Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)  (Luettu 31553 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eemeli_845

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #90 : 15.08.2015, 18:22:04 »
Sinnehän se meni, irrotin ohjausrullan ja sitä kautta homma onnistui kätevästi. Hyvin toimii, käy nätisti.

Capricorn

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 117
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #91 : 12.07.2017, 22:55:12 »
Auto: 2001 406 2,0 (VF38BRFNA81410629, EW10J4).

Tuossa pitäisi rueta hihnaremonttiin ja kysymystä pukkaa kampiakselin lukitustyökalusta. Sorvailin täältä saatujen mittojen mukaan tapin kampuralle, mutta osuus, jonka pitäisi olla 9 mm, on liian paksu vauhtipyörälle. Onkohan nyt näissä jotain eroavaisuuksia vauhtipyörissä?

Tertsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #92 : 24.02.2018, 15:22:11 »
Auto: 2000 406 GW 2,0 (EW10J4, DAM 8466, VF38ERFRE81011291).

Ekaa kertaa vaihtamassa jakopäätä tällaiseen vehkeeseen ja nyt purkaessa heräsi pieni huoli. Askartelin tältä foorumilta saamien neuvojen mukaiset lukitustyökalut nokille ja vauhtipyörälle. Nyt on nokat lukittu ja 8mm poranterä meni kyllä kampiakselin etupäähän mutta vauhtipyörältä en löydä lukitusreikää? Lohkosta löysin kyllä sen noin 30mm reiän rintapellin puolelta mutta vaikka millä etsiskelee reikää vauhtipyörästä niin eipä tuota löydy.

Etsinkö lukitusreikää turhaan, eli onko näissä lukitus joko vauhtipyörältä tai sitten kampuran etupäästä, mutta ei molemmista? Vai onko tuo etupään lukitusreikä voinut liikahtaa väärään kohtaan, eli pitäisikö nokkien lukitukset irrottaa ja etsiä vauhtipyörältä se lukitus ja sen jälkeen kääntää nokat?

Auto on kyllä ollut liikenteessä ja toiminut kohtuudella, lämpimänä ehkä aavistuksen ontuen käynyt, eikä välttämättä tunnu olevan ihan niin paljon puhtia kuin siskon vastaavalla tekniikalla olevassa?

Linkin takaa kuvia aiheesta; https://photos.app.goo.gl/8NmkzORuZOq32D4k1

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #93 : 24.02.2018, 15:38:20 »
Luulisi että kampiakseli lukitaan vauhtipyörästä, ainakin muistelen että 407:n EW7 lukittiin sieltä. Eikö peilillä näe vauhtipyörää? Jos näkee ja reikä löytyy, voi sen halkaisijan hakea poranteräsarjalla.

Tertsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #94 : 24.02.2018, 15:43:04 »
Yritin kyllä peilillä vilkuilla mutta en nähnyt reikää siellä. Myös piikillä koitin koputella joka puolelle siitä reiästä muttei työkalu uponnut missään kohtaa syvemmälle?

Skodisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #95 : 24.02.2018, 16:32:10 »
En myöskään ole löytänyt kahdesta vm. 2000 ew10j4 moottorista vauhtipyörän lukitusreikää. Kevennysporauksia kyllä löytyy mutta ei lukituskohdalta ja nekin sijaitsevat eri kehällä, millä lukituksen tulisi olla. Etsiessä oli endoskooppikin käytössä. Varmistin kampiakselin asennon mittaamalla, että männät ovat samalla tasolla.

Tertsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #96 : 24.02.2018, 16:34:44 »
Taidan tehdä samoin, tulpat onkin jo irti että on helpompi pyöritellä. Kiitos vinkistä!

Skodisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #97 : 24.02.2018, 16:46:57 »
Älähän pyöritä, mikäli hihna irti. Korkeintaan kevyttä kääntelyä. Muistaakseni niinkin on joskus käynyt, että kampiakselia oli käännetty kierros nokkien ollessa lukittuna.

Tertsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #98 : 24.02.2018, 16:50:58 »
Ei toki pyöritellä parane kun kerran ajoitus lähimain paikallaan  :)
Mietteissä oli tosiaan että jos vauhtipyörällä olisi lukitusreikä ihan siinä lähellä, mutta taidan tosiaan mittailla mäntien kohdat ja mikäli kaikki samalla korkeudella niin sitten hihnaa irrottamaan.

Alfissimo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 338
  • TurboFiat ja V6-Alfoja. Ehkä taas joskus pösö.
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #99 : 24.02.2018, 17:04:27 »
Itse vaihdoin jakopään yhteen EW10:iin ja onnistui ihan sillä, että oli tapit nokkien ja kampiakselin hihnapyörissä, enkä osannut enää lisälukitusta kaivata. Onko sille jokin oikea syy, miksi pitäisi vauhtipyörästäkin lukita?
Älä tee tänään sitä, minkä voit jättää vielä huomennakin tekemättä.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 768
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #100 : 24.02.2018, 17:22:54 »
Lukitusreikä löytyy ainoastaan moottorin takapuolen reiästä( EW10A) tai sitten kampiakselin hihnapyörältä (EW10J4S/EW10J4) riippuen moottorityypistä, ei löydy molemmista. Tuon 406:n tapauksessa kyseessä lienee EW10J4S.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 696
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #101 : 24.02.2018, 18:54:28 »
Onnistuisko semmonen kun ensin halkaistaan vanha hihna pituussuunnassa jonka uloin puolikas katkaistaan pois. Uusi asetellaan jäänyttä puolikasta vanhaa vasten, katkaistaan toinenkin vanha pois ja työnnetään uusi kokonaan paikalleen
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Tertsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #102 : 24.02.2018, 19:01:15 »
Taitaa olla turhan tiukka sovite työntää paikalleen? Ja kampiakselin päässä on toi laippa paikallaan, en avannut kampiakselin pulttia lainkaan, se viimestään laittaisi vastaan.

Mutta nyt on hihna ja vesipumppu runkoineen irti, eiköhän tämä tästä! Menee varmaan seuraavaan viikonloppuun kokoaminen, yritän muistaa laittaa fiiliksiä homman edetessä :)

Skodisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #103 : 24.02.2018, 19:19:52 »
Eiköhän tuo ole pelkkä ew10j4 ilman lisäkirjainta. Ilmeisesti säädettävillä nokkapyörillä vielä, kun valmistenumerossa rfr? Vanhalla hihnalla ei mittatarkkoja tappeja välttämättä saa paikoilleen sopimaan. Hihnapyörällekkin tais mahtua 8.5 millinenkin pora, jolloin senkin saa tarkasti. Vesipumppuun tulevaan putkeen kannattaa vaihtaa o-rengas ja joku pumppu mulla kantoi jostain niin ettei se asettunut tasaisesti lohkoon koneistettuun tasopintaan.

Tertsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #104 : 24.02.2018, 19:28:02 »
Säädettävistä nokkapyöristä en osaa sanoa, pakonokassa joku kumi ainakin? Kampiakselille 8mm terä tuntu aika tiukalta, en usko että tuohon 8,5mm terää saa sopimaan. Toki uudet tiivisteen joka pinnalle ja ajattelin vielä laittaa pienen silauksen tiivistesilikonia, vanha tottumus kun tullut noitten amerikkalaisten kanssa joskus pelattua ja niissä tiivistepinnat hiukan vaihtelevia  ;D