Kirjoittaja Aihe: Peugeot RD4 radion kännykkähäiriön poistaminen  (Luettu 9934 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hbg

  • Vieras
Tämä ohje esittää poistamiskeinon Peugeotin RD4 -radiojärjestelmän häiriintyvyyteen GSM / 3G -kännykästä. Ohjetta on testattu Peugeot 207 SW:n (vm 2009) radiolla.

LYHYESTI SÄHKÖMAGNEETTISESTA YHTEENSOPIVUUDESTA

Sähkömagneettinen yhteensopivuus (electromagnetic compatibility, EMC) on elektronisten laitteiden suunnittelupiirre, jossa eri laitteet pyritään saamaan toimimaan tarkoituksenmukaisesti yhteisessä sähkömagneettisessa toimintaympäristössä. Tunnetuin esimerkki EMC-ongelmista on vuosikymmeniä sitten yleisesti esiintynyt "tättärä-tättärä" -ääni, kun GSM-puhelin oli toiminnassa radiolaitteiden lähistöllä.

Erilaiset ongelmat elektronisten laitteiden kanssa vaativat kolme tekijää: häiritsijän, häiriintyvän laitteen ja häiriintymistien. Mikäli yksikin näistä ongelmista poistetaan, lakkaa tai vaimenee häiriö yleensä huomattavasti. Esimerkiksi: häiritsijän lähetystehoa lasketaan (GSM-puhelin nostetaan kauemmas häiriintyvästä laitteesta, jolloin radio ei enää kuule yhtä voimakasta kenttää), häiriintyvää laitetta parannetaan (suunnitellaan radio paremmin ettei se häiriinny voimakkaistakaan GSM-signaaleista) tai estetään GSM:n lähettämän sähkömagneettisen säteilyn pääseminen radiolaitteeseen (jos vuotaminen tapahtuu sähköjohtoa pitkin, laitetaan sähköjohtoon suodatin tai käytetään suojattua sähkökaapelia).

Vaikka joskus EMC-häiriöiden aiheuttamat ongelmat ovat monimutkaisia ja kalliita ratkaista, yleensä suunnitteluvaiheessa ratkaisuvaihtoehdot ja kustannukset ovat (suunnittelutyön lisäksi) senttejä / valmistettu laite. Valitettavasti kaikki eivät tätä halpaa ratkaisua halua käyttää.

Jälkikorjattuina vikojen etsintä ja korjaaminen on huomattavasti haastavampaa, aikaavievempää ja kalliimpaa. Lisäksi joudutaan (mm. puutteellisten lähtötietojen ja piirikaavioiden puuttumisen sekä takuuasioiden vuoksi) monesti käyttämään rumempia ja kalliimpia ratkaisuja kuin mihin valmistaja itse pystyisi.

PEUGEOT RD4 ONGELMISTA

Vaikka suunnittelu- ja testaustekniikka on kehittynyt huomattavasti parissa vuosikymmenessä, löytyy Ranskalaisesta järjestelmäintegraattorista vielä sen verran ammattitaidottomuutta, että uunituore Peugeot tehdasasenteisella radiolla onnistuu häiriintymään GSM-puhelimen aiheuttamasta häiriöstä.

Häiriötä ilmeni erityisesti silloin, kun kännykkä oli EDGE-tiedonsiirtotilassa (esim. Google Maps tai Nokia Maps käytössä ajona aikana 3G-verkon ulkopuolella) ja kännykkä sijaitsi joko kojelaudan "syvennyksessä" (monitoiminäytön edessä) tai radion alapuolella olevassa syvennyksessä. Kumpikin näistä paikoista on täysin luonnollinen kännykän säilytyspaikka ajon aikana. Myös tavallinen GSM-puhelu / tekstiviestitys / signalointi aiheuttivat kuultavan ja häiritsevän äänen sekä radion että CD-soittimen kuunteluun.

Riittävästi aiheeseen kypsyneenä päätin tehdä asialle jotain. Hankin radion irrotusraudat (esim. Biltema: Autoradion irrotuskoukut tuotenro 31546, 2,99 eur) ja Wurthin Star-Gap ferriittejä (esim. Farnell: tuotenro 1635622, Wurth koodi 4742 716 33S, http://fi.farnell.com/wuerth-elektronik/74271633s/splitting-ferrite-with-plastic/dp/1635622 , Kuva 1). Kyseinen ferriitti on suunniteltu toimimaan riittävän korkeilla taajuuksilla, joten valinta kohdistui siihen sen vuoksi: myös muut ferriitit voivat toimia korjaustarkoituksessa, mutta tällä halusin yhdellä irrotuksella maksimaalisen onnistumisvarmuuden.

RADION IRROTUS JA ONGELMAN POISTAMINEN

HUOM! Tämä korjaus on tehty yhteen RD4-radioyksilöön ("perusradio") Peugeot 207 SW -autossa. Yleensä toimivuuden varmistamiseksi samaa korjausta olisi hyvä kokeilla ainakin kolmessa yksilössä, mutta Peugeotien puutteen vuoksi tämä ei ole kohdallani mahdollista. Jos joku kokeilee samaa korjausohjetta, olisi mukavaa jos hän vahvistaisi / kumoaisi ohjee toimivuuden (juuri samoilla ferriiteillä samoissa paikoissa!)

HUOM 2! Tämä korjaustapa on melko looginen ja se mahdollisesti korjaa ongelmat (säteilevän häiriön kytkeytyminen radioon kaapelia pitkin) muidenkin autoradioiden ja automerkkien vastaavissa laitteissa. Kannattanee kokeilla...

1) Radio poistetaan työntämällä irrotusraudat  sisään etupanelin rei'istä ja vääntämällä koukkuja varovasti ulospäin samalla radio ulos vetäen. Irrotus on esitetty kuvassa 2. Samalla kannattaa irrottaa radion alapuolinen kotelo, sillä se helpottaa radion takaisinlaittoa ja johtojen ohjaamista.

2) Radion ongelmien todellinen syy on puuttuva rungon maadoitus - radion asennuspaikka on täysin muoviosien ympäröimä vaikka itse radio on metallikuorinen. Ainoa maadoituskaapeli menee virransyöttöjohtoja pitkin akkuun, joka tekee pitkän maalenkin radion rungon ja maan välille. Lyhyesti sanottuna: radiotaajuisen säteilyn kannalta radio ei ole maadoitettu ja sen sisällä mahdollisesti olevat suodatuskomponentit eivät toimi halutusti. Mahdollisesti radion kännykkähäiriöt poistuisivat kiinnittämällä mahdollisimman lyhyt (alle 40 cm) pitkä vähintään 1,5 mm2 kuparikaapeli radion rungon ja auton metalliosien välille. Ehdotuksia kaapelin kiinnittämiseksi radioon on merkattu punaisilla nuolilla kuvaan 3.

3) Häiriön kytkeytymisreitti kaapeleita pitkin tulee katkaista Star-Gap -ferriiteillä. Tämä tapahtuu avaamalla kaapelien sukkaa puukolla, jotta kaapelinippu mahtuu ferriitin sisään (halkaisja 4,5-8 mm). Ferriittien paras asennuspaikka on mahdollisimman lähellä häiriintyvän laitteen runkoa / liittimiä, mutta ahtaan tilan vuoksi ne on asennettava n. 3-4 cm päähän liittimestä. Tällöin johto voidaan taivuttaa pois radion takaa asennusvaiheessa. Asennetut ferriitit on esitetty kuvassa 4.

4) Radio asennetaan takaisin paikalleen. Huomaa, että takaosan tapin tulee osua takana olevan rungon aukkoon.

5) Asennuksen toimivuutta testataan. Itselläni oli käytössä Suomen kattavimmassa 3G-verkossa toimiva puhelin, joten en saanut häiriötä kunnolla toimimaan edes korjauspaikan pihalla. Vaihdettuani puhelimen "vain GSM" -tilaan ja ajelemalla ympäriinsä pystyin toteamaan, että häiriö tuntui poistuneen kokonaan mikäli puhelinta piti kojelaudalla, ja kuului huomattavasti vaimeampana jos puhelinta piti suoraan radion alla olevan syvennyksen pohjalla. Radion alapuolen syvennys yltää niin lähelle radion johtoja, että häiriön poistaminen pelkillä ferriiteillä tätä kautta kytkeytyvään häiriöön voi olla haastavaa tai mahdotonta.

SUMMA SUMMARUM JA LISÄKEHITYSIDEA

Edelläkuvatulla menetelmällä voidaan GSM-häiriö mahdollisesti poistaa muistakin RD4-radioista. Häiriö kytkeytyy radion jompaankumpaan tai molempiin ISO-liittimeen tuleviin kaapeleihin. Uskoisin, että vain toisen kaapelin suodattaminen Star-Gap -ferriitillä riittäisi häiriön poistamiseen. Mikäli joku kokeilee tätä häiriönsuodattamisohjetta, kannattaa kokeilla liittää ferriitti aluksi vain toiseen kaapelinippuun. (Oma arvaukseni on, että kytkeytyminen tapahtuu kaiutinliitäntöjen kautta.)

Mikäli kokeilette tätä muihinkin yksilöihin, kertokaa onnistumisista ja kokemuksista esimerkiksi tällä Peugeot-Foorumilla, kiitos.

ENGLISH SUMMARY

This brief document describes the method how to cancel audio disturbance caused by GSM mobile phone. This method is used for RD4 radio on Peugeot 207 SW (manufactured year 2009).

The main problem on radio is lack of grounding, as the metallic chassis is installed into plastic environment. Most propably the EMC problem could be solved by grounding radio equipment via short cable to the me.

Another solution is to install two pieces of Wurth Star-Gap ferrite beads (model number 4742 716 33S, sold by Farnell with item number 1635622, http://fi.farnell.com/wuerth-elektronik/74271633s/splitting-ferrite-with-plastic/dp/1635622 for Finnish page). Ferrites (see attached "Kuva_1...") are installed as close to the radio connector as possible (installation room is main issue on this, see attached "Kuva_4..."). After installation GSM / EDGE transmissions should not cause interference when placed on the center of the instrument board.