Kirjoittaja Aihe: 505 - Turbon öljyliitäntöjen tiivisteiden materiaali  (Luettu 5530 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
On hieman epätietoisuutta oikean tiivistemateriaalin valinnassa (o-renkaisiin) ko. käyttötarkoitukseen. Sportpugin foorumille kirjoittamani viesti aiheesta. Kaikki vinkit ja aiheeseen liittyvä tietous ovat tervetulleita... Pitäisi saada auto pian taas toimintakuntoon (siis tänään). Tällä hetkellä olen valitettavasti kallistumassa vanhojen hieman jo litistyneiden tiivisteiden käyttämiseen uudelleen, kunnen tiedä, mikä oikea materiaali ko. käyttötarkoitukseen on. :-(
« Viimeksi muokattu: 17.10.2006, 20:33:37, kirjoittanut Pugfan »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Re: Turbon öljyliitäntöjen tiivisteiden materiaali
« Vastaus #1 : 01.10.2005, 18:52:22 »
Lainaus käyttäjältä: Tonilind
...olen valitettavasti kallistumassa vanhojen hieman jo litistyneiden tiivisteiden käyttämiseen uudelleen, kunnen tiedä, mikä oikea materiaali ko. käyttötarkoitukseen on. :-(

:) Kysyvä ei tieltä eksy, toki alkuperäinen (ja ehdottomasti uudet tiivsteet) ovat varmasti taas aikansa toimiva vaihtoehto.

Mikäli kuitenkin muutat mieltäsi niin öljyn tulo- ja lähtöliitännän tiivistemateriaaliksi sopii PTFE (josta myös 'Teflon' kauppanimeä käytetään).

Viton materiaalina on muutenkin kuin kuumankestoltaan 'hiukan' ongelmallinen - mm. tuhka erittäin myrkyllistä eli vanhojen tuhkaantuneiden Viton tiivisteiden käsittely ainoastaan suojakäsinein.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Re: Turbon öljyliitäntöjen tiivisteiden materiaali
« Vastaus #2 : 01.10.2005, 20:41:30 »
No, alkuperäiset kyllä kelpaisivat (jos niitä tosiaan saa), koska hintakaan ei ole paha, mutta 3-4 viikon toimitusajan vuoksi niitä en kyllä tähän remonttiin saa laitettua millään. :-( Eipä tullut tänään autoa laiteltua, mutta ehkäpä sitten huomenna. ;-) Joka tapauksessa taidan laittaa noita useamman kappaleen tilaukseen tulevaisuutta ajatellen.

Kiitos vinkistä, tuo PTFE vaikuttaa pätevältä materiaalilta... Löysin muuten täältä mukavasti tietoa eri tiivistemateriaaleista. No, eipä tuotakaan materiaalia olisi ollut paikallisesti tarjolla, kunneivät sitä edes osanneet alan liikkeissä suositella. :-(

Mitä öljyn tai tuon turbon osan lämpötila mahtaa korkeimmillaan olla? Pakopuolen lämpötilahan lienee pahimmillaan satoja asteita (n. 900 astetta?), mutta kuinka paljon siitä johtuu tuohon keskiosaan ja kuinka kuumaa öljy mahtaa olla poistuessaan turbosta?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
505 Turbon öljyliitäntöjen tiivisteiden materiaali
« Vastaus #3 : 03.10.2005, 14:20:51 »
Ahtimen rungon maksimi lämpötila riippuu mm;

- moottorin tyypistä. Bensiinimoottoreissa pakokaasujen lämpötila 800 - 1000 astetta (riippuen hiukan applikaatiosta), dieseleissä luokkaa 150-250 astetta matalampi.
- rungon jäähdytyksestä. Vesijäähdytteisissä rungon lämpötila matalampi.
- käytöstä. Sammutetaanko moottori ilman turbiinipuolen lämmön tasausta ts. ahtimen ollessa 'liian' kuuma.
- jälkijäähdytyksestä. Lähinnä vesikierto sammutuksen jälkeen.

Moottorin sammuttamisen jälkeen keskirungon lämpötila kohoaa ilman jälkijäähdytystä ja saattaa nousta jopa 300 asteeseen.

Rasituksen alla (WOT, maks ahtopaine jne.) - varsinkin ilman vesikiertoa - rungon lämpötila kohoaa myös melko korkeaksi.

Jäähdyttävänä mediana vesijäähdyttämättömissä toimii siis ainoastaan voiteluöljy ja lämmön johtuminen kompressorikoteloon.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
505 Turbon öljyliitäntöjen tiivisteiden materiaali
« Vastaus #4 : 05.10.2005, 15:34:25 »
Noiden tietojen perusteella taitaa vain paras olla riittävän hyvää eli laitan alkuperäiset tiivisteet tilaukseen ja jollei niitä enää saa, niin sitten alan noita PTFE-tiivisteitä etsimään tulevaisuuden varalle.

Otin siis käyttöön taas nuo vanhat tiivisteet ja ainakaan toistaiseksi ei ole vuotoja näkynyt. Ylemmän tiivisteen saa vaihdettu helposti myöhemminkin, mutta alempi vaatii enemmän aikaa ja sorminäppäryyttä, koska turbon öljyjalan irrottaminen moottorikannakkeesta on hieman hankalaa ilman turbon ja pakosarjan irrotusta.

Nyt ei enää pakosarja tunnu vuotavan ja ahdotkin pysyvät 0,7 barin paikkeilla. ;-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info