Kirjoittaja Aihe: Näppäiltävä ajonestolaite (106, 306, 405, 406, 605 ja 806)  (Luettu 12518 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Osittainen tiivistelmä Peugeotin ohjeen "Coded Anti-start - Principles of operation" (Ref. 979-GB-11/96) sisällöstä suomeksi käännettynä. Ohje käsittelee näppäiltäviä ajonestolaitteita koskien automalleja 106, 306, 405, 406, 605 ja 806.

Autoissa on käytetty viittä erilaista näppäimistöä (A-E). Seuraavat muutokset on tehty vakuutusyhtiöiden vaatimuksesta ja käytön yksinkertaistamiseksi:

1) Lisätty näppäin D/N ja mahdollisuus poistaa ajonestolaite käytöstä.
2) Poistettu näppäimet D/N ja 0.
3) Lisätty näppäin S ja uudelleen näppäin 0. Lisätty huoltotilatoiminto (service mode), mutta estetty koodin 0000 käyttäminen.
4) Sallittu koodin 0000 käyttäminen.

Malleissa 406 ja 605 vuosimallista 1997 alkaen ajonestolaite on voitu ohjelmoida toimimaan kahdella tavalla:

1) Manuaalinen tila (manual mode): lukituksen avaaminen syöttämällä avauskoodi tai huoltokoodi (service code).
2) Automaattinen tila (automatic mode): lukituksen avaaminen keskuslukituksen kauko-ohjaimella.

Ajonestolaite voidaan ohjelmoida automaattiseen tilaan vasta, kun näppäimistö on tunnistanut kauko-ohjaimen.

Näppäimistö

Näppäimistömallit:

Näppäimistö A:

- 10 numeronäppäintä (0-9) turvakoodin syöttämiseksi.
- Näppäin C turvakoodin vaihtamiseksi.
- Näppäin D ajoneston päälle kytkeytymisen viivästyttämiseksi tai poistamiseksi.
- Punainen ja vihreä merkkivalo ajonestolaitteen eri tilojen ilmaisemiseksi.

Näppäimistö B:

- 10 numeronäppäintä (0-9) turvakoodin syöttämiseksi.
- Näppäin C turvakoodin vaihtamiseksi.
- Näppäin D/N ajoneston päälle kytkeytymisen viivästyttämiseksi tai poistamiseksi.
- Punainen ja vihreä merkkivalo ajonestolaitteen eri tilojen ilmaisemiseksi.

Näppäimistö C:

- 9 numeronäppäintä (1-9) turvakoodin syöttämiseksi.
- Näppäin C turvakoodin vaihtamiseksi.
- Kaksi käytöstä poistettua näppäintä.
- Punainen ja vihreä merkkivalo ajonestolaitteen eri tilojen ilmaisemiseksi.

Näppäimistö D:

- 10 numeronäppäintä (0-9) turvakoodin syöttämiseksi.
- Näppäin C turvakoodin vaihtamiseksi.
- Näppäin S, joka mahdollistaa turvakoodista eroavan huoltokoodin syöttämisen, jos autoa halutaan lainata ulkopuoliselle, eikä turvakoodia haluta paljastaa.
- Punainen ja vihreä merkkivalo ajonestolaitteen eri tilojen ilmaisemiseksi.
- Koodin 0000 käyttäminen on estetty.
- Tunniste 96200525ZL.

Näppäimistö E:

- 10 numeronäppäintä (0-9) turvakoodin syöttämiseksi.
- Näppäin C turvakoodin vaihtamiseksi.
- Näppäin S, joka mahdollistaa turvakoodista eroavan huoltokoodin syöttämisen, jos autoa halutaan lainata ulkopuoliselle, eikä turvakoodia haluta paljastaa.
- Punainen ja vihreä merkkivalo ajonestolaitteen eri tilojen ilmaisemiseksi.
- Koodin 0000 käyttäminen on sallittu.
- Tunniste 96255839ZL tai 96276404ZL.

Näppäimistön tehtävät:

- Käsittelee syötetyt tiedot ja ilmoittaa toimintatilasta käyttäjälle (merkkivalot).
- Asettaa moottorinohjausyksikön ajonestotoiminnon päälle/pois.
- Itsediagnostiikka (näppäimistöt D ja E).
- Huolehtii koodin vaihtamisesta.
- Lukittuu 1 minuutiksi sytytysvirta päälle kytkettynä, kun koodi on syötetty väärin kolme kertaa (näppäimistöt A-D).
- Lukittuu 30 minuutiksi sytytysvirta päälle kytkettynä, kun koodi on syötetty väärin kolme kertaa (näppäimistö E).

Malleissa 106 ja 306 näppäimistö on asennettu kiinteästi esille ja malleissa 405 ja 605 se on asennettu kiinteästi, mutta suojaluukun taakse. Malleissa 406 ja 806 näppäimistö on saranoitu ja kääntyyy esiin haluttaessa.

Näppäimistö vastaanottaa seuraavat signaalit:

- Sytytysvirta (+ve).
- Ovien lukitseminen.
- Ovien lukituksen avaaminen (näppäimistöt D ja E).
- Käynnistinmoottorin virransyöttö (+ve).
- Etuovien tila (näppäimistöt B, C, D ja E).
- Moottorinohjausyksikön ajonestomoduulin tila (ajonesto päällä, ajonesto pois päältä, virheellinen koodi ja moottori käynnissä).

Näppäimistö käsittelee seuraavat signaalit:

- Moottorinohjausyksikön ajonestomoduulin virransyöttö (sytytysvirran ollessa kytkettynä pois päältä).
- Syötetyn koodin lähettäminen.
- Syötettyjen koodien lukumäärä.
- Koodin vaihtaminen.

Näppäimistö lähettää seuraavat signaalit:

- Virran syöttäminen uudelleen moottorinohjausyksikön ajonestomoduulille.
- Ilmoittaa ajoneston olevan päällä (punainen merkkivalo palaa).
- Ilmoittaa ajoneston olevan pois päältä (vihreä merkkivalo palaa).
- Järjestelmän virhetilanteet (näppäimistöt D ja E).
- Ilmoittaa ajoneston olevan päällä (kojelaudan erillinen merkkivalo (näppäimistöt D ja E)).
- Ohjaussignaalit moottorinohjausyksikölle (ajoneston kytkeminen päälle/pois ja koodin vaihtaminen).

Moottorinohjausyksikön ajonestomoduuli

Moottorinohjausyksikön ajonestomoduulin tehtävät:

- Estää moottorin käynnistymisen, jos koodi on syötetty väärin.
- Vahvistaa koodin vaihtamisen.
- Suojaa varkauksilta.
- Lukittuu 1 minuutiksi sytytysvirta päälle kytkettynä, kun koodi on syötetty väärin kolme kertaa.

Bensiinimoottorien ja elektronisella polttoaineensyötöllä varustettujen dieselmoottorien tapauksessa ajonestotoiminto on integroitu moottorinohjausyksikköön. Mekaanisella polttoaineensyötöllä varustetuissa dieselmoottoreissa ajonestolaite on ruiskutuspumpun yhteydessä.

Moottorinohjausyksikön ajonestomoduuli vastaanottaa seuraavat signaalit:

- Näppäimistöltä syötetty koodi (paitsi huoltotilassa (service mode)).
- Sytytysvirta (+ve).
- Moottori käynnissä.

Moottorinohjausyksikön ajonestomoduuli ohjaa seuraavia toimenpiteitä:

- Moottorinohjausjärjestelmän ajoneston kytkeminen päälle/pois.
- Koodin vahvistaminen.
- Syötettyjen koodien lukumäärän laskeminen.

Moottorinohjausyksikön ajonestomoduuli lähettää seuraavat signaalit:

- Lähettää moottorinohjausjärjestelmän ajoneston pois päältä kytkevän signaalin.
- Lähettää moottorinohjausjärjestelmän ajoneston päälle kytkevän signaalin.
- Lähettää virheellisestä koodista ilmoittavan signaalin.

Moottorinohjausyksikön ajonestomoduulin virransyöttörele

Moottoritilaan asennettu rele syöttää virtaa ajonestomoduulille sytytysvirran ollessa kytkettynä pois päältä.

Rele vastaanottaa seuraavat signaalit:

- Virransyöttö akulta (+ve).
- Näppäimistön lähettämä virta (+ve).

Rele ohjaa seuraavia toimenpiteitä:

- Moottorinohjausyksikön ajonestomoduulin virransyöttö.

Rele lähettää seuraavat signaalit:

- Moottorinohjausyksikön ajonestomoduulin virransyöttö.

Keskuslukituksen ohjausyksikkö

Matkustamoon asennettu keskuslukituksen ohjausyksikkö lähettää näppäimistölle tiedon ovien tilasta.

Keskuslukituksen ohjausyksikkö vastaanottaa seuraavat signaalit:

- Oven lukitussignaali.
- Oven lukituksen avaussignaali.

Keskuslukituksen ohjausyksikkö ohjaa seuraavia toimenpiteitä:

- Ovien lukitseminen.
- Ovien lukituksen avaaminen (näppäimistöt D ja E).

Keskuslukituksen ohjausyksikkö lähettää seuraavat signaalit:

- Ovien lukitseminen.
- Ovien lukituksen avaaminen (näppäimistöt D ja E).

Ovikytkin

Koskee näppäimistöjä B, C, D ja E.

Ovipilariin asennettu ovikytkin ilmoittaa oven tilan (auki tai kiinni).

Ovikytkin vastaanottaa seuraavat signaalit:

- Auton maa.

Ovikytkin lähettää seuraavat signaalit:

- Maadoitettu.

Diagnostiikkaliitin

Koskee näppäimistöjä D ja E.

Matkustamoon asennettu diagnostiikkaliitin suorittaa seuraavat tehtävät:

- Välittää tietoa ohjausyksikön ja laitteen välillä.
- Syöttää virtaa laitteelle.

Kojelaudan merkkivalo

Koskee näppäimistöjä D ja E.

Keskikonsoliin asennettu merkkivalo suorittaa seuraavat tehtävät:

- Toimii samalla tavalla kuin näppäimistön punainen valo.
- Toimii pelotuskeinona varkaille.

Merkkivalo vastaanottaa seuraavat signaalit:

- Jatkuva virransyöttö (+ve).

Tehtaalla ohjelmoidut koodit:

Näppämistö A: 0001
Näppämistö B: 0001
Näppämistö C: 1111
Näppämistö D: 1111
Näppämistö E: 1111

Sekalaista tietoa

- Jos turvakoodi on kadonnut, on moottorinohjausyksikkö vaihdettava. Mekaanisella polttoaineensyötöllä varustetuissa dieselmoottoreissa on vaihdettava ruiskutuspumpun yhteydessä oleva ajonestomoduuli.

- Turva- ja huoltokoodit säilyvät moottorinohjausyksikön ajonestomoduulin muistissa akun irti kytkemisestä huolimatta.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2009, 18:36:05, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info