Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)  (Luettu 28031 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jallupoika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 193
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #15 : 05.04.2010, 17:05:17 »
Ei, se lukitus näkyy kuvassa 7.1 siinä öljypumpun vasemmalla puolella. Se pultti kampiakselin laipassa klo 10.00 asennossa, noin mä omastani kampiakselin lukitsin hihnanvaihdossa. Noniin, kuvassa 6 on sitten kaikki lukkotapit näytetty, tosin ei oo erivärillä korostettu, mutta siitä löytyy.
Entiset: 405, 406 GW. Nykyinen: 207 RC

samup

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
  • Pugilla pääsee
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #16 : 05.04.2010, 17:32:16 »
Auto: 2004 406 2,0 (EW10J4) VF38ERFNF

Pari viestiä taaksepäin mainitsin, että tässä koneessa ei olekaan tuollaista lukitusta :) Lisälaitehihnapyörä on yksiosainen ja ilman reikää. Aikaisemmin linkitin kuvan detali.ru kuvaan, mutta sekin on vielä väärä. Tässä on tarkalleen ottaen oikea.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2010, 17:53:00, kirjoittanut samup »
807 2.0Hdi -07 100kW
406 2.0ST -04
405 Mi16 -88

samup

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
  • Pugilla pääsee
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #17 : 07.04.2010, 19:42:20 »
Onko kenelläkkän tuon paksun tapin mittoja? Kyllähän sieltä hole viimein löytyi.

807 2.0Hdi -07 100kW
406 2.0ST -04
405 Mi16 -88

samup

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
  • Pugilla pääsee
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #18 : 08.04.2010, 11:38:10 »
Mitoiksi saatiin 30mm paksummasta päästä ja 9mm ohuemmasta. Kokonaispituus noin 8-9cm.
807 2.0Hdi -07 100kW
406 2.0ST -04
405 Mi16 -88

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #19 : 15.04.2010, 00:02:16 »
Mitenkäs tuon kampiaksin ajoitus siinä tilanteessa kun hihna on napsahtanut poikki? Tapilla kun kohdistaa niin voiko olla esim. kierroksen pielessä?

Ei voi, kampi-akseli ja siten myös männät asettuvat jokaisella kierroksella samaan asemaan.

Goomikko

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #20 : 15.04.2010, 08:14:10 »
Ei voi, kampi-akseli ja siten myös männät asettuvat jokaisella kierroksella samaan asemaan.

Tällä mennään. Hämäsi vaan kun jakopäänhihna ohjeissa täällä ja muualla mainittiin ettei kierroksesta tarvitse huolehtia jos vanha hihna on ollut paikoillaan eikä kone ole päässyt pyärähtämään. Miksi näin neuvotaan jos kierroksella ei ole missään tilanteessa merkitystä?

imaS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 597
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #21 : 15.04.2010, 13:33:42 »
Yläkertahan on alakerran kanssa kohdillaan joka toisella kierroksella. Onko varma ettei ole väliä mikä kierros on menossa.

Ei ole alakerran kierroksella väliä. Alakerta käy yhden yläkerran kierroksen aikana kahdesti ajoitusmerkkinsä kohdalla, eli pyörii tuplamatkan yläkertaan nähden.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 155
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #22 : 15.04.2010, 14:45:38 »
Niinpä. Kampiakselin, kiertokankien ja mäntien liike on samanlainen jokaisella kampiakselin kierroksella.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #23 : 02.07.2010, 16:03:23 »
Auto: 2000 406 2,0 (EW10J4).

Pitäisikö tuon kiristimen viisarin asettua tuon hahlon kohdalle? Kiristäessä sen siihen asetin, mutta koneen pyörittelyn jälkeen viisari nousi kireemmälle. Myöskin koneen käyttäminen nosti viisaria entisestään, ollen nyt reilun sentin hahlosta myötäpäivään. Vanhan hihnan ollessa paikalla viisari oli noin sentin hahlosta vastapäivään, eli huomattavasti löysemmällä. Kaikki jakopään osat ovat uusia ja homma tehty ohjeiden mukaan. Kysymys lähinnä siitä, että ennakoinko tuon kiristymisen kiristäessä, niin että viisari jäisi hahlon kohtaan?

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 597
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #24 : 05.07.2010, 20:18:15 »
Auto: 2002 406 2,0 (EW10J4).

Edessä jakohihnan vaihto. Näistä tapeista vielä kyselisin, kun Haynesin mukaan nokka-akselin tapit voidaan sorvata (ovat 40 mm pitkiä ja paksuus on 10-6 mm). Päteeköhän tämä vielä tähän uudemman malliseen nokka-akselin hihnapyörään? Entä tuo kampiakselin lukitus, kun kerran hihnapyörässä ei ole reikää vaan on yhtenäinen yhdellä pultilla eli on lukittava vauhtipyörästä, niin onko tuohon "tappiin" olemassa mittoja vai onko se edes tappi?
« Viimeksi muokattu: 06.07.2010, 02:52:56, kirjoittanut Tonilind »
404, Expert, C5
2CV4

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
  • laalaa
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #25 : 07.07.2010, 22:46:44 »
on lukittava vauhtipyörästä, niin onko tuohon "tappiin" olemassa mittoja vai onko se edes tappi?

Tuolla toisessa ketjussa mainittiin että Alfamerin korjausoppaassa olisi kyseisen tapin mittapiirros: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=46145.msg197790#msg197790

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 597
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #26 : 08.07.2010, 12:20:45 »
Voisiko joku, joka omistaa 307:n korjauskäsikirjan kertoa tuon tapin mitat? Eli ilmeisesti EW10A:n tappi on sopiva uudempiin EW10J4:n? Entä nokka-akselin tapit? Pitäisikö niidenkin mitat katsoa tuon EW10A:n mukaan vai onko ne samat vanhempien EW10J4:n kanssa?
« Viimeksi muokattu: 18.06.2011, 03:07:15, kirjoittanut ToniL »
404, Expert, C5
2CV4

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 047
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #27 : 08.07.2010, 13:44:32 »
Haynesin 307:n korjausoppaassa seuraavat mitat:

Camshaft sprocket locking tool -

Kokonaispituus 40mm. 26mm:n matkalta halkaisija 10mm, loput 14mm halkaisijaltaan 6.0mm

Nokkapyöriin lukitustapiksi ehdotetaan 8.0mm:n poranterää, jos tämä ei sovi niin sitten 5/16 tuumainen poranterä...

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
  • laalaa
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #28 : 08.07.2010, 14:29:33 »
Laser -merkillä on saatavissa erilaisia ajoitustappisarjoja, esim. http://www.lasertools.co.uk/item.aspx?cat=307&item=3787

Tiedä sitten löytyykö myyjää joka suostuu myymään Suomeen, kun Koivusella on noiden edustus ja hinnat sen mukaiset. Joku Ebay-kauppias ainakin löytyi. Toki tuokin setti on yhteen hihnaremppaan hintava, mutta jo muutaman jälkeen kulu on katettu.

Se vauhtipyörän tappi on tuo pakkauksen keskellä näkyvä pulikka.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 597
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #29 : 08.07.2010, 16:16:50 »
Kiitos vastauksista ja vaivannäöstä! Timpan mainitseva tappi, joka on 10mm/6mm paksu lienee kuitenkin selvästi kuvassa näkyvää paksua tappia ohuempi. Onko tuolla 10mm/6mm tapilla ajateltu lukita kampiakseli muualta kuin vauhtipyörältä? Tuon paksun tapin mittoja ei liene kellään?
404, Expert, C5
2CV4