Kirjoittaja Aihe: 3008 - Päivävalot  (Luettu 13838 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

salvo

  • Vieras
3008 - Päivävalot
« : 07.06.2010, 10:28:48 »
Auto: 2010 3008 1,6 HDi 110 Sport.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=37491.0

Onkos kukaan ottanut huomiovalo "toimintaa" käyttöön 3008:ssa?

Tuossahan näyttäisi etu-umpioissa olevan ihan kunnon polttimot huomiovaloja varten, mutta vakiona niitä ei saa päälle vaikka kuinka viikseä vääntää ja kääntää. Lohjalla sanoivat, ettei niitä voi kytkeä päälle, mutta Japanin asetuksilla ne kenties toimisivat? Voisi valoisalla säästää normi ajovaloja.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
3008 - Päivävalot
« Vastaus #1 : 07.06.2010, 11:13:20 »
Saa toimimaan.
Peugeot 508 & Peugeot 607

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
3008 - Päivävalot
« Vastaus #2 : 07.06.2010, 11:44:02 »
Minulla on juurikin Lohjalla jo puolitoistavuotta sitten kytketty 308 päivävalot toimintaan. Ja ne on juuri Japanin valot. Luulisi saman asetuksen toimivan myös 3008:ssa.

LuZiaN0

  • Vieras
Vs: 3008 - Päivävalot
« Vastaus #3 : 07.06.2010, 13:52:58 »
Kyselin kanssa 3008:iin Tampereella, eivät olleet kuulleetkaan vielä.

Ilmoitteletko miten käy/ mitä maksoi. Itse ajattelin seuraavassa huollossa (10000 km päästä) laitatuttaa toimintaan.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 995
Vs: 3008 - Päivävalot
« Vastaus #4 : 07.06.2010, 14:00:26 »
Jos homma on heille ihan uusi, niin pyydä ilmaiseksi. Siinähän oppivat ja osaavat seuraavaan tehdä. Minulle tehtiin tuo muutos Automaa Herttoniemessä ilmaiseksi (308:iin), eivät olleet kuulemma ennen tehneet. Ovat sen jälkeen kuulemma muutaman noita muuttaneet, veloituksesta en osaa sanoa.

Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

LuZiaN0

  • Vieras
Vs: 3008 - Päivävalot
« Vastaus #5 : 09.06.2010, 18:44:21 »
Palaako päivävalojen yhteydessä takavalot ja mittarivalot?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 995
Vs: 3008 - Päivävalot
« Vastaus #6 : 10.06.2010, 01:33:11 »
308:ssa ei pala, eikä ymmärtääkseni myöskään 3008:ssa, jos tuo siinäkin on ns. Japanin valoasetus.

Takavalojen palamisesta voi olla montaa mieltä. Näin kesällä ja kirkkaalla kelillä niistä tuskin on mitään hyötyä, talvella lumipöllyssä paljonkin. Takavalot eivät kuitenkaan saa palaa kuin yhdessä etuvalojen ja rekisterikilven valojen kanssa. Nämä 30(0)8:ien päivävalot on toteutettu samalla kaksilankaisella polttimolla etuvalojen kanssa, joten se puoli olisi käytännössä kunnossa. Lainsäädäntö on kuitenkin mielestäni vähän vanhanaikaista, kun vaatii noita rekisterikilven valoja palamaan aina takavalojen kanssa. Niillä kun ei ole mitään tarvetta palaa kuin pimeällä. Päivävalojen ollessa käytössä eivät mahdollisen perävaunun valot pala ja mikäli nyt olen tulkinnat oikein ymmärtänyt, niin eivät saakaan palaa, jos auton etu- ja takavalot eivät pala.

Mittarivalot toimivat 30(0)8:ssa etu ja takavalojen merkkivaloina, eivät saa siten palaa, jos nuo mainitut valot eivät pala. Toisaalta ei niillä päivällä mitään teekään eli sikäli ihan tarpeetontakin polttaa niitä.

Automaattisten lasinpesureiden anturia käytetään kahdella tavalla ohjaamaan päivävaloautomatiikkaa. Ajaessasi hämärään tai pimeään käytetään tuota anturia havaitsemaan valaistuksen muutos ja kytkemään ajovalot päälle, myös takavalot. Vastaavasti ajettaessa takaisin valoisaan kytkeytyvät ajovalot pois ja päivävalot päälle. Automaattisen lasinpyyhintoiminnon ollessa aktivoituna ja automatiikan kytkiessä pyyhkimet päälle, kytketään ajovalot päälle päivälojen sijaan sateen voimakkuuden mukaan pienellä viiveellä. Sateen lakattua ja pyyhkimien pysähdyttyä vaihdetaan vastaavasti päivävalotoiminnolle pienellä viiveellä.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

salvo

  • Vieras
Vs: 3008 - Päivävalot
« Vastaus #7 : 10.06.2010, 15:24:01 »
Nämä 30(0)8:ien päivävalot on toteutettu samalla kaksilankaisella polttimolla etuvalojen kanssa, joten se puoli olisi käytännössä kunnossa.

3008 näyttäisi tosin olevan ihan erilliset huomivalot tähän tarkoitukseen. Samanlaiset kuin 90% vastaantulevissa (uusissa) C5 sitikoissa.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 995
Vs: 3008 - Päivävalot
« Vastaus #8 : 11.06.2010, 01:12:34 »
Muistin sitten väärin, pahoittelen virhettä. No kun on siis erillinen polttimo, niin silloin takavalojen palaminen vaatii myös etuvalo (=parkin), rekisterikilven valon ja kojelaudassa olevan merkkivalon palamisen samanaikaisesti. Viimeinen noista voi olla myös mittariston valaistus. Sitikoiden osalta on herätty noihin muuttuviin valosääntöihin ja otettu päivävalot käyttöön, mutta Suomessa pösöllä eletään jossain menneessä maailmassa. Väittävät monessa merkkiliikkeessä noita valoja jopa laittomiksi Suomessa. Toki Sitikan asetuksissa on sellainen ero, että niissä palaa myös etu- ja takavalot, kun pösön "Japanin asetuksilla" palaa valo vain edessä.

Onko se 3008:n polttimo edelleen hehkulamppu vai led?

Laskeskelin kerran noita watteja ja sitä energian säästöä verrattuna valot päällä ajamiseen, kun päivävalo on toteutettu 21 watin hehkulampulla.

- Jos päivällä palaa vain päivävalot, eikä muuta, niin valojen käyttämä sähköteho on yhteensä 42 W (2 x 21 W)
- Jos päivävalojen lisäksi palavat takavalot, sekä rekisterikilven valot (2), niin teho on 63 W (2 x 21 W + 4 x 5 W + 1 W mittarivalon oletettu teho)
- Jos päivävalojen lisäksi palavat etu- ja takavalot, sekä rekisterikilven valot (2), niin teho on 73 W (2 x 21 W + 6 x 5 W + 1 W mittarivalon oletettu teho)
- Jos halogeeniajovalot päällä, niin teho on 141 W (2 x 55 W + 6 x 5 W + 1 W)
- Jos Xenon-ajovalot päällä, niin teho on 101 W (2 x 35 W + 6 x 5 W + 1 W)

Kai tuolla sitten polttoainettakin säästyy eihän nuo muutamasta watista sataan wattiin tehot tyhjästä tule, mutta epäilen että ainakin rahallisesti suurempi säästö tulee kun ei tarvitse vaihtaa polttimoita niin tiuhaan. Ledit tietty muuttaa tuota laskelmaa ja tekevät etu- ja takavalojen sammuttamisesta aika turhaa touhua.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

LuZiaN0

  • Vieras
Vs: 3008 - Päivävalot
« Vastaus #9 : 11.06.2010, 07:03:46 »
Se on tavallinen hehkulamppu, ei led.

jupeha

  • Vieras
Vs: 3008 - Päivävalot
« Vastaus #10 : 27.06.2010, 19:00:08 »
Mulla ohjelmoitiin huollossa päivävalot toimimaan. Valokatkaisin on asennossa auto. Huomiovalot palaa sadetunnistimen ohjauksella. Ajovalot kytkeytyy kiltisti hämärässä tai jos sataa. Pelaa tosi hyvin, mittareissa valot, takavalot palaa mutta kojelaudan katkaisimissa ei ole valoja.

LuZiaN0

  • Vieras
Vs: 3008 - Päivävalot
« Vastaus #11 : 27.06.2010, 19:03:11 »
Hyvältä kuulostaa. Ottivatko hintaa huollon yhteydessä?

salvo

  • Vieras
Vs: 3008 - Päivävalot
« Vastaus #12 : 27.06.2010, 21:33:25 »
Ja missäpäin Suomea toimenpide suoritettiin?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: 3008 - Päivävalot
« Vastaus #13 : 27.06.2010, 21:36:46 »
Onnistuu tuo muutos missä tahansa peugeot korjaamolla jos korjaamo vain osaa käyttää PPS testeriä. Vois kans itse kokeilla onko 2010 mallin 308:n päivävaloille tehty mitään softa muutosta.
Peugeot 508 & Peugeot 607

jupeha

  • Vieras
Vs: 3008 - Päivävalot
« Vastaus #14 : 01.07.2010, 19:42:31 »
Toimenpide suoritettiin Hämeenlinnassa.  Heitin vaan kysymyksen päivävalojen käytöstä.  Asentaja sattui olemaan paikalla ja lupasi kokeilla ohjelmoida ne käyttöön.  Homma kesti varmaan alle 10 min eikä kustantanut mitään.