Kirjoittaja Aihe: 306 - Nestevuoto moottoritilasta  (Luettu 6113 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

samp0

  • Vieras
306 - Nestevuoto moottoritilasta
« : 23.08.2011, 11:57:25 »
Ongelma:

Auto: 1999 306 1,9 TD (farmari).

Tervehdys uudelta Pösön omistajalta. Ehtihän tuota reilun viikon ajella ennen kuin ensimmäisen kerran joutuu turvautumaan ammattilaisten apuun.

Autoa hankittaessa oli jo tiedossa, että venakopan välistä vuotaa jonkin verran öljyä. Nyt parin päivän aikana kun ollut sateista ja märkä maa alkaa keulan alle kertyä hieno kirjava lammikko. Vuodon täytynyt lisääntyä selvästi. Pitäisi ottaa melkein kuvia noista lammikoista, ovat nimittäin sen verran hienoja monivärisiä ilmestyksiä. Varsinainen taiteilija tämä ranskis siis.

Mutta voiko öljy ylipäätä tehdä tuollaisia melko laajalle alueelle leviäviä kirjavia lammikoita, vai onko kyseessä jokin muu vuoto? Diesel kenties? Vai peräti vaihteistoöljy? Painelaakeri nimittäin vonkuu melko ilkeästi kytkintä painettaessa, niin voisi tiiviste periaatteessa olla vaihtokunnossa...

Öljyä koneessa näyttää edelleenkin olevan puolivälin paremmalla puolen. Nestettä ei myöskään näyttäisi kadonneen. Vaihteistoöljyistä en tiedä, kun en ole tarkistanut. Saahan vaihteistoöljyn muuten tarkistettua?

Ratkaisu:

Kyllähän ne lammikot hävisivät auton alta tuolla suuttimen paluuletkun ja venttiilikopan tiivisteen vaihdolla. Eli ongelmat ratkesivat.

Irual

  • Vieras
Vs: 306 - Nestevuoto moottoritilasta
« Vastaus #1 : 23.08.2011, 12:07:19 »
Öljyhän on sellaista ainetta, että jo muutama pisara sateisella asfaltilla voi näyttää isolta määrältä. Ei välttämättä ole mikään iso vuoto kyseessä. Paikallista se kohta koneesta, jota pitkin öljy valuu alas ja se mistä se tippuu maahan. Laita vaikka siihen kohtaan joku pesuvati alle. Siinä näät sitten miten paljon sitä oikeasti sitten paikalla ollessa tippuu.

Tuskin on mikään muu vuoto, kuin venakopan tiiviste, se on aika yleinen tossa autossa. Yks mikä kantsii kattoo on öljyn huohotinletku, monesti on murtunut/poikki.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Nestevuoto moottoritilasta
« Vastaus #2 : 23.08.2011, 14:18:04 »
Myös diesel näyttää värikkäältä ja laajalle levinneeltä märällä pinnalla.

Vaihteistoöljyistä en tiedä, kun en ole tarkistanut. Saahan vaihteistoöljyn muuten tarkistettua?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28102.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

samp0

  • Vieras
Vs: 306 - Nestevuoto moottoritilasta
« Vastaus #3 : 23.08.2011, 22:09:19 »
Nyt kun sattumoisin tänään ollut kuivaa iltapäivästä saakka, niin asfalttikin kuivunut ja vuotolammikot näkyy selvästi. Näyttäisi valuttavan öljypohjaa pitkin ja öljypohan reunasta sitten tippasee maahan. Öljyä näyttäisi nopealla tutkimisella olevan vuotava neste, jos yksi pienempi sivussa ollut lammikko ei ole dieseliä.

Sitä pitääkin sitten tutkia tarkemmin mistä saakka se öljy lähtee valumaan. Oletettavasti sieltä venttiilikannen tiivisteestähän se tulee, kun edellinen omistaja sitä jo mainosti vuotavaksi...

samp0

  • Vieras
Vs: 306 - Nestevuoto moottoritilasta
« Vastaus #4 : 26.08.2011, 07:53:22 »
Tuli eilen illalla vaihdettua venttiilikannen tiiviste siinä toivossa, että öljyvuodot loppuisi. Vaan eipäs se öljy tainnut sieltä venttiilikannen välistä tullakaan. Oli sen verran kuivan oloiset paikat kannen ympärillä ja edellinen omistaja oli tiivistemassalla sitä tiivistänyt.

Eli jostain muualta se öljy valuu. Pitää varmaan saada keula ilmaan, että pääsee kunnolla tutkimaan tuota vuotokohtaa. Voisiko tulla jopa kannentiivisteen läpi? Vai onko siellä vielä jotain muita "varmoja" paikkoja tuon venttiilikannen lisäksi?

Hyödyllinen remppa kuitenkin oli. Nimittäin yksi suuttimen kumisista paluuletkuista oli murtunut ja vuosi selvästi dieseliä lohkon kylkeä pitkin maahan. Olenkin alusta saakka ihmetellyt kun jonkin verran haissut tuo konehuone dieselille. Nytpä selvisi syy ja toivottavasti korjaantuikin uuden paluuletkun avulla. Vaihdon kaikki suuttimien paluuletkut varmuuden vuoksi. Tuo murtunut oli onnistuttu taiteilemaan todella tiukoille mutkille venttiilikannen huohotusputken alle ja tästä syystä varmasti murtunutkin.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 597
Vs: 306 - Nestevuoto moottoritilasta
« Vastaus #5 : 26.08.2011, 09:55:56 »
Kampiakselin stefat sekä jakopään puolella, että vaihdelaatikon puolella mahdollisia. Öljypohjan tiiviste? Tarkista myös vetoakseiln stefat vaihdelaatikon päistä, ettei vuoto tule sieltä. Vaihteistoöljyn voit tarkistaa tuossa laatikossa (lienee be3) ottamalla kuljettajan puolen muovisen sisälokasuojan pois ja avaamalla loogisella paikalla näkyvän suurimman pultin vaihdelaatikon kyljestä ja vaikkapa kuusiokoloavaimella kokeilet reiästä, kastuuko avaimen pää. Haulla löytyy lisää tietoa vaihteistoöljyn vaihtamisesta.
Toisaalta jos kytkin alkaa olla vaihtokunnossa, niin vaihdat sitten samalla laatikkoon öljyt sekä stefat laatikkoon, että kampiakselille!
404, Expert, C5
2CV4

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Nestevuoto moottoritilasta
« Vastaus #6 : 26.08.2011, 11:25:26 »
Jos moottori on täysin öljyssä ja kurassa, niin ensin huolellinen pesu alta ja päältä ja sitten vasta vuotokohtien etsintä. Tosin nestevuodot näkyvät paremmin kuivalla pölyisellä pinnalla. :-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info