Kirjoittaja Aihe: 405 - Taka-akseliston rasvanipat  (Luettu 11667 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
405 - Taka-akseliston rasvanipat
« : 31.12.2005, 15:33:59 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vääntösauvajousituksella varustetut taka-akselistot
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat

Arkistoitu ohje: Taka-akseliston laakereille sopiva voiteluaine
Arkistoitu ohje: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat


Tanskankielinen kuvallinen ohje:

http://www.hi-speed.dk/Guide_Bagbro/Bagbro.html

Englanninkielinen ohje amerikkalaiselta Peugeot-foorumilta:

Lainaus
This information is credit to M Tippett

Ok, this is a simple job.

Get two standard threaded grease nipple fittings. Get a thread cutting tap of the same size.

Locate a spot midway between the two extremities of the trailing arm (underneath), somewhere in between the inner and outer bearings.

Drill a hole suitable for the tap. The cast iron is thick and it'll take a while to cut through. Once through the metal, you'll encounter a white plastic. Drill through that too. It's thin. Don't worry about scratching the crossmember inside, it's not important in that area.

Once the hole is in, clean it out (burrs etc) and then cut the threads. Then screw each grease fitting in (one per trailing arm).

Pump each full of grease. It'll take at least one full large cartridge to fill up the space between the two bearings, each side. It's not designed to hold grease so it takes a lot of volume! Pump until some grease comes out of the inner seal or you encounter resistance when pumping.

It should be topped up every year or so. The main purpose is to keep grease in the bearings (they dry out) and also to exclude water and salt.

Suomenkielinen ohje Pugfanin Peugeot 405 -sivuilta:

Lainaus
Taka-akselin rasvanippojen asennus (405)

Auto ajetaan pukin tai montun päälle, jotta voidaan porata reijät helpommin. Porasin reijät 5.5mm terällä 8 cm akselin päästä mitattuna akseliin kohti suoraan alhaalta päin. Kun metallista on porattu läpi tulee vastaan jokin muoviholkki ja porasin siitäkin läpi. Reijät täytyy porata huolella, jotta kierteiden teko onnistuu. 6mm kierretapilla kierteet reikään ja pyöritetään nipat (6 mm nipat) paikalleen 1 kpl/puoli. Reijät voidaan porata akselin ollessa paikallaan vaikka sinne mennee hiukan metalli törstettä, mutta se ei kuulemma haittaa.

Rasvaa laitetaan ilmeisesti niin paljon kun vihtii ja itsekkin laitoin ainakin 50 painallusta per puoli, eikä vielä tursunnut mistään yli. Joskus kuullu juttua, että pitäisi laittaa 2 nippaa/kautta puoli, mutta ei liene mitään merkitystä. Ohjeet nippojen laittoon sain yhdeltä remontti reiskalta, joka oli tutkinut irroitettua akselia ja se meinas et näin se tehdään.

Läh. Sale

Tanskalaisen HI-SPEED PSA -foorumin sivulla oleva kuva rasvanipan sijoituspaikasta:


(c) Hi-Speed - Klaus
Peugeot RCZ HDI FAP

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
« Viimeksi muokattu: 07.05.2009, 01:12:04 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info