Kirjoittaja Aihe: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)  (Luettu 101405 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 787
    • http://peugeot505.info
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #30 : 22.10.2008, 21:48:29 »
Ostin tuota Elfin 75w-80 Ad varaosa liikkeestä. Sitä myyjä suositteli ranskalaiseen, onhan öljy kerta samassa maassa tehtykkin. Onko kenelläkään kokemusta tuosta öljystä?

Jos kyseessä on öljy TRANSELF TYPE B 75W80, niin se kyllä käy Peugeotin vaihteistoihin ja sillä on valmistajan mukaan PSA:n hyväksyntä. Samalta valmistajalta löytyy monia muitakin 75W80-vaihteistoöljyjä, mutta niitä ei suositella.

Elf-öljyt
Elf-vaihteistoöljyt
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 354
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #31 : 25.10.2008, 18:04:25 »
605 ZPJ moottorilla ja ilmeisesti vaihteisto tyyppiä ME5TF. Onko tuossa olemassa tason tarkastusproppua ollenkaan. Auto seisoo tuolla märällä nurmikolla ja ei ole ihan yksinkertainen juttu mennä taskulampulla tsekkaamaan. Tuli vaan mieleen josko tuo 2 litraa vaihteistoöljyä ei aivan riitäkkään..

Hiukan OT, mutta miten SV24 (ZPJ4) vaihteisto poikkeaa tästä SV 3.0:n vaihteistosta? ME5TF vs. ME5TF 1 C. Käyttöohjekirjaa selaillessa tällainen ero sattui silmään..
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

405 T16

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #32 : 25.10.2008, 21:42:07 »
Eikö kaikissa merkkiliikkeissä ole tuota pösön omassa purkissa olevaa esso bw 75W80W öljyä (varaosanro:973641) varastossa? Tuo on semmonen öljy, joka toimii täällä pohjosessaki moitteetta, eikä kyllä hinnan puolesta kannate kokeilla edes muita, koska tuon kahden litran purkin hinta on noin 22-24€, merkkiliikkeessä siis. Täyttömäärä on 1.85-2l joten tuo riittää autoon ku autoon. Minusta on kuitenki käsittämätöntä ettei vaihteistoöljyille ole määritelty vaihtoväliä. Öljythän vaihdetaan jos ne on likaiset, mutta mielestäni olis parempi että olisi määritelty edes joku max vaihtoväli, esim. jakopään vaihdon yhteydessä, jotta öljyt tulisi edes joskus vaihdettua.
T16, Mi16, 406 Coupé Settant'anni, 406 GW Hdi, C8, 406 GW V6, Xantia Activa TCT, 405 Roland Garros, 205 GriA, 406 ST 2,0, Mi16x4, GRx4

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 863
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #33 : 25.10.2008, 22:21:43 »
Saattaa muuten yllättää mutta erään tiedon mukaan tuo "pösön oma" öljy ei ole synteettistä vaan mineraaliöljyä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #34 : 25.10.2008, 22:36:23 »
605 ZPJ moottorilla ja ilmeisesti vaihteisto tyyppiä ME5TF. Onko tuossa olemassa tason tarkastusproppua ollenkaan.

Kyllä on tasontarkastus tulppa. Tyhjennysproppuja on kaksi. Täyttömäärä luokkaa 2.2 litraa. Vaihteisto on huolto jne. toimenpiteiden suhteen sama myös SV24 mallissa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 863
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #35 : 06.11.2008, 03:26:47 »
Auto : 206 1.4 vm2005

Katselin tuota MA laatikon öljynvaihtoon tarkoitettua ohjetta, samoin uusinta Haynesin painosta 206 korjausoppaasta.

Kun vertailin omaan laatikkooni niin kyseistä "lisäkettä" laatikossa ei ole missä ohjeissa sijaitsee täyttö / tarkistusreijän pultti.
Tyhjennysreikä löytyy sunnilleen siellä missä ohje antaa kuvan sen olevan, vaikka sekin oli omassani toisella puolella vetaria.

Oletan että tässäkin on MA5 laatikko, mutta mistä tuo täytetään kun ohjeissa olevaa täyttökohtaa ei tuossa laatikon kyljessä ole?
Olisiko kellään kokemuksia näinkin uuden 206 laatikon saloista, vähän mietityttää kun edes uusin korjausopas osaa antaa oikeeta kohtaa täyttöreijälle..

Ps. Aattelin vaihtaa samalla öljyt laatikkoon kun pikkasen valahti ulos vetarin irrottua, pitäisi saada täytettyä tuo että saa auton ajoon taas.

Nyt laitoit aika visaisen, sillä monessa MA vaihteistossa on tuo uloke jossa on täyttötulppa. Sitten löytyy yksi malli jossa ei ole ::) Ei sitten minkään valtakunnan täyttörööriä. Eipä siinä jää liikaa vaihtoehtoja, huohotus tai pakkikytkimen reijän kautta öljyä sisään. Tosin sitten kun tuota tason tarkastusta ei löydy niin öljyt joutuu käytännössä laskemaan ulos ja laittamaan mitatun määrän sisään.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 712
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #36 : 06.11.2008, 16:33:19 »
Nyt laitoit aika visaisen, sillä monessa MA vaihteistossa on tuo uloke jossa on täyttötulppa. Sitten löytyy yksi malli jossa ei ole ::)

S-Boxin varaosakuvan perusteella näyttää olevan TU3A-moottori ja MA-vaihteisto sellainen yhdistelmä, josta tuo täyttötulppa puuttuu.

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 716
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #37 : 09.03.2009, 23:01:02 »
Vajaa 1000km sitten eli 187 250km olessa mittarissa vaihdoin vaihdelaatikon Total Transmission BV öljyt. Vanha öljy oli vielä yllättävän notkeaa, mutta vaihdon jälkeen huomasi että vaihteet menevät hiukan paremmin päälle ja laatikko ei ujella tai pidä mitään muutakaan ylimääräistä ääntä aikaisempaan verrattuna.
Nyt: Opel Astra 1.8i 2004, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

Pikkuhukka

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #38 : 22.06.2009, 18:44:47 »
Tulipa sitten hankittua tuommoinen 206, 2.0Gti, vm.02. Laatikossa tuntuis olevan väärät öljyt, ainakin tuntumasta päätellen. Tarkoituksena olisi vaihtaa öljyt ja olen kuullut pelkkää hyvää Redlinen öljyistä. Ainoa probleema on etten tiedä mikä niistä on parasta tuohon getariin? Vaihtoehdot näyttäis olevan:

RedLine 75W90NS
RedLine MTL
RedLine MT-90

Sain tuohon vastauksen, joten laitetaanpas se tännekin... Eli MT-90.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 787
    • http://peugeot505.info
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #39 : 29.07.2009, 14:00:43 »
Auto on 406 1.8 16v vm.98 ja tarkostus olis vaihtaa vaihteistoöljyt. Omista varastoista löytyy 2l shellin 75w90 getriebe EP öl Gl-4 ja toiset 2l shellin transaxle 75w90 GL-5 vaihteisto/hypoidi öljyy. Kumpaa öljyä laitan. Näitä olis hyvä saada käytettyä kun ovat tyhjänpanttina,mutta jos eivät mitenkään sovi niin ei voi mitään.

Edellä mainittujen öljyjen tiedot:

Shell Getriebeoel EP 75W-90 (PDF)
Shell Transaxle Oil 75W-90 (PDF)

En ota kantaa noiden sopivuuteen, mutta Shelliltä löytyy kyllä erityisesti PSA:n vaihteistoille tarkoitettu vaihteistoöljy samoin kuin monilta muiltakin valmistajilta:

Shell SF Oil 5288 (PDF)

Lainaus
SF 5288 is an extreme pressure transmission lubricant designed to meet the requirements of PSA passenger car gearboxes.

API Service Classification GL-4+
PSA Standard B71 2315
75W80

En luultavasti käyttäisi mitään muuta kuin yllä olevaa Shellin tuotetta vaihteistossa. Vaihteisto kuitenkin toimii selvästi paremmin juuri oikealla öljyllä ja saattaa sillä olla vaikutusta kestävyyteenkin.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2010, 17:11:00, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

206 S edition

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #40 : 24.03.2010, 16:54:19 »
206 SW 1,4 ja ajattelin vaihdattaa vaihteistoöljyt. Kaveri huoltamolla sanoi käyttävänsä Castrol X 75W-90 öljyä. Hänen mukaansa kukaan Peugeot kuski ei ole valittanut vaihteisto öljystä. Onko kokemuksia Castrolin vaihteisto öljystä. Vaihteisto öljynvaihto kustantaisi 35 €

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 787
    • http://peugeot505.info
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #41 : 24.03.2010, 17:19:24 »
Mikäli kyseessä on Castrol TAF-X 75W-90 (tuotetiedot), niin eräiden henkilöiden tutkimusten mukaan se on hyvä valinta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4710.msg70932#msg70932
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=26190.0

Edullinen kokonaishinta tuo 35 e, kun pelkät öljytkin maksavat suunnilleen sen verran tai jopa enemmänkin ostopaikasta riippuen. :-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #42 : 25.03.2010, 06:28:55 »
206 SW 1,4 ja ajattelin vaihdattaa vaihteistoöljyt. Kaveri huoltamolla sanoi käyttävänsä Castrol X 75W-90 öljyä. Hänen mukaansa kukaan Peugeot kuski ei ole valittanut vaihteisto öljystä. Onko kokemuksia Castrolin vaihteisto öljystä. Vaihteisto öljynvaihto kustantaisi 35 €

Niin tarkkaan ottaen 'kumpaa äksää' - SAF X vaiko TAF X laatua? Hinnasta päätellen taitaa olla ensin mainittua. Kyseinen ei ole kovin kummoinen öljy laadultaan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 787
    • http://peugeot505.info
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #43 : 27.03.2010, 18:25:15 »
Mikäs tuo SAF-XO sitten on? Tätä suositteli varaosaliike 605 manuaalilootaan. Tuskin auttaa vinkunaan mitään, mutta epäilen ettei öljyjä ole vaihdettu koskaan.

Castrol SAF-OX 75W-90:n tuotetiedot. SAF-OX:n luokitus näyttää olevan API GL-5, kun taas TAF-X on API GL-4+, joten sitä ei pidä käyttää. Aiempien viestin mukaan:

API luokitus tulee huomioida eli vaihteistoon jossa vaaditaan GL4 ei saa laittaa GL5 luokan öljyä, sen sijaan GL4/5 käy.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4710.msg78488#msg78488
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4710.msg48300#msg48300

Mm. suositellut Esson ja Totalin öljyt ovat luokitukseltaan API GL-4 tai GL-4+ (eli GL-4/5). Nesteen artikkelin mukaan:

Lainaus
Mikä tarkoittavat vaihteistoöljyn luokitukset API GL-4 ja GL-5?

API luokitus vaihteistoöljyille määrittelee öljyn kulumisenestokykyä. Mitä suurempi numero, sitä tehokkaammat lisäaineet kulumista vastaan. Korkeimman GL-5 luokan öljyjä käytetään yleensä takavetoisten autojen taka-akselin ns. hypoidivetopyörästöissä, joissa tarvitaan mahdollisimman tehokas lisäaineistus. GL-4 -luokituksen mukaisia lievemmin lisäaineistettuja öljyjä käytetään yleensä etuvetoisten autojen vaihteistoissa.

API luokka on valittava auton valmistajan ohjeiden mukaan. Liian pienen luokan käyttö voi johtaa osien nopeaan kulumiseen ja liian suuren taas käsivalintaisessa vaihteistoissa huonoon synkronointiin.

Lisätietoa API-luokituksesta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gear_oil
http://www.api.org/
API: Lubricant Service Designations for Automotive Manual Transmissions, Manual Transaxles, and Axles
http://www.ratwell.com/technical/GearOil.html

Eli yhteenvetona voidaan todeta, että mikäli autovalmistaja vaatii GL-4-öljyn käyttämistä, ei vaihteistossa tule käyttää muita öljylaatuja (paitsi epävirallinen GL-4+ tai toiselta merkintätavaltaan GL-4/5). Useimmissa, jollei jopa kaikissa Peugeotin uudehkoissa automalleissa käytetään käsivalintaisia vaihteistoja, joihin suositellaan GL-4-luokan öljyä?
« Viimeksi muokattu: 28.09.2010, 20:48:29, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

timmi306

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #44 : 28.03.2010, 08:41:37 »
Pitää vielä tarkistaa tuo luokitussuositus ohjekirjasta ennenkuin vaihdan öljyt. Muistaisin äkkivilkaisulla sen olleen GL-5. Tuota TAF-X purkkia pyörittelin ensin käsissäni, mutta myyjä tarkisti koneelta ja neuvoi ottamaan tuota SAF-XO:ta. Eli ilmeisesti tuo TAF-X:kin olisi toiminut ihan hyvin. Hinnassakaan ei olisi ollut paljoakaan eroa.