Kirjoittaja Aihe: 406 - Kampiakselin öljyvuoto  (Luettu 8846 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hpp

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 32
406 - Kampiakselin öljyvuoto
« : 21.07.2011, 15:55:06 »
Auto: 1999 406 1,8 (16-ventt., 2. mallisarja).

On alkanut tiputtamaan turhan paljon öljyä ja vika on nyt sitten paikallistettu olevan vaihdelaatikon puoleinen kampiakselin stefa. Haulla öljyvuotoja tuntui löytyvän joka paikasta mutta vielä muutama lisäkysymys. Tarkoituksena on tehdä stefan vaihto autoja hyvin tuntevan kaverin ohjauksessa ja pajalla.
 
Vaatiiko jotain erikoistyökaluja? Huoltoliike varoitti, että stefan saaminen suoraan ja oikealle syvyydelle on vaikeaa ja heilläpä on kuulemma siihen jokin ohjuri. Mites tavallinen ihminen saa stefan suoraan? Kannattaako samalla vaivalla kytkin päivittää? Autolla ajettu vajaa 200 000 ja vielä ei ole mitään oireita ollut.

Kaikki vinkit ja kokemukset otetaan kiitollisena vastaan.

Ps. vika ei ole öljypohjan liimauksessa (uusittu viikko sitten)

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 795
Vs: 406 - Kampiakselin öljyvuoto
« Vastaus #1 : 21.07.2011, 16:32:51 »
Mitähän vaikeaa siinä stefan vaihdossa voi olla ? Katsoo millä syvyydellä vanha stefa on ennen irroitusta ja naputtelee sopivan holkin avulla samalle syvyydelle.
Kytkimen osien vaihtaminen on tarpeen, jos osat ovat kuluneet vaihtokuntoon. Yksinkertaista.

407 Cupee

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin öljyvuoto
« Vastaus #2 : 21.07.2011, 17:28:39 »
Isohko homma jos ei ole tehnyt remontteja. Hyvä jos on asiantuntia hommaa hoitamassa. Ensin vaihdelaatikko pois sitten kytkin ja vauhtipyörä jonka alla stefa piilee, vanha stefa väännetään pois meisselillä tai pienellä koukulla vetämällä, puhdistetaan hyvin öljyt ja liat pois sitten vain uusi stefa paikoilleen . Muista voidella kampiakselia vasten tuleva huuli hyvin , ettei leikkaa huulta rikki.
Ps. jos kyselet stefan vaihtoa niin se on mitättömin homma tässä remontissa, paljon visaisempia asiota tulee eteen.. :-\  Jos vuoto on vähäistä odota niin pitkään että kytkin alkaa loppua tai luistaa ja tee remontti vasta sitten, eihän vain laatikko vuoda sielläkin on stefa

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 797
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 406 - Kampiakselin öljyvuoto
« Vastaus #3 : 21.07.2011, 17:34:00 »
Kannattanee tarkastaa huolella kaksoismassavauhtipyörä (jos on), voidella kytkimen osat kunnolla, ja vaihtaa myös lootan puolen stefa. Hirveä homma stefan takia. Ja itte naputtelisin kyllä millin verran eri kohtaan kun vanhan jos on kulumaa akselilla. Muuten samaan kohtaan.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: 406 - Kampiakselin öljyvuoto
« Vastaus #4 : 21.07.2011, 18:20:10 »
Painelaakeri kannattaa vaihtaa samalla, kytkin ei yleensä hajoa muuten kuin laakeristaan ja kun sen noilla kilometreillä vaihtaa niin saa ajella toiset 200tkm samalla kytkimellä.

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 710
Vs: 406 - Kampiakselin öljyvuoto
« Vastaus #5 : 21.07.2011, 18:27:12 »
Autossa ei ole kaksoismassavauhtipyörää, joten yksi huoli vähemmän. Kytkin kestää todennäköisesti vielä pitkään, jos sitä on käytetty järkevästi, eikä ajo ole ollut hirveän kaupunkipainotteista, kun ei oireitakaan kerran ole ilmennyt. Tosiaan painelaakeri voi alkaa olla loppu, ja painelaakerin mallista riippuen sitä vastaavat jousen kynnet.

Itse harkitsisin tarkkaan, kannattaako pelkän tiivisteen vuoksi alkaa purkamaan, ellei vuoto sitten ole dramaattista (tuskin on). Ensimmäistä kertaa tehdessä voi tulla pitkä päivä. Mutta jos haluat samalla opetella, niin sittenhän homma on perusteltu.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 920
Vs: 406 - Kampiakselin öljyvuoto
« Vastaus #6 : 25.07.2011, 12:59:30 »
Vanhan stefan saa parhaiten irti rikkomatta tiivistepintoja kun vetää pienen porakärkiruuvin stefan kyljestä sisään ja vetää sillä vanhan stefan pois paikaltaan.

Koko kytkinpaketti vaihtoon noilla kilometreillä. Oman empiirisen tutkimuksen mukaan PSA:n vehkeissä kytkin menee vaihtoon 230-270tkm kilometrin välillä, joten samalla vaivalla sitten vaihtaa koko kytkimen ja laatikostakin kytkinakselin stefan. Paineasetelmassakin laakerista puhumattakaan alkaa olla jo noilla kilometreillä kulumaa, joten onko mieltä säästää reilua satasta ja tehdä sama jumppa vuoden päästä...?
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: 406 - Kampiakselin öljyvuoto
« Vastaus #7 : 25.07.2011, 17:03:34 »
Laatikon stefan vaihtoon ei ole mitään syytä, ja ne kytkimetkin on sekä kitkapinnoiltaan että asetelmaltaan lähes uuden veroisia siinä 250-300tkm kohdalla jossa se laakeri niistä menee ja aiheuttaa koko paketin vaihdon. Helsingin autot tietysti erikseen.

Kytkinlevy on helppo mitata onko se kulunut ja asetelman näkee silmällä onko käpälissä kulumaa. Jos laakeri ollut kunnossa käpälätkin todennäköisesti hyvin vähän kuluneet eli asetelmä käytännössä täysin uuden veroinen. Olen asennellut noita merkkiliikkeeltä saamiani vanhoja asetelmia omiin tai tuttujen autoihin ja yhtään ilman laakerivikaa hajonnutta asetelmaa tai loppunutta kytkinlevyä ei ole vastaan tullut.

Nykyään on tapana vaihtaa osia varmuuden vuoksi ja usein vaihdetaan alkuperäisten laatuosien tilalle huonompaa ja vähemmän kestävää halpaa tarvikeosaa. Ehjää ei kannata korjata.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Kampiakselin öljyvuoto
« Vastaus #8 : 29.07.2011, 14:14:45 »
Monissa Peugeotin moottoreissa käytetään samaa kampiakselin vauhtipyörän puoleista öljytiivistettä (0127 28, BEARING SEAL, 90X110-7, SFCM).

Ainakin XU-moottoreissa öljytiivisteen vaihtaminen onnistuu muuten helposti (mm. vaihteiston irrottamisen jälkeen), mutta se pitää saada laitettua paikalleen täysin suoraan ja sopivalle syvyydelle (riittävän syvälle). Jollei käytössä ole Peugeotin erikoistyökalua, joka asentaa tiivisteen oikealle syvyydelle, kannattaa vanhan tiivisteen asennussyvyys mitata ennen sen irrottamista. Tiiviste tulee ainakin joissakin tapauksissa lohkon pintaan nähden n. 3 mm syvemmälle - tämä voi kuitenkin vaihdella moottorityypistä riippuen. Tällöin tiiviste ei pysy paikallaan, jos sen jättää lohkon pinnan tasolle, koska tiivistepesän reuna on hieman viistetty alkuosastaan (tiiviste on vain 7 mm paksu ja viistetty osuus n. 2,5 mm syvä). Tiiviste onkin hyvä liimata paikalleen käyttäen esim. laakerilukitetta (kierrelukitteenkin pitäisi käydä, ks. lisätietoa).

Lukemani perusteella kaikissa moottoreissa ei ole tiivistepesän pohjalla olaketta, jota vasten tiiiviste asettuisi suoraan (XU10J4RS-moottorista sellainen kuitenkin löytyi, mutta melko syvältä alkup. asennussyvyyteen verrattuna, joten siitä ei ole apua). Asennussyvyytenä voinee hyvin käyttää alkuperäistä, mutta joskus kampiakseli voi olla tiivisteen kohdalta sen verran kulunut, että tiiviste kannattaa asentaa hieman syvemmälle, jos on syytä epäillä kulumasta johtuvaa öljyvuotoa uudellakin tiivisteellä.

Vanha tiiviste lähtee irti varovasti ruuvimeisselillä sisäreunasta kampeamalla (tiivistepintoja naarmuttamatta), koukulla vetämällä tai sitten tiivisteen voi vetää pois siihen kiinnitetyllä ruuvilla.

Itse en asentaisi uutta tiivistettä ilman jonkinlaista asennustyökalua, jolla varmistetaan, että tiiviste asettuu täysin suoraan ja halutulle syvyydelle. Sopivan työkalun saa tehtyä helposti sorvaamalla. Yksinkertainen ratkaisu on metallinen rengas, jossa oleva olake tukeutuu lohkon tasopintaa vasten, jolloin tiiviste asettuu täysin suoraan ja olakkeen mittojen määrittämään syvyyteen. Tällaisenkin työkalunkin avulla tiivistettä on vaikea naputtaa pesäänsä, koska se on erittäin tiukka ja menee helposti vinoon. Parempi ratkaisu on painaa tiiviste tasaisesti työkalun avulla pesäänsä käyttäen apuna kampiakselin päässä olevan laipan vauhtipyörän kiinnityspulttien reikiin kierrettyjä pultteja. Asennusrenkaalle voi tehdä vaikka kannen, joka painaa rengasta ja siten tiivistettä paikalleen, kun pultteja kiristetään tasaisesti.

Uuden tiivisteen kampiakselia vasten tuleva huuli tulee voidella, mutta tiivisteen ulkoreunan ja tiivistepesän tulee olla rasvattomia.

Väärin asennettu tiiviste alkaa helposti vuotamaan, joten asennuksessa kannattaa nähdä hieman vaivaa, jotta ei joudu tekemään pian samaa työlästä operaatiota uudelleen. Muilta foorumeilta on luettavissa, kuinka toteutustavaltaan huono tai liian ulos/vinoon/ilman liimaa asennettu tiiviste on alkanut vuotamaan pian asennuksen jälkeen.

Alkuperäinen kampiakselin öljytiiviste on ylihinnoiteltu merkkiliikkeessä (n. 40 e) ja osa tarvikeliikkeistä myy halvempaa tiivistettä, joka ei toteutustapansa vuoksi tule kestämään pitkään (ks. lisätietoa). Järkevin ratkaisu on ostaa täysin alkuperäistä vastaava tiiviste tarvikeliikkeen kautta (esim. KTA myy alkuperäistä vastaavaa Sasicin tiivistettä edullisesti).

XU10J4RS-moottorista (1997 306 2,0 GTI-6, RFS) otettuja mittoja:

Kampiakselin tiivistepesä: halkaisija 110 mm, syvyys lohkon pinnasta mitattuna 14,5 mm (mitattu pesän pohjalla olevaan 10 mm leveään koneistettuun olakkeeseen; pesän sisäosa on 1,5 mm syvemmällä), pesän ulkoreuna viistetty 2,5 mm:n matkalta.

Kampiakselin pään laippa: halkaisija 89,8 mm, keskiosan halkaisija 46,9 mm, keskireiän halkaisija 16 mm, keskireiän syvyys 32,6 mm, keskiosan olakkeen korkeus 9 mm, ohjaintappi 8 mm (korkeus 8 mm).

Alkup. tiiviste oli 2,25 mm lohkon pintaa syvemmällä ja uuden tiivisteen asensin 2,9 mm:n syvyydelle tekemälläni asennustyökalulla. Jos mitan ottaa kampiakselin laipasta, niin se on lohkon pintaa korkeammalla (n. 0,8-1,0 mm?). Edellä mainitut arvot on mitattu tavallisella työntömitalla ja pieniä epätarkkuuksia voi siten esiintyä. Mittoja voinee kuitenkin käyttää apuna esim. asennustyökalua tehtäessä.

Kytkimen osat kannattaa samalla vaihtaa, mikäli niitä ei ole juuri aiemmin vaihdettu, kun suurin työ on kuitenkin vaihteiston ja kytkimen osien irrottamisessa. Samalla menee vaihtoon muutakin osaa (esim. vauhtipyörän kiinnityspultit). Esimerkki:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=53875.0

Aiheeseen liittyviä keskusteluja:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17846.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=8819.msg64571#msg64571
http://www.sportpug.com/smf/index.php?topic=29285

TEMP_ARKISTOON
« Viimeksi muokattu: 29.07.2011, 14:26:10, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 920
Vs: 406 - Kampiakselin öljyvuoto
« Vastaus #9 : 30.07.2011, 17:51:32 »
En sitten tiedä onko mun kaikki yksilöt olleet Helsingistä vai mistä johtuu, että järjestäin kaikista on paineasetelman jousen päät kuluneet urille yli puolenvälin jousen paksuudesta, jolloin ainakin itse katson aiheelliseksi vaihtaa kaiken kerran paikat on levällään jo. Lisäksi jostain mystisestä syystä kaikista on kytkin vaihdettu 230...270tkm välissä oli sitten kyse BE- tai M(x)-sarjojen laatikot. Näitä autojakin tässä on pyörinyt muutamia...

Jokainen tekee tietysti omat ratkaisunsa ja yleensä siihen vaikuttaa myös se, että onko osaamista itsellä kytkimen vaihtoon ja haluaako hommasta maksaa tuplahinnan parinkymmenen tuhannen kilsan jälkeen. :) ...Tapoja on siis yhtä monta kuin tekijöitäkin mutta käyttöautossani en jaksaisi jumpata noinkin turhan "säästön" takia montaa kertaa laatikkoa irti/paikalleen vaikkei se työnä nyt mikään iso olekaan kun sen on tehnyt "tarpeeksi" monta kertaa.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Aarnolainen

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin öljyvuoto
« Vastaus #10 : 17.09.2013, 16:47:08 »
Auto: 2001 406 GW 2,0 (16-ventt., 8ERFNA/270).

Tervehdys,

Löysin otsikon aiheesta useammankin keskustelun. Aihe on minulle uusi. Olen saanut vian korjaamisesta hinta-arvion. Nyt mietin kuinka akuutista ja vakavasta viasta on kyse. Eli öljynvaihdon yhteydessä huomattiin öljyvuoto, ja vuotokohta on mitä luultavimmin kampiakselin stefa. Uskaltaako autolla nyt ajaa ennen kuin vika on korjattu?

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 797
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 406 - Kampiakselin öljyvuoto
« Vastaus #11 : 17.09.2013, 17:00:47 »
Etu vai takastefa?

Aarnolainen

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin öljyvuoto
« Vastaus #12 : 17.09.2013, 17:29:53 »
Takastefa. Huoltomiehen mukaan reilu vuoto ja näyttäähän tuolta vuotavan öljyä.

Aarnolainen

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin öljyvuoto
« Vastaus #13 : 17.09.2013, 21:28:37 »
Kampiakselin takastefa vuotaa huoltomiehen mukaan. Kysymykseni oli se, kuinka vakava vuoto/vika on. Voiko autolla ajaa vaikka öljyvuotoa olisikin. Autolle olisi kovasti tarvetta ensi viikolla, mutta stefaa ei välttämättä ehditä vaihtaa ennen sitä.

#timo#

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 210
Vs: 406 - Kampiakselin öljyvuoto
« Vastaus #14 : 18.09.2013, 07:59:29 »
Kokeile tätä: http://www.roadmachine.fi/redline/sealsaver.html
Mulla vuodot väheni selvästi kahdessa eri autossa :D
406 GW 2,0 HDi 110 Executive autom. -03
Skoda Superb 1.4 TSI ACT 4X4 -16