Kirjoittaja Aihe: 106 - Kansitiivisteen vaihto (alumiinilohkoiset TU-moottorit)  (Luettu 15106 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J-PR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 329
Meni viikonloppuna Ax:stä kannentiiviste. Tätä TU3 konesarjaa on käytössä myös monessa peugeot mallissa, joten sallinette sisarmerkin käsittelyn täällä. Näissä lohko on alumiiniä ja irroitettavat sylinteriputket. Putket voivat ilmeisesti herkästi liikahtaa paikoiltaan kansiremontin yhteydessä? Tähän minun autoon on tehty kansiremontti keväällä entisen omistajan toimesta ilmeisen huonolla lopputuloksella. Nyt olisikin kaikki vinkit tervetulleita etten tekisi samoja virheitä kuin ed. omistaja.

Haynesin oppaan mukaan putkien korko pitää mitata lohkon pinnalta ja se pitää olla joitain sadasosamillimetrejä (todo: tarkista kuinka paljon). Jos korko on liian pieni tai suuri niin siitä ilmeisesti seuraa putkien alapään tiivisteiden vaihto?

Kannentiivisteissä on kai laatueroja eroja merkki- ja tarvikeosien välillä? Onkos niitä myös materiaaliltaan erityyppisiä, teräs, pahvi..?

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Taitaa se tiiviste olla niin edullinen merkkiliikkeessä ettei kannata tarvike tiivistettä laittaa. Putkikoneissa käytetään aina pelkkää pahvista tiivistettä, metallinen ei niissä toimi.

Mitään sen ihmeempää siinä vaihdossa ei ole, putkien ylityksen voi mitata vaikkei niille mitään pysty tekemään, jos ne eivät ole korossa niin lohkon tasosta pitää ottaa materiaali pois, muuten niitä ei pysty säätämään. Huolellinen puhdistus tiiviste pinnoille, uusi tiiviste ja missään tapauksessa älä laita tarvike kannenpultteja. Jos kannenpultit on edellisellä kerralla vaihdettu tarvike pultteihin suosittelen niiden vaihtamista alkuperäisiin. Alkuperäisiä ei tarvitse vaihtaa jos ne eivät ole pahasti ruosteessa.

Missään tapauksessa moottoria ei saa pyörittää kun kansi ei ole paikallaan, kannattaa lukita kampiakseli ajoitustapilla niin ettei se vahingossakaan pyörähdä, näin ne pytken pysyy siellä paikoillaan.

J-PR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 329
Ok, haen kannentiivisteen sitikalta. Sen tiedän että ed. omistaja oli käyttänyt tarvikeosia remontissa joten voi hyvinkin olla tarvikekansipultit koneessa (Edit: varmistettu ed. omistajalta: tarvikepultteja käytetty). Kannentiivisteen vaihdon yhteydessä vaihdan myös kannen, eikös se yleensä ole tapana vaihtaa samalla :) Kunnostettu, hieman viritetty Ax GT:n kansi odottaa jo tallissa... Kannen mukana tuli myös aivan uuden näköiset pultit, kierrettä vain puolet pultin matkalta. Näitä ajattelin käyttää, tietysti voisin ensin yrittää varmistaa ovatko nekin tarvikeosia.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2009, 12:22:29, kirjoittanut J-PR »

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Ainakin jotkut alkuperäiset pultit tunnistaa H:n näköisesta stanssauksesta pultin kannassa, tarvike osissa tätä ei yleensä ole ja jos on niin luulisi laadun olevan ihan kohdallaan. Vastaan on tullut tarvikepultteja jotka eivät kestä yli 75Nm momentteja vaan venyvät kuin lakritsi. Koomista on että alkuperäisten pulttien uusimiseen ei ole mitään syytä ja ojasta allikkoon joutuu jos korvaa ne alkuperäiset kunnossa olevat tarvike p...kalla. Alkuperäiset pultit maksoivat Citikalla muistaakseni n.6€/kpl.

J-PR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 329
Ainakin jotkut alkuperäiset pultit tunnistaa H:n näköisesta stanssauksesta pultin kannassa, tarvike osissa tätä ei yleensä ole ja jos on niin luulisi laadun olevan ihan kohdallaan. Vastaan on tullut tarvikepultteja jotka eivät kestä yli 75Nm momentteja vaan venyvät kuin lakritsi. Koomista on että alkuperäisten pulttien uusimiseen ei ole mitään syytä ja ojasta allikkoon joutuu jos korvaa ne alkuperäiset kunnossa olevat tarvike p...kalla. Alkuperäiset pultit maksoivat Citikalla muistaakseni n.6€/kpl.

Täytyypä katsoa löytyykö tuollaista merkintää niistä pulteista. Kysyin kannen myyneeltä hemmolta noiden pulttien alkuperästä ja hän sanoi osteneensa ne Auto-Artikkelista. Nuo pultithan pitäisi kiristää ensin 20Nm ja sitten kääntö 240 astetta. Paljonkohan tuo 240 astetta vastaa käytännössä newtoneina?

Saakohan jostain edullisia kulma-astemittoja, siis tämmöisiä instrumentteja: http://www.tuumacid.com/shop/products.php?p=dfe920&PHPSESSID=18f88460392a8ea421e05f972857072c

Kysyin sitikalta hintoja, pahvi maksaisi 70€ ja pultit 5.60€/kpl. Pahvin saa pösöltä noin puoleen hintaan (35-40€), tarkka malli pitää vaan selvittää että osaa ottaa juuri sen oikean pökötiltä. Olisi se elämä vaan paljon helpompaa jos KTA laajentaisi varaosavalikoimaansa :)

vhanhisuanto

  • Vieras

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Tuo 240 astetta vastaa n. 85-90Nm momenttia, kun kiristää sitä kantta kannattaa säätää momnettiavain vaikkapa 80Nm ja varmistaa että kaikki pultit kiristyvät tuon yli asteita kääntäessä. Jos joku pultti ei kiristy vaikka asteet on oikeat on syytä epäillä pultin "pettäneen" siis venyneen liikaa.

J-PR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 329
Tolta tilanne näytti ennen kannen irrotusta:

http://lh3.ggpht.com/_IvuBeRI0piA/StnbMKmVpoI/AAAAAAAAA7s/96ybWIGrvhQ/s912/IMG_8019.JPG

Osa kannenpulteista oli alle 80Nm tiukkuudella. Etenkin 1 ja 2 sylinterien päässä. Kierteet oli myos aika likaisia. Olisikohan vuoto johtunut juuri tuosta koska tiiviste näyttää ihan ehjaltä:

http://lh4.ggpht.com/_IvuBeRI0piA/StnbMRutDRI/AAAAAAAAA8E/zSVFr4Nw9Go/s912/IMG_8030.JPG

Jossain muistaakseni oli puhetta että kannattaisi laittaa lisätiivistystä jonkin reiän ympärille. Mihin kohtaan se tuossa edellä olevassa kuvassa sijoittuisi?

J-PR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 329
Lisätiivistystä olen laittanut kuvan vasemmassa alakulmassa näkyvän öljykanavan ympärille, koska yleensä tuosta kulmasta öljyvuoto on pahin.

Ok, tolla kohtaa on kannentiivisteessä myos paksunnos, tavallaan kaksinkertainen huullos. Laitetaanpas tuohon kohtaan hieman lisätiivistystä.

Posilo

  • Vieras
Auto: 1997 106 1,4.

Tässä hommassa sitten kävi ilmeisesti hyvin? Aikaakin jo on tovi kulunut. Ois meitin 106 pösössä ilmeisesti sama homma.  Vaikuttaa vähän "pelottavalta" tee-se-itse" hommana, tosin työkalut on pysyneet aika hyvin käsissä.

Tää on aika hyvä video, kaveri ilmeisesti osaa hommansa, harmi kun puhelee hieman murtehista englantia: http://www.youtube.com/watch?v=FDph4z51LUQ

J-PR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 329
Ihan onnistunut remontti se oli. Työkalut käteen ja hommiin vaan, siitä se lähtee!

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
Auto: xxxx 106 1,4 (235 000 km).

Fak! Alkoi sekoittamaan nesteet, joten kansipahvin vaihto edessä. Auto on joka tapauksessa lähdössä myyntiin ja arvo ehjänä joitain satasia. Minkä verran kansipahvin vaihdosta tulee kustannuksia? Tietäisi vähän että kannattaako alkaa laittamaan. Ilmeisesti parin illan homma?
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

Benkku

  • Vieras
Sama typerän suunnittelun aiheuttama pikkuvika brittiläisissä, kuin meikäläisissäkin.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
Nyt en aivan pysynyt mukana, mutta liittyisikö jotenkin virumiseen?
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

Benkku

  • Vieras
Alkuperäisessä tiivisteessä on erillinen kanteen tulevan paineöljykanavan tiivistävä levy, johon on kiinnitetty reunaa ympärikiertävä elastomeeritiiviste. Kyseinen elastomeeri irtoaa metallilevystä, jolloin moottoriöljy korkeampipaineisena virtaa jäähdtysnestetilaan.