Kirjoittaja Aihe: Viive kaasuun reagoinnissa  (Luettu 32117 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Christer

  • Vieras
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #30 : 10.03.2009, 08:23:25 »
Tuli hommattua -05 2.0 407sw executive pari päivää sitten ja tämä kyseinen kaasupolkimen "ominaisuus" alkoi ahdistaa heti. Huoltoaika on varattu, mutta oisko kellään tuoreempaa tietoa mistä tämä rasittava vika johtuu, ja mikä siihen auttais? Ihan vaan siltä varalta että vastaukseksi huollosta tulee että se on OMINAISUUS. Autolla on kurvailtu 100 000 km.

Se on kyllä valitettavasti ikävä OMINAISUUS! Ainakin vm. -05 1.8 koneella. Valitin aikoinaan kun auto oli uusi, ja olin aikaisemmin tottunut autoihin, jotka reagoivat heti kaasuun (ei pösöjä), mutta maahantuojan mukaan se on sähköisen kaasupolkimen ominaisuus (=toivomuspoljin, ei kaasupoljin).

Kyllä tähän tottuu, olen nyt ajanut tällä kohta 4 vuotta, enkä enää paljon siihen reagoi  ;D.

Vesseli80

  • Vieras
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #31 : 10.03.2009, 08:29:45 »
Kävin autoa ostaessa kokeilemassa myös -05 1.8sw:tä ja siinä tätä ominaisuutta ei ollut.... ja tätäkin ketjua lukiessa voi päätellä että ongelmaan saattaisi löytyä myös korjaus. Esim. polkimen kalibrointi, uusi softa, kiihdytysanturi (mikä ikinä onkaan) ???

Vesseli80

  • Vieras
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #32 : 10.03.2009, 09:27:37 »
Olisi myös mieleenkiintoista tietää missä kaikissa malleissa tätä viivettä/tunnottomuutta esiintyy. Eli jos omistat ns. hidasälyisen pösön niin kerroppa auton ikä, mallli, varustelutaso jne.

Itselläni siis 407sw 2.0(100kw) executive vm2005


jalat

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 221
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #33 : 10.03.2009, 12:06:03 »
Ainakin joissain automerkeissä moottorin ilmansuodattimen vaihtaminen uuteen vaikuttaa suoraan kaasun reagointiin (sekä kulutukseenkin). yleensähän noita suodattimia ei taideta vaihtaa kuin 60 000km välein tai sinnepäin. Mutta kun se suodatin maksaa sen 10-20e, niin kyllä sen ehkä voi investoida kerran vuodessa. Itse vaihdoin öljyt tänään autoon ja ajattelin iltapäivällä vaihtaa tuon suodattimen. Näkee tankkaus.comissakin suoraan vaikuttaako miten kulutukseen öljyjen ja suodattimen vaihto.

Kaverin tdi golffin keskikulutus putosi melkein litralla kun vaihtoi ilmansuodattimen. Toisen kaverin tdi golffi reagoi herkemmin kaasuun kun vaihtoi ilmansuodattimen. Pösöistä ei vielä kokemusta. Mutta ehkä loppuviikosta on.

Ei ehkä korjaus tähän ongelmaan. Mutta kokeilemisen arvoinen, jos olet ostanut käytetyn auton ja sen moottorin ilmansuodattimen vaihdon edellisestä ajankohdasta ei ole mitään tietoa.
308 wagon 1.6hdi 110 fap vm. 2009

Karvis

  • Vieras
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #34 : 10.03.2009, 16:58:56 »
Mulla oli joku aika takaperin vuorokauden koeajossa 407sw 2.0 confort -05, ja siinä ei esiintynyt mitään viiveitä kaasussa :-\

Jallupoika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 194
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #35 : 10.03.2009, 19:29:19 »
Mua taas ärsyttää EW10:n kaasun palautus, vaihdetta vaihtaessa ikäänkuin kiekaisee, ellei löysää kaasua reilusti ennen kytkimen painamista. Ei tasan johdu vaijerista, oliskohan EGR tai tyhjäkäyntimoottori, jotka reagoi jotenkin myöhässä? Olis tosiaan kiva jos kierrokset putoais hieman nopeammin, onko muilla samaa oiretta 406 FL:ssä?
Entiset: 405, 406 GW. Nykyinen: 207 RC

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 147
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #36 : 10.03.2009, 20:49:57 »
Mua taas ärsyttää EW10:n kaasun palautus, vaihdetta vaihtaessa ikäänkuin kiekaisee, ellei löysää kaasua reilusti ennen kytkimen painamista. Ei tasan johdu vaijerista, oliskohan EGR tai tyhjäkäyntimoottori, jotka reagoi jotenkin myöhässä? Olis tosiaan kiva jos kierrokset putoais hieman nopeammin, onko muilla samaa oiretta 406 FL:ssä?
Kyllä omassakin on lievää viivettä kaasun palautumisessa. Tuntuu siltä, että tuo palautuminen pienemmille kierroksille on jostain kumman syystä nopeutunut ajan myötä, vai olisiko siihen vaan jo tottunut. Alkujaan oli jonkin verran häiritsevä vaiva.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 394
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #37 : 10.03.2009, 21:41:28 »
Tuo "kaasuläpän vaimennus" on kai suuren yleisön toive, joka tuntuu olevan lähes kaikissa nykyisissä autoissa. Tekee nopeasta vaihtamisesta lähes mahdotonta tai ainakin nykivää, mutta ehkä helpotta keskimääräisen kuskin rauhallista vaihtamista. Minun mukaan täysin älytön ominaisuus, joka ei kyllä minulla olleessa 406 FL:ssä ollut kovinkaan paha moneen muuhun autoon verrattuna. Jos vaihdan "normaalisti", kone kiekaisee kytkintä painettaessa ja sitten nykäisee kytkintä nostettaessa. Pehmeä vaihto vaatii kiihdytyksen lopettamisen ennen vaihtoa ja piiiitkän odottelun ennen kytkimen nostoa.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 391
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #38 : 10.03.2009, 23:12:32 »
Mulla oli joku aika takaperin vuorokauden koeajossa 407sw 2.0 confort -05, ja siinä ei esiintynyt mitään viiveitä kaasussa :-\

Mistäköhän viiveestä tai "tyhjästä" me kukin puhumme? Paikaltaan lähtiessä olevasta tarpeesta painaa kaasua tavallista enemmän (mitä omassani ei ole), vai viiveestä kaasun painalluksen jälkeen (ei mitää reagointia puoleen sekuntiin) tultaessa moottorijarrutuksella lähelle tyhjäkäyntikierroksia, esim. hitaassa risteyksessä käännyttäessä kun esim on väistetty vastaantulevia (tätä minulla on)?

Olen sitä mieltä että näiden ominaisuuksien huomaaminen riippuu osin ajotyylistä, esim. kuinka tehokkaasti paikaltaan lähdetään tai tullaanko risteykseen kytkin pohjassa/vaihde vapaalla vai vaihde päällä ja kaasu ylhäällä.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Vesseli80

  • Vieras
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #39 : 11.03.2009, 01:52:16 »
Mistäköhän viiveestä tai "tyhjästä" me kukin puhumme? Paikaltaan lähtiessä olevasta tarpeesta painaa kaasua tavallista enemmän (mitä omassani ei ole), vai viiveestä kaasun painalluksen jälkeen (ei mitää reagointia puoleen sekuntiin) tultaessa moottorijarrutuksella lähelle tyhjäkäyntikierroksia, esim. hitaassa risteyksessä käännyttäessä kun esim on väistetty vastaantulevia (tätä minulla on)?

Olen sitä mieltä että näiden ominaisuuksien huomaaminen riippuu osin ajotyylistä, esim. kuinka tehokkaasti paikaltaan lähdetään tai tullaanko risteykseen kytkin pohjassa/vaihde vapaalla vai vaihde päällä ja kaasu ylhäällä.


Omassa tapauksessa molemmista. Jälkimmäisenä mainittu häiritsee ehkä enemmän. Ostin auton liikkeestä 5pv sitten ja olen ollut yhteydessä myyjään ja huoltoon, kumpikaan ei kyseenalaistanut vikaa, eikä höpissyt mistään ominaisuuksista. Menee takuukorjauksena jos ja kun vika löytyy. Harmi vaan et joutuu odottaa huoltoa vajaa pari viikkoa.
En kyllä aio henk.koht. tyytyä/tottua moiseen mennäkövaieikömennä kaasuun... ei kuulu mielestäni tämän tason autoon. Muuten auto on ollut kaikkea mitä odotin ja enemmänkin, mahtava ajettava 8)

KariH

  • Vieras
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #40 : 14.03.2009, 22:22:11 »
Olisi myös mieleenkiintoista tietää missä kaikissa malleissa tätä viivettä/tunnottomuutta esiintyy. Eli jos omistat ns. hidasälyisen pösön niin kerroppa auton ikä, mallli, varustelutaso jne.

Itselläni siis 407sw 2.0(100kw) executive vm2005



Itsellä 407 SW 1.8 -05 ja tuo viive esiintyy kun automaatti-ilmastointi on päällä mutta kun sen ottaa pois niin niin viivettä ei ole.

Minulle kerrottiin, että kompura päälläollessaan vie sen verran paljon tehoja josta tämä johtuu, tiedä sitten.. :-\

Christer

  • Vieras
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #41 : 15.03.2009, 09:30:32 »
Itsellä 407 SW 1.8 -05 ja tuo viive esiintyy kun automaatti-ilmastointi on päällä mutta kun sen ottaa pois niin niin viivettä ei ole.

Minulle kerrottiin, että kompura päälläollessaan vie sen verran paljon tehoja josta tämä johtuu, tiedä sitten.. :-\

Olen itse huomannut saman, ilmastoinnin sulkeminen parantaa vaivan huomattavasti, mutta ei täysin poista sitä.

On tainnut pösön insinööreiltä jäädä opinnot pahasti kesken, olisivat vähän vakoilleet kuinka "premium-merkit" ovat asian ratkaisseet  :(.

pökötti406

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #42 : 02.04.2009, 12:02:50 »
"Mua taas ärsyttää EW10:n kaasun palautus, vaihdetta vaihtaessa ikäänkuin kiekaisee, ellei löysää kaasua reilusti ennen kytkimen painamista. Ei tasan johdu vaijerista, oliskohan EGR tai tyhjäkäyntimoottori, jotka reagoi jotenkin myöhässä? Olis tosiaan kiva jos kierrokset putoais hieman nopeammin, onko muilla samaa oiretta 406 FL:ssä?"

Mulla on 406 2.0stfl vm.00 ja 406 2.0st vm.98 molemmissa kaasu putoaa heti kytkimen painalluksesta alas, eli vaihtaminen on sujuvaa nopeissa kiihdytyksissäkin ;P   summasummarum saataa pösöissä olla paljon yksilö eroja, tiedä sitten mistä mahtaa moinen johtua???



_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 184
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #43 : 02.04.2009, 13:17:06 »
Mua taas ärsyttää EW10:n kaasun palautus, vaihdetta vaihtaessa ikäänkuin kiekaisee, ellei löysää kaasua reilusti ennen kytkimen painamista. Ei tasan johdu vaijerista, oliskohan EGR tai tyhjäkäyntimoottori, jotka reagoi jotenkin myöhässä? Olis tosiaan kiva jos kierrokset putoais hieman nopeammin, onko muilla samaa oiretta 406 FL:ssä?

Saman huomasin 308 SW:ssä, kun kävin sellaisen koeajamassa. Koneena oli 120 VTi-moottori. Nopeassa vaihteenvaihdossa kone kiekaisi, vaikka kaasun päästi ylös ennen kytkimen polkaisua  ???. Tosin normaalissa rauhallisessa ajossa tätä ei huomannut. Muuten erinomainen ajettava ja miellyttävä moottori.
Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010
Ex: Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

Jallupoika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 194
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #44 : 02.04.2009, 18:36:38 »
Saattais johtua esim. EGR-venttiilistä, joka osakaasulla blandaa pakokaasua sekaan, ei sitten vaihtaessa ehdi sulkeutua tarpeeks nopeasti. Jos kiihdytän isolla kaasulla kierrokset tippuu jotenkin nopeammin.
Entiset: 405, 406 GW. Nykyinen: 207 RC