Auto: 1993 106 1,4 XR.
Moi. Tuli vaihdossa 106 ja siinä on pieni lievä ongelma. Polttoaine kulutus on melkoisen suuri noin pieneksi autoksi. Mitattu kulutus on 100 kilometrin matkalla noin pikkasen alle 20 litraa. Taikka saattaa olla enemmänkin kun en niin tarkkaan ottanut kilometrejä ylös lähtiessäni ajamaan.
Elikä mistähän pitäis alkaa etsimään vikaa? Edellinen omistaja on vaihtanyt konehuoneeseen uutta osaa seuraavasti: virranjakajan sisustaan jotain uutta, virranjakajan kansi, tulpanjohdot, lambdan joka on haettu oikealla numerosarjalla tuohon kuuluva bosch, sytytyspuola, jokin muukin musta mötikkä virrranjakajan kylkeen uusittu.
Nuo nyt ainakin on uusittu ja eilen tutkittuani tuota outoa ilmiötä niin löysin maadoitusjohdon, joka oli vaihdelaatikon kohdasta murtunut poikki ja siihen tuli samaan liittimeen kaksi keltavihreetä johtoa. Ei merkitystä sen korjauksen jälkeen käyntiin. Mustaa savua tuo tuuppaa tulemaan putkesta tietty kun käy hieman rikkaalla ja besa haisee niin vietävästi. Avasin myös ruiskun päältä pienen kannen ja katsoin että onko siellä oleva kalvo ehjä. Olihan se ehjä.
Ajossa nykii melkoisesti, kun ajaa 80 kilometriä tunnissa viitosvaihteella. Kun ajaa tuota 80 km/h nelosella, niin ei niinkään nyi. Moottoritiellä hyytyi muutamankerran 120 nopeudesta, mutta lähti sitten taas menemään eteenpäin. Kaasua painettaessa liikenennevaloissa tuppasi sammumaan, jos liian äkkiä painoi. Piti hiljaa painaa kaasua, että pääsi liikkeelle. Ilmeisesti tukehtui bensaan.
Autolla on ajettu vasta pikkasen päälle 130 000 kilsaa ainakin mittarin mukaan. Voi jopa pitää paikkansakkin kuskin penkistä ja ratista päätellen, kun ovat ehjiä. Itselläni on toinen 1,1-koneella oleva, jossa kanssa samaa vikaa ja sillä on ajettu 240 000 kilsaa.
Jos jollain ideaa mistä hakea vikaa, niin ehdotuksia tulemaan. Toki pyrin mittaamaan anturien toiminnan, kunhan saan arvot käsiini mitä millaset missäkin pitää olla.