Auto: 2002 406 2,0 HDi 110 (245 000 km).
Olin kyläilemässä. Illalla lähtiessä auto seisoi pihalla jonkin aikaa käynnissä. Siitä sitten lähdin liikkeelle ja nappasin pitkät päälle. Samalla auto sammui ja käynnistyi aika raskaasti. Vikavalo syttyi ja näyttöön tuli teksti Antipollution fault. Tuon sammumisen ja sen jälkeisen raskaan startin jälkeen auto on kuitenkin pelannut ilman mitään ongelmaa. Kierroksia ei ole rajoitettu ja muutenkin pelaa niin kuin ennenkin. Kilometrejä on tosin tullut vasta n. 60 kappaletta vian ilmestymisen jälkeen. Minulla on autossa jälkiasenteinen xenon- sarja pitkissä valoissa. Vänkärin puolen ballasti oli kiinni muovikotelossa, jonka sisällä on käsittääkseni ecu. Siirsin ballastin heti tämän jälkeen toisaalle. Ajattelin, että ongelma johtui xenonin sytyttämisen aiheuttamasta magn.kentästä tms. Mutta useista uudelleen starttauksista huolimatta vikakoodi ei nollaudu. Jonkin startin yhteydessä moottorin vikavalo sammuu ihan hetkeksi, mutta syttyy samantien uudelleen.
Jos autossa ei ole mitään "oikeaa vikaa", niin pitäisikö tuon ilmoituksen nollaantua muutaman startin jälkeen (nyt ei nollaudu), vaiko vasta jonkin tietyn ajomäärän jälkeen? Vai vaatiiko nollauksen laitteella? Onko muita ehdotuksia vian syyksi? Minkäänlaisia oireita ei siis ole.
Hehkut on vaihdettu viime talvena (kaikki), pa.-suodin samoin.