Kirjoittaja Aihe: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)  (Luettu 23721 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #60 : 17.01.2011, 12:29:57 »
Sinähän mittautit jo, ettei kansi vuoda. Ja tuota nesteiden ylivuotoa ja muuta oli aiemmin niin voimakkaasti, että olisi kyllä varmasti näkynyt mittauksessa, jos olisi kannentiiviste syyllinen.

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #61 : 17.01.2011, 16:43:23 »
No se mittaustapa tul kyseenalastettua kun sitä diaknoosiaikaa varasin sinne entiseen huoltorastiin kuopijoon. Kuulemma semmonen joku analyysipohjanen testi on olemassa ja tommonen hc-pitoisuudenmittaus ei 100% pois-sulkevaa tulosta antas. Tiijä sitte ketä uskoo ja ketä ei ::) mielipijettä on yhtämonta ku vastaajaaki. Ns. VArmaa konstia ilman kannenpurkua ei näytä vaan löytyvän ,vaikka kuin yritän penkoo... Tuossa jo aikasemmin mainihinki korjaamojen omalehmäojassa meiningeistä... Kukkaan ei tiijä monellekko autolle on tehty turhia isoja korjauksia, jotka todellisuudessa korjautu jonku samalla purettavan/vaihettavan osan huollolla... harvassa on ne korjaamot, joilla olis pokkaa myöntää esim kannen irtioton jälkeen, että oho eipä ollukkaan vika tuolla, jos vika korjautu esim just vesipumpun tms vaiholla ja ottaa turha korjaus korjaamon piikkiin ::)

jpak498

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #62 : 25.01.2011, 13:22:14 »
Auti: 2000 406 2,0 HDi 110 (320 000 km).

Omapa ollut mukava viesti ketju lukea. :-) On kuin suoraan omasta pökötistäni. Oma ongelma alkoi jo reilu vuosi sitten,kun kovat pakkaset alkoivat. Mittasin silloin nesteen pakkaskestävyyden ja kun tulos oli sama kun pakkanen pihalla, niin valutelinnesteitä syyläristä ulos ja lisäsin raakaa nestettä tilalle. Sen jälkeen alkoi paineen kerääntyminen järjestelmään. Säännöllisesti pulauttelee nestettä korkin kautta ulos. Ensimmäinen reaktio oli täältä luetut kauhukuvat kannentiiviste rikosta ja tuhansien eurojen laskusta.

Kuitenkaan neste ei kupli niinkuin joskus olen kannentiivistevikaisesta koneesta nähnyt tapahtuvan. Korjaamolla mittautin pakokaasu arvot jäähdytysnesteestä ja tulos oli puhas nolla. ko. yrittäjä lisäksi kertoi että kansiviat olleet todella harvinaisia hdi koneissa, hänelle ei ollut sattunut niitä lainkaan... Joitain vesipumppu vikoja jotka oireilee tuollalailla tuntui olevan tiedossa.
Täsätä rohkaistuneena olen jatkanut ajoa ja lisäillyt nestettä aina epäsäännöllisin väliajoin. Uusi korkkikin vaihdettiin (sitikka liikkeessä halvempi), mutta sillä ollut juurikaan vaikutusta. Olen yrittänyt aina lisäyksen yhteydessä ilmaillakin, mutta vaikeaa tuntuu olevan saada kaikki ilmat pois...

Nyt oireen alkamisen jälkeen ajettu reilu 30tkm ja eipä tuo ongelma ole ainakaan pahemmaksi muuttunut, niin olen arvellut ajella seuraavaan hihnanvaihtoon asti, niin siinäpä selviää oliko vika vesipumpussa vai missä.

JpaK

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #63 : 25.01.2011, 15:39:57 »
Ompa mukava huomata että kohtalotovereitaki löytyy ;D Itelläki ajua yli 5tkm oireen alkamisen jälkeen ja muutosta suuntaan tai toiseen ei oo tullu.. Jakohuolto tulossa heti kun tilaan ajan, kilometrejä jälellä vajaa 5tkm vaihtorajaan. Sitte ainakin selvii vesipumppu.. Ens perjantaina koitaa arpajaiset, että mikähän olis vikana :D

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #64 : 28.01.2011, 15:47:19 »
No nyt on korjaamolla käyty.. Ainakin termari oli jumissa. Vaihto uuven ja ilmas kuvallisesti. pyöritteli paisarin korkki kiinni kuulemma pitkän tovin ja ylimäärästä painetta ja ilmaa ei saanu järjestelmään tehtyä-> kone kunnossa ja matka jatkuu 8)
Termarista sen verran, että liekkö jumi sitte syy vai seuraus, ainakin pihassa ilmatessa oli havaittava lämpötilan muutos ylävesiletkussa siinä kohin kun termarin pitiki lämmöstä aueta. Nyt se kuiteski oli jumissa/puutteellisesti liikkuva kun se näytti sitä vanhaa allekirjottaneelle. Oli kuulemma ollu termarista koneeseenpäin nestettä paikat täynnä ja se ilma termarin syylärinpuolella niinku itekki aikasemmin havaitsin..
uuden termarin kanssa ehket kone lämpee hiukkaa nopeemmin ja sisätilat myöskin mut muuta muutosta en havainnu lämmöissä tms..

Ei siinä kaikki: ajelin korjaamolta kaupunkiajoo ja rauhallista matka-ajoo n.10km ja pysähin kahtoon oliko painetta keränny, ei! Sitte vähä ennen matkan loppua lykkäsin lusikan pohjaan ja ajelin reippaammin pari kilsaa ja pihassa oli liiankin tuttu näky paisarin ympäristössä :o jopa oli taas purskahellu nestettä korkista...vaikuttas vähä siltä että painetta tuloo vain kun antaa vähä enempi kenkää.. Lisäks nykysin toisinaan kuuluu semmonen ujellus tuolta jakopään suunnalta eli oliskohan se vesipumppu antautumassa nyt ::)

No kansi/tiiviste kait sitte on ehyt kun 30 vuotta hommia tehny on sen todennu ;D. Ei kuulemma antanu semmosta oiretta mikä viittais siihen. Kolmen viikon päästä jakohuollon jälkeen ollaan taas hiukka viisaampia.. Sinällään hyvä tuo korjaamo kun sillä tosiaan on kokemusta näistä hodareistaki kansi-ja muidenkin huoltojen merkeissä. Jos nyt sitte lopulta kansi irtoo niin ompahan ainaki yks mahollinen kohtuuhintanen paikka tiijossa...

taku

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #65 : 08.02.2011, 14:37:02 »
Johan nyt on kumma kun ei vikaa vieläkään löydy. Noiden ilmailujen jälkeen on tuota nestettä lisäilty jo lähemmäs 20 litraa ja tänä aamuna kun vein auton huoltoon että tutkisivat niin äsken tuli soitto ja sanoivat että mistään ei vuoda vaikka auto on käytetty lämpöseksi ja koepaineistettu..? Wtf?

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #66 : 08.02.2011, 23:34:47 »
kävivätkö koeajulla? ei mullakaan nostele mitään painetta paikallaan mutta kun anetaan koneelle vähän kuormaa niin tuloo liikapaineet ja korkinvälistä tuloo nesteet pihalle.. Lie sitte alkava kansipahvin vuoto kun kovemmalla paineella vasta oirehtii ??? Sitte arveluttaa vielä että onko järjestelmässä termarin, kannentiivisteen ja vesipumpun lisäks mitään mikä vois hajotessaan, tukkiutuessa tms, oirehtia näin? pasiuntasäiliön sisuskalut+kolme sille tulevaa putkee? muita? Syyläri ja kenno ei varmaan voi olla mitenkään osallisena tuohon!
« Viimeksi muokattu: 08.02.2011, 23:39:04 kirjoittanut savonhumu »

taku

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #67 : 09.02.2011, 23:34:23 »
No tänään sieltä tuli tuomio. Kannen tiiviste vuotaa koneesta jäähdytinjärjestelmään, joka luo kovat paineet ja nesteet tulee korkin kautta ulos. Eivät eilen löytäneet vikaa kun oli korkin tilalla se niiden oma painesysteemi mutta tänään kun olivat laittaneet korkin ja sit antanu auton lämmetä niin vika löyty. 1500-1600e maksais. Taitaa jäädä ainaki tällä hetkellä tekemättä.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #68 : 10.02.2011, 17:23:32 »
Itte taitasin ottaa venakopan irti, ja kiriä kannenpultit momenttiin....Kokeilisin edes.

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #69 : 11.02.2011, 16:39:47 »
Siis ohjemomenttiin? vai meinaatko normia tiukemmalle? Mikäs tuo momenttiarvo sitte on?  itellä ei puhuta noin suurista purskahteluista kun takulla. nyt menny nestettä lisäilyyn joku 5litraa joulukuun lopusta... 22.päivä jakohuolto+vesipumppu, jos ei siitä korjaannu niin voispa kokeillakki, että missäköhän momentissa ovat nuo pultit. Pitäskö tuo kireyden varmistuski tehhä ns. oikeessa järjestyksessä keskeltä ulospäin vai onko se edes hodarissa järjestys?

yamaha1100

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #70 : 11.02.2011, 23:20:42 »
Epäilen, että kannenpulttien kiristys ei auta, jos vuoto on kannen ja lohkon välissä. Kannentiiviste on mallia "pelti" ja jos vuoto on päässyt syntymään on se syönyt kanavan siihen pehmeämpään materiaaliin eli tässä tapauksessa sylintérinkanteen. Näin oli käynyt minun autolle ja se syöpymä ei ollut suuri, puhutaan siis muutamista sadasosa milleistä, mutta riittävä kummiskin kun otetaan huomioon puristussuhde ja ahdin.

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #71 : 11.02.2011, 23:25:41 »
http://www.307online.com.ar/manuales/reparacion/307/info/sf/B1DG0MK6.HTM

Tuommosen löysin. DW10ATED on vissiinki oikee mylly. Mistä tiijän momentin kun on astekääntö viimenen kiristys? kirimisjärjestys näyttäs olevan periaatteessa ok, unossa ol sama ;D Lisäks nuo momenttiyksiköt menee vähä huti maalaiselta ::) mut jospa sen avaimen kotelossa olis joku muuntotaulukko.. Olisko näin jos lähtee kirraamaan kunnes sanoo naps ;D ;D no joo.. esim jos lähtis kokeileen 1-pultista etiäpäin, että mikä on momenttiraja, jolla lähtee kiristyyn, ennenku avain nasahtaa ja sitte ku löytyy joku arvo niin kaikki läpi sillä arvolla ja sitte jos ei kirimisiä tapahu yksittäisissä pulteissa niin nostaa inan momenttia ja kaikki läpi näin.. olisko tuo järkevä tapa? Onko olemassa riskiä, että jos pitkään samassa kireydessä paikalleen hakeutunutta puttia kirasee hiukan, että napsahtaa poikki ja sitte vastaa talkoot onki eessä ??? No joo tottakai joku riski aina varmasti on mut nyt kaipaisin tietoo nimenomaan nimimerkillä kokemusta tyypeiltä näkemystä ;)

komiaris

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #72 : 12.02.2011, 03:23:27 »
Nämä asiat menee jo täysin Benkun tietämyksen puolelle, kaveri on vanha "Pesosen" automyyjä, ja on joskus ollu Benkun kurseilla... Täältä ainaki täydet RESPECTIT.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #73 : 12.02.2011, 11:07:15 »
Juu voi olla ettei auta tuo, muttei liene haittaa jos kokeilee, jos kiristelee semmosessa "välissä", että ottaa huomioon pultin katkeamis mahdollisuuden. Ensimmäisessä autossani (Toyota corolla 1,3 2e 12v moottori), oli kannentiiviste pettänyt ja lohkoo tullut ura (vesi syönyt). Ura puhdistettiin, ja täydettiin Belzona 1111:llä. Kesti 200tkm lisää. Kyseisessä koneessa ei ole tosin MLS-tiivistettä.

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnesteen merkkivalo (HDi)
« Vastaus #74 : 12.02.2011, 16:52:19 »
Onkos se mahoton paikka jos se kannenpultti katkeekin jostai syystä? suomeks saako sen pätkän ongittua lohkosta veke? Purkamista toki sillon tuloo samat kun kansirempassa muuteski mut onko lohkoki susj jos pultti katkee? Kakkosauto on eli sopeva väli tuohon hommaan on vaikka heti mut ihan pikkasen arveluttaa. Toisaalta nuita pultteja voipi kait käyttää usseempaan kertaanki jos jostai syystä kantta availlaan kun ainakin tuon aikasemman viestin linkissä ol maksimimitta annettu pultille, niin kaippa se meinaa sitä että kirratessa pultti venyy ja ilmeisesti sitä kärsii venyttää usseemminki enneku mitta täyttyy ja kuuluu kohta NAPS...