Kirjoittaja Aihe: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)  (Luettu 103678 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karvis

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #15 : 03.08.2007, 08:56:10 »
Mulle laitettiin huollossa tuohon 306:een Mobil Mobilube 1 SHC 75W-90 öljyä,en kyllä huomannut ongelmia,en edes talvella,pientä moottorijarrutuksessa kuuluvaa ulinaa lukuunottamatta mutta se taitaa olla ihan normaalia pösössä. Kävipä pösön asentajakin tuolla kerran ajamassa ja kehui vaihteiden vaihtuvan sulavasti...

Loppuiskohan tuo ulina jos vaihtais vaikka Totaliin? Moottoriöljyissä kyllä tuli jo vaihdettua Mobilista Totaliin ::)

Jallupoika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 194
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #16 : 21.10.2007, 11:24:17 »
Eilen jakopäärempan yhteydessä sitten vaihdoin 100 000 km ajetut vaihteistoöljyt uusiin. Vanhat olikin jo aika sakean näköiset ja pahan hajuiset, niinhän ne laatikkoöljyt tuppaa olemaan. Tilalle tuli Yacco BVX 500 synteettiset, äänekkyyteen ei ollu vaikutusta, mutta vaihteet lipsuu päälle senverran herkemmin, että heti huomaa. Ykkönen tietenkin pistää vähän vastaan, mutta Peson laatikko ei yleensäkään tykkää ottaa pikkuvaihteita alaspäin vaihtaessa, katotaan miten pelaa, kun pakkaset tulee.
Entiset: 405, 406 GW. Nykyinen: 207 RC

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #17 : 18.11.2007, 23:11:07 »
Kerroin aiemmin miten vaihdoin 175tkm ajettuun 406:seen 2L Mobilin täyssynteettistä vaihteistoöljyä vaikka pois ei tullut kuin puolet siitä. Nyt ensimmäisten pakkasten tultua on ongelmia alkanut esiintymään, eilen ~-2C kelillä en kylmänä meinannut saada mitään vaihdetta sisään ajossa ja vasta koneen (ja siten tietysti laatikonkin) lämmettyä alkoin homma onnistumaan ja lopulta pidemmän lenkin jälkeen tuntuma ja toiminta oli perfetto kuten aiemminkin. Onko kyse tosiaan ollut vaan siitä että laatikossa ollut öljyä liikaa joka jähmeänä aiheuttaa ongelmia, Mobilin huono litku vai ehkä joku muu syy jota maallikkolle ei tule mieleenkään? Öljyt laitoin siis siitä huohotinreijästä kun ei oikein ole pääsyä siihen varsinaiseen täyttö/tarkastusreikään...

Varmuuden vuoksi oilit ulos ja nyt Teboilin vastaavaa sisään 1.5L, hyvältä tuntuu lämpimänä mutta katsotaas miten aamulla...

Syy lienee siinä, että ko. Mobilin (tai tuo Teboilinkaan) öljy ei ole tarkoitettu käytettäväksi nimenomaan Peugeotin vaihteistossa. Kuten aiemmista viesteistä käy ilmi, pitäisi vaihteistoissa käyttää Peugeotin hyväksymiä erikoisöljyjä (esim. Esso tai Total)  tai vastaavia.

Turha "arpoa" jo lähtökohtaisesti väärien öljyjen kanssa. Itse vaihdoin aikoinaan 309:n alkup. vaihteistoöljyt vääränlaiseen eli Mobil Mobilube 1 SHC 75W-90 -öljyyn ja muistelen, että heti huomasin sen, että kylmänä esim. kakkosvaihde ei mennyt niin sulavasti päälle kuin aiemmin, vaan piti vaihtaa selvästi hitaammin. Lämpimänä ei ongelmia esiintynyt.

Niillä Mobilin öljyillä tuli kuitenkin ajettua 45 000 km, kunnes muutama päivä sitten vaihdoin tilalle Peugeotin vaihteistoihin tarkoitettua Total Transmission BV 75W-80 -öljyä. Eron havaitsi välittömästi. Nyt kylmänäkin kakkosvaihde menee sulavasti päälle...  Kyllä tuon eron vaihteiston toiminnassa huomaa muillakin vaihteilla. Kylmän (siis useampaan tuntiin ajamattoman vaikka kesäkeleillä) vaihteiston "ongelmat" poistuivat kokonaan ja lämpimänäkin tuntuu toiminta olevan joka suhteessa sulavampaa. Ihan kuin eri vaihdelaatikolla ajaisi.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2008, 21:09:26, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #18 : 20.11.2007, 12:42:13 »
No, ei kai niitä Teboilin öljyjä sieltä mikään kiire ole pois vaihtaa, vaan tutkiskele rauhassa, miten toimivat kylmälläkin.

Jees, ei tässä nyt hätäilemään aleta. Aamun pikkupakkasella oli toiminta nyt ihan vatsaavaan kuin +6C:ssäkin joten valtava parannus Mobilin öljyihin verrattuna, tai sitten se 2L oli vaan mun laatikolle ihan liikaa. Tosi koittelemukset tietysti vasta edessä päin kunhan se oikea talvi sieltä tulee...
508 HDi 163 Allure ´13, man.

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 749
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #19 : 02.07.2008, 20:34:23 »
Minulla oli myös 406:ssa aikoinaan väärää öljylaatua vaihteistossa, ja toiminta oli huonoa. Vaihdoin sitten Esson Gear Oil BV :t tilalle, ja toiminta parani huomattavasti. Nyt vaihdoin Totalin BV:t, (ja kiristin pääakselin päätymutterin) ja huomattava parannus taas!! Eli vaihteistoon jäänyt "väärän" öljyn jäämät tuon Esso BV:n seassa haittasi toimintaa, tai sitten Total toimii Essoa paremmin. Veikkaan ensimmäistä syytä. Jos vaihdat öljyt uudestaan, saattaa toiminta parantua edelleen.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2008, 21:10:04, kirjoittanut Tonilind »

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #20 : 28.08.2008, 02:01:40 »
Onkohan kukaan kokeillut Redline MTL 75-80 Pösön laatikossa, väheneekö ujellus (ks. tämä viestiketju)?

Eipä juuri, jos vaihteistossa ylipäätään öljyn täyttömäärä on oikea ja voitelu-aine on 'kunnossa' (esim. ei ole kertynyt vettä).

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #21 : 28.08.2008, 16:04:16 »
Total Transmission BV 75W-80 ainakin toimii hyvin ja sitä löytyy ainakin Motonetista (9,90 e/l). Castrolin TAF-X 75W-90 -öljyä saattaa myös löytyä helposti, mutta se on huomattavasti kalliimpaa (ks. tämä keskustelu), joskin joidenkin mukaan vieläkin parempaa. Automaalta voinee ostaa vaihtelevaan hintaan Esso Gear Oil BV 75W-80 -öljyä, jos suostuvat pienissä erissä myymään. Mobilia ei pidä missään nimessä ostaa. No, tuossa toisessa viestiketjussa nuo hommat onkin jo selitetty, mutta tässä vielä yhteenvetona...

Jos liikkeestä ei noita öljyjä löydy, ei yleensä kannata uskoa myyjän puheisiin jonkun muun hyllystä löytyvän öljyn soveltuvuudesta Peugeotin vaihteistoihin.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 066
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #22 : 28.08.2008, 16:21:05 »
Annoin kertoa itselleni, että kannattaa käyttää tuota Esson öljyä, koska muut öljyt saattaa aiheuttaa ylimääräistä kulumista alumiinisissa synkronointiosissa, josta on  merkkinä harmaantunut öljy. Itse olen ostanut öljyn irtotavarana Automaalta omaan pönttöön, se on ollut edullisin vaihtoehto. Vaihdon teen akkuporakoneella pyöritettävällä pumpulla jossa on reilun puolenmetrin letkut jotta pääsee täyttöaukolle, jotkut taasen täyttää pakkivalokatkaisimen reiästä kun se on lootan päällä.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #23 : 29.08.2008, 01:11:02 »
Annoin kertoa itselleni, että kannattaa käyttää tuota Esson öljyä, koska muut öljyt saattaa aiheuttaa ylimääräistä kulumista alumiinisissa synkronointiosissa, josta on  merkkinä harmaantunut öljy.

Öljy harmaantuu, koska siihen kertyy vettä. Kyseinen emulsio on toki haitaksi hammaspinnoille, mm. alentuneen pintapaineen keston ja öljyssä etenevän mikrodieselöitymisen takia.
Myöskään 'muut' GL4/5 laadun öljyt, eivät aiheuta 'ylimääräistä' kulumista vaikkapa synkrolaitteissa saati vaihteen siirron haarukoissa.

Jallupoika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 194
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #24 : 29.08.2008, 10:27:59 »
Mulla toimii hyvin Yacco BVX synteettinen, myydään valmiiksi 2:n litran pullossa. Eikä maksa kun 20E.
Entiset: 405, 406 GW. Nykyinen: 207 RC

Rasvis

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #25 : 02.09.2008, 19:37:48 »
Tuossa 350tkm pyörineessä HDI:n laatikossa on Redlinen öljyt ja hyvin tuntuu pelaavan. Vaihteensiirto on paljon kevyempi kuin kaverin 2002 406 1.8:ssa jolla on ajettu puolet omista metreistä.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 793
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #26 : 02.09.2008, 21:03:48 »
Tuossa 350tkm pyörineessä HDI:n laatikossa on Redlinen öljyt ja hyvin tuntuu pelaavan. Vaihteensiirto on paljon kevyempi kuin kaverin 2002 406 1.8:ssa jolla on ajettu puolet omista metreistä.

Mulla 430tkm ajetussa Castrol Taf-x, pelaa kun unelma. Tossa toisessa sisuksissa Total BV. Hyvin pelaa sekin.

JS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 503
  • 607 3,0 V6 Titanium (automaatti).
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #27 : 12.09.2008, 14:09:47 »
Miksi laittaa 75W-90 jos suositus on 75W-80 (+ PSA Peugeot Citroen: B71 2330, API GL-4+)?

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 371
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #28 : 11.10.2008, 14:03:08 »
Ylivieskan Kärkkäisen Varikolla on Castrolin Taf-x öljyä hyllyssä. Hinta muistaakseni 16,90 €/l. En ostanut kun Janne L:ltä haettu öljy vielä käyttämättä..
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 753
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #29 : 20.10.2008, 22:22:57 »
Valvolinet oli 406n lootassa noin 25000 km ja toimi loistavasti. Kytkinremontin jälkeen Castrol, eikä vielä ongelmia.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -