Kirjoittaja Aihe: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)  (Luettu 101456 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 876
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« : 18.08.2004, 10:59:09 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt - Vaihtoväli ja vaikutus toimintaan (manuaalivaihteistot)
Arkistoitu ohje: 106 - Vaihteistoöljyn täyttö- ja tyhjennysaukot (MA-vaihteistot)
Arkistoitu ohje: 309 - Vaihteistoöljyn täyttö- ja tyhjennysaukot (BE-vaihteistot)
Arkistoitu ohje: 407 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
Arkistoitu ohje: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
Arkistoitu ohje: 3008 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
Arkistoitu ohje: Boxer - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
Arkistoitu ohje: Expert - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)


Teknisen tuen vastine:

Lainaus
Mekaanisen vaihteiston öljysuositus on huoltovihon mukaisesti ja yksiselitteisesti Peugot öljy 9736 41. Tämä on Esson valmistama erikoisöljy PSA-yhtymän vaihteistoihin. Alun perin öljyä suositeltiin vain ML5-T vaihteistoihin mutta noin 4 vuotta sitten suositus laajennettiin koskemaan kaikkia mekaanisia vaihteistoja. Päällimmäisenä syynä oli MA-tyypin vaihteistojen synkronoinnin takertelu erityisesti kylmänä. Tämän erikoisöljyn käyttö on vain suositus, eli muutkin tuotteet saattavat toimia yhtä hyvin.
« Viimeksi muokattu: 05.08.2017, 14:14:34, kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

AnttiF

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #1 : 10.01.2006, 00:55:50 »
Onko tuohon 406:n ML5T laatikkoon hyvä öljy se Esson 75w80 ? Tuo sama loota on myös HDI vehkeissä ilmeisesti, onko kellään kokemuksia mikä öljy toimii parhaiten?

Omassa 406sessa vaihteet (ML5T) tahmasivat kylmänä pakkasella kunnes löysin toimivan öljyn, joka on Esson BV SAE 75W/80. Öljyä löytyi AD-autovaraosaliikkeestä ja maksoi muistaakseni 15e litra.

Joo, itsellä siis tuo sama laatikko tuossa V6 koneisessa 406:ssa, poistuiko kylmätahmeus kokonaan? Eikös tuo ole juuri se öljy mitä täälläkin on mainostettu että toimii? Sitä vain ei pienistä paikoista löydy =(, täytyy käydä tampereen AD maailmassa, jos siellä olisi, voisi jossain vaiheessa vaihdatuttaa.

Ainakin tämän talven etelän pakkasilla (max -15) vaihteisto on toiminut todella hienosti. Edellisillä öljyillä jonkinasteinen "tahmaaminen" alkoi jo -5 asteessa. Varaosaliikkeen kaveri tuota suositteli kun kerroin pösön lootan olevan niuho öljyistään. Näyttää tosiaan olevan ohjekirjan suosituskin. BV:n öljyä löytyy muiltakin valmistajilta kuin Essolta -> pitäisi toimia yhtälailla.

Itse ostin öljyt AD-autovaraosaliikkeeseen kuuluvasta Ferro Car:ista Mäntsälässä. Heillä oli öljyä vain 20 litran pöniköissä mutta möivät myös "metritavarana" omaan kiuluun.

Onninen näyttäisi olevan jonkinasteinen tukkuri Esson voiteluaineille. Ehkäpä heiltä saisi tiedon paikallisesta jälleenmyyjästä. http://www.onninen.fi/teollisuus-+ja+infra-asiakkaat/tuotteet/voiteluaineet2/essovoiteluain0305.pdf

Jussi

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #2 : 07.06.2006, 08:53:59 »
Total Transmission BV 75W-80 taitaa olla Pösöissä ja Citikoissa yleisin "ensiasennusöljy" ja tehtaan suositus...

Hieman numeroita, verrokkeina Esson Gear Oil GX:

Total Transmission BV 75W-80
Visko@ 40deg = 49 cSt
Visko@ 100deg = 8 cSt

Esso Gear Oil GX 75W-80
Visko@ 40deg = 46 cSt
Visko@ 100deg = 7.8 cSt

Esso Gear Oil GX 75W-90
Visko@ 40deg = 92 cSt
Visko@ 100deg = 15.8 cSt

Esso Gear Oil GX 80W-90
Visko@ 40deg = 146 cSt
Visko@ 100deg = 15.8 cSt

Summa summarum: SAE-viskositeettiluokasta kannattaa pitää kiinni kynsin hampain, vaikka se ei vielä liemestä paljoa kerrokkaan. Esim 75W-80:n korvaaminen 75W-90:llä kostautuu talvipakkasilla. Toinen olennainen pointti on API-luokitus... jos on suositeltu GL-4 niin GL-5:sta ei pidä käyttää ja päinvastoin. Jos jollain on niin vanha auto että suositus on GL-1 niin missään nimessä ei GL-4:sta tai GL-5:sta lootaan vaan viskoltaan lähinnä vastaavaa mineraalimoottoriöljyä.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #3 : 07.06.2006, 10:21:17 »
lisäisin tuohon 'jos jollain on... GL1...' lauseeseen vielä myös GL2 ja GL3 laadut, eli vaihteistot joissa vaatimuksena GL1-GL3 luokan öljy, eivät vaihteiston synkro-elimet (hammasparien pyörintänopeuksien sovitus ja kytkentämekanismit) välttämättä toimi GL4, GL5 jne. luokan öljyillä.

Muistaakseni GL1-3 luokan öljyissä ei myöskään ole pintapaineen kestoa lisäävää lisä-ainestusta.


_Jep_

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #4 : 05.07.2006, 14:07:11 »
Täyttömäärä 2 litraa, Totalin vaihdeteistöljy 75W-90 motonetistä hintaan 10e litra.

Hintavertailuna Esson 75W-80, jota Peugeot suosittelee, merkkiliikkeessä 16,5 e/l.

turpo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #5 : 30.12.2006, 14:37:45 »
Vaihdoin kesällä vaihteistoon öljyt (total bv 75w80), ja ei toimi pakkasella tuon ML5T laatikon kanssa. Vaihdekeppi on tosi jäykkä vaikka pakkasta ei olis vasta ku -10 astetta. Varmasti hyvä öljy tuo total bv johonkin toiseen laatikkoon. Tarkoitus olis ens viikolla ostaa tuota esso bv öljyä ja laittaa ne tilalle.
406 sv 2.0t, Audi a4 3.0tdiq

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #6 : 30.12.2006, 16:31:54 »
306:sen BE3-vaihteistoon olen myös kaatanut uudet öljyt sisään sen huohotusventtiilin kautta.
Totalin öljyillä vaihteisto toimi paremmin kuin alkuperäisillä(niillä oli noin 70tkm ajettu), vaihteiston laulukin vaimeni, mutta 20tkm:n ajon jälkeen alkoi jo vaihteet vähän takkuilemaan ja pakkasilla toimi nihkeästi.

Totali vaihdoin Redlinen 75w/90NS:ään(GL5), etenkin kakkosvaihde toimi todella huonosti, 1000km:n ajon jälkeen oli pakko vaihtaa ne öljy pois. Nyt lootassa Redlinen MTL:ät ja ihan kivasti tuntuu toimivan, kunnon pakkasia ei tosin vielä ole ollut.


GL5 laadun öljy onkin väärän tyypistä autonne vaihteistoon.

Ohjekirja käskee käyttämään Totalia tai Essoa ja nehän on tietääkseni GL5-luokan tavaraa.

Eivät ole vaan joko GL4 (vanhemmissa) tai GL4/5 uudemmissa suosituksissa.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #7 : 30.12.2006, 16:36:46 »
BE-laatikoissa kun ei tahdo toimia kuin muutama öljy (Esso, Total, Redline) niin onko kokemuksia eroaako tämä ME5 öljyjen suhten BE-lootista?

Jaa... Itse olen käyttänyt sekä BE, ME ja MG laatikoissa Castrolin TAF-X:ää ja hyvin pelaa :) Kyseinen tuote täyttää GL4 ja GL5 vaatimukset ja on lisäksi pintapaineen kestoltaan erinomainen öljy.

Eli mikä on mielestäsi paras öljy ML5T-laatikkoon?

Aiemmin mainitsemani Castrol TAF-X 75W-90 viskositeetin laatuna. TAF-X on GL4/5 luokan synteettinen öljy, toimii myös vaihteistoissa joissa hammasvälityksen pintapaineet suuria. mm Lotus (ts. Renault -> Lotuksessa Renaultin UN1 transaxle) testannut ja todennut sen parhaaksi.

ML-vaihteiston tyhjennyksessä kannattaa huomioida:

Lainaus käyttäjältä: ippes
406 ML5T... Täyttömäärä näyttäisi olevan 1,85 l.

Niinhän se ohjekirjasta katsottuna näyttäisi. Todellisuudessa molemmat poistoproput avaamalla (l. se pari kolme desiä joka muuten jäisi vetopyörästöön myös pois) laatikkoon menee 2.2 litraa.

Käykö tuo Castrol TAF-X 75W-90 myös BE3,seen vai onko suositus vain ML5T:hen.

Kyllä, käy myös BE3-tyypin vaihteistoon.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 670
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #8 : 30.12.2006, 22:51:57 »
Valvolinen öljyä on Pösöni (237 kkm) laatikossa ja toimii hyvin. Pieni jollotus vetopyörästöstä kai sallittanee ominaisuutena, ei varsinaisena vikana. Tämän poistamiseksi laitatin Forte-lisäainetta pienen tuubillisen, mutta sen vaikutusta ääneen ei voi havaita. Vaihteensiirto toimii kesäkelillä loistavasti ja kovia pakkasia odottelen, jolloin Forten ja Valvolinen sekoitus on näytön paikassa. Originaaliöljyillä oli muistaakseni pakkasilla jäykistävä taipumus keppiin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

3279

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 744
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #9 : 06.01.2007, 12:06:22 »
Laitan myös minäkin lusikkani tähän soppaan, josta ei tunnu valmista tulevan. Vaihdatin 406 2,1TD -97 vaihteistoöljyt kun mittarissa oli noin 160.000 km. En tiedä mitä laatikossa oli alunperin, mutta laatikko vollotti hieman 60 vauhdissa ja vaihteensiirto alkoi tulla tahmeaksi.

Laitettiin Esson 75W-80 öljyt, laatikko tuli "liukkaaksi" käsitellä, 60:n vollotus loppui ja talviominaisuudet ovat notkeat.

Ajattelin vaihtaa kohtapuoleen uudet Essot kun nyt alkaa mittarissa olla 300.000 varsin huoletonta kilometriä. Tosin laatikon toiminnassa ei ole huomauttamista, mutta toimenpiteen halpuudenkin vuoksi ajattelin sen kuitenkin tehdä, koska uskon, että vaihto silloin tällöin jatkaa laatikon ikää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #10 : 18.03.2007, 15:59:51 »
Muutamien suositeltavien öljyjen tuotetietoja:

Mobil/Esso Gear Oil BV 75W-80

Esso Gear Oil BV 75W-80 is a Peugeot approved super premium lubricant for manual transmissions found in Peugeot, Citroen and Rover cars.  It is formulated with top quality, highly refined base oils and an advanced additive system that provides enhanced shifting, all weather performance, and a high level of gear and synchroniser protection. The stability and reliability built into Esso Gear Oil BV 75W-80 makes it the right choice for applications requiring API GL-4 service requiring a SAE 75W-80 viscosity grade. Peugeot S.A. X-71 2170, API GL-4.

Total Transmission BV 75W-80

Total transmission BV is an oil specially designed for the lubrification of manual gear boxes of passenger cars. Total transmission BV is recommended by PSA for the lubrification of manual gear boxes. PSA B71 2330, API GL-4+.

Totalin vaihteistoöljyä löytyy ainakin Motonetista.

Yacco BVX R 200 - SAE 75W80 (englanniksi)

High quality mineral oil for gearboxes and rear axles of light PSA and Renault vehicles where a grade 75W-80 is specified.

Specifications: API GL-5

High viscosity index provides excellent lubrication any season. Formulated with an advanced additive system providing superior protection of synchronised gears. Excellent protection against engine wear, corrosion and oil-foaming.

Yacco BVX R 500 - SAE 75W80 (englanniksi)

100% semi-synthetic oil for gearboxes and rear axles of light PSA and Renault vehicles where a grade 75W-80 is specified.

Specifications: API GL-5

Excellent resistance at high temperature. Maintain a thick oil film any season. Low temperature performance provides easier cold weather shifting.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2013, 08:59:03, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #11 : 18.03.2007, 18:43:55 »
API luokitus tulee huomioida eli vaihteistoon jossa vaaditaan GL4 ei saa laittaa GL5 luokan öljyä, sen sijaan GL4/5 käy.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 061
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #12 : 28.03.2007, 11:09:25 »
Olen käyttänyt Automaalta ostamaani irtotavarana myytyä öljyä ja hintakin oli kohtuullinen, liki puolta halvempi kuin Essolla myytävä,  ilmeisesti sama öljy. Voin kokemuksesta kertoa, että vaihteet takkuaa todella pahasti jos lootassa on edes hiukan sopimatonta öljyä.

Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

Bad_Taste

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #13 : 28.03.2007, 20:40:16 »
Käsittääkseni sama laatikko tyyppi on myös 406, eli sama kuin 405, BE. Täältä löytyy keskustelua laatikkolitkuista.

Redline vastaa rahoihin vasta kilpa/harraste käytössä, normaali ajoon laittaisin Motonetin hyllyltä löytyvää TOTALin 75W/80 BV, 9,50egee/litra. Redlinet sitten kun alkaa olla rasitukset kohdillaan laatikossa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #14 : 07.05.2007, 04:19:24 »
Noissa Jos en nyt ihan väärin muista 80-luvun lopussa tuli muutos että laatikoissa ruvettiin käyttämään oikeita vaihteistoöljyjä ja vaihtoväli tippui pois kokonaan. Vanhemmissa yksilöissä laitettiin ihan 10w40 tai 15W40 moottoriöljyä lootaan. Muistaakseni siihen lootaan ei kannata laittaa Liian kovan pintapaineen keston omaavaa öljyjä, eikä 80w90 mineraaleja, kummallakaan ei toimi sitten pakkasella kovinkaan lahjakkaasti.

1988 mallisen 309 Dieselin lootan taisi saada pelaamaan jotenkin 75w90 vaihteistoöljyillä, merkkiä en muista, mutta eihän se tietenkään korjaa synkka vikaa. Lopulta vaihdoin askin ja tulos oli parempi.

Haynesin mukaan ennen lokakuuta 1987 valmistettujen BE1-vaihteistojen öljynvaihtoväliä on pidennetty 60 000 km:iin. Lokakuusta 1987 lähtien (tai jälkeen?) valmistettujen autojen vaihteistoissa on käytetty erikoisvaihteistoöljyä (esim. Total BV 75W80), kun aiemmin suosituksena oli tavallinen moottoriöljy (10W40 tai 15W40).

Sitä en osaa sanoa, voidaanko uuden suosituksen mukaista öljyä käyttää takautuvasti myös vanhemmissa vaihteistoissa... Tästä en mistään löytänyt varsinaista lisätietoa. Oma "arvaukseni" on, että tuota uuden suosituksen öljyä voidaan käyttää myös tässä yhteydessä mainituissa vanhemmissa vaihteistoissa.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2007, 19:18:08, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info