Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)  (Luettu 28041 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 597
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #30 : 08.07.2010, 16:22:18 »
Mitoiksi saatiin 30mm paksummasta päästä ja 9mm ohuemmasta. Kokonaispituus noin 8-9cm.

No tuollahan se tieto olikin jo mainittuna, silmä käteen... Eikun sorvin ääreen...
« Viimeksi muokattu: 08.07.2010, 18:14:28, kirjoittanut Tonilind »
404, Expert, C5
2CV4

Kylmälehto Varma G

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #31 : 22.07.2010, 11:31:46 »
Auto: 2002 406 ST 2,0.

Vaihdatin jakohihnan merkkikorjaamolla ja pyysin samalla jäähdytysnesteen vaihtoa. Lieneeköhän niin, että jäähdytysjärjestelmää ei tässä hommassa tarvitse tyhjentää kokonaan, sillä laskun mukaan nestettä oli laitettu vain 3 litraa. Myöskään nesteen vaihtoa ei ole huoltokirjaan merkitty, joten jäiköhän se sittenkin kokonaisuudessaan tekemättä. Korjausoppaan mukaan nestemäärä näyttäisi olevan yli 8 litraa.  

Voi tietysti olla, että nestettä joutuu vielä lisäilemään, vaan olisiko tuo yli litran vajaaksi kuitenkaan jäänyt?  

Asia huolettaa sikäli, että Veljekset laittoivat tavallista Shellin vihreää ja auton käsikirjan mukaan oikea olisi Glysantin G33 tai Revkogel 2000. Jos järjestelmässä on paljonkin vanhaa ainetta, sillon glykoli ei taida tehdä hyvää. Käsittääkseni volkkarinpunainen G30 olisi ollut paremman puutteessa oikeampi vaihtoehto, koska sitä voi sekoitaa muihin G-nesteisiin. Näitä PSA:n omia ei taida olla saatavilla kuin Ranskassa, jos sielläkään.

Huoltomiehen silmään vanhakin neste oli vihreää, joka tosin oli ajan oloon muuttunut enempi keltaiseksi. Vaan eikös tämä Revkogel ole juuri oranssinkeltaista. Aikaisemmin nestettä ei ole vaihdettu, joten ei siellä vanhanajan lyhytvaihtovälistä vihreää alkujaan ollut. Muutenkin tuntuu järjettömältä laittaa vihreää, joka pitää parin vuoden välein vaihtaa.

Mikäli vihreän ja punaisen sekoittaminenon oikeasti kiellettyä, luulisi korjaamaamolla siitä oma-aloitteisesti kerrottavan. Jos en olisi itse tarkistanut asiaa, olisin automaattisesti lisännyt punaista käsikirjan suosituksen perusteella, kun pinta säiliössä kuitenkin aluksi hieman laskee. Säiliöstähän vanhan väriä ei näe, kun se on musta.  Varsinaista vaihtoasiaa en arvannut sillon epäillä, joten se jäi kysymättä.

Kylmälehto Varma G

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #32 : 24.07.2010, 11:31:30 »
Varmistin korjaamolta, että jäähdytysnestettä tosiaan ei ole vaihdettu kokonaan. En viitsinyt kysyä miksi, vaikka sitä aikaa tilatessani pyysinkin. Ehkäpä se jäi huomioimatta, kun mainitsin myös suuresta öljynkulutuksesta jota voisivat samalla katsoa.

Ystävällisesti töidenvastaanottaja selvitti vielä puhelimitse jäähdytysnesteasiaa, vaikka pelkäsin että antavat kohta Lakkoselle porttikiellon, jos kyselen vielä tyhmiä. Tätä nesteiden sekoituskelpoisuutta kun opastettiin korjaamokäynnnin yhteydessä neljän miehen voimin, enkä sitä siltikään ymmärtänyt.  

Tietämättömyyteni paljastin tuossa edellä sikälilin, että tokihan melkein kaikki jäähdytsynesteet ovat glykolipohjaisia. Mutta sitä en ymmärrä vieläkään, että miten silikaattivapaa punainen G30, PSA:n käyttämä luokituksen B715110 vihreä G33 ja oranssi G34 ovat Basfin netisivujen mukaan sekoituskelpoisia, mutta Laakkosella käskettiin laittamaan G33:n joukoon perusvihreää Zeroa (monoetyleeniglykoli). Järjestelmässähän on nyt ainakin kolmatta litraa vanhaa G33:sta.

Jotenkin luulisi, että G-nesteitä ei voisi sekoittaa perusnesteiden kanssa, mutta kai tuo 33 tekee poikkeuksen? Epäselväksi jäi edelleenkini, mitä on tarkalleen ottaen tämä maahantuojan suosittelemaksi mainittu Shellin vihreä. Shellin sivuiltakaan en vastausta löytänyt. Onko se G-sarjan neste vai esimerkiksi vähäsilikaattinen perusneste.

Omalla kohdallani ongelma ratkeaa sillä, kun vaihdan ensi viikolla kaikki nesteet ja huuhtelen järjestelmän. Ajattelin heittää tilalle PSA:n luokituksen täyttävän Valvoline MaxLifen, jota Motonetissa on kaupan.

Öljyongema sentään tuli selvitetyksi. Asentaja oli ilmeisesti katsonut miittatikusta määrää ja lisännyt litran hirmuisen kallista Shellin 10W40. Sillähän siitä tulikin hyvä seuraavan parin tuhannen kilometrin ajaksi.  

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
  • laalaa
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #33 : 18.10.2010, 21:29:17 »
Laser -merkillä on saatavissa erilaisia ajoitustappisarjoja, esim. http://www.lasertools.co.uk/item.aspx?cat=307&item=3787
...
Se vauhtipyörän tappi on tuo paksu pötkylä C-kirjaimen muotoisen puristimen keskellä.

Vasta nyt huomasin esittäneeni väärin. Oikea työkalu on pakkauksen keskellä näkyvä pulikka, ei tuo pötkylä kuten yllä väitän.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 597
404, Expert, C5
2CV4

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 597
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #35 : 25.10.2010, 13:15:46 »
Äsken tuotiin kotiovelle tuo sarja, eli nopea toimitus (TNT). Nyt vasta hoksasin, että tuossahan on lukitustappien lisäksi erikoistyökalut hihnanvaihtoon mukana, eli ei hintana ihan mahdoton kokonaisuus.
404, Expert, C5
2CV4

reipari

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #36 : 15.12.2010, 00:12:30 »
EW-koneessa ei tarvii irrottaa sitä napaa, riittää kun neljällä ruuvilla irrottaa hihnapyörän, ajoitushahlokin pysyy kampiakselin päässä. Nokkapyöriä onkin sitten kahta lajia, vanhemmassa, kuten mulla, on soikeat ruuvinreiät ja mahdollisuus säätää nokkien ajoitusta. Uudemmassa on pakopyörässä kumivaimennin ja säätö tehdään kampiakselin päästä, vaikeampaa.

Auto: 2000 406 2,0 (EW10J4).

Ei tarvinnut nokkiakaan säätää, lukitustapit reikiin. Uusi hihna ja remmi sopivan kireälle ja ajoon.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 597
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #37 : 15.12.2010, 10:07:07 »
Minun piti irrottaa keskipultti kampiakselilta, että sain ajoituksen täysin kohdalleen. Ei paha homma, paitsi jostain syystä hihna pitää kurnutusta tyhjäkäynnillä lämpimänä, vaikka säädin viisarin tarkalleen ohjeiden mukaan. Ymmärtääkseni tuo ääni johtuu kuitenkin liian tiukasta hihnasta, löysäsinkin jo hihnaa hieman ja nyt ääni on jo vaimea. Täytyy ottaa vielä auki ja katsoa, voisiko vielä hieman löysätä.
404, Expert, C5
2CV4

jussi.s

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #38 : 18.06.2011, 00:58:15 »
Auto: 2004 406 1,8 (EW7J4).

Huh, olipas päivä. Aloitin tänään hihnan, rullan, kiristimen ja vesipumpun vaihdon. Homma onnistui sinänsä helposti muutamassa tunnissa, mutta siinä kampiakselin hammashihnapöyrässä ei ollutkaan sokkaa. Sehän pöyrähti vähän jo purkessa ennen kun tajusi tapahtuneen. Minulla ei siis ollut lukitustappeja ollenkaan kun olen aikasemmissa projekteissa pärjännyt ilman, koska niissä oli sokka siellä akselissa.

Nyt jako pitäisi saada takaisin kohdilleen. Etummaisesta nokka-akselista löysin sen lukitustapin paikan, takimmaisessa on erilainen hihnapyörä, siitä en löytänyt. Se ei sinänsä haittaa koska olin merkannut jaon ja saan nokka-akselit kyllä keskenään kohdilleen. Kampiakselin ajotuksesta ei ole hajuakaan, se pyörähti ehkä 1/4 kierroksen.

Siinä kiilahihnapyörässä ei ole irrotettavaa kehää, joten otin sen kokonaan pois. Ihmettelen vieläkin miten se voi olla tehty ilman sokkaa kampiakselissa. Yritin etsiä monta tuntia ajotusmerkkiä vauhtipöyrän läheltä, en löytänyt riittävän varmaa merkintää. Kuinka saan sen ajotuksen takaisin kohdilleen? Jos jollain kuvia niin olisin niistä kiitollinen.

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 712
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #39 : 18.06.2011, 03:00:29 »
XU-moottoreissa tulee olla kaikki männät samalla korkeudella, kun nokka-akselit on lukittu oikeille kohdilleen. Pätisikö tämä myös EW-moottoriin? Sytytystulppien reijistä mittaamaan työntömitan piikillä?

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 597
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #40 : 18.06.2011, 06:11:57 »
Kampiakselin lukitus löytyy moottorin alta rintapellin puolelta. Se on vaan niin iso reikä n.3cm ettei sitä hoksaa. Lukitsee siis vauhtipyörän. Tarvitset lukitustyökalun, millään poranterällä yms. ei onnistu.
edit. Älä tyydy mihinkään viritykseen, ew-moottori on tarkka ajoituksesta. Voit saada jaon kohdilleen mutta koneessa ei ole tehoja. Ja kyllä molemmat nokat pitää lukita kunnolla, tosiaan mitään merkkejä ei ole.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2011, 06:23:22, kirjoittanut micco »
404, Expert, C5
2CV4

jussi.s

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #41 : 18.06.2011, 12:57:53 »
Löysinkin eilen peilin ja taskulampun avulla sen ison reiän. Reiästä näkyi vauntipöyrän tasapainotus porauksia ehkä 6-8kpl. Niiden seassa oli yksi hieman eri linjassa oleva poraus jossa oli pohjalla ehkä 6mm ja sitten 8mm siitä pinnasta. Kolon reunat eivät olleet kuperat, toisin kun tasapainotus porauksissa. Huono tuuri jos se merkki on osunut niiden muiden porausten sekaa, sentin päähän. Olenkohan löytäny oikean kohdan?

Lukitustapin mitat löytyvät varmaan tältä foorumilta, mutta jos joku muistaisi ne ja kirjottaisi tähän niin tekisi suuren palveluksen. Niiden mittaaminen vauhtimyörästä on vaikeaa, ellei mahdotonta. Pitäisi saada tarkat mitat kun siinä on niitä muita porauksia ihan vieressä. Saisin sitten sorvattua sen tapin ja auton ajoon ennen Juhannusta.

edit. Mitathan löyty tästä säikeestä ;)
« Viimeksi muokattu: 18.06.2011, 13:52:22, kirjoittanut jussi.s »

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 597
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #42 : 18.06.2011, 16:53:04 »
Laitoin yksityisviestin, katsoppa se.
404, Expert, C5
2CV4

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 597
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #43 : 22.06.2011, 13:54:41 »
Kampiakselin lukitustyökalun mitat ja kuva:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=57802.0
404, Expert, C5
2CV4

terhakka

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #44 : 13.08.2012, 22:05:37 »
Auto: 2004 406 1,8 (EW7J4).

Jako sekaisin. Millä tavalla saa jaon kohdalleen kun kampiakselilla ei ole mitään merkkiä missään kohtaa hihnapyörää? Linkki: http://www.auto-parts.spb.ru/cat/pe/pics%5CIG05A30E.gif

(kuvassa osa nro 11) Yläpää merkeissä, alapäätä en saa kohdalleen.