Kirjoittaja Aihe: 305 - Henkiin herättely  (Luettu 17229 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

la_mar

  • Vieras
305 - Henkiin herättely
« : 27.12.2010, 14:47:52 »
Moro!

Ostin Sodankylästä vanhalta mummolta -78 305 SR:n. Koneena on toi 1,5 l bensa. Autolla ajettu 173 000 km (kaikki mittarissa) ja täysin alkuperäisessä kunnossa. Mitä nyt mankka ja vanteiden keskikuvut puuttuu. Peugeot ollut vuodesta 1981 Sodankylässä samalla rouvalla ja sitä ennen 3 vuotta Kotkassa. Autosta loppui kytkin ja mummo oli niin huonossa kunnossa, että päätti luopua autosta. Vaikka auto on katsastettu viime kesänä, niin silti sitä pitää herätellä henkiin sieltä täältä. Ruostetta siellä täällä (ei kuitenkaa pahasti), Jarruletkut lopussa, kytkin lopussa, oikealla pyörän ripustuksessa tai jousituksesta kuuluu kolahtelua.

Arvelin laitella auton käyttökuntoon, katsastaa ja ajella kesän. Katsella sitten myynkö vai pidänkö itsellä.

Kytkintä en ole ikinä vielä mihinkään autoon vaihtanut. Yhden rikkonut kylläkin. :P Käykö tähän autoon varmasti tuo Motonetin kytkin:

VOIMANSIIRTO / KYTKINSARJAT JA OSAT / KYTKINSARJAT
Sisältää yleensä paineasetelman, levyn ja laakerin. Joissakin sarjoissa painelaakeri on erikseen.
   Kytkinsarja PEUGEOT 305 1.3/5   84-1287   305 1,3/1,5 78->79 jos asetelma pulteilla vauhtipyörässä! [1978 - 1979]   134.00 €

Ja kannattaako kytkintä uusittaessa laittaa myös kytkinvaijeri ja irrotinlaakeri, jotka Motonetistä löytyvät? Motonetiltä ei näyttänyt löytyvän silmälaakeria, mut miten sen vaihto? Vai tuleeko se matkassa?

Samalla arvelin vaihtaa koneen hihnat, jarruletkut, ilmausruuvit, tulpat, putsarit, öljyt, ja katsoo mikä tuolla jousituksessa kolisee. Onko jotain muuta mitä kannattais ottaa huomioon? bensaletkut jne? Sytytyslaitteita arvelin vaihdella kun tulee jotain ongelmia. Nyt käy hyvin, niin ei välttämättä kannata toimivaa mennä rikkomaan. :D

Noista jarruista vielä. En ole vielä päässyt tarkemmin tutkimaan jarruja, eikä käyttöohjekirjassa tarkemmin kerrota muutakuin edessä levyt ja takana rummut. Tietääkö joku mitkä jarrut tossa autossa on? Motonetistä löytyy ilmausruuveja eri jarruille:

JARRUOSAT / ILMAUSRUUVIT
Hinta / 1 kpl
   Ilmausruuvi M7x1x22,5   23-9928   eteen Bendix [1978 - 1988]   1.90 €
   Ilmausruuvi M7x1x28.7 (M7)   23-9915   eteen ATE [1978 - 1988]   1.90 €
   Ilmausruuvi M7x1x28.7 (M7)   23-9915   taakse Girling [1978 - 1988]   1.90 €
   Ilmausruuvi M7x1x22,5   23-9928   taakse Bendix [1978 - 1988]   1.90 €

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 795
Vs: 305 - Henkiin herättely
« Vastaus #1 : 27.12.2010, 18:26:19 »
Kytkimen vaihto tuohon moottoriin on ehkä helpompaa kuin mihinkään muuhun autoon, aikaa menee noin pari tuntia. Ei tarvitse mitään vetoakseleita irroitella. Kytkinvaijeri kannattaa ostaa alkuperäisenä, jos vaan vielä löytyy. Itselläni tarvikevaijeri ei toiminut lainkaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 305 - Henkiin herättely
« Vastaus #2 : 28.12.2010, 03:17:15 »
Matkalaukku- vaiko kerrostalomoottorihan tuo 'virallisen epävirallisesti' eli vaihteisto (BB8) moottorin (XR5) alla, joten kytkin avattavissa/kunnostettavissa pienellä työpanoksella.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2010, 03:23:07, kirjoittanut Benkku »

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: 305 - Henkiin herättely
« Vastaus #3 : 28.12.2010, 10:14:46 »
Onnea hienon löydön johdosta, toi on erittäin harvinainen laite nykypäivänä jo ihan eurooppaa myöten. Jotenkin väliinputoaja mallina sitä ei ole oikein arvostettu ja ruoste vei Suomesta suurimman osan jo aikaa sitten. Omasta mielestäni toi oli ajoltaan yksi Peugeotin parhaita autoja.

Kytkimen vaihto on helppo mutta ilman alkuperäistä ulosvetäjää se on miltei tekemätön paikka.

Minulta löytyy tohon ne vanteiden keskikuvut ja paljon muutakin osaa niin tekniikkaan kuin muuallekin.

Ensimmäinen tarkastuksen kohde mikä kannattaa tehdä on takaiskareiden yläpäät, ne ruostuu huomaamattomasti niin että iskari irtoaa yläpäästään ja kääntyy rengasta vasten. En tiedä saako yläpäitä enää pösöltä mutta kait ne pystyy hitsaamalla kojaamaan.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 154
Vs: 305 - Henkiin herättely
« Vastaus #4 : 28.12.2010, 10:29:24 »
Mitä nyt mankka ja vanteiden keskikuvut puuttuu.

Ei kai mankkaa alkuperäisvarusteena ole ollut eli siltäkin osin orkkis kunnossa ;)

la_mar

  • Vieras
Vs: 305 - Henkiin herättely
« Vastaus #5 : 28.12.2010, 12:03:50 »
Pitää vilkaista noi iskareiden yläpäät. Jossain vaiheessa kesään mennessä meinasin korjata etuovien alalaidat ja takapyöränkaaret kontin puolelta. Niissä näytti jonkin verran ruostetta olevan.

Soitin rajalinnan autoon ja sieltä kuulin, että kytkimiä on mahdollisesti kahdenlaisia: asetelma voi olla vauhtipyörässä kiinni pulteilla tai hitsaamalla. Jälkimmäinen vaihtoehto on pirusti kalliimpi, eikä sitä tiedä mistä edes saa. Silmälaakeria ei ole ja ulosvetäjää tarvii.

Nyt ei vain tiedä mistä ton ulosvetäjän saa. Pitää varmaan alkaa tässä purkamaan auki toi kytkin, niin näkee mitä se on syöny. Katsoo sitten, mistä saa osia ja ulosvetäjää.

la_mar

  • Vieras
Vs: 305 - Henkiin herättely
« Vastaus #6 : 28.12.2010, 12:27:46 »
Ei kai mankkaa alkuperäisvarusteena ole ollut eli siltäkin osin orkkis kunnossa ;)

On tuohon ainakin reikä tehty sille mankalle hätävilkkukatkaisijan viereen. :/

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 154
Vs: 305 - Henkiin herättely
« Vastaus #7 : 28.12.2010, 12:34:48 »
Toki niihin reikiä tehtiin, mutta autoverotussyistä tuohon aikaan ei mankka kuulunut juuri minkään pikkuauton tehdasvarusteisiin. Mankkoja sai toki kaupasta eli jälkiasennuksena se on varmaan tuossakin ollut.

BZR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: 305 - Henkiin herättely
« Vastaus #8 : 09.01.2011, 13:10:35 »
Aivan oikein, alkuperäisvarustukseen ei kuulunut radiota. Ostin aikanaan uuden 305:n vuonna 1978 eli siis sinä vuonna, jona ensimmäiset tuotiin Suomeen. Taisi olla ensimmäinen 305 Porvoossa. Siirsin siihen radion edellisestä autostani eli Peugeot 304:stä.
Onkohan yhtään 305:sta museorekisterissä?

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: 305 - Henkiin herättely
« Vastaus #9 : 09.01.2011, 18:30:05 »
Kyllä siinä radiolle reikä kuuluukin olla, reijän päällä on ollut peitelevy ja joissain malleissa muistaakseni oli säilytyslokero siinä mankan paikalla.

Kauppalopo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
Vs: 305 - Henkiin herättely
« Vastaus #10 : 10.01.2011, 08:58:34 »
Onkohan yhtään 305:sta museorekisterissä?

Yhden tiedän, siitä on ollut joskus keskustelua pösökerhon foorumilla. Vuosimalli on muistaakseni -79.

Vanhemmissa malleissa (78-82) oli varustetasosta riippumatta varusteena "radiovalmius", eli käytännössä aukko radiota varten siinä kojelaudan alla. Aukon päällä oli peitelevy. Kojetaulun päällä keskellä on muistaakseni paikka kaiuttimelle. Uudemmissa oli edelleen vain radiovalmius, mutta niissä on peitelevyn sijasta saattanut olla tuo "KTA:n" mainitsema säilytyslokero.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 395
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 305 - Henkiin herättely
« Vastaus #11 : 10.01.2011, 13:01:58 »
Tommosesta on ihan hyviä muistoja, ajalta ennen 1.6-litraisia. Se tulee mieleen että meidän yksilössä eturenkaiden tasapainotus oli tarkkaa touhua (jos jossain vaiheessa pääset kovempaa ajelemaan ja ratti väpättää).
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

la_mar

  • Vieras
Vs: 305 - Henkiin herättely
« Vastaus #12 : 21.01.2011, 21:19:51 »
Oli poistettu noi laittamani kuvat, joten siirtelin kuvat tuonne photobucketiin. Sivuilta löytyy myös muuta vehjettä mitä on tullut harrasteltua:

http://s7.photobucket.com/albums/y283/la_mar/autot/

Eräs foorumilainen vinkkaili, että Etelä-Suomessa on pösö-harrastaja jolta löytyisi tietoa ja osia 305:seen. Sieltä löytyikin sitten kytkimen irroitustyökalua ja muuta tarpeellista tuohon autoon. Hyvä että apua löytyy. Ei tarvi soitella 10 eri paikkaan ja opetella ranskaa, että pystyy ebayta selaamaan.. :P

Kämpillä on kylppäriremppa kesken ja koulussa opparin työstöhommat, niin tällä hetkellä ei ehdi keskittymään autohommiin. Maalis-huhtikuun paikkeilla pitää alkaa tilaamaan osaa katselemaan tarkemmin mitä tosta autosta pitää kesäksi laittaa.

Kesäksi meinasin laittaa 305 mahdollisimman tonttiin ja leventää alkuperäisiä peltivanteita (löytyy 2 sarjaa), niin että tulevat kaarien yli mahdollisesti. Pahimmat ruosteet korjaan etuovien alalaidoista ja takakontin sivuilta, mutta muuten pidän täysin alkuperäisenä ja patinoituneen näköisenä. Sisustan pesen kunnolla höyryimurilla. Etuvaloihin tilaan keltaiset lamin-x-kalvot. Oisko kellään mitään kommenttia mikä vois totaalisesti kussa tossa madallus/levitys hommassa? Muutakin kommenttia voi antaa.

Ja ennenkuin kukaan vannoutunut peugeot-harrastaja ehtii vetässä hernettä nokkaan museo-pösön pilaamisesta, niin en aio rikkoa mitään alkuperäistä autosta. Tulevaisuudessa varmasti myyn tuon alkuperäisessä kunnossa, tai niin että sen voi helposti muuttaa alkuperäiseksi.  :)

la_mar

  • Vieras
Vs: 305 - Henkiin herättely
« Vastaus #13 : 23.01.2011, 14:00:02 »
Eilen lueskelin blocketia ja löysin tän:

http://www.blocket.se/kalix/Peugeot_205_GTI_31713223.htm?ca=1_8&w=1 (saa nähdä milloin poistuu ilmoitus)

Soittelin heti jannulle ja kirjoittelin sähköpostia. Ei olis ollu kaukanakaan. Oli ehtinyt auto kadota päivässä. Enkä kyllä ihmettele tolla hinnalla. 7000kr ja BVSA (Billigare Med Snabb Affär). Olisin kiljuen käynyt ton hakemassa ellei olis jo mennyt.. prkl! ;D

J-P

  • Vieras
Vs: 305 - Henkiin herättely
« Vastaus #14 : 27.01.2011, 21:35:53 »
Kyllä on harvinainen laite. Isällä oli joskus -79 SR myös ja siinä oli vaijerikäyttöinen kattoluukku ja sähkölasit edessä. Lopulta auto mätäni kuitenkin niin pahasti ettei sitä enää voitu korjata. Jännä juttu autossa oli se että siinä oli virtalukko vasemmalla puolen ohjauspylvästä.

Itselläni on tällä hetkellä 305 SR -82 eli ilmeisesti viimeisempiä 3-pulttisilla vanteilla ja kerrostalomoottorilla varustettuja. Pelastin sen aikoinani eräästä paikasta ja kohta olisi varmaan mennyt purkuun. Autoon löytyy mm. kaksi sarjaa alumiinivanteita. Auto on melko hyvässä kunnossa pelleiltään tosin pientä fiksausta vaatii ja huoltoa.