Kirjoittaja Aihe: 607 - Jäähdytysnestettä lattialla (lämmityslaitteen kenno)  (Luettu 9338 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PaZuZu

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2005 607 2,2 (EW12J4).

Osa 1:

Tänään huomasin autoa imuroidessa että repsikan puolen lattia suorastaan tulvi nestettä, verhoilua painaessa kädellä neste nousi pintaan. Kuskin puolellakin havaittavissa kosteutta mutta ei niin paljon kuin repsikalla. Siitä sitten imurilla suuremmat pois ja lämppäri puhaltamaan verhoilua kuivaksi. Kaksistaan autolla enimmäkseen ajellaan ja työpäivän ajan auto on lämpimässä hallissa. Eiköhän tuo jaloista kulkeutunutta vettä ole, ihmetytti vain miksi repsikan puolella oli niin paljon enemmän, liekö originaalien kumimattojen muotoilu persiillään. Täytynee nypätä etumatot sen verran irti että saa kuivateltua kokonaan. Muilla samanlaisia kokemuksia orkkis-kumimattojen kanssa?

Osa 2:

Lämppäreillä lattiaa kuivatellessa nenään kieltämättä tulee jäähdytinnesteen aromit ja tarkemmin jäähdytinnesteen tasoa katsellessa huomasin että hieman nestettä näyttäisi kadonneen. Tähän kun lisätään vielä yhtenä aamuna kovilla pakkasilla ilmennyt kahvikupillinen pakkasnestettä auton alla ja ajotietokoneen huomautus asiasta sekä ajoittainen nesteen lämpömittarin vaeltelu niin kieltämättä asia tuntuisi aika selvältä. Ilmanottokaukalo oli puhdas, ilmansuodattimen nyppäsin vielä pois ja ihan normaalilta näytti, ei merkkejä ylivuodoista. Mitään märkää en ilmansuodattimen alla kanavissa nähnyt, tiedä sitten mistä on vuotanut.

Ratkaisu:

Tänään raktori kävi paikallisella pajalla (ei siis marmoritiskillä) ja laittoivat uuden kennon, kuulemma maahantuojan viimeinen kenno. Vuoto oli kennon päädyssä. En sitten lähtenyt kokeilemaan näitä paikkausnesteitä kun totesin että kennon vaihdon hinta ei osineen vallan huikeaksi kuitenkaan muodostunut.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 455
Minulla tuo vänkärin lattia kans tulvi vedestä, kun lämmityslaitteenkenno vuoti 607:ssa. Aivan heti ei ollut helppoa erottaa glykolin hajua. Jos matto on märkä siitä apukuskin lämmitysritilästä lähtien alas ja vettä hitosti, niin diagnoosi valmis. Se matto on vielä niin kookas, että pitää kosteuden allaan eikä haihdu tuulilasille.

Katsoppa ettei "ilmanottokaukalon" (vaimikäsennimion) vedenpoistokanavat ole tukossa. Elin sen pyyhkijöiden varsien alapuolella olevan ritilän alla on matkustamon ilmanotto ja raitisilmasuodatin. Puunlehdet jne roskat tukkivat helposti vedenpoistokanavat ja vesi etsii toisen reitin ulos ilmankiertokotelon kautta lattialle.

Tuo voi olla se toinen syy lattian tulvimiseen. Jos kenno vuotaa, niin sen ritilän poistamallakin näkee heti, jos kanava märkä tahmeasta nesteestä.

On sitten hankalampi homma. Lämppärin kennosto siellä taitaapi vuotaa. Sijaitsee hieman alempana kojetaulun sisällä, joten raitisilmasuodattimen aukosta ei sinne näe, eikä siitä kautta nestevuotoa havaitse.

Siitä apukuskin alaritilän kautta tilanteen saa selvitettyä. Jos onni olisi myötä, niin kennolle menevissä putken tiivisteessä olisi vuoto. Ne saa muistaakseni vaihdettua erikseen. Kennon hinta sitten 140 euroa ja viiden tunnin työ.

wipe

  • Vieras
Eli vuoden 2000 pökötissäni kenno tihkutti vettä lattialle. Lasit myöskin välillä huurteessa. Hain motonetistä Valeon kennon 129 e ja vaihdon sen purkamatta koko koelautaa, aikaa meni noin 1,5 tuntia. Kojelautaa ei siis tarvitse purkaa, vaan riittää kun hansikaslokeron ympäristöä hieman taivuttaa sivuun tai "muokkaa" rautasahalla. Mitään vahinkoa ei jää kuitenkaan näkyviin. Eli kenno lähtee vänkärinpuolelta pois.

Vaihtotyö on helppo, suosittelen tekemään itse, jos vähääkään pysyy jakari kädessä. Muista ilmata lopuksi kennon putket. Ilmaruuvi löytyy lämmitysletkusta konehuoneen puolelta.