Kirjoittaja Aihe: 106 - Kytkimen toiminta (automaattisäätöinen vaijeri)  (Luettu 8498 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Auto: 2000 106 1,1 (TU1M+, HDZ, MA5 S, DAM 08262 CA, 23.06.1999, 117 000 km).

Kyseessä ei ole oma auto. Kytkin on hankalakäyttöinen. Se tuntuu nappaavaan äkäisesti "kiinni" vasta liikeradan yläosassa melko kapealla alueella, joten autolla on hankala lähteä liikkeelle. Vaatii keskittymistä, jotta pääsee ilman suurempia nykimisiä tai auton sammumista liikkeelle. Kytkin ei ole mitenkään epätavallisen raskaskäyttöinen tai pidä ylimääräistä ääntä. Kytkin on ollut tällainen jo ainakin parin vuoden ajan, joten kyllä sen kanssa toimeen tulee, mutta ei se sellainen omistajansa mukaan ole aina ollut, eikä toiminta mitenkään normaalilta vaikutakaan.

En usko, että auton kytkin olisi vielä kulunut loppuun. Mitään säätömahdollisuuttahan tuossa ei taida olla, koska vaijerissa on itsesäätömekanismi. Luulen, että itsesäätömekanismi ei jostain syystä toimi, jolloin ongelma voisi korjaantua vaijerin vaihtamisella. Toisessa viestiketjussa Benkku kertoo kytkimen toiminnasta seuraavaa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=10636.msg73177#msg73177

Alhaalta (ts. polkimen ollessa jo lähellä lattiaa) irroittavassa kytkimessä on kytkinlevy todennäköisesti jo lähellä vaihtorajaa. Tietty reuna-ehtona ettei vapaaliike ole liian suuri -> eli vaijeri liian löysällä.

Kytkimen irroittaessa ylhäällä on levyssä kulutuspintaa ja mikäli kytkin irroittaa 'liian' ylhäältä on vaijeri mahdollisesti liian kireällä toisinsanoen vapaa liike liian lyhyeksi säädetty.

Vaijerillisissa konstruktioissa on (yleensä) ilmoitettu joko polkimen etäisyys lattiasta (esim. luokkaa 185 mm) tai vapaaliike (esim. 15 mm) vedettäessä vaijeria mekanismin vapauttavaan suuntaan (eli samaan suuntaan johon haarukka liikkuu kytkinpoljin nostettaessa) kytkinhaarukan puolelta.

En pääse mittaamaan ko. autosta esim. polkimen etäisyyttä lattiasta ja seuraavalla kerralla auton tullessa tänne pitäisi vaijeri jo uusia.

106 (2. mallisarja), MA / MA S AND EXCEPT POWER STEERING AND LEFT HAND DRIVE

2150 Q5, CABLE-CLUTCH, LONG 1325, 48,00 e
2150 Q3, CABLE-CLUTCH, LONG 670, 42,00 e (Citroen 36,40 e)

Service Box ei osaa edes valmistenumeron perusteella ilmoittaa, sopiiko tähän autoon lyhyempi (670 mm) vai pidempi (1325 mm) kytkinvaijeri. En pääse autostakaan mittaamaan vaijerin pituutta ennen sen hankkimista. Taitaa olla tuo pidempi vaihtoehto, koska 670 mm tuntuu aivan liian lyhyeltä, kun ottaa huomioon vaijerin kulkureitin vaihteiston alapuolelta. Vaijeri näkyy hyvin tässä kuvassa:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Varaosakuvassa mainittua nippusidettä en muista autossa nähneeni (varaosakuvan mukaan pitäisi olla jossain itsesäätömekanismin paikkeilla?), mutta ehkä sen tarkoitus on vain varmistaa vaijerin pysyminen kiinni pidikkeessään.

Motonet:

http://www.motonet.fi/motonet/varaosat/PEUGEOT_106

Lainaus
Kytkinvaijeri P106-1,1, 24-1378, P106 1,1 ->95 (ei ohjaustehostinta, 64/40cm) [1992 - 1995], 14,13 e
Kytkinvaijeri P106-1,4, 24-1379, P106 1,4 ->95 (ei ohjaustehostinta, 128/103cm) [1992 - 1995], 14,13 e
Kytkinvaijeri P106 96- eitehos, 24-1475, P106 96-> jos ei ohjaustehostinta (135/112cm) [1996 - 1999], 29,90 e
Kytkinvaijeri P106+ohjteh 96-, 24-1476, P106 96-> jos ohjaustehostimella (147/124cm) [1996 - 1999], 28,26 e
« Viimeksi muokattu: 09.05.2011, 23:06:50 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

J-PR

  • Vieras
Vs: 106 - Kytkimen toiminta (automaattisäätöinen vaijeri)
« Vastaus #1 : 19.04.2010, 08:53:57 »
Olisiko tuo jossain määrin näiden TU+MA vehkeiden ominaisuus, ainakin kaikki minulla olleet ovat irroittaneet ylhäältä. Aikoinaan minulla oli sekä MA että BE lootainen auto samaan aikaan, kytkimen toiminta näissä kuin yö ja päivä, toinen otti ylhäältä ja toinen alhaalta. Kalibroi siinä sitten kytkinjalkaa joka kerta...

Huono moottorin tukikumi vaikuttaa kiinni 'nappaamiseen', sen tsekkaisin ensiksi. Kevyt vauhtipyörä yhdistettyä kulahtaneeseen tukikumiin tekee liikkeelle lähdöstä hermoja rasittavan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Kytkimen toiminta (automaattisäätöinen vaijeri)
« Vastaus #2 : 19.04.2010, 10:54:11 »
Kuulemma kaverin MA-vaihteistolla varustetussa TU5-moottorisessa 306:ssa kytkin toimii ihan normaalisti eli ei vaadi erityistä keskittymistä yms.

Service Box:sta en löytänyt 106:n kohdalta mitään vaijerin itsesäätömekanismiin liittyen, mutta kiinteällä vaijerilla varustettuun malliin annettiin ohjeita. Kytkinpolkimen liikkeen pituuden pitäisi olla 136±5 mm. Toisessa ohjeessa arvoksi annetaan 140±5 mm. Luulisi, että myös itsesäätömekanismin pitäisi pitää liike samoissa lukemissa.

Harmi, etten pääse tutkimaan autoa ennen vaijerin tilaamista. Noilla kilometreillä luulisi tukikumienkin olevan vielä kohtalaisessa kunnossa.

Onko kukaan avannut vaijerin itsesäätömekanismia tai muuten vain tietää sen toiminnasta tarkemmin?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Kytkimen toiminta (automaattisäätöinen vaijeri)
« Vastaus #3 : 16.07.2010, 02:28:39 »
Tässä sivu Peugeotin korjaamokirjallisuudesta (358-GB-01-93 - 306 - Presentation), jossa esitellään 306:n XU7JP-moottorin itsesäätömekanismilla varustettu kytkinvaijeri. Vasemmalta ohjattavissa malleissa on tuossa tapauksessa ollut tarjolla kaksi erilaista keskenään yhteensopivaa vaihtoehtoja ja oikealta ohjattavissa malleissa vielä omansa. Noista voi ehkä yrittää päätellä toimintatapaa... Varmaan vastaavia ovat kuin muissakin malleissa käytetyt.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Marc0

  • Vieras
Vs: 106 - Kytkimen toiminta (automaattisäätöinen vaijeri)
« Vastaus #4 : 06.08.2011, 16:02:10 »
Auto: 1997 106 1,4 (TU3).

Mites tämä homma silloin loppujen lopuksi onnistu? Itsellä 106, josta vaijerin kuori nirhautunut auki, ja vaihto olisi edessä? Tarvitsiko kojelaudasta purkaa mitään, että sai tuotua vaijerin moottori tilaan?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Kytkimen toiminta (automaattisäätöinen vaijeri)
« Vastaus #5 : 06.08.2011, 19:26:45 »
Onnistui lopulta ihan helposti, laittelen ohjeet ja kuvat joskus myöhemmin, jos ehdin... Kojelautaa ei ainakaan tässä uudemmassa autossa tarvinnut purkaa. Akku piti irrottaa pois tieltä. Vaijerin kuoren kiinnitysmutterin rintapeltiin saa avattua 7 mm:n kuusiokantahylsyllä, vaikka oikea avain onkin ilmeisesti Torx 45. Kytkinvaijerin saa irrotettua polkimen koukusta kätevimmin pyöräkotelossa olevan aukon kautta.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2012, 11:07:37 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info