Kirjoittaja Aihe: Boxer - Moottorin vikavalo palaa  (Luettu 6002 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Boxer - Moottorin vikavalo palaa
« : 11.06.2011, 12:12:28 »
Auto: 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120 (335, L3H2, P22DTE+, 4HU, Denso Visteon DCU102, käyttöönotto 05.06.2009, 144 000 km).

Moottorin vikavalo alkoi palamaan jo auton koeajon yhteydessä ennen auton ostamista ja ongelma onkin luvattu korjata kuntoon myyjäliikkeen kustannuksella. Autoa on nyt paikallisessa entisessä merkkiliikkeessä (eri kuin myyjäliike) tutkittu jo kahtena päivänä joitakin tunteja, mutta mitään ratkaisua ei ole vielä löytynyt. Homma jatkuu maanantaina ja toivottavasti silloin alkaa jo jotain selvitäkin.

Ajossa auto tuntuu toimivan täysin normaalisti (ainakin, jollei pääse vertaamaan toiseen samanlaiseen) eli tehot ovat tallella, käy hyvin jne. Auto antoi seuraavat vikakoodit, joten kyseessä lienee useita toisiinsa liittymättömiä vikoja. Laitoin koodin perään netistä löytämäni selitykset, mutta niihin ei välttämättä ole uskomista (ks. lisätietoja) ja kenties saamassani vikakoodilistassakin on kirjoitusvirheitä (pari koodia vaikuttaisivat olevan vääriä?). Osa vikakoodeista uusiutui myös muistin tyhjentämisen jälkeen, mutten sen tarkemmin tiedä mitkä (ainakin jarruvalokatkaisijan, hehkutuksen ja ilmamäärän mittauksen koodit).

P0683 (Glow Plug Control Module to PCM Communication Circuit)
P0100 (Mass or Volume Air Flow Circuit)
P0103 (Mass or Volume Air Flow Circuit High Input)
P0603 (Internal Control Module Keep Alive Memory (KAM) Error)
P0504 (Brake Switch "A"/"B" Correlation)
P0704 (Clutch Switch Input Circuit Malfunction)
C1161  (?) (Air pressure low circuit short to ground)

Seuraavanlaisia tulosteita sain nähtäväkseni:

P0100:
Suihkutus/sytytys
Jatkuva vika. Virtausmittarin signaali. Liian suuri virtausmäärä.

Moottorin kierrokset: 782 rpm
Ruiskutettu määrä: 5,40 mm^3/isku
Kaasupolkimen asento: 0 %
Mitattu varaajaputken paine: 273 bar
Ahtimen paine: 1008 mbar
Moottorin lämpötila (sylinterikansi): 74 °C

P0103:
Suihkutus/sytytys
Jatkuva vika. Virtausmittarin signaali. Virtaus liian matala.

Moottorin kierrokset: 1541 rpm
Ruiskutettu määrä: 0,00 mm^3/isku
Kaasupolkimen asento: 0 %
Mitattu varaajaputken paine: 350 bar
Ahtimen paine: 996 mbar
Moottorin lämpötila (sylinterikansi): 57 °C

P0683:
Suihkutus/sytytys
Jatkuva vika. Esi-jälkihehkutuksen releen ohjaus. Tulpan toimintahäiriö.

Moottorin kierrokset: 0 rpm
Ruiskutettu määrä: 0,00 mm^3/isku
Kaasupolkimen asento: 0 %
Mitattu varaajaputken paine: 0 bar
Ahtimen paine: 996 mbar
Moottorin lämpötila (sylinterikansi): 73 °C

5161 (?):
ABS tai EPS ECU
Jatkuva vika. Jarruvalokosketin. Saatu arvo väärä.

Vian kuvaus: saatu väärä arvo
Vian tila: jatkuva vika
Varoitusmerkkivalo syttyy: ei
Auton nopeus: 0 km/h
Jarruvalokosketin: päästetty
ABS-säätely: julkaistu
Sytytysvirran kytkentäkertojen määrä: 6374

Tähän mennessä on korjaamolla todettu, että ohjausyksikkö ei saa lainkaan tietoa ilmamäärästä... Koodien P0100 ja P0103 suomenk. selitykset ovat mielestäni hiukan ristiriidassa netistä löytyvien englanninkielisten tulkintojen kanssa. Kirjoitusvirheitä koodeissa? Koodit C1161 ja 5161 saattavat myös olla kirjoitusvirheitä ja kenties kyseessä on yksi ja sama koodi. Pitäisi löytää jostain ehdottoman luotettava lista koodeista.

Service Box kertoo ilmansuodattimen ja ahtimen välissä sijaitsevan ilmamäärämittarin (kuumalankatyyppinen, jossa on myös lämpötila-anturi) toiminnasta sen verran, että sen antaman tiedon perusteella ohjataan vain pakokaasujen takaisinkierrätystä eli säädellään EGR-venttiilin toimintaa. Vikatilanteessa EGR-venttiili suljetaan ja pakokaasuja ei siten enää kierrätetä. Tosin toisaalla samassa dokumentissa todetaan, että signaalin puuttuessa EGR:ään käytetään vain rajoitetusti ennalta ohjelmoitujen arvojen perusteella. Ei siis ihme, ettei auton toiminnassa huomaa mitään vikaa.

Hehkutusjärjestelmän vika puolestaan tuskin tulisi nyt kesällä esille.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2011, 12:17:55, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: Boxer - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #1 : 17.06.2011, 15:47:06 »
P0683:
Suihkutus/sytytys
Jatkuva vika. Esi-jälkihehkutuksen releen ohjaus. Tulpan toimintahäiriö.

Moottorin kierrokset: 0 rpm
Ruiskutettu määrä: 0,00 mm^3/isku
Kaasupolkimen asento: 0 %
Mitattu varaajaputken paine: 0 bar
Ahtimen paine: 996 mbar
Moottorin lämpötila (sylinterikansi): 73 °C

Ratkaisu tähän vikaan: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=57732.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: Boxer - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #2 : 17.06.2011, 15:56:34 »
Jokin johtosarja (moottorinohjausyksikön lähellä) oli hankautunut rikki, jonka vuoksi osa johdoista oli oikosulussa. Rikkinäiset johdot korjattiin ja muutamat palaneet sulakkeet uusittiin. Tämän jälkeen vikakoodit eivät ilmaantuneet takaisin auton ollessa huollossa. Kuitenkin moottorin vikavalo syttyi uudelleen melkein heti auton huollosta noutamisen jälkeen ja jäi palamaan (tapahtui mahdollisesti moottoritielle kiihdytettäessä).

Auto menee uudelleen vikakoodien lukuun maanantaina, jolloin selvinnee, mikä vikakoodeista on uusiutunut vai onko kyseessä jokin uusi koodi... Huollossa ei enää ole käytössä Peugeotin omaa testeriä, vaan jokin Boschin yleismallinen laite, jonka toimivuus auton kanssa on vielä kokeilematta.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info