Kirjoittaja Aihe: 106 - Käy todella rikkaalla  (Luettu 7253 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jartsa70

  • Vieras
106 - Käy todella rikkaalla
« : 17.10.2010, 13:40:56 »
Auto: 1993 106 1,4 XR.

Moi. Tuli vaihdossa 106 ja siinä on pieni lievä ongelma. Polttoaine kulutus on melkoisen suuri noin pieneksi autoksi. Mitattu kulutus on 100 kilometrin matkalla noin pikkasen alle 20 litraa. Taikka saattaa olla enemmänkin kun en niin tarkkaan ottanut kilometrejä ylös lähtiessäni ajamaan.

Elikä mistähän pitäis alkaa etsimään vikaa? Edellinen omistaja on vaihtanyt konehuoneeseen uutta osaa seuraavasti: virranjakajan sisustaan jotain uutta, virranjakajan kansi, tulpanjohdot, lambdan joka on haettu oikealla numerosarjalla tuohon kuuluva bosch, sytytyspuola, jokin muukin musta mötikkä virrranjakajan kylkeen uusittu.

Nuo nyt ainakin on uusittu ja eilen tutkittuani tuota outoa ilmiötä niin löysin maadoitusjohdon, joka oli vaihdelaatikon kohdasta murtunut poikki ja siihen tuli samaan liittimeen kaksi keltavihreetä johtoa. Ei merkitystä sen korjauksen jälkeen käyntiin. Mustaa savua tuo tuuppaa tulemaan putkesta tietty kun käy hieman rikkaalla ja besa haisee niin vietävästi. Avasin myös ruiskun päältä pienen kannen ja katsoin että onko siellä oleva kalvo ehjä. Olihan se ehjä.

Ajossa nykii melkoisesti, kun ajaa 80 kilometriä tunnissa viitosvaihteella. Kun ajaa tuota 80 km/h nelosella, niin ei niinkään nyi. Moottoritiellä hyytyi muutamankerran 120 nopeudesta, mutta lähti sitten taas menemään eteenpäin. Kaasua painettaessa liikenennevaloissa tuppasi sammumaan, jos liian äkkiä painoi. Piti hiljaa painaa kaasua, että pääsi liikkeelle. Ilmeisesti tukehtui bensaan.

Autolla on ajettu vasta pikkasen päälle 130 000 kilsaa ainakin mittarin mukaan. Voi jopa pitää paikkansakkin kuskin penkistä ja ratista päätellen, kun ovat ehjiä. Itselläni on toinen 1,1-koneella oleva, jossa kanssa samaa vikaa ja sillä on ajettu 240 000 kilsaa.

Jos jollain ideaa mistä hakea vikaa, niin ehdotuksia tulemaan. Toki pyrin mittaamaan anturien toiminnan, kunhan saan arvot käsiini mitä millaset missäkin pitää olla.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Käy todella rikkaalla
« Vastaus #1 : 19.10.2010, 23:54:54 »
Onko vikakoodit luettu?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=39704.0

Autossa taitaa olla moottorinohjausjärjestelmänä Bosch Mono-Motronic MA3.0 tai vastaava?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38834.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38835.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jartsa70

  • Vieras
Vs: 106 - Käy todella rikkaalla
« Vastaus #2 : 20.10.2010, 15:04:38 »
Ei ole vielä mutta koitan lukea ne vielä tänään. Kyseessä on tuo boschin mono-motronic ainaskin mutta tyyppiä en huomannut niin tarkkaan katsoa. Ohjausyksikön päällä numerosarja  0 280 000 752 jonka jo talteen otin jos pitää vaihtaa boksia.

jartsa70

  • Vieras
Vs: 106 - Käy todella rikkaalla
« Vastaus #3 : 21.10.2010, 17:47:53 »
Nyt on vikakoodit luettu ja antoi seuraavanlaiset numerot elikä 13 ja 33.   
Pitänee katsoa nuo anturit ja mitata onko kunnossa. Mistähän nuo mahtanee löytyä?


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Käy todella rikkaalla
« Vastaus #4 : 21.10.2010, 19:57:46 »
Autossa taitaa olla moottorinohjausjärjestelmänä Bosch Mono-Motronic MA3.0 tai vastaava?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38834.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38835.0

Ei ole vielä mutta koitan lukea ne vielä tänään. Kyseessä on tuo boschin mono-motronic ainaskin mutta tyyppiä en huomannut niin tarkkaan katsoa. Ohjausyksikön päällä numerosarja  0 280 000 752 jonka jo talteen otin jos pitää vaihtaa boksia.

Ilmeisesti auton moottorin koodi on KDY? Nimittäin Boschin luettelon mukaan moottorinohjausyksikkö 0 280 000 752 on Mono-Jetronic A 2.2. Silloin nuo uudemman MA3.0:n vikakoodit eivät kaikilta osin päde.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2010, 23:53:39 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jartsa70

  • Vieras
Vs: 106 - Käy todella rikkaalla
« Vastaus #5 : 21.10.2010, 22:56:29 »
Ainakin valmistusnumerosarjassa on tuo KDY välissä. Mutta tuota jos kerran herjaa tuota ihanaa MAP anturia niin voihan se siinä olla vika jos siis tässä sellaista on. Citroenista meni kanssa aikanaan tuo MAP anturi ja kyllä sillä sai kaasu pohjassa ajaa että toimi jotenkuten kun korjaamolle sen vein.

Meinaa nämä bensakoneisten taudit unhoittua kun olen ajellut jo jonkinaikaa kiisselillä. Mutta toki tuokin kuntoon on saatava kun eihän sillä muuten mitään tee.
On vielä ihmeen siistissä kunnossakin ikäisekseen verrattuna tuohon toiseen pikkupösöön jolla on ajettu tuplasti enemmän.

Pitänee alkaa opettelemaan nuo nimet ja osat ulkoa että tietää mistä puhun:(

Ihme sinänsä ettei juurikaan vikavaloa näytä vaikka ei toimi kunnolla. Silloin kun tuon hain niin muutaman kerran vikavalo paloi hetken ja sammui sitten pois.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2010, 23:01:24 kirjoittanut jartsa70 »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Käy todella rikkaalla
« Vastaus #6 : 21.10.2010, 23:52:41 »
Mono-Jetronic A 2.2:ssa ei ole MAP-anturia. :-) Vikakoodi 33 viittaa ilmeisesti kaasuläpän asentotunnistimeen ja siitä löytyykin foorumilta ratkaistu vikatapaus:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=34862.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Käy todella rikkaalla
« Vastaus #7 : 22.10.2010, 02:35:24 »
Varmuuden vuoksi voisit vielä nollata vikakoodimuistin ja katsoa, tulevatko samat koodit vielä takaisin vai onko esim. toinen niistä jäänne jostain aiemmasta viasta.

Vikakoodi 13 tarkoittaa imuilman lämpötila-anturia ja sen tarkastamisesta (mittaamisesta) voisi lähteä liikkeelle. Se on integroitu kaasuläppäkotelossa sijaitsevan suuttimen suojakanteen ja sen johdot kulkevat saman liittimet kautta kuin suuttimenkin. Mittaaminen onnistuu toki anturia irrottamattakin liittimestä, kunhan vain tietää kytkennän.

Peugeotin ja Boschin varaosaluetteloiden sekä Haynesin oppaan mukaan anturia ei saa erikseen ostettua ainakaan em. lähteistä, mutta kenties tarvikkeena voisi löytyä. Kalliita osia ainakin merkkiliikkeestä ostettuna. Kenties Boschin jälleenmyyjältä Suomesta tai nettikaupoista ulkomailta voisi löytyä kohtuullisempaan hintaan. Samoja osia on luonnollisesti käytetty monien muidenkin automerkkien tuotteissa, joten hankintakanavia lienee useita ja netistä voi löytyä vinkkejä osan korvaamiseen halvemmalla.

Moottori TU3M (KDY, sarjanumeroon 50355042 asti, Bosch Mono-Jetronic A 2.2):
106 (1. mallisarja), INJECTION TU3M UNTIL SERIES 50355042

1920 F9, HARNESS, INJECTION TU3M, 175,00 e (Citroen: ei hintaa, Saksan Peugeot 207,31 e)

1920 F9 = Bosch 3 437 010 533.

http://www.retro-saar.de/ (107,85 e)
http://www.teilesuche24.de/bosch/stecker-einspritzventil-3437010533 (126,80 e)
http://www.genuine-parts.de/ (158,03 e)

Moottori TU3MC (KDX, sarjanumerosta 50355043 lähtien, Bosch Mono-Motronic MA3.0):
106 (1. mallisarja), INJECTION TU3MC SINCE SERIES 50355043

1920 R3, HARNESS, INJECTION TU3MC, ei hintaa (Citroen: ei hintaa, Saksan Peugeot 76,34 e)

1920 R3 = Bosch 3 437 010 902.

http://www.teilesuche24.de/bosch/stecker-einspritzventil-3437010902?c=102799 (52,40 e)
http://www.retro-saar.de/ (53,90 e)
http://www.genuine-parts.de/ (58,19 e)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jartsa70

  • Vieras
Vs: 106 - Käy todella rikkaalla
« Vastaus #8 : 22.10.2010, 10:02:54 »
No nyt alkaa olla hinnat kohdillaan:) Jos jokin noista ruiskun osista on rikki niin oliskohan mahdollista koittaa tuosta 1.1 koneisesta pösöstä vastaavaa osaa tuohon? Sais ainakin varmuuden siitä mikä vois olla hajonnut etten turhaan ostele osia.Tosin tuo näyttäis olevan taas eri konetyyppiä. HDZ

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Käy todella rikkaalla
« Vastaus #9 : 23.10.2010, 16:25:13 »
Ohjeet imuilman lämpötila-anturin mittaamiseen (huomaa maininta autosi Bosch Mono-Jetronic A 2.2:n pinnijärjestyksestä):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=50812.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Käy todella rikkaalla
« Vastaus #10 : 23.10.2010, 16:33:50 »
os jokin noista ruiskun osista on rikki niin oliskohan mahdollista koittaa tuosta 1.1 koneisesta pösöstä vastaavaa osaa tuohon? Sais ainakin varmuuden siitä mikä vois olla hajonnut etten turhaan ostele osia.Tosin tuo näyttäis olevan taas eri konetyyppiä. HDZ.

Osa osista saattaa hyvinkin olla samoja (selviää osanumeroita vertailemalla), kunhan kyse vain on 1,1-litraisen HDZ-moottorin Boschin moottorinohjausjärjestelmällä varustetusta versiosta, eikä Magneti Marellista (kumpaakin on):

106 (1. mallisarja), INJECTION TU3M UNTIL SERIES 50355042
106 (1. mallisarja), INJECTION TU1M UNTIL DATE 01/07/1992

Esim. noissa on sama imuilman lämpötila-anturi ja tyhjäkäyntimoottori/kaasuläpän asentotunnistin, mutta eroja löytyy joistakin muista osista.

2. mallisarjan 106:n 1,1-litraisessa moottorissa onkin sitten jo eri osat:

106 (2. mallisarja), INJECTION TU1M+
« Viimeksi muokattu: 23.10.2010, 17:23:05 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Käy todella rikkaalla
« Vastaus #11 : 23.10.2010, 16:41:59 »
Mono-Jetronic A 2.2:ssa ei ole MAP-anturia. :-) Vikakoodi 33 viittaa ilmeisesti kaasuläpän asentotunnistimeen ja siitä löytyykin foorumilta ratkaistu vikatapaus:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=34862.0

Lisäksi näitä MA3.0:n ohjeita saattaa voida soveltaa myös A 2.2:een, vaikka tyhjäkäyntimoottorin/asentotunnistimen varaosanumerot ovatkin erit em. järjestelmissä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38833.msg166679#msg166679
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jartsa70

  • Vieras
Vs: 106 - Käy todella rikkaalla
« Vastaus #12 : 23.10.2010, 18:53:05 »
No ei auta kuin alkaa tutkimaan ja toivoa että huokeita osia löytyy sitten kun vika on paikallistettu.Ei kummiskaan kauheesti viitsi laittaa autoon rahaa kiinni kun myydessäkään siitä ei saa mitään.

Vaikka kyllä meinasin jättää sen itselleni vara-autoksi jos kuntoon saan.

jartsa70

  • Vieras
Vs: 106 - Käy todella rikkaalla
« Vastaus #13 : 25.10.2010, 18:43:11 »
Nyt putsattu maadoituspisteet ja vaihdettu kaasuläpän asentotunnistin toisesta autosta. Hetken toimi ja sitten sama lopputulos elikä ei taaskaan toimi.

Vikakoodiksi antoi nyt 33 mitä lie sitten tarkoittavankaan. Tarkastelin niitä kaasuläpän asentotunnistimen kielekkeitä että yhdestä oli irronnut yksi pieni kieleke toisistaan irti. Voisko tämä tehdä sen että ei tunnista oikein toimintaa? Käynti aaltoilee kun joutuu pitämään pikkasen kaasua ettei sammu kokonaan. Kun lämpenee kunnolla niin alkaa ampumaan pakoputkessa.

Toisaalta tuntuis että sytytys pätkisi tuon käynnin takia kun käy välillä kolmellakin sylinterillä mutta taitaa saada liikaa gasolinia koneeseen ja siksi käy huonosti. Lambdan otin irti ja aikas nokinen se oli mutta keskeltä puhdas. Uusihan tuo on.

Mitähän seuraavaksi alkais tutkimaan?

mikkiZ

  • Vieras
Vs: 106 - Käy todella rikkaalla
« Vastaus #14 : 25.10.2010, 19:34:51 »
Jako tarkistettu, puristuspaineet mitattu? Tuli vaan mieleen...