehtaan jäljiltä takimmaiset vedenpoisto aukot tukossa. Se muovipinnoite meni yli niistä hahloista. Jouduin mattoveitsellä leikkaamaan auki. Hahlosta rupes valumaan tosi hienoa hiekaa kuin tiimalasista. Ei mitään valtavia määriä. Nopeutin sen poistumista paineilmalla ja pölyn imurilla. Edessä oli vastaavat aukot painettu umpeen ilmeisesti huollossa hallinosturilla. Kotelot oli takapäästä sisältä siistit ja virheettömät. Merkkejä kotelosuojasta en havainnut joten suojasin ne asian mukaisesti. Paineilma paljasti kohdat mistä kannatti suoja-aine laittaa sisää! Oviaukkojen päältä listat pois ja takapyörän edestä tulppa pois.

Näin siis mulla tilanne helmojen kanssa. Kilometrejä takana 304tkm. En tiedä olisko pitänyt antaa olla ummessa kun oli niin hyvin säilynyt?! On niitten täytynyt tuulettua jotenkin vaikka olivat ummessa. Ei kait voi sanoa kovin yleiseksi ongelmaksi noita helman ruostumisia? Maahantuojalla sainoivat kyllä vaihtaneensa jonkun helman takuuseen.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2010, 17:25:53 kirjoittanut #timo# »

smy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
  • 407 SW 2.0 HDI aut (185tkm) 06/08
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #76 : 07.09.2010, 00:12:59 »
Heinäkuussa on 2003:sta käytetty Pörhöllä kuvattavana. Kukkia puskee vasempaan helmaan edessä ja takana. Lisäksi maalikuprua  on ilmestunyt vasemman takaoven alalaitaan ja etuoven etulaitaan. Maalinpaksuusmittarilla on tarkastettu ettei ole ylimaalattu. Paperit on pistetty maahantuojalle, mutta eipä ole ainakaan vielä vastausta kuulunut. Soittelen perään syyskuulla.

Mulla on kuskin oven alalaita kanssa aika pahassa hapessa. Käyttöönotto 12/2002. Auton historia tiedossa kun itse ajettu. Eteläsuomen suolaa on viskottu päälle kunnolla.
hmm. huoltokirja on kyllä täydellinen, mutta mitään koricheckkejä kukaan ei ole edes tarjonnut...

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #77 : 07.09.2010, 14:55:22 »
Takuuehdot eivät sisällä mitään ehtoa mistään tsekkauksista tai huoltokirjasta. Mielestäni aika vahvoilla on kuluttaja tämänkaltaisissa tapauksissa. Jos alkavat pupattamaan jostain tsekkauksista, niin kuluttajaneuvonta jatkaa asiaa tarvittaessa.
http://www.kuluttajavirasto.fi/kuluttajaneuvonta/

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #78 : 07.09.2010, 17:57:42 »
Tsekkauksista mullekin alettiin urputtamaan. Pyysin PSA:n alkuperäiset ehdot alkuperäisellä kielellä, kun huoltokirjassa ei asiasta mainita -> ääni muuttui kellossa :D

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #79 : 14.10.2010, 19:33:51 »
Yksi merkittävä tekijä autojen ruostumisessa on lämpimän autotallin käyttö talvella. Tuskin auto ehtii sulamaan ja kuivumaan yön aikana ja märkänä pakkaseen ajettaessa jokainen voi ymmärtää, mitä jäätyvä kosteus koteloissa saa aikaan.

Nimenomaan, kotelo ei sisältä ehdi yhdessä yössä kuivumaan. Mitä tulee tuohon ongelmakohtaan, niin jos auto on/olisi uutena suojattu oikein, ei kyseistä ongelmaa olisi. Se, että jälkisuojaus on tehty uutena ja silti tällainen käy, osoittaa ettei työn tehnyt yhtiö 'tiedä mitään' rakokorroosion ehkäisemisestä.

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #80 : 15.10.2010, 13:11:31 »
Kukkia puskee vasempaan helmaan edessä ja takana. Lisäksi maalikuprua  on ilmestunyt vasemman takaoven alalaitaan ja etuoven etulaitaan. Maalinpaksuusmittarilla on tarkastettu ettei ole ylimaalattu. Paperit on pistetty maahantuojalle.

Vastaus maahantuojalta :"ei korjata puhkiruostumistaakusta". -> Seuraan asiaa ja käytän autoa näytillä vaikka vuosittain, ettei käy niin että yhtäkkiä ruostuminen on lähtenytkin etenemään ulkopuolelta sisäpuolelle.
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #81 : 15.10.2010, 18:40:28 »
...tarvikekotelo oli paketista ja suojapussista avattessa osoittanut rasvan seassa jo merkkejä pintaruosteesta - ei siis pitkää ikää odotettavissa.

Pieni pintaruoste ei haittaa mitään, sen voi pelkistää tai poistaa mekaanisesti.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #82 : 15.10.2010, 19:51:21 »
...helmojen vedenpoisto reikien avaaminen/huoltaminen ajoissa pitäisi ne sisältä yhtä hyvän näköisinä kuin ulkopuoleltakin näyttävät.

Oikeastaan tuon välivahvikkeen ja ulkohelmapellin väliseen saumarakoon, ei vedenpoiston kunnossa olokaan auta. Siinä pitäisi olla vaha tai muu tiiviste. Jollainen aikoinaan helmapeltien alasauman välissä mm. eräässä mallissa olikin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #83 : 16.10.2010, 09:06:13 »
Kun vaihdatte/korjaatte helmapeltejä, ottakaa samalla muutamia kuvia, niin näkisi itsekin, millainen rakenne sisällä tarkalleen on ja missä kunnossa (tuo rakenne on jo selostettu tämän viestiketjun aiemmissa viesteissä, mutta kuva kertoisi vielä enemmän).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #84 : 16.10.2010, 13:07:10 »
No ei ole ainakaan omasta kiesistä helmapellit ruosteessa, niitä tuli testattua tänään alokasmaisen töppäilyn muodossa. Öljynvaihdon yhteydessä autoa alas laskiessa olin jättänyt autopukin liian lähelle autoa ja tietenkin pukin pää osui b-pilarin kohdalle kuljettajan puolelle jääden kantamaan auton koria. Jos olisi ollut laho, olisi pukin pää mennyt läpi helman, mutta tuli vain noin 1cm:n syvyinen ja 5cm:n pituinen painuma ja pelti tuntui olevan täysin terve. Huolimattomuutta, huolimattomuutta ja vähän harmittaa, mutta toisaalta tuli todettua, ettei ainakaan tässä yksilössä ole helmat ruosteessa. ;D

Ps. Tätä autoa ei ole koskaan pidetty lämpimässä tallissa, muuten kuin satunnaisesti huoltojen ja korjausten ajan. ;)
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #85 : 16.10.2010, 17:30:05 »
Meidän vanhassa 1996 406:ssa ei ollut YHTÄÄN ruostetta helmakoteloissa. Vuonna 2010. Ja varmasti oli ollut huonolla pidolla ja paskanen aina.

Rd. Vortex

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #86 : 21.10.2010, 18:51:32 »
Näköjään omastakin 338tkm ajetusta 2.1TD 406:sta ruostui helma puhki. Oikean takapyörän etupuolella helmassa pieni kohta, jossa pellistä jäljellä vain muisto. Jokin aika tuli noita helmoja koputeltua ja kuunneltua, onko ehjää, mutta eipä tuota tullut huomattua. Sinälläänhän tuo nyt ei minään valtavana yllätyksenä tullut, kun takapyörien lennättämä hiekka, lika yms. tiputtaa maalit helman takaosasta irti.

Saa nyt nähdä, viitsiikö tuota vielä lähteä korjuuttamaan, vaiko siirtyisikö sitten ensi vuoden puolella VAG-konsernin puolelle ihmettelemään, mitä siitä Passatista oikein hajoaa/ruostuu.  ;)

Ilmari

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #87 : 23.10.2010, 21:57:27 »
Käytin juuri 2003-mallin 406 ruostesuojausfirman käsittelyssä, kun arvioin sitä pitäväni pidempään kuten yleensäkin olen autoilleni tehnyt. Raportti firmalta kertoi, että molemmissa kynnyskoteloissa oli koko matkalta pintaruostetta "vähäisessä" määrin. Kiinnostuin nyt tutkimaan tätä viestiketjua ja kovin tuntuu tulevaisuus tyrmäävältä. Vielä keväällä autoa ostaessa kuvittelin muutamien lukemieni artikkeleiden pohjalta, että tämä menopeli ei juuri ruostu. Itse en ole paikkoja tutkinut, ja vähän vaikeaa se nyt saattaa ollakin, kun päälle on sumutettu kotelosuoja-aineet.

Kertokaapa, mistä sinne koteloon pääsee kurkkimaan ilman endoskooppia, tai sitten sen kanssa.

Toinen juttu on nuo vedenpoisto/tuuletusreijät. Missä niitä oikein on? Saumaa kurkkiessa ei juuri sellaisia näkynyt, varsinkaan kun nyt on pohjasuojamassat päällä. Nostokohtien vieressä arvelin jonkun pienen reijän olevan, mutta onko missään muualla.

Tuo ruostesuojaus tuntuu ainakin piilottavan ja ilmeisesti tukkivankin reijät, jos niitä siellä on. Nyt pitäisi ne löytää ja rassata auki. Jos ei muu auta, sitten pitää ehkä ruveta itse porailemaan reikiä sauman viereen, että saa jotakin pakotietä kondessivesille ja ilmanvaihdolle? Vai kuinka noita ruostemurheita pitäisi ehkäistä ja hoitaa?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #88 : 23.10.2010, 23:29:21 »
Nyt kun autosi on suojattu, on edessäsi huolettomia kilometrejä korin osalta, en tekisi mitään jatkotoimia. Vastaavasti on suojattu oma 407 ja ajoa vaan.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #89 : 25.10.2010, 13:42:44 »
Tosiaankin, heti nostopisteiden etu- ja takapuolella on aivan hengettömän kokoiset reiät, jotka hiesu tukkii hyvin pikaisesti. Itse en ole muita reikiä löytänyt.
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003