Kirjoittaja Aihe: 306 - Kytkin jää pohjaan (painelaakeri)  (Luettu 7502 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hapk

  • Vieras
306 - Kytkin jää pohjaan (painelaakeri)
« : 19.08.2009, 16:58:44 »
Ongelma:

Auto: 1997 306 1,9 (diesel, porrasperä).

Aiemmin kytkin on jäänyt pohjaan joskus, kun kytkimen on painanut pohjaan auton ollessa sammuksissa. Nyt kytkin on jäänyt pohjaan myös kun auto on käynnissä.

Kytkin jää pohjaan yleensä seuraavilla vaihteilla; 1, 2, R, N. Kun kytkin polkimen nostaa ylös niin kytkimestä kuuluu joskus naksahtava ääni.

Mitä vika vaihtoehtoja tällaiseen tapaukseen olis olemassa?

Ratkaisu:

Kytkimen painelaakeri oli hajonnut.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 306 - Kytkin jää pohjaan (painelaakeri)
« Vastaus #1 : 19.08.2009, 17:09:13 »
Kytkinvaijerin autom. säätö rikki jos sellainen autosta löytyy.
Peugeot 3008 hybrid

hapk

  • Vieras
Vs: 306 - Kytkin jää pohjaan (painelaakeri)
« Vastaus #2 : 19.08.2009, 18:53:07 »
Otin kytkin vaijerin pois siitä kytkin "vivusta" ja tämän jälkeen testasin että jumittaako vaijeri mutt se ei kyllä jumittanu. En löytänyt mitään kytkinvaijerin autom. säätöä, en tosin tiedä millainen se vois olla edes. Voisko painelaakeri olla rikki? Vai onko kytkimessä semmosta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Kytkin jää pohjaan (painelaakeri)
« Vastaus #3 : 19.08.2009, 19:31:25 »
Kytkin vaijeri ei jumita vaan se automaatti säätö ei aina saa kiinni ja vaijeri menee pohjaan ilman että kytkin todellisuudessa painuisi. Tämä on helppo tarkistaa, kun kytkin poljin jää pohjaan jääkö kytkin myös päälle siis vaihde päällä veto on poikki? Jos veto on päällä vaikka kytkin poljin on pohjassa niin sitten vika on todenäköisesti automaattisäädössä. Jos taas veto on poikki ja kytkinpoljin on pohjassa niin sitten pitää löytää se mekaaninen vika joka pitää sen polkimen pohjassa, kytkimen tehostimen toiminta (polkimen yhteydessä oleva jousi), vaijerin tai vivuston jumitus.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Kytkin jää pohjaan (painelaakeri)
« Vastaus #4 : 19.08.2009, 19:31:42 »
Kannattaa pyytää vaikka kaveria painamaan kytkinpoljinta samalla, kun itse katsot, miten vaihteiston päällä oleva vipu liikkuu (jos liikkuu). Kun kytkin on jumissa, irrota vaijeri vaihteiston päällä olevasta vivusta, jonka jälkeen selviää, johtuuko jumittaminen vaijerista (tai polkimesta) vai itse kytkimestä.

Myös vivun juuressa olevaa akselia voi yrittää voidella (CRC tms.), jos näyttää siltä, että vipu jää jumiin. Em. kohdan voitelun puute ilmenee yleensä ensin hiukan jäykästi liikkuvana polkimena ja kitisevänä äänenä. Tosin en osaa sanoa, voiko ko. kohta jäädä täysin jumiin...

Tällainenkin voiteluvinkki löytyi:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=11134.0
http://www.sportpug.com/spforum/index.ph?board=11;action=display;threadid=14474

306, DIESEL DW8 AND BE3R MANUAL GEARBOX OR DW8B DIESEL AND BE3R MANUAL GEARBOX, kytkin

306, DIESEL DW8 AND BE3R MANUAL GEARBOX AND RIGHT HAND DRIVE AND EXCEPT DRIVING-SCHOOL EQUIPMENT OR DW8B DIESEL AND BE3R MANUAL GEARBOX AND RIGHT HAND DRIVE AND EXCEPT DRIVING-SCHOOL EQUIPMENT, kytkimen vaijeri

Jos vaijerissa on automaattisäätö, pitäisi siinä olla selvästi paksumpi kohta, jonka sisällä säätömekanismi sijaitsee. Säätömekanismia ei voi itse korjata tai säätää. Esim. 106:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=29159.msg138752#msg138752
« Viimeksi muokattu: 27.07.2011, 23:40:47 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

hapk

  • Vieras
Vs: 306 - Kytkin jää pohjaan (painelaakeri)
« Vastaus #5 : 20.08.2009, 16:18:44 »
Veto ei ole päällä kun kytkinpoljin on pohjassa.