Kirjoittaja Aihe: 306 - Etuoven kahvan vaihtaminen  (Luettu 6623 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
306 - Etuoven kahvan vaihtaminen
« : 06.09.2011, 12:45:45 »
Ohjeet perustuvat 1. mallisarjan porrasperämalliin, mutta ne soveltuvat myös muihin kori- ja vuosimalleihin.

Kahvoja on saatavilla Peugeotilta sekä maalaamattomina (mustina) että pohjamaalattuina auton varustetasosta riippuen. Uusi alkuperäisosakaan ei ole kovin kallis, joten käytetystä osasta ei kannata maksaa liikaa. Käytetyn osan tapauksessa säästyy maalaamiselta, jos väri on oikea.

Kahvat ovat varaosanumeroiden mukaan samanlaisia kaikissa kori- ja vuosimalleissa, mutta etu- ja takaovien kahvat ovat keskenään erilaisia kuten myös vasemman ja oikean puolen osat.

Etuovien kahvat:

9101 P1, DOOR HANDLE, LEFT, FZL HURRICANE GREY, EXT DOOR HANDLE NEUTRAL, 33,00 e
9101 P0, DOOR HANDLE, RIGHT, FZL HURRICANE GREY, EXT DOOR HANDLE NEUTRAL, 33,00 e
9101 P5, DOOR HANDLE, LEFT, EXT DOOR HANDLE BODY COLOUR, TO BE PAINTED, 45,40 e
9101 P4, DOOR HANDLE, RIGHT, EXT DOOR HANDLE BODY COLOUR, TO BE PAINTED, 45,40 e

Etuoven kahvan vaihtaminen:

1) Irrota oven verhoilupaneeli ja kahvan kohdalla olevan aukon kosteusulkumuovi (ks. ohje). Kosteussulkumuovia ei välttämättä saa ehjänä irti, vaan se repeää helposti. Lämmittäminen auttaa, mutta muovi sulaa liiankin herkästi. Siisti ratkaisu on leikata mattopuukolla tarvittaviin kohtiin ovipellin aukkojen muotoiset reiät (jätä muovi kiinni yhdestä reunasta) ja työn lopuksi teipata osittain irti leikatut palat takaisin kiinni.
2) Irrota kahvan kaksi kiinnityspulttia, joista yksi on Torx-kantainen ja toinen tavallinen kuusiokantainen (Torx-kantaisessa pultissa on erikoismutteri).
3) Kääntele kahvaa sopivaan asentoon, jotta sen saa otettua oven pintapellin reiästä oven ulkopuolelle ja irrota kahvasta lukkolaitteelle menevä vipu (varo, etteivät muoviosat hajoa ja ota kuvia, jotta kokoaminen on helpompaa).
4) Kahva asentuu vastaavalla tavalla takaisin.

Uudemmissa autoissa (DAM-numerosta 07966 lähtien, 31.08.1998) kahvan kiinnityksessä ovipeltiin on käytetty pulttien ja muttereiden sijasta niittejä (6970 40, RIVET, 6,4X13, SINCE RPO No. 07966, hinta 0,90 e). Todennäköisesti niitit voi korvata vanhemmissa autoissa käytetyillä pulteilla ja muttereilla (samassa kahvassa on kaksi erilaista pulttia ja mutteria), koska varaosaluettelon mukaan kahvassa ja ovipelleissä ei ole tapahtunut muutoksia.

306 (1. mallisarja), ovet
306 (2. mallisarja), ovet

306 (2. mallisarja), FRONT HINGED SIDE DOOR CONTROL, 4 DOOR SALOON

6941 98, PRESSURE NUT, 6 X 100 - 16 - 13, UNTIL RPO No. 07965 (hinta 1,50 e)
6934 27, WASHER-NUT, 6X100-6,25-10, UNTIL RPO No. 07965 (hinta 2,00 e)
6924 H2, CAPSCREW, 6X100-16, UNTIL RPO No. 07965 (hinta 0,30 e)
6912 H9, SCREW CBLX RDL, 6X100-25, UNTIL RPO No. 07965 (hinta 0,60 e)

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.









Kuvat ovat autosta 1995 306 ST 1,8 (porrasperä, XU7JP, LFZ, Magneti Marelli 8P, BE3, DAM 6588, 22.11.1994, tavallinen keskuslukitus).
« Viimeksi muokattu: 06.09.2011, 13:08:35, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info