Auto: 2000 106 1,1 (TU1M+, HDZ, MA5 S, DAM 08262 CA, 23.06.1999, 117 000 km).
Kyseessä ei ole oma auto. Kytkin on hankalakäyttöinen. Se tuntuu nappaavaan äkäisesti "kiinni" vasta liikeradan yläosassa melko kapealla alueella, joten autolla on hankala lähteä liikkeelle. Vaatii keskittymistä, jotta pääsee ilman suurempia nykimisiä tai auton sammumista liikkeelle. Kytkin ei ole mitenkään epätavallisen raskaskäyttöinen tai pidä ylimääräistä ääntä. Kytkin on ollut tällainen jo ainakin parin vuoden ajan, joten kyllä sen kanssa toimeen tulee, mutta ei se sellainen omistajansa mukaan ole aina ollut, eikä toiminta mitenkään normaalilta vaikutakaan.
En usko, että auton kytkin olisi vielä kulunut loppuun. Mitään säätömahdollisuuttahan tuossa ei taida olla, koska vaijerissa on itsesäätömekanismi. Luulen, että itsesäätömekanismi ei jostain syystä toimi, jolloin ongelma voisi korjaantua vaijerin vaihtamisella. Toisessa viestiketjussa Benkku kertoo kytkimen toiminnasta seuraavaa:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=10636.msg73177#msg73177Alhaalta (ts. polkimen ollessa jo lähellä lattiaa) irroittavassa kytkimessä on kytkinlevy todennäköisesti jo lähellä vaihtorajaa. Tietty reuna-ehtona ettei vapaaliike ole liian suuri -> eli vaijeri liian löysällä.
Kytkimen irroittaessa ylhäällä on levyssä kulutuspintaa ja mikäli kytkin irroittaa 'liian' ylhäältä on vaijeri mahdollisesti liian kireällä toisinsanoen vapaa liike liian lyhyeksi säädetty.
Vaijerillisissa konstruktioissa on (yleensä) ilmoitettu joko polkimen etäisyys lattiasta (esim. luokkaa 185 mm) tai vapaaliike (esim. 15 mm) vedettäessä vaijeria mekanismin vapauttavaan suuntaan (eli samaan suuntaan johon haarukka liikkuu kytkinpoljin nostettaessa) kytkinhaarukan puolelta.
En pääse mittaamaan ko. autosta esim. polkimen etäisyyttä lattiasta ja seuraavalla kerralla auton tullessa tänne pitäisi vaijeri jo uusia.
106 (2. mallisarja), MA / MA S AND EXCEPT POWER STEERING AND LEFT HAND DRIVE2150 Q5, CABLE-CLUTCH, LONG 1325, 48,00 e
2150 Q3, CABLE-CLUTCH, LONG 670, 42,00 e (Citroen 36,40 e)
Service Box ei osaa edes valmistenumeron perusteella ilmoittaa, sopiiko tähän autoon lyhyempi (670 mm) vai pidempi (1325 mm) kytkinvaijeri. En pääse autostakaan mittaamaan vaijerin pituutta ennen sen hankkimista. Taitaa olla tuo pidempi vaihtoehto, koska 670 mm tuntuu aivan liian lyhyeltä, kun ottaa huomioon vaijerin kulkureitin vaihteiston alapuolelta. Vaijeri näkyy hyvin tässä kuvassa:
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Varaosakuvassa mainittua nippusidettä en muista autossa nähneeni (varaosakuvan mukaan pitäisi olla jossain itsesäätömekanismin paikkeilla?), mutta ehkä sen tarkoitus on vain varmistaa vaijerin pysyminen kiinni pidikkeessään.
Motonet:
http://www.motonet.fi/motonet/varaosat/PEUGEOT_106Kytkinvaijeri P106-1,1, 24-1378, P106 1,1 ->95 (ei ohjaustehostinta, 64/40cm) [1992 - 1995], 14,13 e
Kytkinvaijeri P106-1,4, 24-1379, P106 1,4 ->95 (ei ohjaustehostinta, 128/103cm) [1992 - 1995], 14,13 e
Kytkinvaijeri P106 96- eitehos, 24-1475, P106 96-> jos ei ohjaustehostinta (135/112cm) [1996 - 1999], 29,90 e
Kytkinvaijeri P106+ohjteh 96-, 24-1476, P106 96-> jos ohjaustehostimella (147/124cm) [1996 - 1999], 28,26 e