Kirjoittaja Aihe: 406 - Kytkin täristää  (Luettu 13866 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuuba

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #15 : 16.07.2011, 11:59:24 »
Mä oon aina miettiny varaosatiskillä sitä Suomalaisen nuukuutta. Esim. VW:n 2.0TDi:n kiinteällä limpulla varustettu paketti maksaa himpun alta tonnin ja Sachsin kaksoismassakytkinmoduuli kaikkineen päivineen on n. 1300€. Jos KO kikotin on kestänyt autossa esim. 250tkm, onko mitään järkeä lähteä muuttelemaan kokoonpanoa. Noissa ainakin on niin hulvaton alavääntö että autosta tulee täryjyrä taajama- ja maantieajossa kiinteällä vp:llä. Ja tässä tilanteessahan haitalliset värinät ottaa kytkinlevyn torsiovaimenninjouset, minkä pystyvät ja loput välittyvät voimansiirtolinjaan luoden vanhan takamottoritransportterin orgasmihyrräefektin.
Eron noissa ranskalaisissa huomaa aika selkeesti kun pihassa oli 110 HDi 406 ja 90 HDi Xsara. pösöllä voi ajaa taajamassa nelosella lähes tyhjäkäynnillä, eikä täristä. Xsaralla vastaavalla lailla ajettaessa moottori täristi HUOMATTAVASTI paljon enemmän. Pösössä, vaikka siinä oli lastu, 125hp/300Nm, vauhtipyörä kesti hienosti 270tkm asti, mitä se mulla oli. Ja melkoisia jäähallejakin tuli vedeltyä koukusta. Seuraava omistaja olikin sitten rahastanut remontin Laakkosella kun oli polttanut siitä kytkimen. Aika jännää että kahdessa viikossa saa ehjän kytkimen paskaksi. Noh, eihän se tartte kuin yhden ajon jos ei osaa  ;D
Jos tuossa remontissa, joka nyt muutenkin paljon maksaa, alkaa säästämään paria-kolmea sataa, menee mielestäni säästö kankkulan kaivoon. Ei ne tehtaan inssit turhaan ole tuota limppua meidän kiusaksi sinne keksineet.

saapas

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #16 : 02.09.2012, 22:22:42 »
Auto: 2001 406 1,8 (250 000 km).

Noniin, täälläkin alkoi täristämään ykkösellä ja pakillä lähdettäessä jonkin aikaa sitten. Nyt kun joutui viime viikolla vetämään traileria taisi olla liikaa. Kytkinpolkimen kautta alkoi tuntumaan värinöitä ja sitä poljettaessa alkoi kuulumaan aika ikävää rohinaa tms. eli jokin vetelee viimeisiä kytkinkoneistossa.

Onko kenelläkään kokemusta Kempeleen korjaamoista?

vilkku

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #17 : 07.04.2014, 13:20:52 »
Kiinteällä vauhtipyörällä oleva 406 HDi 2.0 teki samaa heijausliikettä kiihdyttäessä isolla kuormalla kärry perässä. Joku arveli että kyse on ominaisuudesta.

Juuri näin tuntuu tekevän.

Mutta, alkoi 530tkm paikkeilla ravistamaan liikkeelle lähdettäessä. Kiinteämassainen. Kytkin muuten toimii ihan normaalisti. Onko kokemusta miten pitkään menee ennen kuin alkaa luistamaan taristämisen alkamisen jälkeen?
Huoltokirja ja kuitit alkaa 200tkm ja sen jälkeen ei ainakaan ole vaihdettu kytkintä, tuskin sitä ennenkään.


pekka61

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #18 : 07.04.2014, 20:00:49 »
Minun -03 vuoden 406 hdi:ssä on nyt 350tkm mittarissa ja hyvin toimii kytkin. Tyhjäkäynnillä joskus huomaa ihan vähän hytkymistä. Että hyvin tuo kytkin on kestänyt.

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #19 : 07.04.2014, 21:52:57 »
Juuri näin tuntuu tekevän.

Mutta, alkoi 530tkm paikkeilla ravistamaan liikkeelle lähdettäessä. Kiinteämassainen. Kytkin muuten toimii ihan normaalisti. Onko kokemusta miten pitkään menee ennen kuin alkaa luistamaan taristämisen alkamisen jälkeen?
Huoltokirja ja kuitit alkaa 200tkm ja sen jälkeen ei ainakaan ole vaihdettu kytkintä, tuskin sitä ennenkään.

En tiedä liittyykö vauhtipyörän pistekarkeneminen sinun kytkimen nykimiseen, mutta sellainen jännä ilmiö saattaa vanhaan vauhtipyörään tulla. Sen pinta alkaa joistakin kohdista kuumenemaan voimakkaasti ja se lisää karkaisua niihin kohtiin. Kun karkaisu lisääntyy, syntyy kierre, ne kohdat ei kulu samaan tahtiin karkenemattoman pinnan kanssa ja näin tasoerot kasvaa. Lopun voi arvata, kytkin alkaa nykiä.

Eli jos se vähän nykii, saattaa levyssä vielä olla joku milli kulutusvaraa ja matka jatkua. Kuinka pitkään, sitä en osaa sanoa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #20 : 07.04.2014, 21:58:30 »
Vauhtipyörän ja kytkimen kitkapinnat normaalistikin kuluvat epätasaisesti, kytkimestä tulee kuluman myötä irroituskohdassa 'tarraava', josta hienoinen ravistus johtuu. Vauhtipyörän pinnan lasittuminen johtuu kitkapinnan (yli)kuumenemisesta, tyypillisesti luistatettu tai kuluman myötä puristusvoiman pienentyessä luistanut liikaa.

Vauhtipyörä voi tyypillisesti lasittuneena olla myöskin säröillä, joka osaltaan aiheuttaa kytkimen tarraamista. Valurauta ei karkene, vaan se palaa ts. valuraudassa oleva hiili palaa.

vilkku

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #21 : 15.04.2014, 19:18:42 »
On välillä haissut vahvasti peräkärryn kanssa peruutettaeasa, eli on luistanut ja kuumentunut.

ukkoleijona62

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #22 : 14.01.2017, 13:17:33 »
Auto: 2000 406 2,0 HDi (4-ovinen, 8BRHYF/270, 327 792 km).

Nyt kytkin alkanut täristämään, kytkin uusittu huoltokirjamerkinnän mukaan -07 167028 km alkuperäinen osa, eli 160 tuhatta ajettu edellisestä vaihdosta. Kytkin ei luista vaan ravistaa poljinta painettaessa, kytkinvipu joka tulee kotelosta näyttää tärisevän. Tuskin vielä levy kulunut. Olisi tuossa Valeon levy asetelma ja laakeri valmiina vaihtoon, mutta mietityttää kannattaako vaihtaa vai olisiko parempia osia saatavilla?

TEMP_ARKISTOON

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #23 : 14.01.2017, 13:46:56 »
Itsellä on kanssa 66kw hdi jolla ajettu alkuperäisellä paketilla yli 490000km.  Olisko sinun vauhtipyörä saanut liikaa lämpöä mikä karkasee siihen kovempia kohtia ja kun ne kerran karkenee, ne ei sitten kulu normaalisti vaan niiden ympäriltä kuluu pinta mikä tekee sen ettei kytkin ota jouhevasti. Tämä vain ajatuksena, varmuus tulisi vasta kun avaa kytkimen. Uusi vauhtipyörä on vaikea löytää, yritin muttei tärpännyt. Onhan vauhtipyöriä tasohiottu, sorvaus ei onnistu karkenemisen vuoksi.

ukkoleijona62

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #24 : 14.01.2017, 17:22:10 »
En tiedä :-\  ostin tuon auton heinäkuussa ja nyt on tuo ongelma pahentunut,miten se vois kuumeta normaalissa ajossa?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #25 : 14.01.2017, 22:11:11 »
Jos se pahenee just kulumisen vuoksi, eli karkeamattomat kohdat kuluu ja karenneet ei. Scanian kuorma-autoihin tehtiin vauhtipyörähiontoja, kuulemma, ja sillä saivat korjattua kytkimet toimiviksi. Jos siellä on nyt Valeon osat, luulisi ettei niissä ole vikaa. Muistelen että karennut pinta on sinervä ja muualla on tavallisen harmaa. Jos 66kw:sen vauhtipyörä on reunallinen, voi hionta olla kallis.

lisäys:
Täältä löytyi vauhtipyörä: http://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Peugeot/PEUGEOT-406/1999_2004/Vaihdelaatikko-&-Vetoakseli-&-Kardaaniakseli/Vauhtipy%C3%B6r%C3%A4-Manuaali/Kaikki/ID-29777687/

Vanha osa eikä tiedä onko hyvä. Eikä siis tiedetä onko vika edes vauhtipyörässä, mutta jotain valoa näkyvissä.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2017, 22:54:32 kirjoittanut fluxpur »

ukkoleijona62

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #26 : 15.01.2017, 09:03:30 »
Joo ok kiitos vinkistä. :) Keskiviikkona on aika vastaanotolle niin näkee mikä siellä on, kaippa tuossa on vielä tavallinen kiinteä vauhtipyörä ettei sitä kaksoismassapyörää.Tympäsee kun on niin hyvä ajettava tuo auto, ensimmäinen pösö mulla. Edellinen oli tojota corolla kaheksan vuotta sillä ajoin, hukkaan menneitä vuosia nekin. :)

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #27 : 16.01.2017, 19:11:37 »
Nyt kytkin alkanut täristämään, kytkin uusittu huoltokirjamerkinnän mukaan -07 167028 km alkuperäinen osa, eli 160 tuhatta ajettu edellisestä vaihdosta. Ei noilla kilometreillä pitäisi tulla ensimmäistäkään kytkinremonttia hdi moottoreihin. Bensa 1.8 ew koneella olevaan tein rempan kesällä aj. 128 tkm (nainen) juurikin ravistamisen vuoksi. 66 kw on kiinteällä vauhtipyörällä, 80 kw tehtaalta lähtiessään kaksoismassa pyörällä. Jos tulee vauhtipyörän tarve, sellainen 46 tkm ajettu löytyy.

Laguna00

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #28 : 16.01.2017, 22:09:17 »
Nyt täytyy sen verran sanoa että itsellä oli ainakin tuossa HDI:ssä saanu edellinen kytkimen tuhon partaalle ennen kauppoja.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=76750.msg410406#msg410406
Tosin hoksasin sen vasta jälkikäteen kun painelaakeri sano laakista poks ja piti sen maan perusteellista ulinaa..
Muilla talon kytkimillä on ajettu satoja tuhansia ilman ongelmia.. Mutta tämän pistän kyllä aiemman omistajan piikkiin. Kytkinlevy oli itsessään ok. Asetelma oli sökö samoin painelaakeri. Tässä mun laitteessa oli Sachs palikat alunperin paikallaan ja kun toi Sachs paketti oli sen verran edullinen että ostin sen kerralla. Täristäny.. no eipä se suuremmin täristäny, mun normaali käytöllä, mutta jos koitti luistattaa, sitten se kyllä hieman täristi.

ukkoleijona62

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #29 : 17.01.2017, 09:06:47 »
Tuossa eilen kiertelin ja kyselin tuota kytkin hommaa niin yksi vaihtoehto jos vauhtipyörässä vikaa niin käyttää sorvissa sitä, täällä kaveri joka niitä sorvannut sanoi että kyllä onnistuu mutta karaistuneet kohdat jää vähän koholle mikäli oikein ymmärsin ja kuluessaan vauhtipyörä muotoutuu lautasmaiseksi minkä saisi samalla oikaistua jos on sen verran paksu että siitä on varaa ottaa.