Kirjoittaja Aihe: 406 - Kuljettajan sähköinen lasinnostin oikuttelee  (Luettu 9443 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hezekiel

  • Vieras
Auto: 1999 406 GW 1,8 ST (16-vent., 2. mallisarja).

Autossa on kuljettajan sähköikkuna, jossa on myös "kerralla alas" ja "kerralla ylös" toiminnot. Viime aikoina on kehittynyt alati paheneva toimintahäiriö, eli lasin saa useimmiten auki mutta harvemmin heti kiinni. Kun katkaisijaa käyttelee eri asennoissa, oven sisältä kuuluu naksuntaa mutta mitään ei tapahdu tai lasi liikahtaa vain muutaman millin.

Tähän asti ihan "ymmärrettävä" kontaktihäiriö, mutta toisinaan lasi liikkuu vastakkaiseen suuntaan kun mitä napilla komennetaan? Armottomalla raplaamisella puoliväliin ylös saatu lasi lähteekin ykskaks takaisin alas kun katkaisinta käyttää nostoasennossa. Mikä voisi aiheuttaa tämän?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Kuljettajan sähköinen lasinnostin oikuttelee
« Vastaus #1 : 11.12.2009, 06:59:42 »
Ei välttämättä auta ongelmaan, mutta ehkä voisit aluksi yrittää "sopeuttaa" lasinnostimen uudelleen:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6121.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=27128.0

Akun irrotuksessa ja kytkemisessä huomioitavaa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=9795.0

Onko 406:n sähköikkunassa sellaista ominaisuutta, että se tunnistaa ylös liikkuessaan, mikäli välissä on jokin este ja sitten pysähtyy tai laskee ikkunan takaisin alas? Jos näin on, voisi tunnistusmekanismissa (millainen?) olla jotain vikaa tai sitten ominaisuus toimii sinänsä oikein, mutta lasin liikuttaminen ylös vaatii esim. mekanismin voitelun puutteesta (tai vääristä säädöistä tai vääntyneistä osista) johtuen niin paljon voimaa, että systeemi luulee, että välissä on jokin este.

Oven sisällä taitaa olla relekin (ainakin 306:ssa on ohjausyksikkö, jonka sisällä on mm. pari relettä)?
« Viimeksi muokattu: 11.12.2009, 07:13:43 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Kuljettajan sähköinen lasinnostin oikuttelee
« Vastaus #2 : 11.12.2009, 16:27:03 »
Ainakin 1. mallisarjan autoissa on esteen tunnistava lasinnostin ("antipincement"). Moottoriin kiinnitetty ohjausyksikkö tarkkailee sen pyörintänopeutta ja sen perusteella päättelee, onko välissä este vai ei ja toimii tilanteen mukaisesti. Tekstissä mainittu "Zone de détection" eli alue, jolla toiminnon pitäisi huomata muutokset pyörintänopeudessa, on lasin ylä- ja alareunan välinen alue (4 mm yläreunasta ja 60 mm alareunasta).

Tässä suora lainaus järjestelmän toimintakuvauksesta Peugeotin kirjasta Présentation 406 (réf. 15076-F-07.95) vuodelta 1995:

Lainaus
Lève-vitre avec dispositif antipincement

En plus des systémes classiques manuels, deux niveaux d'équipements sont proposés:

1). Lève-vitres électriques à l'avant:
- séquentiel avec dispositif antipincement, côté conducteur.
- lève-vitre électrique classique côté passager.

2. Lève-vitres électriques sur les quatre portes, chacun équipé d'un dispositif antipincement. Le lève-vitre côté conducteur est séquentiel. La fermeture des vitres est automatique à l'enclenchement de la supercondamnation.

Présentation

Le mécanisme (1) de lève-vitre antipincement se présente sous la forme d'un ensemble monobloc se montant à la place du mécanisme standard. Un boîtier électronique (2) accolé au motoréducteur (3) gère la fonction antipincement. Le lève-vitre côté conducteur est à commande impulsionnelle.

Principe de fonctionnement

Dans ce dispositif, c'est la mesure de la vitesse de rotation du motoréducteur (3) qui est prise en compte.

En effet, lorsque la vitre rencontre un obstacle, le motoréducteur accuse une variation de vitesse. Cette variation est analysée par le boîtier (2) qui autorise ou non, la mise en fonction du cycle de protection suivant:

- montée de la vitre,
- rencontre de l'obstacle,
- arrêt de la vitre puis descente automatique jusqu'en base de la zone de détection.

L'auto-adaptabilité

Dans toute la zone de détection, le système est dit auto-adaptable. Cela signifie que le système prend en compte les variations d'effort de glissement de la vitre dans les glissières liées:

- aux conditions climatiques,
- au vieillissement du véhicule

Conditions particulières de fonctionnement

- Coincement par le gel: Lors d'un coincement de la vitre par le gel, il est nécessaire d'annihiler la système antipincement. Pour cela, lorsque la vitre descent en limite inférieure, il faut actionner le vitre en "mode manuel" avec l'interrupteur (premier cran) jusqu'à la butée basse pendant une seconde, puis monter la vitre jusqu'à la butée haute. (Pendant toute cette phase, le mode antipincement est inhibé.) Le système se réactive automatiquement lors du relâchement de l'interrupteur de lève-vitre.

- Initialisation du système: A chaque coupure du + permanent, lorsque la vitre est entrouverte, il est nécessaire de réinitialiser de lève-vitre. Dans ce cas, descendre la vitre en mode manuel (premier cran de l'interrupteur) jusqu'en butée. Maintenir l'appui quelques secondes (apparition d'un bruit relais). Dans les deux secondes, remonter la vitre. Cette dernière monte par pas de  50 mm (mode dégradé). En buteé haute, maintenir l'interrupteur quelques secondes afin que le boîtier électronique reconnaisse la position de la vitre.

- Mode dégradé: Ce type de fonctionnement peut apparaître dans les deux cas suivants:
* absence d'initialisation après coupure du + permanent,
* défaillance du dispositif antipincement.

Ce mode se caractérise par l'inhibition de la montée et de la descente en mode automatique. En utilisation manuelle (premier cran de l'interrupteur), la descente de la vitre reste possible de façon normale. Seule la remontée se fait par pas de 50 mm. Le retour à un fonctionnement normal est conditionné par la procédure d'initialisation du système.

Pour plus d'informations, consulter:
- La brochure Principe de Fonctionnement, réf. 723.
- La brochure Contrôles-Interventions-Réglages, réf. 819.

Käännöskoneella käännettynä (huono käännös, mutta kyllä siitä saa selvää):

Lainaus
Window lift with anti-pinch device

In most conventional systems manuals, two equipment levels are offered:

1). Power windows at the front:
- anti-pinch device with sequential driver's side.
- power windows classic passenger side.

2. Power windows on all four doors, each equipped with an anti-pinch. The window lift driver side is sequential. Closing the windows is automatic engagement of the deadlocking.

Overview

The mechanism (1) anti-pinch window lift is in the form of a set-piece is mounted in place of standard mechanism. An electronic control unit (2) attached to the gear motor (3) manages the anti-pinch function. The window lift driver side is controlled pulse.

Principle of operation

In this device, is the measure of the speed of rotation of the geared motor (3) is taken into account.

Indeed, when the window hits an obstacle, the motor reduction reflects a change in speed. This variation is analyzed by the housing (2) authorizing or not, depending on the implementation cycle of protection following:

- rise of the glass
- meeting of the obstacle,
- stop the window and down feature basis until the detection area.

Self-adaptability

In any area of detection, the system is called self-adaptive. This means that the system takes into account variations in slip stress in the glass slides related:

- climatic conditions,
- aging of the vehicle

Particular operating conditions

- Jamming by freezing: In a jamming of the window by frost, it is necessary to destroy the anti-pinch system. To do this, when the glass descent into lower limit, it must activate the window in "manual mode" with the switch (first step) until the bottom stop for a second, then climb the glass to the top stop. (Throughout this phase, the anti-pinch mode is inhibited.) The system automatically reactivates the release of the switch-up window.

- System initialization: At each cutoff + permanent when the window is open, it is necessary to reset the window lift. In this case, the glass down in manual mode (first step of the switch) until it stops. Maintain support a few seconds (the appearance of a noise relay). In two seconds, the back window. This mounts in 50 mm (limp). Top stop, keep the switch a few seconds so that the electronic unit recognizes the position of the window.

- Gradient method: This type of operation may appear in the following two cases:
* no initialization after cutoff + permanent
* anti-pinch device failure.

This mode is characterized by inhibition of the ascent and descent in automatic mode. In manual use (the first click of the switch), the descent of the glass remains possible as normal. Only the lift is in 50 mm. The return to normal operation is conditioned by the procedural system initialization.

For more information, visit:
- The brochure Principle of Operation, ref. 723.
- The brochure Controls-Interventions-Setting, ref. 819.

TEMP_ARKISTOON
« Viimeksi muokattu: 17.11.2011, 11:32:49 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Kuljettajan sähköinen lasinnostin oikuttelee
« Vastaus #3 : 11.12.2009, 17:49:33 »
Omassa kulkineessa samanlaista tökkimistä kuljettajan puoleisen lasin kanssa. Mitä kylmempi ilma, sitä varmemmin tökkimistä esiintyy. Lämpimällä säällä kytkin toimii hyvin ja olenkin paikallistanut vian, jonka aiheuttaa katkaisimen alla oleva silikonikumisen levyn kovettuminen. Siinä levyssä olevista kontaktinastoista toinen kytkee lasku- ja toinen nostotoiminnon ja kun se levy on kovettunut ajan saatossa, niin esim. ikkunaa suljettaessa kun katkaisinnappia nostetaan ylös, niin myös avauksen kontaktinasta painuu ja aiheuttaa juuri päinvastaisen liikkeen ikkunalle. Vaikea selittää tarkemmin, mutta siitä kumilevyn kovuudesta vika johtuu.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

artsi

  • Vieras
Vs: 406 - Kuljettajan sähköinen lasinnostin oikuttelee
« Vastaus #4 : 11.12.2009, 18:25:12 »
Tuollainenhan sieltä paketista löytyy, kun sen purkaa:

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Kuljettajan sähköinen lasinnostin oikuttelee
« Vastaus #5 : 11.12.2009, 19:21:51 »
Kuvassa näkyvä sininen osa on juuri se, joka kovettuessaan aiheuttaa häiriötoimintoja.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Hezekiel

  • Vieras
Vs: 406 - Kuljettajan sähköinen lasinnostin oikuttelee
« Vastaus #6 : 11.12.2009, 21:18:02 »
Erittäin hyvää informaatiota, kiitokset! Käyn ongelman läpi ja ilmoittelen tulokset sitten.

hepuli

  • Vieras
Vs: 406 - Kuljettajan sähköinen lasinnostin oikuttelee
« Vastaus #7 : 20.03.2010, 19:26:16 »
Auto: 1998 406 2,0 TD.

Auto ollut minulla pari vuotta.

Kuskin puoleinen sähkölasi on temppuillut jo pitkään, mutta on kuitenkin lopuksi aina liikkumaan saanut. Pari päivää sitten lakkasi toimimasta ja ikkuna jäi 5 senttiä auki. Tänään kävin lämpimässä hallissa purkamassa verhoilut ja otin moottorin irti hiilien tarkistusta varten. Hiilissä oli vielä sentin verran "tankoa" jäljellä eli kunnossa olivat. Laitoin moottorin uudelleen läjään ja ikkuna lähtikin toimimaan paremmin kuin koskaan... hetken aikaa. Ikkuna liikkuu ylös ja alas vain pari senttiä kerrallaan (vaikka pitää nostimen nappulaa pohjassa koko ajan). Kun oikein tarkkaan kuuntelee, kuuluu moottorista selvä naksahdus kun ikkuna pysähtyy. Varmaan oikeiden paikkojen voitelukin voisi olla avuksi, mutta olisiko kellään tietoa mikä tuossa moottorissa voisi olla vikana.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Kuljettajan sähköinen lasinnostin oikuttelee
« Vastaus #8 : 21.03.2010, 01:41:50 »
...Ikkuna liikkuu ylös ja alas vain pari senttiä kerrallaan (vaikka pitää nostimen nappulaa pohjassa koko ajan). Kun oikein tarkkaan kuuntelee, kuuluu moottorista selvä naksahdus kun ikkuna pysähtyy. Varmaan oikeiden paikkojen voitelukin voisi olla avuksi, mutta olisiko kellään tietoa mikä tuossa moottorissa voisi olla vikana.

Nostimelle mahdollisesti tehtävä sopeutus** puristumisen estolle. Mikäli ei auta, on systeemin kitka jostain syystä liian suuri. Liian suuri kitka voi olla seurausta esim. kuluneista tai ruostuneista vaijereista.

** Ajetaan lasi ensin ylös (menee nytkähdellen), sitten täysin alas ja takaisin ylös.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Kuljettajan sähköinen lasinnostin oikuttelee
« Vastaus #9 : 27.09.2019, 08:55:07 »
Auto: 2001 406 1,8 SR (EW7).

Kuskin ikkunan nostin toimii oudosti. Kun painaa nappulaa alaspäin, ikkuna nousee ylöspäinn pienen matkaa kerrallaan ja kun nostaa nappulaa, ikkuna menee pätkän kerrallaan alaspäin ja aina lopuksi nytkähtää hiukan ylöspäin. Ikkunan saa ylös ja alas kun jaksaa nytkyttää nappulasta. Moottorivika on poissuljettu kun vaihdoin koko moottorin. Onko kenelläkään ollut vastaavaa. Kaikki muut ikkunat toimii normaalisti.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Kuljettajan sähköinen lasinnostin oikuttelee
« Vastaus #10 : 27.09.2019, 10:05:09 »
Vika on ilmeisesti siinä käyttöpaneelissa. Omassa ex 406:ssa vastaavaa ja käyttöpaneelin vaihto korjasi homman.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 406 - Kuljettajan sähköinen lasinnostin oikuttelee
« Vastaus #11 : 27.09.2019, 14:23:12 »
Alustus?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Kuljettajan sähköinen lasinnostin oikuttelee
« Vastaus #12 : 27.09.2019, 22:15:13 »
Aja ikkuna ihan alas ja pidä nappia muutaman sekunnin pohjassa. Sitten aja se täysin kiinni ja pidä nappia pohjassa muutaman sekunnin. Nyt ikkuna on sopeutettu uudestaan ja pitäisi toimia normaalisti.
En tiedä miksi hukkaa välillä rajat, minunkin 406 teki tuota aina välillä, mutta tällä tavoin sai aina toimimaan normaalisti. Kuskin ikkunassa on ainoastaan tuo mukavuustoiminto ja se vaatii sopeuttamisen eli liitynee siihen.
MB E250 cdi

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Kuljettajan sähköinen lasinnostin oikuttelee
« Vastaus #13 : 28.09.2019, 15:17:23 »
Ei auta sopeutus ja oongelma on se, että nappula toimii väärinpäin, kun vetää ylös, lasi painuu alaspäin ja päinvastoin. Itsekin olen kääntymässä ohjauspanelin vian kannalle.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Kuljettajan sähköinen lasinnostin oikuttelee
« Vastaus #14 : 02.10.2019, 09:52:15 »
Mulla teki ihan iki harvakseltaan tota. Lähinnä suurin vika oli se, että ei tahtonut liikkua mihinkään suuntaan, piti avauksessa enempikin työntää kytkintä samalla kuin painaa alaspäin ja sulkiessa vetää taaksepäin kun nostaa. Mikrokytkin vissiin likaantunut/hajalla. Ebaysta tilasin kiinanversion niin se toimii ihan ok. Momentti riskaa hiukan kun välil toppaa ikkunan nousun ja vetää pari senttiä alaspäin. Momentti vissiin moottorissa??? Tai sit sen kulku jostain syystä hiukan raskas.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..