Auto: 1996 406 2,0 (superlukituksella, takalukituksella varustettu).
Välillä kuljettajan puoleinen lukko on tehnyt sitä että kaukosäätimestä avattaessa on jäänyt lukkoon kaikkien muiden ovien avauduttua. Lukkoon se sen sijaan on aina mennyt. Eli vain lukituksen avautumisessa on ollut ajoittaista häikkää. Tänään päätin sitten ottaa sen työn alle. Purin ovipahvin ja koko lukkolaitteen sekä lukkosylinterin voitelua varten.
.
Tuollainen näky tulee vastaan kun ovipahvin ottaa pois. Ensiksi piti purkaa tuo suojamuovi jossa on myös osa ikkunan ohjuria. Se on kolmesta kohdasta kiinni.
Oven päädyssä on yksi ruuvi joka pitää tuota suojaa.
Tuon näköinen osa irrotettuna.
Nyt päästään itse lukkolaitteeseen käsiksi. 406 on yhtä ja samaa pakettia oven lukitus salpa ja keskuslukon moottori. Yhteensä neljä metallitankoa liikuttelee erinäisiä vipstaakeja tuossa kokonaisuudessa. Haastavinta olikin saada ne ehjänä irti ja vielä takaisin. Tässä kuvassa jo yksi tanko irrotettu. Viimeiset kaksi saa irti kun avaa oven päädystä kolme torx ruuvia jotka pitävät tuota lukkopakettia kiinni. Silloin saa tilaa kääntää oikeaan asentoon jolloin tangot saa ehjänä irti.
Tangon ympärillä ollut kumi oli mennyt rikki. Se ei haitannut toimintaa, mutta olisi voinut aiheuttaa ylimääräisiä resonanssiääniä, joten tein uuden kumin yleismallisesta läpivientikumisarjasta löytyneestä kumista.
Lukkopaketti irrotettuna.
Tuon verran sitä pystyy ns. helposti purkamaan. Pakettihan on prässätty kiinni että jos enemmän täytyy purkaa niin menee niittien auki poraamiseksi. Voitelin kaikki liikkuvat osat ja nivelet tuosta.
Lukkosylinteriyksikön saa irti avaamalla yhden 10 mm mutterin. Kun ottaa tuon sokan irti niin saa nuo osat vielä erilleen toisistaan.
Lukkosylinteri irrallaan. Nyt tarkkana, koko sylinterin pystyy purkamaan haittoja myöten ihan atomeiksi. Jos sylinterin kääntäisi ylösalaisin niin haitat ym. lähtisivät pois.
Laittamalla avaimen lukkoon saa haitat pysymään paikoillaan.