Kirjoittaja Aihe: 306 - Huono käynnistyvyys (diesel)  (Luettu 5562 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dieselkippo

  • Vieras
306 - Huono käynnistyvyys (diesel)
« : 06.12.2010, 18:42:04 »
Ongelma:

Auto: 1996 306 1,9 TD.

Käynnistyy huonosti, pitää startata monta sekunttia moneen otteeseen olkoon kylmä tai lämmin kone niin sama homma. Kysyin täältä jo aiemmin että mikä vois olla vikana niin ehotettiin ventiilin säätöä. Ei viittis viiä korjaamolle jos ei oo varma että onko se vika tuossa. Paljokohan tuoki kustantaa? Merkki liikkeessä oli yli 800 e jakopään kans?

Jos joku tietää jonku edullisen korjaamon tästä oulun lähikunnista niin vois mainita ja tarkoitus ois sääjättää pelkät venttiilit.

Ratkaisu:

Säädettiin tuota syöttöpumppua ja nyt pärähtää käyntiin, kun hipaiseekin avainta.

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 306 - Huono käynnistyvyys (diesel)
« Vastaus #1 : 09.12.2010, 17:20:13 »

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Huono käynnistyvyys (diesel)
« Vastaus #2 : 10.12.2010, 06:24:25 »
...Kysyin täältä jo aiemmin että mikä vois olla vikana niin ehotettiin ventiilin säätöä. Ei viittis viiä korjaamolle jos ei oo varma että onko se vika tuossa.

No jos et itse pysty mittaamaan välyksiä nokan ja painimen välistä, niin korjaamollehan se on vietävä. Tyypillisin syy käynnistymättömyyteen ja huonoon käyntiin pienillä kierroksilla, kyseisessä moottorityypissä, ovat juurikin nollaantuvat ventiilivälykset.

dieselkippo

  • Vieras
Vs: 306 - Huono käynnistyvyys (diesel)
« Vastaus #3 : 11.02.2011, 14:04:43 »
Noniin käytin auton venttiilien säädössä niin imu venttiilit oli tiukalla mutta säätivät ne niin silti lähtee huonosti käyntiin? Eli ei mitään vaikutusta ollut, pitää sahata monta sekuntia että lähtee käyntiin mutta sitten käy kyllä tasasesti ja hyvin. Eli jos on lämmin kone niin silti joutuu starttaamaan mutta vähän paremmin lähtee kuin aivan kylmänä. Eli mistä vikaa vois lähtä ettimään?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 306 - Huono käynnistyvyys (diesel)
« Vastaus #4 : 11.02.2011, 15:36:04 »
Ilmavuotohan siellä ilmeisesti sitten on. Haulla löytynee aiheesta enemmän.

405_rules

  • Vieras
Vs: 306 - Huono käynnistyvyys (diesel)
« Vastaus #5 : 12.02.2011, 09:55:46 »
Ainakin oma 1998 dt vaatii aina hehkutuksen oli kuuma tai kylmä kone, muuten sitä joutuu sahaamaan. Ilmavuodon huomaa kyllä ryskäävänä käyntinäkin. Onko hehkutukset kunnossa?

GEX-12

  • Vieras
Vs: 306 - Huono käynnistyvyys (diesel)
« Vastaus #6 : 12.02.2011, 11:03:10 »
Pitäisi myös mitata hehkujen ottama max virta ja kammiopaineventtiili vuoto saattaa saada käyntiin lähdön vaikeaksi ennen kuin siirtopumppu saa paineen aikaan.

Helpoiten voi aloittaa, jos mittaa jännitteet jokaiselta hehkulta erikseen, että onko ne samat.

Jännitteen mittaus ei kerro sitä onko vikaa vaan virta mittaus kertoo tulpan kunnon. Rinnan kytketyt tulpat kertoo yhdellä mittauksella kunnosta ja jos haluaa fiilisteillä pitääkö jakolasku paikka, niin mittaa yksitellen. Jännite ei saa hehkua hehkumaan vaan virta (A).

GEX-12

  • Vieras
Vs: 306 - Huono käynnistyvyys (diesel)
« Vastaus #7 : 12.02.2011, 21:44:52 »
Missä tuo kammiopaineventtiili on?

Suodattimelta tankkiin lähtevän (paluupuoli) poltoaineputken lähistöllä.

GEX-12

  • Vieras
Vs: 306 - Huono käynnistyvyys (diesel)
« Vastaus #8 : 18.02.2011, 19:32:38 »
Tänään, kun auto oli roikassa vähän aikaa, niin pärähti heti tulille. Kun pumppasin tänään sitä käsipumppua, niin kuulu semmonen ihme ininä jostain sieltä jäähdyttimen takaa, että ei kai se ilmaa vedä sieltä jostain? Kuuluko sen käsipumpun jäädä kovaksi, kun sitä pumppaa?

Akkukin on melko huono, kun starttaa vähän vaisusti, että varmaan sekin vaikuttaa. Miten tuosta boschilaisesta säädetään tyhjäkäyntiä, kun meinaa olla reilussa tonnissa, jos saisi sen jonnekin 800-900:aan?

Ei se jää koska kammiopaine venttiili laskee ylipaineen tankkiin ja saattaa pitää ääntä jos tiukkaan pumppaa. Jos polttoaine putkistossa olisi vuoto, niin paluuputken vuoto näkyy käydessä helposti ja taasen kaimmiopaine vuoto vaatii enenmän tietämystä millä sen selvittää, kun siinä on kolme selvää kohtaa mutta muitakin voi olla. Pumppuun tuleva kaasuvaijerin vivun akselin lähellä on ruuvi mistä voi säätää, mutta se on tehtävä kuumalla koneella.

dieselkippo

  • Vieras
Vs: 306 - Huono käynnistyvyys (diesel)
« Vastaus #9 : 19.02.2011, 20:58:41 »
Auto lähtee kylmänä laakista käyntiin, mutta lämpösenä starttauttaa vähän? Miten tässä tuo hehkutus toimii? Hehkuttaako lämpimänä kanssa samalla tavalla? Joku meinasi, että olisivat pumpun ajoitukset pielessä? Ei vissiin pysty itse säätämään?

Ajoitukset tuossa on todennäkösesti pielessä, kun lämpöisenä starttauttaa ja kun polkaisee, niin harmaata savua työntää.

Divine--

  • Vieras
Vs: 306 - Huono käynnistyvyys (diesel)
« Vastaus #10 : 26.02.2011, 14:56:52 »
Tarviit spesiaalityökaluja että saat pumpun ajotuksen säädettyä tarkasti. Korvakuulollakin ajotus onnistuu mutta vaatii aika reippaasti treeniä ennen kun ajotus on oikeesti edes sinnepäin (eikä silti ole mikään kovin tarkka keino). Jos kuitenkin välttämättä haluat kokeilla säätää sitä niin jakopään puoleisesta päädystä löytyy 3 kiinnityspistettä ja toisesta päästä 1. Itse jättäisin kuitenkin jonkun dieselpajan tehtäväksi jos ei itsellä löydy tietämystä tarpeeks.

Tyhjäkäynnin säätö löytyy pumpun takaa. Sieltä löytyy kaks kappaletta 10 mm lukitusmuttereita joilla itse säätöruuvi on lukittu. Oikeenpuoleinen säätää itse tyhjäkäyntiä ja vasemmanpuoleinen (jakopäänpuoleinen) säätää nopeeta tyhjäkäyntiä. Ota sitten huomioon että jos oot syöttöruuvista ruuvannut syöttöjä isommalle, et välttämättä saa tyhjäkäyntiä putoon enään tarpeeks alas. Tyhjäkäynti pitää säätää kone käyttölämpöisenä.