Kirjoittaja Aihe: 406 - Antipollution Fault (HDi)  (Luettu 4458 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

yamaha1100

  • Vieras
406 - Antipollution Fault (HDi)
« : 28.06.2009, 22:59:29 »
Arkistoitu ohje: 406 - Antipollution Fault (HDi)

Lisää tietoa aiheesta löytyy hakutermillä "406 antipollution fault hdi".


Auto: 2001 406 2,0 HDi 110.

Nyt sitten moottoritiellä ajellessa auto rupes herjaamaan moottorin vikavaloa. Löysäsin kaasun, painon kytkimen pohjaan ja tarkkailin kierroslukumittaria, muutamia sekunteja kierrokset aaltoili 1000-3000rpm välillä. Merkkialo jäi palamaan mittaristoon ja monitoiminäyttö herjaa sitä apf textiä vaikka auto toimii täysin normaalisti..Oisko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia? Käytin sitten akkua ja ecua irti n20minuuttia, mut ei nollanut hälytystä.

S

  • Vieras
406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #1 : 20.09.2009, 01:28:09 »
Auto: 2002 406 2,0 HDi 110 (245 000 km).

Olin kyläilemässä. Illalla lähtiessä auto seisoi pihalla jonkin aikaa käynnissä. Siitä sitten lähdin liikkeelle ja nappasin pitkät päälle. Samalla auto sammui ja käynnistyi aika raskaasti. Vikavalo syttyi ja näyttöön tuli teksti Antipollution fault. Tuon sammumisen ja sen jälkeisen raskaan startin jälkeen auto on kuitenkin pelannut ilman mitään ongelmaa. Kierroksia ei ole rajoitettu ja muutenkin pelaa niin kuin ennenkin. Kilometrejä on tosin tullut vasta n. 60 kappaletta vian ilmestymisen jälkeen. Minulla on autossa jälkiasenteinen xenon- sarja pitkissä valoissa. Vänkärin puolen ballasti oli kiinni muovikotelossa, jonka sisällä on käsittääkseni ecu. Siirsin ballastin heti tämän jälkeen toisaalle. Ajattelin, että ongelma johtui xenonin sytyttämisen aiheuttamasta magn.kentästä tms. Mutta useista uudelleen starttauksista huolimatta vikakoodi ei nollaudu. Jonkin startin yhteydessä moottorin vikavalo sammuu ihan hetkeksi, mutta syttyy samantien uudelleen.

Jos autossa ei ole mitään "oikeaa vikaa", niin pitäisikö tuon ilmoituksen nollaantua muutaman startin jälkeen (nyt ei nollaudu), vaiko vasta jonkin tietyn ajomäärän jälkeen? Vai vaatiiko nollauksen laitteella? Onko muita ehdotuksia vian syyksi? Minkäänlaisia oireita ei siis ole.

Hehkut on vaihdettu viime talvena (kaikki), pa.-suodin samoin.

S

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #2 : 20.09.2009, 09:22:18 »
Hieman lisätietoja. Ilmeisesti hehkujen ohjauksessa on joku häikkä. Aamulla kun koitin käyntiin, niin panin merkille ettei hehkun valo edes välähtänyt. Yleensä tällaisella +10 asteen kelilläkin valo edes vilahtaa. Oisko hehkun ohjauksessa jotain häikkää? Ja miten tuo valo pelaa? Sen tiedän, että valo kyllä syttyy vaikka kaikki hehkut ois pimeänä (kokemus viime talvelta). Mutta missä vika jos hehkut on kunnossa, mutta valo ei syty?

Lisäys: nyt päivemmällä hehkuvalokin kävi päällä startatessa. Eli ei vikaa siinäkään. Kaikki pelaa, mutta vikakoodi ei vain poistu. Pitänee käydä lukemassa ja kuittaamassa koodit.

S

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #3 : 20.09.2009, 22:31:46 »
Missä edellä mainitussa autossa (406 2.0 hdi 80kW 2002 farkku) on obd- pistoke? Koitin haulla hakea mm. seuraavilla hakusanoilla, "406 obd pistoke", "406 pistoke", "406 obd", "406 pistokkeen sijainti" jne. Joko en vain osaa, tai sitten foorumilla ei ole käyty aiheesta keskustelua  :P
Todennäköisesti en vain osaa, eli voisiko joku heittää linkkiä aiempaan kirjoitukseen, tai kertoa suoraan tässä ketjussa tuon pistokkeen sijainnin. Kiitoksia

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #4 : 20.09.2009, 23:49:38 »
Eräs Haynesin opas kertoo, että diagnoosipistoke sijaitsee kojelaudassa kuljettajan puolella, muovisen peitelevyn takana (valojen korkeussäätökytkimen vieressä). Näin ainakin vuosimallissa 2001.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2009, 23:54:59 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #5 : 21.09.2009, 11:45:36 »
Antipollution fault tulee myös viallisesta hehkusta, se tarkkailee jälkihehkutusta. Minulla oli kaksi hehkua pimeänä ja käynnistyi hyvin, joskus hieman onnahti heti startin jälkeen, mutta tasaantui sitten. Paremmin asia selviää kun saa vikakoodin.

S

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #6 : 21.09.2009, 15:31:30 »
Ongelma ratkaistu:
Tänään luettiin vikakoodit. Koodeja oli kolmatta sivullista (lukulaitteen näytöllistä), yhteensä reilut 10kpl. Peugeotin ohjelmalla ei saatu niitä edes nollattua, vaan piti vaihtaa sitikan ohjelman puolelle. Koodit sai nollattua yhtä lukuunottamatta. Jäljelle jäi "Intermitted fault. Pre-post heating relay circuit. Short circuit to positive". Mitä lienee meinaa, saattaa liittyä hehkupiiriin. Vikavalo ainakin sammui. Eli tod.näk. xenonballasti oli antanut ECUlle pientä sähköhierontaa. Ballastit siirtyy heti tänä iltana mahd. kauas.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2009, 15:44:28 kirjoittanut S »