Kirjoittaja Aihe: 607 - Hiukkassuodattimen merkkivalo palaa (HDi)  (Luettu 5222 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

oskari

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2000 607 2,2 HDi FAP.

Mittaristossa välkkyy välillä FAPin kuva ja teksti: jotain diesel cleaning system (FAP) urgent. Tai jotain sinne päin.

Liekö fappi tukossa? No mutta voisikohan koko fapin poistaa ja laittaa tilalle korvaava normi putki? Vika valoo varmaanki jäis palaan mut pystyskö ne jotenkin ohjelmoida/ohittaa?

Ratkaisu:

No nyt on omatoimisesti hiukkassuodatin putsattu, ja toimii hienosti eikä valoja pala/syty. Eikä maksanut kun yhden litran liuotinaine pullon verran.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: 607 - Hiukkassuodattimen merkkivalo palaa (HDi)
« Vastaus #1 : 30.07.2011, 19:55:16 »
Eikös tuohon maksa fap jotain 300 euroa, eli kannattaako alkaa kikkailemaan.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 440
Vs: 607 - Hiukkassuodattimen merkkivalo palaa (HDi)
« Vastaus #2 : 30.07.2011, 23:45:03 »
Saisko noin edukkaasti? Jostain on mulle jäännyt käsitys että olisi huomattavasti kalliimpi...

Anyway, FAP:in saa aika helposti irti ja putsattua. Isohko pönttö pakoputkiston alkupäässä. Pönttö poikkeaa 6:lla pultilla -> taaempi osa on FAP. Kyljestä painetunnistimen putki irti ja takapäästä putki"klemmari" irti loppuosasta pakoputkea.

Puhdistuksesta löytyy haulla ohjetta, mutta pikaohjeena puutarhaletkulla "väärään suuntaan" vettä (käännellen suihkua eri kohtiin sisällä olevaan matrixiin) esim vaalean muovivatiin valuttaen kunnes läpi tulee ainoastaan puhdasta vettä. Ravistetaan ja keikutellaan mahdollisimman hyvin sisään jäännyt vesi pois, ja asennetaan takaisin. Voilá.

oskari

  • Vieras
Vs: 607 - Hiukkassuodattimen merkkivalo palaa (HDi)
« Vastaus #3 : 01.08.2011, 23:42:23 »
Kiitos tän hetkisistä vastauksista. Olen kyl tietoinen uuden fapin hinnoista, ja en kyl mistään ole vielä300€ löytänyt. Ja olen tutustunut putsaus toimenpiteisiin. Mutta kyse oli siitä et. Onko kukaan poistanut koko kapistusta? Siitä oli kyse ja siitä haluaisin tietoa?! Se kiinnostaa tällä hetkellä eniten, kaiken järjeenmukaan saattaisi tulla muutama ilmainen hepokin kun sen heittäisi metikköön. Jos joku on sen poistanut niin kertokaa mulle toimenpiteet, Kiitos.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: 607 - Hiukkassuodattimen merkkivalo palaa (HDi)
« Vastaus #4 : 02.08.2011, 09:26:32 »
Kysy citikalta loukkua. Kunnostettu loukku maksaa muistaakseni 350 euroa.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Hiukkassuodattimen merkkivalo palaa (HDi)
« Vastaus #5 : 02.08.2011, 10:26:07 »
Mitähän ovat sen jälkeen katsastuksessa mieltä?

Juu, käytännössä auto olisi kyseisen muutoksen jälkeen laiton, että sitä taustaa vasten voi miettiä seurauksia.

plagu

  • Vieras
Vs: 607 - Hiukkassuodattimen merkkivalo palaa (HDi)
« Vastaus #6 : 02.08.2011, 10:51:05 »
Tarkoitit lienee kuitenkin teoriassa? jos siellä on sen fap:n "kuoret" jäljellä ei käytännössäkään tule mitään seurauksia. Hyvänä puolena fapin hävittämisen jälkeen tippuu kulutus sen ~0,5l/100km.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 017
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 607 - Hiukkassuodattimen merkkivalo palaa (HDi)
« Vastaus #7 : 02.08.2011, 10:57:48 »
Savuarvon raja on 1,5 Euro 4 vehkeissä oli loukkua tai ei, muistaakseni Euro 2 ja 3 laitteissa raja taisi olla 3,0, eli kaikki alle tuon on laillinen katsastuksessa. FAP kuorilla ymv. kosmeettisella ei liene mitään merkitystä, kunhan mitattava päästö pysyy kurissa. Muuhun laillisuuteen en ota kantaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Hiukkassuodattimen merkkivalo palaa (HDi)
« Vastaus #8 : 03.08.2011, 02:21:57 »
Tarkoitit lienee kuitenkin teoriassa?

Ei kun käytännössäkin. Ajoneuvo ei teknisesti vastaa tyyppihyväksyntää ja tällä ei ole mitään tekemistä katsastuksen savu-arvorajojen kanssa vrt. bensiinikäyttöinen ajoneuvo josta poistetaan katalysaattori - vaikka menisi ja kunnossa ollessaan tyypillisesti meneekin päästöistä lävitse.

JOULU

  • Vieras
Vs: 607 - Hiukkassuodattimen merkkivalo palaa (HDi)
« Vastaus #9 : 19.11.2011, 18:17:11 »
Auto: 2009 607 2,7 V6 HDi.

Moro,

käytin autoani testerissä ja se ilmoitti FAPin "täyttymisasteeksi" 23 %. Autollani on ajettu 108 tkm (pääasiassa matka-ajoa) ja seuraavassa 120 tkm huollossa olisi FAPin uusinta/puhdistus ja nesteen lisäys vuorossa.

Kysymykset osaajille:
1. Onko Fapin vaihdossa ym. spekseillä seuraavan huollon yhteydessä mitään järkeä, vai kannattaako odottaa sen täyttymistä?
2. Miten/mistä FAP:in jäljellä olevan nesteen määrän voi tarkastaa?

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 701
Vs: 607 - Hiukkassuodattimen merkkivalo palaa (HDi)
« Vastaus #10 : 19.11.2011, 20:52:03 »
Itse en näe kovinpaljoa hyötyä vaihtaa FAP suodatinta kilometrien mukaan, itsellä 395000km ajettu 2,2 HDi 607 ja FAP vaihdettu kerran. Nyt on taas alkanut välillä vilkuttelemaan FAP valoa, eli alkaa ilmeisesti olemaan vaihtokunnossa. Mitään ongelmia ei siis ole ollut vaikka suodattimilla ajettu noin 2x matka valmistajan lupaamaan. Teoriassa tukkeutunut suodatin lisää kulutusta, mutta omassa sekalaisessa ajossa keskikulutus viimeisen 30000km ajalta 6,2l eli ei mielestäni paha.
Lisäaineen määrän näkee testerillä.
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus

JOULU

  • Vieras
Vs: 607 - Hiukkassuodattimen merkkivalo palaa (HDi)
« Vastaus #11 : 22.11.2011, 21:17:15 »
Yes, lisään huollossa lisäainetta ja ajelen nykyisellä FAPilla. Vaihdatan FAPin sitten kun merkkivalo ilmoittaa FAPin täyttyvän.

urosleijona

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 607 - Hiukkassuodattimen merkkivalo palaa (HDi)
« Vastaus #12 : 13.04.2014, 14:09:34 »
Auto: 2003 607 2,0 HDi.

Mistähän löytyy fapin lisäaine säiliö. Kiitos.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 440
Vs: 607 - Hiukkassuodattimen merkkivalo palaa (HDi)
« Vastaus #13 : 13.04.2014, 16:12:07 »
Auton pohjasta, kuljettajanpuoleisen takarenkaan etupuolella.