Kirjoittaja Aihe: 106 - Kansitiivisteen vaihto (alumiinilohkoiset TU-moottorit)  (Luettu 15105 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
Muutama kysymys vielä (ehkä) huomenna alkavaan remonttiin:

Mittarissa on 235tkm, joten alkaisiko venttiileiden läppäämiselle olla aihetta? Aika on vähän kortilla, eikä viitsisi turhaan alkaa kantta purkamaan. Vai mites se testaus meni, bensaa kanaviin ja katsotaan tuleeko läpi?

Öljyä ei syö, joten onko aihetta vaihtaa kumeja?

Entä kun jäähdytysnesteiden seassa on öljyä, niin pitääkö jäähdytysjärjestelmä huuhdella kuinka perusteellisesti?
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

J-PR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 329
Itse en ehkä vaivautuisi läppäämään, mutta tiivistekumit ehdottomasti vaihtoon.

Benkku

  • Vieras
Mikäli seeti- ja venttiilien lautaspinnat ovat kirkkaat (ei syöpymää yms.), eikä ohjureta kunnosteta (vaihdeta tai asenneta inserttiä) on läppääminen turha toimenpide. Bensaa kanaviin ei ole teknisesti kovinkaan pätevä metodi, pienten vuotojen selvittämiseen. Silmämääräinen tarkastelu ja erityisesti alipainekoe kertovat venttiilien tiiviyden.

Luonnollisesti jäähdytysjärjestelmä tulee pestä, jos/kun öljyt sinne sekoittuneet.

sebria

  • Vieras
Auto: 1999 206 1,4.

Pitäisi myös pahvi vaihtaa. Normaali kiristys on 20Nm + 240°. Itellä on mom.avain missä asteikko alkaa 42 Nm:stä. Jos ranskalaisinsinööri on keksinyt koneen missä kansipahvi ei kestä, niin voiko hänen kiristysohjeitakaan ottaa vakavasti. Voisko tehdä niin,että vetää ensin 42Nm sitten 60Nm ja lopulliseen 85-90Nm jonka joku sanoi vastaavan astekiristystä. Toinen juttu kun aattelin jättää imukotelon paikalleen, niin jossakin putkessa on keltainen osa mistä painamalla tai kiertämällä aukeaa, miten aukeaa bensaputken liitin, etten heti säre sitä. Huomasin, että tuli 106 osastoon, mutta samanlainen homma kuitenkin.