Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)  (Luettu 29918 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #60 : 15.10.2012, 19:44:20 »
Yksi vaihtoehto on käyttää ajoituksessa toisen XU-moottorin täysmetallista siipapyörää hihnan vaihdon aikana. Tietty jos ostat uuden vulkanoidun, on jopa fiksumpaa.
Audi A4 Tdi Q

makzy

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #61 : 15.10.2012, 19:51:01 »
Kumi sen verran ehjä, että lykkään sen paikalleen vielä. Ongelma on vain se että mitä reikää käytän vauhtipyörästä, että voin lukita nokat tapeilla.??

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #62 : 15.10.2012, 19:55:03 »
Niin tuota, ajoitusasennossa kaikki männät ovat sylinterin puolivälissä. Itse en saanu startin takana olevasta reiästä ajoitustappia uppoamaan vauhtipyörään missään järkevässä kohdassa. Olisiko ajoitusreikä jossain muualla, esim moottorin takapuolella?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=35362.msg230187#msg230187
« Viimeksi muokattu: 15.10.2012, 19:58:27 kirjoittanut PL »

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #63 : 15.10.2012, 20:24:35 »
XU moottoreissa ei tapitettavaa ajoitusreikää ole eli ei lukita tapilla vauhtipyörästä, vaan hammaskehästä (esim. Facom D86).

yera-arts

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #64 : 13.05.2013, 20:44:22 »
Auto: 1996 406 1,8 (XU7JP4, VF38ELFYE80254002).

Teen tuossa kansiremonttia ja kysyisin neuvoa. Kaikki on menny tähän asti hyvin, jopa paljon puhuttu holkkikin löysi paikkansa oikean kannen pultin alle, mutta nyt ei mene jako kohilleen ilman että venttiilit kilkkaa mäntiin. Ensin laittaa kampiakselin vaikka tapilla siihen loveen joka on hihnapyörässä ja lohkossa kello 10 kohdilla. Seuraavaksi laittaa pakonokka-akselin tapilla siihen reikään n. klo 7 kohdalla. Imunokka-akseli ei suostu menemään kohdistuskohtaan asti n. klo 5. Vaan jää johonki klo 4 kohdille jolloin venat ottaa mäntiin. Aiemmissa autoissa tottunu että 1 mäntä on ykk:ssa silloin, kun ajotusmerkit kohdallaan, mutta tässä näyttää 2 ja 3 olevan ykk:ssa kun kampiakselin merkki kohdallaan. Missähän mulla nyt mättää? voiko venttiilin säätimet olla niin juntturassa että pitää venaa suotta auki väärään aikaan? Onko kannesta otettu liian iso lastu?

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #65 : 13.05.2013, 20:50:10 »
Luultavasti hihnapyörän kumivulkanointi on pettänyt, jonka takia ajoitusmerkki ei ole enää kohdallaan. Aloitustiedot ovat puutteelliset, mutta todennäköisesti tässäkin kaikki männät ovat iskun keskellä ajoitusasemassa. Vauhtipyörältä voi myös löytyä ajoitusreikä jostain startin lähistöltä tai sen takaa.

yera-arts

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #66 : 13.05.2013, 21:29:33 »
Näyttää tuo kohdistusreikä olevan 130-140 astetta myötäpäivään kiilaurasta tääs mun hihnapyörässä.. Ei välttämättä ole oikeassa kohtaa jos 2 ja 3 männät on ylhäällä tuon mukaan.. Jos olisi vaikka kuva tai tietoa johon verrata. Vauhtipyörässä en huomannu merkkiä kun 1 mäntä oli ykk:ssa.

[ylläpito on poistanut liitteen]

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #67 : 13.05.2013, 21:46:36 »
Laitatko ne auton täydelliset tiedot. Tässä aiempaa keskustelua XU-moottoreihin liittyen: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=61284.msg264912#msg264912. Näihin kun vertaa, niin ajoitusreikä ei ole oikeassa kohdassa: linkki 1, linkki 2.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2013, 21:49:38 kirjoittanut PL »

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #68 : 13.05.2013, 23:17:41 »
Käytettyä värähtelyvaimentimella varustettua hihnapyörää ei tule käyttää kampiakselin ajoittamiseen, koska hihnakehä on voinut luistaa keskiöön nähden - niinkuin tuossa tapauksessa on käynyt.

Kampiakselin kiila osoittaa 90 astetta 'lohkon pystykeskilinjasta taakse' eli on saman suuntainen lohkon alatason kanssa, tällöin männät ovat samassa korkeusasemassa ja nokkien lukitustappien pitäisi mennä paikoilleen - mikäli näin ei ole on yläkerran ajoitus pielessä.

Irroita 3 ja 4 sylinterin tulppa, aseta kumpaankin tulppareikään saman pituinen minimissään luokkaa 300 mm:n pituinen puikko sekä keskelle venttiilikopan kantta 3 sylinterin puikon taakse peili - näin eliminoit parallaksivirheen puikon päiden korkeusaseman tarkastelussa. Idea lienee selvä eli sitten vain kääntämään kampi-akselia ja silmäilemään puikkojen päiden korkeusasemaa.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2013, 23:23:08 kirjoittanut Benkku »

yera-arts

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #69 : 14.05.2013, 17:44:53 »
Kiitos vastauksista, ja liittämisestä jo aiempaan ketjuun. Vuosimalli on 1996, Moottori 1760 cm3. Valmistenumero VF38ELFYE80254002. Eli asemointi 90 astetta ykk:sta, kiilaura vasemmalle lohkon koneistuksen suuntaan. Ja Mittaan vaikka 3-4 männän asemointia, ettei ole korkeuseroa. Nokat tapeilla ja sitten hihna...

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #70 : 14.05.2013, 20:54:19 »
Kiilaura osoittaa moottori asennusasemassaan 30 astetta taakse alaviistoon, joka on sama kuin moottorin asennuskulma - eli kiilan/uran oltava lohkon alatason suuntainen.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #71 : 16.05.2014, 01:34:47 »
Kyselin One-Too Diapaz Mini:n (ks. aiempi viestini; sama laite kuin Facom DT.Hertz) valmistajalta, olisiko mahdollista saada lista kaikista niistä Peugeot-moottoreista, joille heidän laitteensa mukana toimitettavassa kiristysarvoja sisältävässä kirjassa on ilmoitettu arvot tai jos voisivat edes ilmoittaa, onko arvot ilmoitettu niille tietyille moottoreille, joiden kanssa itse tulisin laitetta käyttämään.

Vastaus tuli saman päivän aikana ja totesivat, että kirja sisältää kireysarvot (Hz) listaamistani moottoreista seuraaville: XU7JP4, XU10J4R, XU10J2, XU7JP, DW10 ja TU1M. XU10J4RS:lle eivät arvoja kuulemma tiedä, mutta toisaalta itse selvitin, että Peugeotin korjaamokirjallisuuden mukaan ne ovat samat (esikiristys 45 SEEM, kiristys 26 SEEM ja tarkistus 32-40 SEEM) kuin 16-venttiilisille saman sarjan moottoreille XU7JP4 ja XU10J4R eli siispä myös ilmoitettuja Hz-arvoja voinee soveltaa XU10J4RS:ään.

Lähetin vastaavan tiedustelun myös Facomille heidän DT.Hertz-laitetta koskien, mutta siihen en koskaan saanut vastausta. Myöskään turkulaista Facom-edustajaa Työkalutukkua ei ilmeisesti kiinnostanut myydä ko. laitetta, koska he eivät vastanneet tarjouspyyntööni millään tavalla.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2014, 10:35:16 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #72 : 16.05.2014, 01:53:26 »
Tässä yksi linkki lisää kireyden määrittämiseen liittyen:

http://mustautop.e-monsite.com/pages/tension-courroie.html

Kuva yhdestä Facomin DT.Doc-kirjan sivusta, josta on luettavissa edes joitakin Hz-arvoja (tosin kuvassa näkyvät vain esikiristysarvot, ei loppukiristysarvoja):

http://staticclub.caradisiac.com/1/mecanique-technique/607/photo/hd/3921289392/3534792b2f/607-pre-tension-big.jpg
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #73 : 12.10.2014, 11:42:30 »
Auto: 1997 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 7485/07.05.1997, ABS, automaatti-ilmastointi, 311 000 km).

Vauhtipyörän lukitustyökalu on lähestulkoon pakollinen hihnapyörää irrotettaessa. Esimerkiksi Facom D86 tai Franklin TA445 (ebay) ovat sopivia. Sopii paikalleen starttia irroittamatta, kunhan molemmista reunoista sahaa yhden hampaan pois. Lukitustyökalu laitetaan startin pulttiin, painetaan vauhtipyörää vasten ja kiristetään M10 mutterilla.

Tuollainen lainauksen viestissä mainittu lukitustyökalu minulta löytyy, mutta XU10J4RS:n kanssa on 306:n moottoritilassa todella ahdasta, joten on hieman vaikeuksia löytää tai päästä käsiksi siihen paikkaan, johon lukitustyökalu pitäisi kiinnittää. Imusarja on niin kiinni jäähdyttimessä, että siitä välistä ei saa edes kättä mahtumaan. Kaasuläppäkotelon alapuolelta pääsee jollain tavalla käynnistinmoottoriin käsiksi, kunhan edestä purkaa pois osia, mutta sitä kautta sinne ei näe. Auton alta puolestaan käynnistinmoottorin näkee edes jollain tavalla, mutta sieltäkään ei tunnu käsi mahtuvan kaikkien letkujen ja putkien ohitse (ohjaustehostimen pumpun irrottaminen saattaa helpottaa hiukan).

Onko tuo mainittu käynnistinmoottorin pultti niistä kolmesta se lähinnä auton etupäätä oleva, alimmainen? Se on ainoa, joka tulee sen verran läpi, että siihen saanee juuri kiinnitettyä lukitustyökalun mutterilla ja siinä paikkeilla näyttäisi olevan aukko, josta vauhtipyörän hammaskehä näkyy.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

« Viimeksi muokattu: 12.10.2014, 11:47:02 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #74 : 12.10.2014, 21:08:57 »
Kyllä, käynnistimen alimmaisen pultin kohdalle vauhtipyörän hammaspyörälukitsin on tarkoitus kiinnittää.