Kirjoittaja Aihe: J5 - Vetoakseli irtosi vetopyörästöstä  (Luettu 11059 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
J5 - Vetoakseli irtosi vetopyörästöstä
« : 28.12.2010, 12:36:34 »
Ongelma:

Auto: 1990 Fiat Ducato Maxi 18 2,5 TD (280RA8/365, Sofim-moottori 8144.21, 2445 cm³, 68 kW/92 hv, käyttöönotto 30.01.1991, asuntoauto, vastaa Peugeot J5:ttä, 277 000 km).

Oikea vetoakseli irtosi vetopyörästöstä, kun autolla oli ehditty ajaa vain reilun viikon ja n. 700 km korjaamon suorittaman kytkinremontin jälkeen. Pikaisesti vilkaistuna oikea vetoakseli on tullut ulos n. 5 cm sen pään ollessa edelleen vetopyörästön aukon suulla, jonka vuoksi (tasauspyörästön toimintaperiaatteesta johtuen) auto ei liiku mihinkään, vaikka vaihteet kytkeytyvätkin päälle ja nopeus- ja matkamittarit näyttäisivät auton olevan liikkeellä. Ylimääräisiä ääniä ei vaihteiston suunnalta kuulu. Vika ilmeni niin, että auto pysäköitiin peruuttamalla/kääntämällä se paikalleen ja seuraavaksi autoa käytettäessä se ei enää lähtenyt liikkeelle. Vetoakseli irtosi luultavasti siinä vaiheessa, kun renkaat käännettiin suoraksi pysäköinnin loppuvaiheessa, koska ennen sitä ei ongelmia esiintynyt.

Ehkä vetoakselin pään mahdollinen lukitusrengas on jäänyt asentamatta, mennyt rikki asennettaessa tai vetoakselia ei ole muuten asennettu kunnolla kiinni vetopyörästöön, koska se on päässyt irtoamaan sieltä itsestään. Tai sitten sisempi vetonivel on jollain tavalla irti vetoakselista tai rikki, jonka vuoksi vetoakseli on päässyt painumaan kasaan. Vetoakseli on ollut korjaamolla irti, koska vaihteiston irrotus on sen vaatinut. Vaihteistoöljyä ei näyttäisi valuneen ainakaan maahan auton ollessa pysäköitynä, mutta sen määrää ei ole tarkistettu, joten sitä voi olla poistunut vaihteistosta aiemmin ajon aikana.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.





Tässä autossa vetoakseli on yhtenäistä mallia, jossa ei ole väliakselia ja siten keskellä tukilaakeria, joka estäisi akselin irtoamisen vetopyörästöstä. Tällaisesta akselista on kyse (netistä löytyneitä tuotekuvia):



Itse en ole koskaan irrottanut tästä autosta vetoakselia vetopyörästöstä, joten en ole ihan varma, onko siellä lukitusrengasta vai miten sen pitäisi pysyä paikallaan? Korjausoppaiden mukaan siellä saattaisi olla lukitusrengas; ainakin vasemmalla puolella sellainen on aivan vetoakselin päässä lukiten sen kiinni vetopyörästöön, jolloin irrottamisen pitäisi vaatia voimakkaan nykäisyn. Peugeotin varaosaluettelo antaa lukitusrenkaiden kappalemääräksi 2 (3286 04, DR SHF SNAP-RG), joten se saattaisi viitata siihen, että kummallakin puolella sellainen on käytössä, vaikka varaosakuvaan se onkin piirretty vain vasemman akselin yhteyteen:

J5, DRIVE SHAFT, DIESEL AND XUD9A

Sisemmän nivelen rakenne:

J5, DRIVE SHAFT

Nuo ovat siis Peugeotin tietyille J5-moottorivaihtoehdoille, mutta Fiatilla osat ovat samat tai ainakin vastaavat.

Auto on nyt kuljetettu hinausauton lavalla takaisin kytkinremontin suorittaneeseen korjaamoon ja ainakaan toistaiseksi eivät ole sieltä väittäneet, etteikö kyse olisi heidän virheestään, mutta katsotaan, mikä lopullinen mielipide on, kun ovat saaneet tutkittua autoa. Kuitenkin se vetoakseli pysyi paikallaan ennen korjaamon suorittamia toimia, eikä varmaan ihan sattumalta nyt irronnut melkein heti korjaamokäynnin jälkeen. Jos itse vetoakselissa olisi ollut vikaa, niin kai sekin olisi pitänyt havaita asennettaessa ja ilmoittaa asiasta, jolloin tilalle olisi voitu asentaa uusi osa.

Ratkaisu:

Auto on kunnossa ja haetaan korjaamolta myöhemmin.

Kuten arvelinkin, tämän auton tapauksessa kummankin vetoakselin vetopyörästön puoleisessa päässä on lukitusrengas, jonka avulla vetoakseli pysyy kiinni. Lukitusrenkaan uran reuna alkaa noin 3 mm etäisyydellä vetoakselin päästä. Korjaamon mukaan tyyppillisenä vikana on, että lukitusrengas kuluttaa vetopyörästön vastinkappaleessa olevaa uraa, jolloin sen muoto muuttuu sellaiseksi, että vetoakselia on vaikea saada vedettyä irti vetopyörästöstä. Vääränlaiseksi kulunut ura vetopyörästössä levittää lukkorengasta auki, kun vetoakselia yritetään vetää irti ja sen vuoksi korjaamollakin olivat joutuneet käyttämään runsaasti voimaa vetoakselin irti nykäisemisessä, jolloin vetoakselin päässä lukkorenkaan uran jälkeen oleva em. n. 3 mm:n osa akselia oli murtunut, muttei kuitenkaan vielä irronnut vetoakselin päästä. Joko asennettaessa tai myöhemmin ajossa palanen kuitenkin oli irronnut vetoakselin päästä kokonaan, jonka seurauksena lukituskaan ei enää pitänyt ja vetoakseli pääsi irtoamaan. Vetoakselin päästä irronnut palanen tuli ulos vaihteistoöljyjen mukana.

Tämä irrotuksen yhteydessä rikkoutunut vetoakselin pää oli jäänyt korjaamolta huomaamatta, vaikka se olisi pitänyt havaita. Korjaamo asensi autoon korvaukseksi uuden vetoakselin, vaihtoi vaihteistoöljyt ja maksoi hinauskulut, joten asiakkaalle ei jäänyt tästä ylimääräisestä korjaamovierailusta maksettavaa. Jos irrotuksen yhteydessä rikkoutunut vetoakseli olisi havaittu korjaamolla heti, olisi toki asiakkaan pitänyt maksaa uusi vetoakseli. Nyt 277 000 km ajetun alkuperäisen vetoakselin tilalle saatiin uusi.

Tämän vian varsinainen aiheuttaja eli kuluneen uran sisältävä osa vetopyörästössä on toki edelleen vaihtamatta, mutta koska se todennäköisesti edellyttäisi vaihteiston irrottamista ja purkamista, niin sitä tuskin tehdään ennen seuraavaa vaihteistoremonttia. Jatkossakin on siis mahdollista, että vetoakselin pää hajoaa irrotettaessa, joten osa on tarkastettava aina irrotuksen jälkeen vaurioiden varalta.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2011, 18:46:38, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: J5 - Vetoakseli irtosi vetopyörästöstä
« Vastaus #1 : 28.12.2010, 14:05:37 »
Olisikohan asentaja poistanut lukitusrenkaan 'tarpeettomana', asennusta helpottaakseen?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Vs: J5 - Vetoakseli irtosi vetopyörästöstä
« Vastaus #2 : 28.12.2010, 17:53:28 »
Minun mielestäni vaihdelaatikon puolella ei pitäisi olla lukitusrengasta? Mutta miten ihmeessä toi välys on sinne päässyt syntymään? Onko sieltä vetoakselin sisältä hävinnyt se jousi joka pitää välykset laatikon puolella.

Tuo sama homma kävi mielessäni eli että sisempi nivel olisi päässyt painumaan kasaan jostain syystä (siis jousi rikki/irti, kunnei sitä ole edes avattu), mutta olen tosin aika vakuuttunut siitä, että lukitusrengas tuolla pitäisi olla kuten vasemmankin akselin vetopyörästön puoleisessa päässä on (ks. varaosakuvat). Ottamastani kuvasta päätellen nivel ei myöskään näyttäisi olevan kovasti kasassa (suojakumia katsottaessa), mutta ei ole nyt kunnon vertailukuvaakaan.

Korjaamolta ei kuulunut tänään vielä mitään eikä ollut aikaa sinne soitellakaan.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Vs: J5 - Vetoakseli irtosi vetopyörästöstä
« Vastaus #3 : 28.12.2010, 18:01:10 »
Eikä tuo koneen tukikumi ole sivussa, tai väärässä kohtaa? Koko kone vinossa?

Ei kai pitäisi ainakaan olla... Tosin se tukikumikin vaihdettiin korjaamolla toimittamaani Motonetin osaan. Kun sitä itse aiemmin syksyllä katselin auton alla, niin mielestäni sitä ei pitäisi pystyä väärinkään asentamaan. Lisäksi toki pyysin korjaamoa vertailemaan uusia osia vanhoihin ennen asentamista. Otin itsekin kuvat, mutten ole vielä vertaillut tarkasti, vaikka äkkiseltään samanlaisilta osilta näyttävätkin.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2011, 18:44:36, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: J5 - Vetoakseli irtosi vetopyörästöstä
« Vastaus #4 : 30.12.2010, 01:07:37 »
Tämän vian varsinainen aiheuttaja eli kuluneen uran sisältävä osa vetopyörästössä on toki edelleen vaihtamatta, mutta koska se todennäköisesti edellyttäisi vaihteiston irrottamista ja purkamista, niin sitä tuskin tehdään ennen seuraavaa vaihteistoremonttia.

Vaihteistoa ei tarvitse irroittaa. Veto-akselit toki irroitettava, sekä päävälityksen (ts. perän) kotelo, jolloin tasauspyörästö on irroitettavissa vaihteistosta.