http://kauppa.motonet.fi/motonet/varaosat/Peugeot_306Kannentiiv PSA 1,6 TU-moott, 27-6275, 1,6-8V TU5 (moot.nroon ->07874) [1993 - 2002], 33,50 e
Kannentiiv PSA 1,6 07875->, 27-6319, 1,6-8V TU5 (moot.nrosta 07875->) [1993 - 2002], 33,30 e
Motonetin luettelossa on virhe. Luvut eivät tarkoita moottorin sarjanumeroa, vaan auton
DAM-numeroa. DAM 7874 vastaa auton valmistuspäivämäärää 31.05.1998 ja DAM 7875 valmistuspäivämäärää 01.06.1998.
306 (1. mallisarja), sylinterikansiTU5 JP INJECTION 90 HP (sylinterikansi 0200 G4):
0209 W8, CYL HEAD GASKET, CN, TU5 JP INJECTION 90 HP, 84,00 e (Citroen 74,00 e,
GP 47,04 e)
0209 W9, CYL HEAD GASKET, CR, TU5 JP INJECTION 90 HP, 56,00 e (Citroen 74,00 e,
GP 46,76 e)
306 (2. mallisarja), sylinterikansiTU5 JP INJECTION 90 HP UNTIL RPO No. 07874 (31.05.1998, sylinterikansi 0200 G4):
0209 W8, CYL HEAD GASKET, CN
0209 W9, CYL HEAD GASKET, CR
TU5 JP INJECTION 90 HP AND L3 VEHICLE TECHNICAL DEPOLLUTION SINCE RPO No. 07875 (01.06.1998, sylinterikansi 0200 W1):
0209 W8, CYL HEAD GASKET, CN
TU5JP INJECTION 100 HP AND L4 VEHICLE TECHNICAL DEPOLLUTION (sylinterikansi 0200 AE):
0209 W8, CYL HEAD GASKET, CN
0209 W9, CYL HEAD GASKET, CR
Peugeotillakin on tarjolla kahta eri tiivistettä, mutta todennäköisesti merkintä CN tarkoittaa normaalikokoa ja CR korjauskokoa (paksumpaa tiivistettä). Auton valmistusajankohta ei varaosaluettelon mukaan vaikuttaisi kuin moottorin "TU5 JP INJECTION 90 HP AND L3" kohdalla DAM-numerosta 7875 (01.06.1998) lähtien, jolloin tarjolla ei ole lainkaan korjauskokoa (mahdollisesti sylinterikannen vaihtumisesta ja tiukemmasta päästönormista johtuen?).
Peugeotin korjaamokirjallisuus kertoo TU5JP-moottorista olevan kaksi eri "sukupolvea": "TU5JP 1st generation" ja "TU5JP 2nd generation". Service Box:n dokumentissa B1BBQQP0 kerrotaan seuraavaa:
The cylinder head gaskets have been modified between the 1st and 2nd generation engines. The 2nd generation engine gaskets can be fitted on a 1st generation engine. There are 2 types of cylinder head gasket:
Fibre seal
Metal seal
CAUTION: A metal seal must be replaced with the same type of seal.
N.B.: A fibre gasket can be replaced with one of the two types.
Thickness of the cylinder head gasket
| All models except TU5 engine | TU5 engine |
Nominal size (mm) | 1,20 | 1,50 |
Repair size (mm) | 1,40 | 1,70 |
Alkuperäisen tiivisteen vauhtipyörän puoleisessa reunassa on merkintöjä, joista tiiviste voidaan tunnistaa. Ylimpänä on neljän loven ryhmä. 1. sukupolvi: o x x o, toinen sukupolvi: x o o x (o = lovi ja x = ei lovea). Tuon merkintäpaikan alapuolella on vielä toinenkin neljän loven ryhmä, joka varattu tiivistevalmistajan viitteelle. Jos alareunassa on vielä yksi lovi, tarkoittaa se korjauskokoa.
Yhteenvetona voidaan todeta:
- 2. sukupolven moottorin tiivisteet sopivat 1. sukupolven moottoreihin.
- Kansitiivistettä on kahta tyyppiä: metallinen tiiviste ja massatiiviste.
- Metallinen tiiviste voidaan korvata vain metallisella tiivisteellä (materiaalista vai tiivisteen erilaisuudesta johtuen?).
- Massatiiviste voidaan korvata kummallakin tyypillä.
Tässä vielä vastaavat tiedot:
http://www.petrila.net/peugeot/406/Service/206/info/gb/b1db1ak3.htmhttp://www.petrila.net/peugeot/406/Service/206/info/sf/b1db1ak6.htmTiiviste 0209 W8 on Peugeotin vanhemman varaosaluettelon mukaan korvannut tiivisteen 0209 F6 ja tiiviste 0209 W9 on korvannut tiivisteen 0209 P1. Ilmeisesti F6 ja P1 ovat ohjeen mainitsemia 1. sukupolven moottoreiden tiivisteitä, jotka ovat lienevät massatiivisteitä. Nykyisin varaosaluettelo tuntee vain nuo kaksi uudempaa vaihtoehtoa, jotka ovat metallikerrostiivisteitä. Arvaukseni on, että luultavasti massatiivisteitä on käytetty DAM-numeroon 7874 saakka ja uudempia metallikerrostiivisteitä sitten 7875 lähtien. Uudempi metallikerrostiiviste on tehty sellaiseksi, että se sopii myös massatiivisteen tilalle.
Tiivistevalmistajien luetteloista voi selvitä lisätietoja.
Glaser:
H08194-00 (0209 F6, ->| 07874)
H09196-00 (0209 W8, |-> 07875, paksuus 1,38 mm, MLS)
H19196-10 (0209 W9, |-> 07875, paksuus 1,57 mm, MLS)
Tiivistetyypiksi kahdelle jälkimmäiselle ilmoitetaan MLS eli Multi-Layer Steel ja ensimmäisen oletan olevan massatiiviste.
Victor Reinz:
61-28980-00 (0209 F6, ->| 07874, 79 mm, 1,5 mm)
61-28980-10 (0209 F7, ->| 07874, 79 mm, 1,7 mm)
61-31595-00 (0209 W8, |-> 07875, 79,7 mm, 1,37 mm, MLS)
61-31595-10 (0209 W9, |-> 07875, 79,7 mm, 1,57 mm, MLS)
Osanumeroa 0209 F7 ei Peugeotin varaosaluettelo ainakaan enää tunne, mahdollisesti kyseessä on virhe. Ilmeisesti sylinterin halkaisijassa ei ole tapahtunut muutoksia, vaan vanhempien tiivisteiden kohdalla on vain ilmoitettu arvo epätarkemmin?
Corteco (Meillor):
414375P (0209 F6, 79 mm, 1,5 mm, 0,2 kg)
415067P (0209 W8, metal)
415068P (0209 W9, +0,2 mm, metal)
Valmistusajankohdalla ei näyttäisi olevan merkitystä.
Elring:
Tiivistesarja 375.200: To MY: 05/1998
Tiivistesarja 375.300: From MY: 06/1998, Exhaust Emission Norm: L3, D3
Kansitiiviste 218.890 (0209 W8): Installion Thickness: 1,37 mm, Ø: 79,7 mm, Gasket Design: Multilayer Steel (MLS), Only with: ZKS: 758.300
Kansitiiviste 135.280 (0209 W9): Installion Thickness: 1,57 mm, Ø: 79,7 mm, Rep. Stage: 1, Gasket Design: Multilayer Steel (MLS), Only with: ZKS: 758.300
ZKS tarkoittaa sylinterikannen pulttisarjaa. Elringin tapauksessa pelkkiä kansitiivisteitä näyttäisi voivan käyttää valmistusajankohdasta riippumatta, mutta tiivistesarjoja ei (luultavasti jokin sarjan mukana toimitettava muu tiiviste on erilainen).
Jos näiden tietojen ja arvausten perusteella tekee jonkinlaisen johtopäätöksen, niin alkuperäisen tiivisteen ostaminen Peugeotilta on helppoa, koska tiivistettä 0209 W8 voidaan käyttää kaikissa moottoreissa ja valmistusajankohdalla ei siinä tapauksessa ole merkitystä. Paksumpaa korjauskokoa 0209 W9 voidaan (luettelon mukaan) käyttää kaikissa paitsi moottorissa TU5JP (90 hv) DAM-numerosta 7875 (syynä mahdollisesti vain päästötekniset asiat, kun tiivisteissä ei liene muuta eroa kuin paksuus, vaikka sylinterikansi onkin vaihtunut?).
Tarvikevalmistajien kohdalla tilanne on hiukan epäselvä valmistajasta riippuen. Osa taitaa edelleen tarjota myös vanhoja massatiivisteitä DAM-numeroon 7874/päivämäärään 31.05.1998 saakka, mutta luettelotietojen perusteella ei pysty sanomaan, onko tiivisteissä myös muita eroja eli eikö vanhempaa tiivistettä korvata uudemmalla kuten alkuperäisosan tapauksessa? No, ainakin sen massatiivisteen voi vanhemman auton kohdalla valita, jos siinä on aiemmin sellainen ollut ja uudempien kohdalla voi käyttää metallikerrostiivistettä.
Joku voisi käydä vaikka Motonetissa tai muussa tarvikeliikkeessä vertailemassa tiivisteitä, jos asia kiinnostaa (muistiin myös valmistajan tuotemerkki ja -numero).
Korjatkaa mahdollisia virheitä, koska eräät viestissä mainitut asiat perustuvat omiin päätelmiin käytettävissä olevien puutteellisten tietojen perusteella.