Auto: 1997 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 7485/07.05.1997, ABS, automaatti-ilmastointi).
Itselläni auton alkuperäinen takalasinpyyhkijän rele oli kuin uusi:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1958.msg246658#msg246658Varmuuden vuoksi avasin releen, puhdistin CRC Oxide Cleanillä ja suojasin CRC Contact Protectilla. Releen kotelon tiivistin tiivistemassalla. Voisi vielä harkita releen ja sen kannan suojaamista muovipussilla, kunhan rele ei ole sellaisessa asennossa, että pussin sisälle pääsisi kertymään vettä johtojen välistä.
Pyyhkijäkoneiston akselin ympärillä olevassa alumiinisessa koteloinnissa oli runsaasti hapettumaa, mutta releelle asti vesi ei ollut päässyt. Akselin tiivisteet ja muovisuojat maksavat muutaman euron, joten ne kannattaa tarvittaessa uusia, jos epäilee vesivuotoa. Osat on syytä myös voidella hyvin, jotta ne eivät enää hapettuisi niin helposti.
Tässä tapauksessa akseli oli vähän jumissa, jonka vuoksi pyyhkijä liikkui todella vaivalloisesti. Akselin ja sen koteloinnin väliseen tilaan saa valutettua hitaasti esim. aseöljyä. Kun sen lisäksi liikuttaa akselia moottorin avulla, niin huonosti liikkuva pyyhkijä alkaa taas toimimaan sulavasti. Koneistoa ei kovin helposti saa purettua ja kasattua uudelleen, koska se on niitattu kiinni.
Koneistoa ikkunasta irrotettaessa pitää varoa muovista kiinnitysmutteria, joka kiertyy akselin ympärillä olevaan alumiiniseen kotelointiin. Hapettumisen vuoksi mutteri on tiukassa ja voi hajota herkästi (uusi on tehdastilaustavaraa, jos on edes enää saatavilla). Alumiinisessa osassa olevat kierteet pitää puhdistaa (ja lopuksi voidella), mutta se on tehtävä varovasti, koska syöpynyt ja pehmeä alumiini vaurioituu helposti (kierteet menevät rikki).
TEMP_ARKISTOON