Kirjoittaja Aihe: 106 - Taka-akselisto  (Luettu 6834 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vicmot

  • Vieras
106 - Taka-akselisto
« : 23.03.2010, 20:00:20 »
Auto: 1995 106 1,1 XR (chdz2/239).

Kävin pyytämässä koslaani leimaa tänään. Ei tullut, kun oli kuulemma vastavaihdetussa taka-akselissa väljää vasemmallapuolella laakeroinnissa. Maksoin -97 vuoden autosta irrotetusta akselista 230 euroa rahteineen ja siihen päälle vaihto 455 e. Onkohan sille laakeroinnin väljyydelle tehtävissä mitään muuta kuin uuden akselin vaihtaminen taas?

J-PR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 285
Vs: 106 - Taka-akselisto
« Vastaus #1 : 25.03.2010, 09:15:20 »
Ei ole mitään tehtävissä, laakeritappi kun on kulunut niin se vähintään on vaihdettava. Laakeritappeja saa erikseenkin mutta useimmiten vaihdetaan akselin keskiputki kokonaisuudessaan joka sisältää laakeritapit molemmin puolin. Käytetyn akselin ostossa on aina riskinsä, akselin ikä / ajokilometrit ei kerro akselin kunnosta mitään.

plagu

  • Vieras
Vs: 106 - Taka-akselisto
« Vastaus #2 : 25.03.2010, 11:04:11 »
106 malliin ei saa laakeritappeja vaan koko akseliputki on vaihdettava, käytetyn akselin ostossa ei ole mitään mieltä vain avattu ja tarkastettu akseli kannattaa alle laittaa ja sillekin kannattaa pyytää takuu.

itseasiassa saa: http://www.imaxle.co.uk/catalog/new-inner-stub-pins-106

Ja tosiaan kuten kta sanoi jos akseli rempoille joutuu niin rahat takaisin/ palautus oikeudella ehdottomasti varaosa akselin osto, ja ennen kiinni purkaen jotta näkee todellisen kunnon.

1peugeot2

  • Vieras
Vs: 106 - Taka-akselisto
« Vastaus #3 : 01.11.2011, 18:07:29 »
Auto: 1998 106 1,4 Independence (149 000 km).

Minulla tuollainen pieni Peugeot, ei ole ollut taka-akseliston laakeriongelmia (ainakaan vielä). Kysymys: kannattaako vaihtaa laakerit "etukäteen", kun vielä ovat kunnossa, ettei tarvitse vaihtaa koko akselistoa jossain vaiheessa? Olisi varmaan halvempaa tehdä tuo vaihto vielä, kun laakeripesä kunnossa. Tiedän näistä nipoituksista, mutta entä tämä vaihtoehto?

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 111
Vs: 106 - Taka-akselisto
« Vastaus #4 : 01.11.2011, 18:47:35 »
Kannattaa vaihtaa laakerit ja samalla rasvata kunnolla, näin pääsee pitkälle ilman nipoitustakin.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

J-PR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 285
Vs: 106 - Taka-akselisto
« Vastaus #5 : 01.11.2011, 19:19:02 »
Tärkeintä on avata akseli ja tarkistaa kunto. Jos ei ole yhtään ruostetta havaittavissa, niin kunnon rasvaus ja nippuun vaan vanhoilla laakereilla. Ne laakerit ei kulu vaan se akselitappi. Tiivisteet kannattaa vaihtaa kyllä.

Gold

  • Vieras
Vs: 106 - Taka-akselisto
« Vastaus #6 : 31.05.2014, 20:37:22 »
Auto: 1997 106 1,6 GTI.

Takapäästä kuuluu järkyttävää kolinaa joka kuopassa yms.. kuvassa 1. kohdasta puuttui pultti ja tein helicoil kierteen ja pulttasin uudestaan kiinni mutta kolina ei loppunut. 2. kohdat ovat hitsattu kiinni, tosin toinen puoli on antanut periksi, kuvista katselin että ilmeisesti EI kuulu olla hitsattu noita laippoja kiinni? Vaikka pyöriä heiluttelee minne niin väljyyttä ei havaittavissa ja renkaat ovat ihan normaaliasennossa eikä perä ole laskenut tms.. miten tuo vakaajatanko on tuossa autossa, jostain luin että kulkisi taka akselin sisällä? Kolinaa on vaikea paikantaa mutta ikäänkuin kolisisi akselin sisältä, kolinaa sai tehtyä myös heiluttelemalla tuota toisen puolen laipppaa sillonkun ei ollut pultattuna kiinni..

zees90

  • Vieras
Vs: 106 - Taka-akselisto
« Vastaus #7 : 31.05.2014, 23:43:12 »
Tuossa 2 kohdassa kuuluisi olla muovisella tulpalla peitetty pultinreikä kierteineen. Siihen reikään pitäisi mennä pultti (jonka kokoa en muista) joka toimii ulosvetäjänä. Kun pulttia kiristää, tuo päätylätkä lähtee irti, jonka jälkeen kun ottaa toiselta puolelta tuon 1 kohdassa olevan pultin irti ja vetää vastaavasta lätkästä niin vakaajatanko tulee mukana ulos.

Edit, veikkaisin että vakaajatanko mennyt poikki tai että siitä on lohjennut pala jos kolina kuulostaa tulevan taka-akselin sisältä.

J-PR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 285
Vs: 106 - Taka-akselisto
« Vastaus #8 : 01.06.2014, 10:50:55 »
Ei tietenkään kuuluisi olla hitsattu kiinni. Päätylätkän irtoilutaipumus saattaa oireilla laakeritapin kuluneisuutta, kun tappi kuluu niin kynkkä kitkuttaa herkemmin päätylätkän irti. Noin ainakin minulla oli, ensin päätylätkä ei pysynyt paikallaan ja kohta pääsin sitten akseliremonttiin.

Lätkän keskellä oleva reikä ei ole normikierteellä (en nyt muista kokoa mutta saattoi olla sama kuin pyoränpultissa, pyoränpultti kuitenkin on liian lyhyt tuohon tarkoitukseen), että kannattaa kokeilla ensin pultilla pelkin sormivoimin ettei mene kierteet.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2014, 10:54:24, kirjoittanut J-PR »

Gold

  • Vieras
Vs: 106 - Taka-akselisto
« Vastaus #9 : 01.06.2014, 16:33:29 »


Kiitoksia vaan vinkeistä. Vakaajatanko on ehjä eikä muutakaan ylimääräistä ollut akselin sisällä. Ulommaiset stefat olivat aivan loppu, puolet jäi laippaan ja puolet akseliin kiinni. Sisällä oli reippaasti punaista rasvaa ja ulommaisten laakereiden merkki oli koyo, mahtaako olla alkuperäiset? Takakelkka on joskus pudotettu alas koska powerflexin puslat sieltä löytyy, mutta kiinnostaisi tosiaan tietää onko tuolle akselille koskaan tehty kunnostusta vaiko ei. Kolinaa varmasti aiheuttaa noiden ulommaisten stefojen heikko kunto kun vakaana pääsee elämään akselin sisällä, mutta eikö tuossa nuolen osoittamassa kohdassa tosiaan kuulu olla mitään stefaa/holkkia? Vakaaja paikallaan tuo nuolen osoittaman kohta jää väljäksi akselin sisällä pari milliä, kuuluuko näin olla, vai onko tuo holkki kulunut niin reippaasti? Tässä nyt on vähän kahden vaiheilla purkaakko koko akselisto vai uusiakko vain uloimmat stefat ja lyödä kasaan. Mistä osia kannattaa kysellä? Kunnostetut akselit näyttää olevan 400 euroa, mutta mitä osat tulisi maksamaan ja mitä kaikkea sinne tulee uusia? Ilmeisesti itse akselitapit sekä kaikki laakerit? Mistä osia mahtaa saada? Ebaysta haen varmaan väärillä hakusanoilla kun ei heti pistnyt silmään mitään muutakun kokonaisia akseleita. Mekonomen myy kunnostussarjaa hintaan 330 euroa, eikä missään lue edes mitä se sisältää..


imaS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 598
Vs: 106 - Taka-akselisto
« Vastaus #10 : 01.06.2014, 19:03:04 »
Tuossa laakereita ja tappeja ebay:stä. Laakerisarjoja saa myös Motonetistä ja varmaankin muistakin tarvikeliikkeistä.

Kolina ei ainakaan stefasta johdu. Ehjäkään akselitiiviste ei pidä osia paikoillaan.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

J-PR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 285
Vs: 106 - Taka-akselisto
« Vastaus #11 : 01.06.2014, 21:16:04 »
Tässä kuva autostani miltä päätylätkän tulee näyttää



Onhan tuo sinun siinä kunnossa että vähintään se tulisi uusia. 106parts ainakin myy noita mutta hinta on melko suolainen. Sinuna heittäisin takavakaajan joksikin aikaa pois ja kuulostelisin kuuluuko kolinaa ilman sitä. Jos ei kuulu niin sitten voisi harkita uutta päätylätkää, stefoja jne. Laakereita en vaihtaisi koska jos entiset on kuluneet niin tappi on ennen sitä.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2014, 21:20:52, kirjoittanut J-PR »

johal11

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: 106 - Taka-akselisto
« Vastaus #12 : 24.05.2017, 18:55:29 »
Auto: 1997 106 1,1 (VF31CHDZE51770130).

Insinööri sanoi, että takatukivarren laakerointi on väljä oikealla. Onko ainoa korjaustapa koko akselin uusiminen vai onko muita keinoja?