Kirjoittaja Aihe: 306 - Takalasinpyyhin  (Luettu 3436 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lazze^

  • Vieras
306 - Takalasinpyyhin
« : 22.07.2009, 18:33:46 »
Arkistoitu ohje: 306 - Takalasinpyyhin


Auto: 2000 306 XR 1,6 (käyttöönotto 08/2000).

Kirjoitin jo tästä asiasta n. vuosi sitten ja se ketju on jo arkistoitu (linkki viestiini). Ostin silloin uuden releen jolla ongelmat hävisivät, eli pyyhin pyyhki ihan omiaan riippumatta viiksen asennosta. Vaan nytpä on kulunut jotain vuosi ja oireet tulivat takaisin parin runsas vesisateisen päivän jälkeen. Pyyhin vetelee taas ihan omiaan? Otin uuden releen irti ja pitää tutkia onko se mennyt jo samaan kuntoon kuin alkuperäinen. Vissiin arka paikka kosteudelle se takalasin alareuna kontin sisäpuolella? En kyl keksi muuta kuin kosteus joka olisi taas laittanut releen koville. Ei huvittaisi lähtä enää ostamaan niin kallista osaa, jos ei puhistaminen auta, niin sitten ajellaan ilman pyyhintä.

Kuvassa uusi rele.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Alkuperäinen rele jonka irroitin vuosi sitten oli ihan hapettunut sisältä, varsinkin releen kärjestä. Tuossa uudessa ei kyllä ole mitään silmämääräistä vikaa, eikä kärki ole juminut päälle, eikä siinä myöskään ole mitään kökköä. Jos sinne joku hyppy tulee kosteuden seuraksena? Kuva alkuperäisestä releestä.


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Takalasinpyyhin
« Vastaus #1 : 22.07.2009, 19:26:50 »
Jos vika on siinä, että releen sisälle on päässyt kosteutta, niin releen saa varmaan melko helposti tiivistettyä tiivistemassalla (esim. Sikaflex). Tiivisteainetta siis kuoren saumoihin ja tarvittaessa myös liittimien läpivientien juureen.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

valmet565

  • Vieras
Vs: 306 - Takalasinpyyhin
« Vastaus #2 : 29.08.2009, 15:50:54 »
Omass temppuili rele myös. Varaosahaulla tuli vastaus purkaamolta ja he lähettivät kaksi relettä jotka molemmat toimivat, hinta kuluineen 11,80 €. Alkuperäisen hinta melko suolainen 88€. :-*

Lazze^

  • Vieras
Vs: 306 - Takalasinpyyhin
« Vastaus #3 : 31.08.2009, 09:42:15 »
Jos vika on siinä, että releen sisälle on päässyt kosteutta, niin releen saa varmaan melko helposti tiivistettyä tiivistemassalla (esim. Sikaflex). Tiivisteainetta siis kuoren saumoihin ja tarvittaessa myös liittimien läpivientien juureen.

Vihdoin sain aikaseksi tehdä asialle taas jotain. Tiivistin tosiaan releen saumat ja läpivientien juuret kuumaliimalla, jonka pitäisi kyllä ajaa asian ihan hyvin. Pitääpä tänään laittaa rele takaisin paikolleen ja kokeilla  ;D

Lazze^

  • Vieras
Vs: 306 - Takalasinpyyhin
« Vastaus #4 : 31.08.2009, 16:50:58 »
Pyh pyh.. Laitoin releen paikolleen ja iskin autoon virrat päälle. Viuh viuh  ;D Heti alko heilumaan kuin koiran häntä  ::) Ohjaus oli nolla asennossa. Ei se kyllä mikään kosteuden aiheuttama hyppy ole, kun rele ollut pitkän aikaa sisällä kuivassa. Jospa vika on huonolla tuurilla nyt jossakin muualla. Pitänee alkaa tutkimaan sitä kantaa mihin rele tulee kiinni, voihan siinäkin olla jotain p*skaa  ??? Ohjaus kyllä mitattiin sillon vuosi sitte, että se oli kunnossa ainakin vanhan releen alkaessa pelleilemään. Jos se vika on vaan siirtynyt tällä kertaa ohjaukseen. Palataan asialle taas kun saan aikaseksi mittailla  ;)

Lazze^

  • Vieras
Vs: 306 - Takalasinpyyhin
« Vastaus #5 : 22.02.2010, 20:59:54 »
Kosteushan sen releen syöpi epäkuntoon, kuten sen saattoi arvatakkin. Uuden releen kun laittaa niin se pitäisi vain heti tiivistää kunnolla ja puhdistaa kannat. Kyllähän siellä pyyhkijän akselin läpiviennissä kontin puolella on hapettumaa, eli selvä merkki veden läpitunkeutumisesta. Liekkö helppoa saada täysin tiiviiksi...  ::)

Lazze^

  • Vieras
Vs: 306 - Takalasinpyyhin
« Vastaus #6 : 27.02.2010, 14:59:25 »
Sain tietää, että uusi rele ja puhdistettu kanta kannattaa laittaa pieneen muovipussiin ja kiristää nippusiteellä, niin kosteutta ei näin pääsisi sinne. Olisinpa tuon tiennyt, kun uuden releen aikanaan laitoin, koska se on ilmeisesti mennyt jo pilalle. 80 euron rele alkuperäisosana  >:(

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Takalasinpyyhin
« Vastaus #7 : 28.09.2011, 01:03:11 »
Auto: 1997 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 7485/07.05.1997, ABS, automaatti-ilmastointi).

Itselläni auton alkuperäinen takalasinpyyhkijän rele oli kuin uusi:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1958.msg246658#msg246658

Varmuuden vuoksi avasin releen, puhdistin CRC Oxide Cleanillä ja suojasin CRC Contact Protectilla. Releen kotelon tiivistin tiivistemassalla. Voisi vielä harkita releen ja sen kannan suojaamista muovipussilla, kunhan rele ei ole sellaisessa asennossa, että pussin sisälle pääsisi kertymään vettä johtojen välistä.

Pyyhkijäkoneiston akselin ympärillä olevassa alumiinisessa koteloinnissa oli runsaasti hapettumaa, mutta releelle asti vesi ei ollut päässyt. Akselin tiivisteet ja muovisuojat maksavat muutaman euron, joten ne kannattaa tarvittaessa uusia, jos epäilee vesivuotoa. Osat on syytä myös voidella hyvin, jotta ne eivät enää hapettuisi niin helposti.

Tässä tapauksessa akseli oli vähän jumissa, jonka vuoksi pyyhkijä liikkui todella vaivalloisesti. Akselin ja sen koteloinnin väliseen tilaan saa valutettua hitaasti esim. aseöljyä. Kun sen lisäksi liikuttaa akselia moottorin avulla, niin huonosti liikkuva pyyhkijä alkaa taas toimimaan sulavasti. Koneistoa ei kovin helposti saa purettua ja kasattua uudelleen, koska se on niitattu kiinni.

Koneistoa ikkunasta irrotettaessa pitää varoa muovista kiinnitysmutteria, joka kiertyy akselin ympärillä olevaan alumiiniseen kotelointiin. Hapettumisen vuoksi mutteri on tiukassa ja voi hajota herkästi (uusi on tehdastilaustavaraa, jos on edes enää saatavilla). Alumiinisessa osassa olevat kierteet pitää puhdistaa (ja lopuksi voidella), mutta se on tehtävä varovasti, koska syöpynyt ja pehmeä alumiini vaurioituu helposti (kierteet menevät rikki).

TEMP_ARKISTOON
« Viimeksi muokattu: 28.09.2011, 01:08:03 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info