Kirjoittaja Aihe: 106 - Moottorin lämpötilamittari vaeltaa  (Luettu 3316 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J-PR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 329
106 - Moottorin lämpötilamittari vaeltaa
« : 12.08.2009, 12:22:31 »
Auto: 1997 106 Rallye 1,6.

Onkos muille sattunut tällaista että matka-ajossa moottorin lämpötilamittari vaeltaa hitaasti edestaas. Ihan normaalilämpöjen alueella on kokoajan mutta heiluu silloin tällöin hitaasti ylös alas. Kontakti/ anturivika tuli mieleen mutta olisiko joitain muita (todennäköisiä) syitä tähän?

heikkinor

  • Vieras
Vs: 106 - Moottorin lämpötilamittari vaeltaa
« Vastaus #1 : 12.08.2009, 13:20:09 »
Minulla on vastaavaa tapahtunut, kun autossa (Opel ja Renault) on kannentiiviste palanut. Sen muistaakseni voi varmistaa katsomalla jäähdytysnestettä eli onko siinä öljyinen kalvo pinnalla. Jäähdytysnesteen korkin avaamisessa tietty normaali varovaisuus mukana.

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 891
Vs: 106 - Moottorin lämpötilamittari vaeltaa
« Vastaus #2 : 12.08.2009, 13:24:29 »
Minulla on vastaavaa tapahtunut, kun autossa (Opel ja Renault) on kannentiiviste palanut.

Minulla oli Renaultissa sama vika, syynä viallinen termostaatti.
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



J-PR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 329
Vs: 106 - Moottorin lämpötilamittari vaeltaa
« Vastaus #3 : 12.08.2009, 13:46:24 »
Kannentiivisteen palamista olen tässä jo tavallaan odotellut, kyseessä on 160tkm+ ajettu TU-kone johon tietääkseni ei ole vielä tiivistettä vaihdettu... Vähän hankala tarkastaa jäähdytysnestettä kun tuossa ei ole erillistä paisuntasäiliötä mutta viimeksi kun sitä tiirailin niin näytti ettei olisi öljyt ja vedet sekoittuneet. Termostaatti on vaihdettu noin 3 vuotta sitten mutta se ei tietysti estä sen vikaantumista, koska muistaakseni tarviketermari taisi tulla vielä kaikenlisäksi silloin laitettua. Kiitokset vinkeistä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Moottorin lämpötilamittari vaeltaa
« Vastaus #4 : 12.08.2009, 17:16:48 »
Tietääkseni ainakin joidenkin Peugeot-mallien alkuperäisissä termostaateissa on sellainen n. 2-3 mm:n reikä, jonka kautta mahdolliset ilmakuplat ja hieman vettä pääsee virtaamaan termostaatin ohitse (rauhoittaen samalla hieman lämmönvaihteluita), vaikka se olisi sulkeutuneena. Reiässä voi myös olla tappi/nasta/helmi, jonka tarkoitus on ilmeisesti vähentää virtausta (estää lämpöhäviötä lämpenemisvaiheessa) ja pitää reikä puhtaana saostumista jne.

Kaikissa tarviketermostaateissa tuota reikää ei ole. Tosin, jos tarviketermostaatti on aiemmin toiminut normaalisti, niin ei se lämpötilan vaeltelu sitten siitä mahdollisesta reiän puuttumisesta ole kiinni.
« Viimeksi muokattu: 12.08.2009, 17:21:30, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

J-PR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 329
Vs: 106 - Moottorin lämpötilamittari vaeltaa
« Vastaus #5 : 13.08.2009, 08:28:53 »
Juu kyllä termostaatti on toiminut aiemmin normaalisti, tämä lämpöjen heilahtelu on tullut nyt aivan vastikään. Mä luulen että kannentiiviste vika tässä nyt on kyseessä.

Posilo

  • Vieras
Vs: 106 - Moottorin lämpötilamittari vaeltaa
« Vastaus #6 : 22.12.2013, 11:30:06 »
Auto: 1997 106 1,4.

Vastaavia oireita tässä autossa:

- Lämpömittari vaeltaa.
- Kylmänäkin paisuntasäiliössä on painetta (kuuluuko olla?) vika vai ominaisuus?
- Jos käyttää tyhjäkäyntiä paisuntasäiliön korkki auki, vettä tahtoo pulputa ulos.
- Jäähdytysneste oli tumman ruskeata (kunnes vaihdettu), lienee käytetty jotain "tököttiä"?
- Koitettu ilmata, silti lotinaa tahtoo kuulua ohjaamoon.

Pahoin peljätään kannentiivisteen rikkoutumista. :-[ Onko paha rasti vaihtaa mainitsemaani autoon? Olisko muita mahdollisia vikakohteita, tai mikä noista olis ominaisuus? :o