Kirjoittaja Aihe: 505 - Ei aina käynnisty (K-Jetronic)  (Luettu 5557 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
505 - Ei aina käynnisty (K-Jetronic)
« : 08.09.2005, 19:35:15 »
Mulla 505 gri -98 ja se joskus jättää käynnistymättä siten että se vaan jää pyörittään vaan ei sysy. Sitte pitää irrottaa yks ilmaputki, siitä paksusta putkesta joka tulee polttoaineenpaineensäätimeltä jota ennen on ilmanputsari. sitte mennä käynnistämään kaasua painellen ja kun (sttuu) käynnistymään niin se sitte sammu ja putki takasi ja sitte mentiin.

Mistä moinen johtuu? Vika ei ole alipaineensäätimessä jonka kautta kyseinen letku menee.

No kyllä se joskus sattuu lämpimänä lähtemään käyntiin ku painaa kaasua noin pulipolkimen mittaa ja kylmänä vain kääntää avaimesta, vaan joskus sitte ei auta muu kuin irrottaa se putki tai pukata etteenpäin ja vauhisa hypätä kyytiin laittaa kakkosvaihe päälle niin että lone pyörähtää käyntii. Jos pirssi on seissy ajonjälkeen noin 2-tuntia niin se voi olla täysin varma ettei kone käynnisty.

Tuossa 505 GRI:ssä taitaa olla ZEJ-kone (1995 cm^3) ja polttoainejärjestelmänä mekaaninen K-Jetronic. Vian hakuun voi siis käyttää apuna yleisiä K-Jetronic-ohjeita, joita löytyy netistäkin paljon.

Suomalaista tietoa täältä (Volvon 140- ja 700-sarjojen ohjeet sovellettavissa K-jetien osalta):

Linkki 1

Englanniksi:

Linkki 2
Linkki 3
Linkki 4
Linkki 5
Linkki 6
Linkki 7

Googlella löytyy lisääkin.

Käynnistyy siis lämpimänä huonosti tai ollenkaan, mutta kylmänä ihan hyvin? Toimiiko muuten hyvin?

Tässä eräästä K-jet-kirjasta otteita:

Moottori käynnistyy huonosti tai ei ollenkaan kylmänä:
- polttoainepumppu ei toimi
- käynnistyssuutin viallinen
- lämpö-aikakytkin viallinen
- ilmamäärämittarin lautasen lepoasento väärä
- määränsäädin viallinen
- polttoaineen paine väärä (järjestelmä-, ohjaus- tai lepopaine)
- suihkutussuutin viallinen
- imuilmavuoto

Moottori käynnistyy huonosti tai ei ollenkaan kuumana:

- polttoainepumppu ei toimi
- käynnistyssuutin viallinen (vuotaa)
- lämpö-aikakytkin viallinen (käynnistyssuutin suihkuttaa myös kuumana)
- polttoaineen paine väärä (järjestelmä-, ohjaus- tai lepopaine)
- ilmamäärämittarin lautasen lepoasento väärä
- määränsäädin viallinen
- suihkutussuutin viallinen

Onhan tuossa vaihtoehtoja... Bosch-huolloilla ainakin on tarvittavat laitteet K-jetronicin testaamiseen. Kannattaa kysäistä heidän arvaustaan ongelmasta ja hinta-arviota.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2009, 19:22:59, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info