Kirjoittaja Aihe: 306 - Epätasainen käynti (sytytyspuola)  (Luettu 3807 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarppa30

  • Vieras
306 - Epätasainen käynti (sytytyspuola)
« : 08.09.2009, 09:14:51 »
Ongelma:

Auto: 1998 306 1,6 (TU5, 140 000 km).

Yö kosteutta puolan päällä niin kipinät sinkoilee puolapaketin päällä, varsinkin edestä katsottuna ekasta oikealla puolen tulee kipinää juureen ja käynti muuttuu epätasaiseksi. Lisäämällä kierroksia käynti muuttuu normaaliksi.

Vaihdoin tulpanjohdot uusiin alkuperäisiin ja edelleen tekee samaa. Olisiko puolapaketti tullut tiensä päähän, vaikka näyttää päällisin puolin ehjältä (ei halkeamia ainakaan silmin nähden). Ensimmäinen ranskalainen perheessä eikä näistä ole kokemusta sen enempää (mahdollisesti myös viimeinen).

Ratkaisu:

Asensin uuden sytytyspuolan. Hain alkuperäisen varaosan Peugeotilta. Kävin kattomassa sitä harakiripuolaa ja oli jotenkin rimpulan näköinen, joten en sitä ottanut.

Jarppa30

  • Vieras
Vs: 306 - Epätasainen käynti (sytytyspuola)
« Vastaus #1 : 08.09.2009, 10:46:24 »
Kyllähän tuo puolavialta kuullostaa, onhan puola varmasti puhdas? Onko kyseessä Boschin alkuperäinen puola vai onko korvattu jollakin tarvike osalla?

Kyllä se valkoinen valu on puhdas ja ehjän näköinen päältä (siis mötikkä on mustakuppi mikä valettu umpeen ja valusta törröttää ne putket ylöspäin mihin tulpanjohdot tökitään). Kuten jo mainitsin varsinkin se eka oikealta antaa läpi siihen juureen kipinää ja etenkin kun on kostea se mötikän pinta,kuivana ei esiinny käynti häiriöitä/kipinöintiä läpi.

antsu

  • Vieras
Vs: 306 - Epätasainen käynti (sytytyspuola)
« Vastaus #2 : 08.09.2009, 12:41:54 »
En oikein ymmärrä minkälaisesta osasta on kysymys, mutta yleensä kipinä tekee jäljen purkautumispaikkaansa ja viuhtasee uudestaan samasta paikasta ja entistä helpommin. Siksi kannattaa ottaa se osa käteen ja puhdistaa huolellisesti ja poistaa mahdollisesti syntyneet hiilisillat mekaanisesti. Joku suojalakka olisi myös eduksi.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Epätasainen käynti (sytytyspuola)
« Vastaus #3 : 08.09.2009, 12:45:09 »
Jos vika esiintyy vain kostealla kelillä voi siihen hetkellisesti auttaa suoja öljy CRC tms. joka estää puolan pintaa kostumasta mutta kaikenkaikkiaan vikahan siinä on jos läpi lyö ja uusi puola ei kauheita kustanna.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Epätasainen käynti (sytytyspuola)
« Vastaus #4 : 08.09.2009, 13:18:11 »
Tuotantokoodiin 7874 (31.05.1998) asti TU5-koneissa on käytetty kaksoiskipinäpuolaa (kuva) 5970 70, joka maksaa Peugeotilla 124,00 e. Citroenilta ei samalla osanumerolla löydy ko. osaa, mutta vastaavassa 1. mallisarjan Xsaran koneessa on samaan tuotantokoodiin asti käytetty osaa 5970 60 (181,00), joka on todennäköisesti yhteensopiva (ainakin Boschin luettelon mukaan).

Boschin luettelon mukaan osanumeroa 5970 70 vastaa osa 0 221 503 007, joka on korvattu osalla 0 221 503 025. Em. osanumerolla kannattaa siis tiedustella autotarvikeliikkeistä. Hinta voi olla paikasta riippuen hieman halvempi tai jopa kalliimpikin kuin Peugeotilla.

Uudemmissa autoissa on käytetty sylinterikannen päälle asennettua puolapakettia, joka kiinnittyy suoraan sytytystulppiin ilman tulpanjohtoja.
« Viimeksi muokattu: 08.09.2009, 13:22:56 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Epätasainen käynti (sytytyspuola)
« Vastaus #5 : 10.09.2009, 18:27:42 »
Ongelmaa kutsutaan läpilyönniksi. Tyypillinen aiheuttaja on hiushalkeama korkeajännitemuuntajan kuoressa. Haulla kenties löytyy korjausvinkki - mikäli korjausta haluaa kokeilla (hyvinkin toimiva korjaus, lukemalla aiheesta viestiketjun) - uuden muuntaja-yksikön hankinnan sijaan.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23099.msg115264#msg115264