Kirjoittaja Aihe: Viive kaasuun reagoinnissa  (Luettu 32023 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #45 : 03.04.2009, 13:38:51 »
Moottorin pyörintänopeuden laskun hallinta on peruskauraa ja toimii juurikin mainitusti. Pudottaen kierroksia hallitusti kierrosluku-alueen matalassa päässä.

Nykyvehkeissä tuota vääntömomenttia ei tyhjäkäynnillä ole kovinkaan paljoa, johtuen emissioteknisistä määräyksistä. Päästömääräysten vaatimukset täyttääkseen on tehtävä tiettyjä kaasunvaihdon ajoitus- ja ohjainsäätöteknisiä asetuksia.

Tietty voihan ajoneuvossa olla vikaakin, josta viive johtuu.

Toisaalta nykyään et kuljettajan ominaisuudessa ohjaa moottoria, vaan pyydät jotakin sopivaa vääntömomenttia - jonka ohjain sitten kaasuläpän servon kautta tarjoilee.

jani_h

  • Vieras
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #46 : 15.09.2015, 21:45:37 »
Auto: 2006 407 SW 2,2 Sport.

Nosto vanhalle aiheelle.

Itse jo auto ostaessa (v. 2013) huomasin heti koeajossa, että autohan ei käyttäydy kuin aikasemmin ajamani autot. Kun hyvässä vauhdissa polkasee kaasun pohjaan, niin on haastavaa saada aikaan sellaista nytkähdystä, jota odottaa "tavalliselta" kaasulta.

Sittemmin tosiaan luin, että pösön kaasupoljin on pikemminkin toivomuspoljin. No tämä kävi maallikolle sinänsä järkeen, että kun on hienot lambdat pakoputkistossa, niin voidaan ohjelmallisesti takaisinkytkennällä pitää huoli, ettei pyttyyn tule tarpeettomasti sellaista seosta, joka ei pala optimaalisesti.

Tässä vanhassa langassa kuitenkin esiintyy vinkki, että ilmastoinnin poissulkeminen parantaisi kaasun reaktiivisuutta. En ole vielä ehtinyt testata vinkkiä (aion kyllä huomenna!), mutta sen toimivuus mietityttää jo etukäteen siihen nähden mitä olin ajatellut toivomuspolkimen tekevän (eli vahtivan polttoaineen ja ilman sekoitussuhdetta palamisjäännösten perusteella).

Kysymys siis kuuluukin, että olenko keskenäni fundeerannut toivomuspolkimen toimintaperiaatteen väärällä tavalla vai onko sen idea juuri siinä, että kontrolloidaan polttoaineen ja hapen suhdetta kiihdyttäessäkin?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 285
    • CitiX Oy
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #47 : 16.09.2015, 06:58:41 »
Poljin on pelkkä potiometri, eli mitän vaijereita kaasuläpälle ei mene. Poljin siis esittää toiveen moottoriohjaimelle että nyt tarvitaan tämänverran tehoa, jolloin sähköinen kaasuläppä yrittää toteuttaa toiveen parhaansa mukaan. Mutta esim jos talvella on liukasta niin silloinhan toivetta ei välttämättä toteuteta koska pyörän alkavat sutia ja auto ei annan kaikkea tehoansa.
Siinä että tieto kulkee sähköisesti eriohjainlaitteiden kautta ja että sähkömoottori käyttää kaasuläppää voi esiintyä pientä viivettä vrt. vanhaan vaijeri käyttöiseen kaasuun.
Lisäksi sinullahan on toinenkin "toive kytkin" autossa, eli vakionopeudensäädin. Sillä kerrotaan autolle vain nopeustoive, jonka se koittaa parhaansa mukaan pitää.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Benkku

  • Vieras
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #48 : 16.09.2015, 23:49:50 »
Tässä vanhassa langassa kuitenkin esiintyy vinkki, että ilmastoinnin poissulkeminen parantaisi kaasun reaktiivisuutta. En ole vielä ehtinyt testata vinkkiä (aion kyllä huomenna!), mutta sen toimivuus mietityttää jo etukäteen...

Samalla hetkellä kun poljin painuu mattoon, moottorinohjain kytkee ilmastoinnin kompressorin irti, joten ei sitä tarvitse manuaalisesti irtikytkeä.

pökötti406

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #49 : 17.09.2015, 13:13:32 »
Missä malleissa tämä toiminto on käytössä on siitä tietoa?

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 114
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #50 : 17.09.2015, 20:30:03 »
On olemassa ihan penkitystuloksia joissa on tutkittu paljonko ilmastoinnin päälläolo vaikuttaa tehoihin eli ei se kyllä täysin kytkeydy pois.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Benkku

  • Vieras
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #51 : 18.09.2015, 00:52:32 »
Missä malleissa tämä toiminto on käytössä on siitä tietoa?

Soprttimalleissa ainakin eli 406 2.2 sport, 407 vastaava, kaikki kolmelitraiset, jopa 605 'jurakauden mallissa' parinkymmenen vuoden takaa, on kyseinen toiminto.

Benkku

  • Vieras
Vs: Viive kaasuun reagoinnissa
« Vastaus #52 : 18.09.2015, 00:53:16 »
On olemassa ihan penkitystuloksia joissa on tutkittu paljonko ilmastoinnin päälläolo vaikuttaa tehoihin eli ei se kyllä täysin kytkeydy pois.

Mistä mallista? THP:ssä lähtee kompura irti myös.