Kirjoittaja Aihe: 607 - Ilmoitus liian alhaisesta öljynpaineesta (HDi) (öljynpaineanturi)  (Luettu 2645 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pratkahiiri

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2003 607 2,2 HDi (230 000 km).

Auto ilmoittaa monitoiminäytössä alhaisesta öljynpaineesta. Vaihdoin öljyt ja suodattimen mutta sillä ei ollut vaikutusta. Epäilen viallista tunnistinta. Tietääkö kukaan mistä se löytyy, kuinka sen toiminnan voi testata, mitä uusi maksaa? Moottorissa ei ole sivuäniä eikä öljyvuotoja, ainakaan mitään merkittäviä.

Ratkaisu:

Se oli todellakin paineanturin sisäinen vika. Uusi tilalle ja häiriöilmoitukset poistui. Tästä opittiin että anturi on syytä ekana tarkastaa.

Anturin hinta oli vajaa 20 ekee ja paineen mittautus olisi ollut vähintääkin saman hintainen ja sielti olisi vielä pitänyt vaihtaa sekin. Kun osa on näinkin edullinen niin sen vaihtamalla kannattaa ilmesin vika sulkea pois, ennenkuin ryhtyy kalliinpiin toimenpiteisiin.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 682
Jos en ihan väärässä ole niin öljynpainetunnistin sijaitsee suoraan öljynsuodattimen yläpuolella, kiinni moottorilohkossa. Uusi osa maksaa saksassa noin 10e suomessa varmaan parin kympin luokkaa veikkaisin.
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Tulossa: 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'

pratkahiiri

  • Vieras
Yritänpä katsoa sieltä. onko sinulla muutoin joku linkki mistä voi pösön osia tilata suoraan saksasta? Näin pientähän ei kannata mutta jos jotai muuta tarvitsee.

ArtoR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 387
Nykyinen: 308 SW 1,2 PureTech 130 '15
Aiemmin: 406 GW 2,0 ST Executive '04, 406 GW 2,0 ST '02, 406 GW 1,8 SR '98, 405 Break 1,6 GLX '92, 405 1,6 GLi '90   592 tkm

pratkahiiri

  • Vieras
Voiko olla mahdollista että pumppu olisi jo 230.000km jälkeen kaput? Tuntuisi että ei. Jos paine on oikeesti liian alhainen mikä sen voisi aiheuttaa kun vuotoja ei ole? Osahan ei niin hintava ole ettikö sen voisi kokeeksi ostaa ja todeta onko se vain anturin sisäinen vika.

Benkku

  • Vieras
Epäiltäessä matalaa öljynpainetta, se ehkä kannattaisi todentaa - painemittarilla mitaten. Painerajakytkin/anturi irti ja kyseiseen liitäntään viisarillinen mittari. Homma onnistunee kaikissa, insturmentoinnilta vähänkään varustelluimmissa - autohuolloissa.

pratkahiiri

  • Vieras
Minkähän suuruisesta paineesta on kyse. Anturin kyljessä on useitakin numerosarjoja, jotka ehkä kertovat sen. En vain tiedä mikä niistä se on.

Benkku

  • Vieras
Tyypillisesti maksimi öljynpaine kylmänä, pyörii jossain 400-700 kPa:n välillä. Kyseisen moottorin teknisistä tiedoista, löytyy tarkemmat arvovälit - öljyn lämpötiloineen.