Kirjoittaja Aihe: Öljyä imusarjassa (turbo)  (Luettu 7833 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Öljyä imusarjassa (turbo)
« : 06.02.2006, 21:20:06 »
Auto: 406 2,0 HDi.

Imusarja oli kostea öljystä ja oli siellä aika lailla sellaista mustaa tahnaa.  Kun tein kytkinremontin, irroitin coolerista ahtimelle menevän letkun niin sieltä lorahti kyllä öljyä. Onko aihetta huoleen?

Jos mikään muu kuin öljyä noissa imuilmaputkissa ei viittaa ahdin vaurioon, pitäisin tuota täysin normaalina. Laskisin tuon suljetun kampikammion tuuletusjärjestelmän ominaisuudeksi. Yleensä tuo putkiin kertynyt öljy rupeaa ennemmin tai myöhemmin tihkumaan jostain saumasta ulos. Tähän mennessä lähes jokaisessa ahtamattomassa ja ahdetussa dieselmoottorissa on ollut öljyä imuilmaputkissa, ainoa poikkeus oli 309, jossa huohotusletku tuli ilmanpuhdistimen koteloon, filtteripanoksen likaiselle puolelle. Siitä johtuen ko. pelin ilmansuotimen panoksen joutui vaihtamaan useammin, koska öljysumun likaama paperifilsu tukkeutui varsin nopeasti (15 000-20 000 km).
« Viimeksi muokattu: 07.07.2009, 22:35:27, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: Öljyä imusarjassa (turbo)
« Vastaus #1 : 07.02.2006, 13:39:21 »
Mulla oli kans ilmaletkut ja -putket öljyä "täynnä". Ei turbon tarvi loppu olla, että se vähän öljyä päästää laakereiden välistä.

Öljyä vuotaa (niin turbiini- kuin kompressoripuolellekin) koska tiivsteet kuluvat. Askelin hydrodynaaminen laakerointi sekä kompressorin painelaakerointi on aina välyksellinen.

Tiivisteenä turbiinipuolella teräksinen männänrengas akselin urassa. Kompressoripuolella käytetään kahdentyyppistä tiivistystä joko päittäislaakeria vasten tulevaa spaceria ja eräänlaista sokkelo hiilitiiviste yhdistelmää (vanhempi 'carbon seal' mm. ns. 'imevissä' bensaturboissa käytetty) tai samantyyppistä männänrengastiivistystä (uudempi 'dynamic seal' konstruktio joka nykyään käytössä) kuin turbiinipuolellakin.

Ahtimen laakeroinnin ja tiivistyksen rakenne-/osakuva:

Hiilitiivisteellinen (kompressorin tiivistys)

http://64.225.76.178/catalog/parts_list.html

Dynaaminen kompressorin tiivistys

http://www.melett.com/pdfs/Garrett/Garrett%20T2-T25.pdf

Tiivisteitä ei voi vaihtaa purkamatta ahdinta -> tasapainotus menetetään -> akseliyhdistelmä kasattaessa tasapainotettava.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: Öljyä imusarjassa (turbo)
« Vastaus #2 : 08.02.2006, 01:07:48 »
Kun kävin tänään turbo-ostoksilla niin juttelin "Turbo" Guru Puustisen kanssa siitä että onko mahdollista että turbosta vuotaa öljyä imuputkistoon ja hän oli sitä mieltä että se ei ole mahdollista, koska turbiini eli imupuolella on ylipaine joka estää öljyn vuotamisen. Hänen mukaansa teoriassa vuoto kuitenkin mahdollista, mutta ennen kuin öljy vuotaa turbiinin puolelle niin se taatusti vuotaa ennen sitä kompressoripuolelle. Tämän huomaa auton kassa paikallaan lähtiessä kunnon mustana tuprutuksena pakoputkesta ja hän korosti sanaa KUNNON tuprutuksena. Hänen mukaansa kaikki imuputkistosta oleva öljy on peräisin koneen huohotinputkistosta.

Ja nämä ovat siis hänen mielipiteitään, oma tietotasoni turboista ei riitä kommentoimaan.

Autooni tuota öljyä tuntuu kertyvän imuputkistoihin ehkä n. teelusikallisen verran ja sitä löytyy yleensä jostain sopivasta kohdasta, johon sitä pääsee kertymään. Muuten on kyllä puhdasta eli ei mitään ylimääräisiä roskia ole löytynyt ja putketkin kiiltelevät puhtaana. Auto ei savuta ja öljyäkään ei kulu normaalia enempää. Turbo lienee joskus rempattu jonkun aiemman omistajan toimesta, jollei sillä sitten ole ajettu jo lähemmäs 320 000 km vuodesta 1985. ;-) Pieni öljyvuoto ahtimen imupuolelta lienee ihan normaalia (ainakin noissa vanhempaa mallia olevissa turboissa), näin minulle on kerrottu. Imupuoli on pysynyt puhtaana varmaan sen vuoksi, ettei sinne johdeta huohotusputken kautta likaa ympäristönsuojelun nimissä, vaan putki menee nykyään ihan muualle... ;-D IC:stä tosin tuli jonkin verran likaa ulos, kun sitä taannoin huuhtelin ensimmäistä kertaa.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2009, 22:31:45, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: Öljyä imusarjassa (turbo)
« Vastaus #3 : 08.02.2006, 02:14:02 »
...onko mahdollista että turbosta vuotaa öljyä imuputkistoon ja hän oli sitä mieltä että se ei ole mahdollista, koska turbiini eli imupuolella on ylipaine joka estää öljyn vuotamisen. Hänen mukaansa teoriassa vuoto kuitenkin mahdollista, mutta ennen kuin öljy vuotaa turbiinin puolelle niin se taatusti vuotaa ennen sitä kompressoripuolelle. Tämän huomaa auton kassa paikallaan lähtiessä kunnon mustana tuprutuksena pakoputkesta ja hän korosti sanaa KUNNON tuprutuksena. Hänen mukaansa kaikki imuputkistosta oleva öljy on peräisin koneen huohotinputkistosta.

Turbiini = pakopuoli
Kompressori = imupuoli

Ja molemmille puolille voi ja vuotaakin keskirungon laakeroinnin voiteluöljyä tiivisteiden kuluessa. Vuoto suurenee myös ahtimen epätasapainon myötä. Turbiinipuolen vuoto on todennäköisempi (turbiinipuolen männänrengastiiviste tiivistää huomattavasti epäedullisemmissa olosuhteissa) ja ilmenee yleensä ahtimen käyttöiän myötä aiemmin kuin kompressoripuolen vuoto. Öljyvuoto näkyy harmaana/sinisenharmaana savutuksena liian rikas polttoaineseos mustana.