Kirjoittaja Aihe: Ilmastoinnin puhdistus (tunkkainen haju)  (Luettu 13516 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 672
Ilmastoinnin puhdistus (tunkkainen haju)
« : 04.05.2004, 20:21:03 »
Haiseeko ilmastointi? Puhdistusaine auttaa.

Sivusto www.waeco.fi suosittelee tarkistuttamaan vuoden välein järjestelmän paineet ja kylmäainemäärät. Järjestelmään kuuluva kuivaaja pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein, koska se kerää epäpuhtauksia. Kylmäaine sinänsä ei vanhene, ainoa ongelma ovat vuodot. Niiden välttämiseksi ilmastointia pitäisi käyttää edes minuutin verran mahdollisimman usein, mielellään vaikkapa joka päivä tai viikko. Jos kompressoria ei käytetä, tiivisteet kuivahtavat, ja kun laite sitten kytketään käyttöön, ilmaantuu vuotoja, jolloin kylmäaineet karkaavat. Aineet pääsevät joskus myös karkuun lauhduttimesta, joka saattaa tiesuolan vaikutuksesta syöpyä puhki. Lauhdutin on henkilöautoissa yleensä moottorin jäähdyttimen edessä.

Kompressorin tiivisteet kestävät pitempään, jos kompressoria käytetään silloin tällöin. Jos tiiviste nojaa akseliin liikkumatta kuukausitolkulla, se saattaa jopa tarttua kiinni ja vaurioitua nopeammin. Muutaman minuutinkin käyttö kuukausittain kuulemma riittää, mutta kerta viikossakaan ei liene pahitteeksi.  Pakkaskelin ongelma on, että kaikki ilmastointilaitteet eivät silloin käynnisty. Autolla siis pitäisi käväistä vaikkapa lämpimässä pysäköintihallissa, jotta ilmastointia voisi käyttää.

Kun manuaalinen ilmastointi kytketään päälle, ainoa mitä tapahtuu on se, että kompressori kytkeytyy päälle ja jäähdytyskenno alkaa viiletä. Vastaavasti kun se kytketään pois, ilmeisesti pintoihin tiivistyneen veden höyrystyessä sisään tulee hetken aikaa tosi kamalaa hajua.

Ilmastointi jäähdyttää sisään tulevaa ilmaa. Kylmän jäähdytyskennon eli höyrystimen pinnat ovat niin kylmät, että ilman kosteus tiivistyy vedeksi. Vesi kerää ilmasta pölyä ja muita epäpuhtauksia. Kun auto on seissyt, kostea vesi on lämmennyt ja osin haihtunut uudelleen ilmaan. Mukana oleva lika saa sen löyhkäämään kuin vanha tiskirätti. Kosteus on myös oiva kasvualusta kaiken maailman sienille ja bakteereille. Jos haju alkaa käydä sietämättömäksi, autoilmastointien huoltajilla on olemassa ainetta, jonka avulla laitteisto voidaan puhdistaa. Aine on aerosolipakkauksessa. Ilmastointi kytketään päälle, jäähdytys kytketään täysille, kaikki ilmakanavat avataan, sisäkierto kytketään päälle ja puhallin kytketään täysille. Sitten aerosolipakkaus jätetään suhisemaan auton sisätilaan etumatkustajan jalkatilaan.

Auton annetaan käydä ja kierrättää puhdistavaa ainetta sisältävää sisäilmaa noin 15 minuuttia, sitten moottori sammutetaan ja aineen annetaan vaikuttaa vielä toiset 15 minuuttia ikkunat suljettuina. Huolellisen tuuletuksen jälkeen auto on valmis ajoon ja haisevat pöpöt ovat saaneet kyytiä. Aineen hajuste tuoksuu autossa pari päivää, mutta sitten pitäisi ilman taas olla aivan puhdasta.

Jos tätä sattuu lukemaan ilmastointilaitteiden huoltaja, joka ei ole moisesta aineesta kuullutkaan, niin seuraava linkki antaa asiasta tietoa

http://www.forte-nwe.com/

Ainetta myy Tecalemit Oy.

Forte-puhdistusaineen käyttö:

Käynnistä moottori ja sulje kaikki ikkunat. Kytke ilmastointi päälle ja sisäkierrolle. Valitse alhaisin lämpötila ja suurin puhallinnopeus.

Laita ponnepakkaus tasaiselle alustalle auton lattialle matkustajan puolelle siten, että ponnepakkauksesta purkautuva aine sumuttuu kojelaudan ja matkustajan penkin välistä ylöspäin. Paina ponnepakkauksen sumutinnappulaa, poistu ajoneuvosta ja sulje ovet. Ponnepakkaus tyhjenee automaattisesti erikoissuuttimen ansiosta.

Noin 5 minuutin kuluttua ponnepakkaus on tyhjentynyt ja puhaltimen ja sisäkierron ansiosta sumute leviää sisätiloihin ja verhoiluun. Pakkauksen tyhjennyttyä pidä ovet suljettuna vielä 10 minuutin ajan, jonka aikana ilma kiertää edelleen ja puhdistusaine pystyy vaikuttamaan puhdistuskohteisiin. Sammuta moottori ja anna auton olla 15 min ikkunat suljettuna. Tämän jälkeen avaa ikkunat ja tuuleta 5 min ennen autolla ajoa.

Huom. Kun sumutinnappula painetaan alas, se pysyy auki-asennossa. Lopettaaksesi sumutuksen paina voimakkaasti sumutinnappulan ulkoreunoista sisäänpäin, jolloin nappulan lukitus aukeaa.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2009, 20:33:33, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 508 & Peugeot 607

Benkku

  • Vieras
Ilmastoinnin puhdistus (tunkkainen haju)
« Vastaus #1 : 16.02.2005, 23:02:52 »
Ilmastoinnin lämmönvaihdin kennon puhdistus voidaan tosiaan tehdä purkamatta mitään SamiL:n ohjeen mukaan. Vaihtoehtoisesti puhdistus voidaan tehdä purkamalla verhoilua sen verran, että päästään käsiksi höyrystimen (evaporaattori) lämpötila-anturiin, joka irroitetaan ja puhdistusaine suihkutetaan suoraan höyrystimen kennon koteloon ja kennon pinnalle.

Toisaalta kennon puhdistukseen ei itselläni ole koskaan ollut tarvetta eli epämiellyttävää hajua ei muodostu.

Mistäkö moinen sitten johtuu? Kahdesta käytössä huomioitavasta asiasta eli hyvälaatuisen raitisilmasuodattimen käytöstä ja sen oikea-aikaisesta vaihtamisesta sekä ilmastoinnin käytön jälkeisestä ns. 'kennon kuivauksesta'. Yksinkertaisesti kompressori pois päältä ajoissa (muutamaa kilometriä ennen perille saapumista), jotta kennon pinnalle tiivistynyt kosteus poistuu. Ajoneuvon sisälämpötila kun ei kovin paljoa loppumatkan aikana nouse vaikka ilmastoinnin pois kytkeekin.