Kirjoittaja Aihe: 306 - Taka-akselisto  (Luettu 31829 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #45 : 16.07.2013, 19:09:37 »
Jos se ei vielä ole jumissa tai ihan väljä niin kannattaa laittaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #46 : 12.08.2013, 23:39:56 »
Auto: 1997 306 1,6 (viistoperä, 2. mallisarja).

Jees eli tänään vaihtelin omaan 306 taka-akselin. Muuten helppo homma mutta jarruputkien irroitus ei mennyt oppikirjan mukaan, olivat meinaan hieman tiukassa joten meni 2 tuntinen irrotellessa, ei oikeen löydy inspiraatiota vaihtaa koko jarruputkia. Toinen mikä sitte vähä hankaloitti hommaa oli ajoittaiset kuuro sateet, ulkona taivasalla ku joutuu tekemään. 8 tuntii kaikkiaan meni, vaikka eilen peräti nostallin perän ilmaan ja renkaat irti. Tosin vielä jäi huomiselle jarrujen kasaus "uuteen" akseliin, renkaat alle ja baanalle.. :D

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #47 : 15.01.2014, 15:37:22 »
Pakkasilla huomannut että takaoikea kulma jäätyy kiinni, taka-akselin laakerit? Koitin hyppiä jos saisi liikkumaan, mutta ei hievahdakkaan. Pitänee koittaa kuumailmapuhaltimella lämmittää iskunvaimennin jos se on jäässä.

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #48 : 16.01.2014, 20:22:31 »
Laitoin jo tuonne toiseen ketjuun. Tämä siis "uudella" akselilla. Ennen kuin vaihdoin taka-akselin niin entisessä oli tuo vasen takakynkkä niin jumissa ettei kesälläkään liikkunut, sitten kun akseli oli irti niin 10kg hienosäätölekalla ja kunnon jännityksellä saatiin se liikkeelle, ei sitä tullut tosin purettua, vaan lenti romuraudaksi.

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #49 : 17.01.2014, 20:22:18 »
Sainkin itse liikkumaan kun laitoin käsijarrun päälle, työnsin pakilla, sitten laitoin 1 vaihteen ja vedin eteempäin, jolloin kynkkä joutuu kääntymään väkisin. Nyt liikkuu niinkuin pitääkin. Veikkaisin että kosteutta kertynyt taka-akselin laakereihin ja jäätää jumiin, ensikesänä siis varautua laakerijumppaan, mikäli enää omistan kyseistä autoa.

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #50 : 08.05.2014, 00:09:01 »
Tässä kevään mittaan olen huomannut että kuskinpuolella on löysempi jousitus, ja että kuskin puoleinen takarengas kulkee "taaempana" kuin apukuskinpuoleinen, josta sitten aiheutuu se että töyssyissä rengas yltää takapuskurin yläkulmaan.

Veikkasin että taka-akselia on joskus rempattu ja jousisauvat on säädetty eri korkoihin, tai sitten kallistuksen vakaaja on koko ajan jännityksessä, että apparin puoli olisi olevinaan alempana.

Tuohon akselin asentoon, onko taka-akselilla/taka-akselin puslilla sellaista pientä säätövaraa pulteilla? Ajattelin jos on niin pitänee säätää, nimittäin molemmat puolet sais tulla hieman eteenpäin, koska renkaat pyörii aika lähellä rengaskotelon takaosaa eli lähellä takapuskuria.

zun378

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #51 : 30.07.2014, 15:43:50 »
Auto: 1998 306 1,9 TD (farmari).

Käytin auton leimalla ja kuulemma takatukivarren laakerit väljät. Vähän kyllä tuota epäilen kun autoon reilu vuosi sitten vaihdettu takuu kunnostettu taka-akseli. Miten noiden laakerien kunnon ja väljyyden pystyy tarkistamaan? Ettei siellä nyt joku muu pitäs kolinaa kun noi laakerit.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029

trokari62

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #53 : 25.05.2015, 08:43:45 »
Auto: 1998 306 1,9 TD (farmari).

Oikea takapyörä hiukan "nojaa", kuis iso homma saada se kuntoon? Ei jurise eikä ole "painunut", mut syö rengasta sisäpuolelta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #54 : 25.05.2015, 10:05:01 »
Taitaapi olla ns. Takakynkän laakerit loppu. Joko kunnostettu taka-akseli tilalle  (esim. X-parts:lla 380e) tai sitten itse kynkän laakereita vaihtamaan.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Merdique

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #55 : 31.07.2015, 23:02:45 »
Auto: 1996 306 1,9 TD SR (XUD9TE, porrasperä).

Taka-akselin vaihto alkaisi olla ajankohtainen. En löytänyt ohjeita 306:lle, mutta 206:lle löytyi: http://www.konekansa.net/showthread.php?933-PEUGEOT-206-taka-akselin-vaihto

Tuo vaihtotyö on kai aika samanlainen kuin noissa ohjeissa kuvattu, mutta onko jotain mikä oleellisesti eroaa noista ohjeista, tai jotain mitä pitäisi ottaa huomioon? "Uusi" akseli tulisi pari vuotta uudemmasta porrasperäisestä 1,4l bensamallista. Onko noissa akseleissa eroja, tai jotain niin erilaista, ettei vaihto onnistu?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #56 : 01.08.2015, 00:54:08 »
"Uusi" akseli tulisi pari vuotta uudemmasta porrasperäisestä 1,4l bensamallista. Onko noissa akseleissa eroja, tai jotain niin erilaista, ettei vaihto onnistu?

Se ainakin kannattaa varmistaa, että myös tuossa paikalleen laitettavassa akselistossa on yhtä paksut vääntösauvat (ja akseliputken sisällä oleva vakaajatanko) kuin auton alkuperäisessäkin. Akseliston asentamiseen tuo ei toki vaikuta, mutta auton ajo-ominaisuuksiin kylläkin: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5319.msg138699#msg138699

Joitakin neuvoja ja kuvia:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=21497.0
http://peugeot505.info/index.php?spgmGal=Peugeot_306/Rear_Axle_Mounting&id=media&lang=2

Varaosaluettelon mukaan akselistoissa on käytetty useita erilaisia takatukivarsia riippuen ainakin seuraavista ominaisuuksista:

- levy- vai rumpujarrut
- ABS-jarrut vai tavalliset jarrut
- normaali vai vahvistettu jousitus
- 1. vai 2. mallisarjan auto.

Enemmänkin asiaan vaikuttavia tekijöitä saattaa olla, mutta tuossa joitakin pikaisesti löytämiäni eroavaisuuksia. Sitä en osaa sanoa, mitä eroa tukivarsissa käytännössä on, mutta ainakin varaosanumerot ovat erit.

Lisäksi eroa on taka-akseliston kiinnityskehikoissa (siis ne, joihin akselisto, takimmainen tukikumi, iskunvaimentimen yläpää, jarruletku ja oikealla puolella mahdollinen takajarrupaineensäätimen tanko kiinnittyvät). Tosin vasen osa taitaa olla kaikissa sama ja oikeanpuoleisen osan varaosanumero riippuu siitä, onko autossa kuorman mukaan säätyvä takajarrupaineensäädin vai ei (kenties erona ei silloinkaan ole muuta kuin ko. säätimen tangon kiinnitysraudan vaatimat reiät, pitäisi varmistaa jostain?).

Akseliputki lienee kuitenkin useimmissa sama/vastaava (joissakin 1. mallisarjan autoissa akseliputkelle on annettu myös toinen varaosanumero), joten tarvittaessa vanhasta akselistosta voi siirtää uuteen kaikki muut osat (mikäli tukivarsien akselitapit ovat vielä kunnossa, eivätkä kuluneet/ruostuneet pilalle).
« Viimeksi muokattu: 01.08.2015, 01:51:05 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #57 : 01.08.2015, 01:55:24 »
Auto: 1996 306 1,9 TD SR (XUD9TE, porrasperä).

"Uusi" akseli tulisi pari vuotta uudemmasta porrasperäisestä 1,4l bensamallista.

Service Box:n mukaan:

306 (1. mallisarja), 4 DOOR SALOON AND NORMAL SUSPENSION:

5150 57, SUSPENSION TORSION BAR, LEFT, DIAM 19,3 VIOLET
5150 60, SUSPENSION TORSION BAR, RIGHT, DIAM 19,3 VIOLET
5170 82, REAR ANTI-ROLL BAR, DIAM 20, TURBO DIESEL XUD9TE

306 (2. mallisarja), 4 DOOR SALOON AND PETROL TU AND NORMAL SUSPENSION:

5150 57, SUSPENSION TORSION BAR, LEFT, DIAM 19,3 VIOLET, EXCEPT LPG + UNLEADED PETROL
5150 60, SUSPENSION TORSION BAR, RIGHT, DIAM 19,3 VIOLET, EXCEPT LPG + UNLEADED PETROL
5170 82, REAR ANTI-ROLL BAR, DIAM 20, EXCEPT LPG + UNLEADED PETROL

Noiden ilmoitettujen autojen tietojen mukaan ko. autoissa pitäisi siis olla samanlaiset vääntösauvat ja vakaajatangot. Mahdollisia eroavaisuuksia muiden osien osalta voi etsiä helpommin autojen valmistenumeroiden (tai rekisterinumeroiden) perusteella.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Kal2u

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #58 : 06.08.2015, 22:50:47 »
Auto: 1998 306 1,6.

Mulla on kakkosautona Pösö, jossa ilmeisesti taka-akseli vääränä, kun toinen takarengas ihan vinossa, vai olenko väärässä? Olen lukenut, että olisi yleistä.

Nyt olisi mahdollisuus saada vanhempi samanlainen Pösö vuodelta 1995 varaosiksi, jossa taka-akseli kunnossa, niin mietin, mahtaakohan sopia suoraan omaan Pösööni?