Kirjoittaja Aihe: J5 - Vaihteet eivät kytkeydy päälle  (Luettu 11765 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
J5 - Vaihteet eivät kytkeydy päälle
« : 07.12.2010, 13:45:12 »
Auto: 1990 Fiat Ducato Maxi 18 2,5 TD (280RA8/365, Sofim-moottori 8144.21, 2445 cm³, 68 kW/92 hv, käyttöönotto 30.01.1991, asuntoauto, vastaa Peugeot J5:ttä, 277 000 km).

Autolla yritettiin lähteä liikkeelle liukaalta pihalta, mutta tämä etupäältään kevyt auto jäi tapansa mukaan sutimaan lieväänkin ylämäkeen, joten piti tehdä uusi yritys ja yrittää kerätä riittävästi vauhtia, jotta pääsisi jyrkimmän kohdan ylitse. Vaihdekepistä (rattivaihde) ei kuitenkaan enää saanut valittua mitään vaihdetta päälle. Kepistäkin siis huomasi heti, että vaihde ei loksahda päälle. Vaihteen sai jollain tavalla päälle, kun auton sammutti ja sen antoi liikkua hieman taaksepäin. Tällöin kytkin pohjassa käynnistettäessä veto oli heti päällä eli kytkimen käyttäminen ei vaikuttanut mihinkään.

Vaihdevivusto tuntuu liikkuvan normaalisti konetilan puolelta tarkasteltuna ja samoin kytkinvaijeri näyttää ehjältä ja kytkinvipu vaihteiston ulkopuolella liikkuu. Käsinkin vipua yritettiin painaa vielä vähän pidemmälle kytkinpolkimen ollessa pohjassa, mutta ei se enempää liikkunut. Yhdessä vaiheessa kytkinkotelosta tai vaihteistosta kuului melko hiljaista rahinaa tai särinää, mutta sekin hävisi eikä ääntä saatu enää kuuluviin uudelleen.

Auto oli ennen käynnistämistä lohkolämmityksessä ja ehti käydä ennen ajoa n. 15 minuuttia. Ehkä sillä 20 metriä ajettiin ennen hajoamista. Pakkasta oli tapahtumahetkellä viitisen astetta, mutta jäätymisestä tuskin lienee kyse? Mielestäni vaikuttaa siltä, että vika olisi kytkimessä, joka tosin uusittiin vasta 82 000 km sitten vaihteistoremontin yhteydessä korjaamolla.

Kenties nämä aiemmin havaitut oireet liittyvät tapaukseen. Auto on jo jonkin aikaa joskus hieman ravistanut liikkeelle lähdettäessä niin kauan kunnes kytkinpoljin on vapautettu kokonaan. Käytännössä esim. risteyksestä lähdettäessä siis muutaman sekunnin ajan. Aina se ei sitä kuitenkaan ole tehnyt ja toisena vaihtoehtona kytkimen viallisuudelle olen pitänyt sitä, että kevytkeulaisen auton pyörät ovat hieman sutineet ennen kuin ovat saaneet pinnasta pitävän otteen - ilmiö on mielestäni esiintynyt etenkin märällä tai hiekkaisella tiellä. Lisäksi hieman kulunut moottorin alatukikumi on saattanut olla osasyyllinen tärinään. En ole ehtinyt sen tarkemmin tutkia asiaa ja tarkoituksena oli ensin vaihtaa alatukikumi.

Lisäksi satunnaisesti peruutusvaihdetta ei ole saanut kytkettyä päälle, jollei ensin ole käyttänyt vaihdevipua ykkösellä ja vapaalla tms. Myös vasemman vetoakselin uloin nivel on kulunut eli naputtaa jyrkemmin käännettäessä vedon ollessa päällä.

En tiedä, mikä autossa olevan vaihteiston tyyppi tai sen virallinen nimitys on ja onko sitä käytetty myös Peugeotin ja Citroenin versioissa tästä autosta (eri moottorivaihtoehtojen yhteydessä). Joka tapauksessa kyseessä on siis 5-vaihteinen vaihteisto, jossa vaihteet valitaan ohjauspylväässä olevasta vaihdekepistä. Jos joku muuten tietää enemmän vaihteiston tyypistä ja siitä, missä merkeissä, malleissa ja moottoreissa sitä on käytetty, niin olisi mukava saada siitä tietoa.

Auto odottaa nyt toisella paikkakunnalle hinausta korjaamolle, jossa ehtivät tutkia/korjata autoa torstaina. Vaihdatan samalla ulomman vetonivelen, sisemmän nivelen suojakumin, alapallonivelen ja moottorin alakannatinkumin, kun osat ovat valmiiksi ostettuina, muttei ole huvittanut vaihtaa ulkona pakkasessa... Auto tulee siis toivottavasti kuntoon torstaina tai perjantaina korjaamon toimesta, mutta hyviä arvauksia vian aiheuttajasta saa esittää.

Pohjolan Isokaskossa on lisänä Autopalvelu, joka kattaa hinauksen "lähimmälle korjaamolle", joka Pohjolan asiakaspalvelijan mukaan tarkoittaa lähintä korjaamoa, jossa pystyvät auton korjaamaan... Tuon epämääräisen vastauksen sain, kun kysyin, että saako sen hinata n. 50 kilometrin päähän korjaamolle, jossa on tiettävästi valmiudet ja ammattitaitoa korjauksen suorittamiseen vai pitääkö se viedä 15 kilometrin päähän lähimmälle "nyrkkipajalle", jossa ei välttämättä ole edes nosturia, joka pystyy ison ja painavan auton nostamaan. Ilmeisesti asiakkaan vastuulle siis jää tuo korjaamon valinta, jonka vuoksi Pohjola voi sitten kätevästi jälkikäteen kieltäytyä maksamasta hinauskustannuksia, kun heiltä yllättäen löytyykin halua ottaa kantaa asiaan. 15 minuuttia sai jonottaa tänään aamupäivällä asiakaspalveluun...
« Viimeksi muokattu: 07.12.2010, 21:01:14, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: J5 - Vaihteet eivät kytkeydy päälle
« Vastaus #1 : 08.12.2010, 09:53:56 »
Katsoitko ettei kytkinvipu ole nyrjähtänyt juurestaan, joskus näin on ainakin J5:ssä päässyt tapahtumaan kun on aika hento se vipu. Se siis liikkuu aivan normaalisti kytkintä painettaessa mutta itse akseli joka painaa painelaakeria ei liiku lainkaan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Vs: J5 - Vaihteet eivät kytkeydy päälle
« Vastaus #2 : 08.12.2010, 13:47:59 »
Silloin maanantaina illalla näytti taskulampun valossa pikaisella vilkaisulla ihan normaalilta, mutten tullut katsoneeksi erityisesti juuri tuota mainitsemaasi asiaa, enkä enää pääse tarkistamaan autoa täältä n. 80 km päähän. Hinausauto on viemässä autoa juuri korjaamolle. Ilmoitan kuitenkin korjaamolle tuon vinkin, jolleivät muuten tule sitä huomanneeksi ennen kuin ryhtyvät purkamaan enemmän.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Vs: J5 - Vaihteet eivät kytkeydy päälle
« Vastaus #3 : 10.12.2010, 21:10:16 »
Ehtivät sentään aloittaa korjaamisen nyt perjantaina, mutta valmista pitäisi tulla maanantaina.

Vikanahan käsittääkseni oli se, että kytkin ei irrottanut poljin pohjaan painettuna, josta aiheutui se, ettei vaihteita saanut päälle "ilman kytkintä" ja jos sattumalta monen yrityksen jälkeen sai (auton ollessa sammutettuna), niin veto ei lakannut, vaikka kytkimen painoi pohjaan. Vian aiheuttajaa koskevaan kysymykseeni sain vastaukseksi jotain siihen suuntaan, että silmälaakeri oli jumittunut, jolloin kytkinakseli pyöri jatkuvasti. Joku kytkimen toimintaan paremmin perehtynyt voinee kertoa, kuulostaako se järkevältä selitykseltä vikaan? Netistä yritin tietoa etsiä ja vastaavia tapauksia kyllä löytyi. Mutta mikä sitten sai silmälaakerin jumittamaan yhtäkkiä, kun se vielä vähän aiemmin toimi?

Korjaamolla arveltiin ensin vian perusteella, että auto olisi seisonut pitkiä aikoja, mutta onhan tuolla ollut käyttöä oikeastaan päivittäin, joten se ei vikaa selitä... :-) Pisin seisontaika oli vuonna 2009, jolloin sillä ei ajettu kesällä lainkaan taka-akseliston kiinnityspisteiden uudelleen rakentamisen vuoksi, mutta senkin jälkeen on ajettu yli 20 000 km, joten ei kai se siitä ole kärsinyt.

Samalla korjaamolla vaihteistoremontin yhteydessä vuonna 2005 asennetun ja 82 000 km ajetun kytkinpaketin osat olivat kaikki kuluneita, mutta toki kytkinlevyssä oli vielä reilusti pintaa jäljellä. Uusi kytkinpaketti maksaa nyt n. 194 e, kun se viimeksi maksoi 151,90 e. Aiempi kytkinpaketti oli kuitissa olleen tuotenumeron perusteella LUK 623 0749 00, uudesta en vielä tiedä mitään. Ilmeisesti silmälaakeria ei tuolloin vaihdettu 194 500 km ajettuna tai ainakaan kuitissa ei näyttäisi olevan siitä mainintaa. Tiedä sitten, oliko virhearvio korjaamolta olla vaihtamatta sitä... Kyseessä on kuitenkin n. 15 euron osa, joten silloisessa lähes 1900 euron laskussa se ei olisi tuntunut missään.

Pyysin saada kaikki vanhat osat itselleni tarkasteltavaksi.

TEMP_ARKISTOON (lisää ratkaisun tiedot ja kuvat osista)
« Viimeksi muokattu: 04.10.2011, 16:24:52, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info