Kirjoittaja Aihe: 406 - Nykiminen alakierroksilla (ES9J4S)  (Luettu 11283 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cara_82

  • Vieras
406 - Nykiminen alakierroksilla (ES9J4S)
« : 01.09.2010, 15:21:31 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Nykiminen kiihdytettäessä (V6)


Auto: 2003 406 Coupe 3,0 V6 (ES9J4S).

Ongelmana tuossa facelift mallin V6:ssa (ES9 J4S) on ärsyttävä nykiminen alhailla kierroksilla ja sellainen viive kaasuun vastaavuudessa. Kun auton käynnistää ja lähtee liikkeelle esiintyy selvää nykimistä ja moottori ei vastaa kaasuun. Tuo esiintyy nyt joka aamu, kun auto seissyt yön yli. Sitten kun on ajanut jonkin aikaa ja tuo nykiminen häviää, ei sitä enää tule lyhyen pysähdyksen ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Mutta siis aina vähän pitemmän seisokin jälkeen.

Mikähän voisi olla syynä? Tuskin nuo puolatkaan ovat vielä menneet (~90 tkm), kun kerta esiintyy vain hetken aikaa? Mites map-anturi? Miten se on tuossa motissa tehty ja missä? Vanhemmissa ja pienemmissä moteissahan tuo ollut aika usein vikana. Mutta en ole kuullut V6 vastaavaa ongelmaa. Kyllähän tuon nykimisen kanssa tulee toimeen, mutta ärsyttävää se kyllä on. Yhden kerran sammu autokin liikennevaloihin tuon nykimisen jälkeen, tiputti vain kierrokset ja sammui. Valot tauluun, mutta lähti myös saman tien itsestään uudelleen käyntiin. Ei jättänyt mitään tietoa vikadiagnoosiin.

Jos jollakin samaisia ongelmia ja avun löytänyt, olisin kiitollinen vinkeistä.

AS16

  • Vieras
Vs: 406 - V6 nykiminen ja sadetunnistimen heikko toiminta
« Vastaus #1 : 01.09.2010, 17:13:58 »
Ainakin tuo MAP-anturi omassa vanhemmassa ES9J4:ssä sijaitsee imusarjassa rintapeltiä kohden olevalla sivulla ja on yhdellä 10mm kantaisella pultilla kiinni siinä. Ja kuvien mukaan olisi samassa paikassa myöskin tässä uudemmassa koneessa.
Varaosa numero : 4574 03
Niin ja todellakin mielestäni on kyse juurikin tuosta MAP-anturista joka vikaantuessaan toimii juurikin kertomallasi tavoin.



Imuilman lämpötila-anturikin voisi olla kyseessä? Sen numero on: 1920 4G ja on merkitty numerolla 7 kuvassa.
On kiinni siinä ilmanputsarin kopassa lähellä sitä kaasuläpälle menevää letkua.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2010, 17:32:14 kirjoittanut AS16 »

505gti

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen alakierroksilla (ES9J4S)
« Vastaus #2 : 01.09.2010, 17:26:39 »
Nytkyttikö moottori sinulla kylmänä ja tuputtiko se? itsellä tekee tuo 2litrane 16venane tekee kylmänä semmosta. Nykimistä saattaa myös tuntua ja ei oikeen vastaa kaasuun eikä vedä. Lämmetessään sitte pelaa.

AS16

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen alakierroksilla (ES9J4S)
« Vastaus #3 : 01.09.2010, 17:36:43 »
Samat paikat/anturit syyniin kuten jo tuosta isommasta koneesta kerroin, varaosanumerot toki erilaiset.

cara_82

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen alakierroksilla (ES9J4S)
« Vastaus #4 : 01.09.2010, 17:52:52 »
Nytkyttikö moottori sinulla kylmänä ja tuputtiko se? itsellä tekee tuo 2litrane 16venane tekee kylmänä semmosta. Nykimistä saattaa myös tuntua ja ei oikeen vastaa kaasuun eikä vedä. Lämmetessään sitte pelaa.

Juu kylmänähän tuo vain esiintyy, eli heti ku kone lämpenee tuo nykiminen loppuu ja sitten vähän ajan kuluttua uudelleenkäynnistyksen jälkeen ei ilmene, mutta yön yli seisottuaan aamulla taas nykii, eikä vastaa kaasuun. Onko siulla edelleen tuo vika, vai oliko juurikin tuo MAP? Sitä kait pitää kokeilla, josko auttas.

AS16

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen alakierroksilla (ES9J4S)
« Vastaus #5 : 01.09.2010, 18:19:23 »
Kyllä sittenkin on kyse siitä imuilmanlämpötila-anturista , lisäyksen tein sinne kuvan jälkeen ;)

cara_82

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen alakierroksilla (ES9J4S)
« Vastaus #6 : 01.09.2010, 19:16:38 »
Itse taas kuitenkin kallistuisin tuon MAP-anturin puoleen. Kokeilin nimittäin tuossa ilmanlämpötilan anturin pistokkeessa kiinni vastuspakkaa, jonka takia ECU siis näkee lämpötilan aina samana. Ei vaikuttanut asiaan, eli nykimistä esiintyi kylmällä koneella pistoke kiinni anturissa ja myös pistoke irti anturista ja sen liittimissä vastuspakka kiinni. Pitänee tilata MAP-anturi ja kokeilla, toivottavasti ei menis vain kokeilun piikkiin, kun ei tuo kutoskoneen MAP taida ihan ilmainen olla?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen alakierroksilla (ES9J4S)
« Vastaus #7 : 01.09.2010, 19:21:03 »
Pitänee tilata MAP-anturi ja kokeilla, toivottavasti ei menis vain kokeilun piikkiin...

Taitaa kyllä mennä.... MAP-anturia(kaan) ei kannata summanmutikassa ryhtyä vaihtamaan. Palstan haulla löytynevät mittausohjeet, jännite-arvoineen.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7832.0

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen alakierroksilla (ES9J4S)
« Vastaus #8 : 01.09.2010, 20:05:30 »
En löytänyt haulla, kuin 306:sen MAP mittauksista juttua. Käykö samat muka 406 V6? Jos ei niin viittikö laittaa linkin.

MAP-anturin jännite- vs. paine-alue, on sama kaikissa 105 kPa:n mittausalueen antureissa.

cara_82

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen alakierroksilla (ES9J4S)
« Vastaus #9 : 01.09.2010, 20:41:54 »
Selvä, kiitokset tuosta tiedosta. Pitänee ottaa töistä paineanturi sopivalta alueelta, virtalähde ja yleismittari lainaan ja testata tuon toiminta. Voikohan tuosta saada jokatapauksessa nuo oikeat arvot, vaikkei se aina toimisikaan oikein? Meinaan sitä vaan, että voiko koneen lämpötila vaikuttaa sen toimintaan? Kun itselläni siis tosiaan ongelma vain seisoneen ja kylmän koneen käynnistyksen jälkeen. No mutta kylmällä koneella testatessa luulisi asian selviävän, sattuuko noiden arvojen lähettyville.

cara_82

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen alakierroksilla (ES9J4S)
« Vastaus #10 : 09.09.2010, 09:06:20 »
Vika taisi löytyä??? Otin MAPin irti ja testasin sitä. Anturin signaali ei muuttunut mihinkään, vaikka imettiin alipainetta, joten taidan selvitä vain sen vaihdolla?

Ei tuo vika kyllä vielä 100% varmasti ole korjattu, selviää sitten viikonloppuna, kun saa uuden MAPin käsiin. Jotenkin vaan tuntuu oudolta, että miten tuo kone toimi noinkin hyvin, vaikka tuo MAP näytti aina samaa arvoa. Lisäksi ei mitään vikakoodia, vaikka sökö?? Vähän tässä käynyt mielessä, että menikö tuon testaus nyt sittenkään oikein. Toisaalta ei siinä kyllä mitään sen kummempaa pitäisi olla. Anturin reikään letku ja siihen ruutta. Pinneihin Boschin sivujen mukaan 1 +5V, 2 maa ja 3 output. Anturi näytti yleismittarilla kokoajan 0,5V, ei muuttunut vaikka ruutalla imi. Kokeilin myös toisinpäin 2 ja 3 väliltä viestiä silloin lukuna muistaakseni 1,7V, mutta ei sekään muuttunut, vaikka ruutalla veti silikoniletkun lyttyyn, joten kyllähän tuo vaikuttaisi aika selvältä!?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen alakierroksilla (ES9J4S)
« Vastaus #11 : 10.09.2010, 05:17:16 »
MAP-anturista generoituisi kyllä vikakoodi - nimittäin ohjain 'tietää', mitä jännitearvojen pitäisi suunnilleen olla mm.

- sytytysvirta kytkettynä moottori sammutettuna
- tyhjäkäynnillä.

Tokihan nuo suoraan imusarjaan kiinnitetyt MAP-anturit ennenpitkää, dynaamisesta painesykkeestä 'väsähtävät', mutta silloinkin jännite-arvo paineen funktiona muuttuu.

Arvelisin vian kuitenkin olevan jossain muualla.

cara_82

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen alakierroksilla (ES9J4S)
« Vastaus #12 : 17.09.2010, 19:30:39 »
Oikeassa olit Benkku. Vika ei hävinnyt MAP:in vaihdolla. Kai sitä pitää mennä pösö liikkeeseen ja luetettava vikakoodit, jos sinne nyt sitten jotain olisi jäänyt muistiin kuitenkin (ei näkynyt omalla testerillä...halpis kiinavehe). Tällä hetkellä omat epäilyni ovat kaasuläpän asentotunnistimessa (eli siinä potentiometrissä) tai sitten jommassa kummassa lambdassa. Onko noissa muuten esilämmitettävät lambda-anturit, siis että alkavat mittaamaan heti kylmällä koneellakin? Jos on, niin silloinhan vika voisi hyvinkin olla sen lämpövastuksessa, koska vika vain kylmällä koneella. Kävisi siis hetken taas laihalla, ennenkuin pakokaasut lämmittäisivät anturia niin, että alkaisi toimimaan oikein. Antaako noiden epätoimivuus mitään merkkivaloa mittaritauluun, vai selviääkö vika vain testerillä? Mitään häiriövaloja tauluun ei ainakaan ole tullut.

Täällä olisikin nyt sitten facelift 406 V6:n varmaankin täysin toimiva MAP-anturi kaupan sopuhintaan. Käytetty ~90tkm. Ihmettelen vaan suuresti tuota testaamista, kun jännite ei muuttunut alipainetta imemällä mihinkään. Anturin 1 pinniin laitoin siis +5V DC, 2 pinniin yleismittarista V (DC) alue ja 3 pinni maihin. Kokeilin myös 2 ja 3 pinniä ristiin, mutta ei vaikutusta. Anturi myös otti virtaa, joten tuskin oli kosketushäikästäkään kyse, mutta jänniteviesti ei muuttunut. Pitänee kait testata tuota vielä uudestaan, mutta on siis jollekin sitä tarviavalle tuo vapaana. Ja voihan se olla, että tuohon nykimiseen on useampikin vika, eli pelkästään MAP:in vaihto ei riittänyt. Tuo vaikuttaa vain kovin epätodennäköiseltä, kun oireet pysyivät täysin samanlaisina.

Anturin tiedot: Bosch 0 261 230 058, vastaava Peugeot varaosanumero 4574.03. Uus tiskillä 90€. Jos tuo ei toimi, niin voi palauttaa ja saa rahat takaisin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen alakierroksilla (ES9J4S)
« Vastaus #13 : 17.09.2010, 20:01:04 »
Onko noissa muuten esilämmitettävät lambda-anturit, siis että alkavat mittaamaan heti kylmällä koneellakin?

Lambda-anturit ovat toki varustettu lämmitysvastuksella. Toimintalämpötilaan lämpenevät, moottorin käydessä, luokkaa 10-30 sekunnissa.

yamaha1100

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen alakierroksilla (ES9J4S)
« Vastaus #14 : 17.09.2010, 20:04:33 »
Lambdoja on itseasiassa 4kpl määritys/säätö anturit. Itsellä meni lambda epäkuntoon ja aiheutti lämpimälle moottorille(ES9J4S) käyntihäiriöitä. Oliko tässä moottorityypissä lisä ilman puhallusta? Voisiko siinä piileä vikaa..