Kirjoittaja Aihe: 207 - Tehottomuus (THP)  (Luettu 24806 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Legge

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • M-B C180 CDI
Vs: 207 - Tehottomuus (THP)
« Vastaus #60 : 20.03.2012, 19:45:22 »
Jyken toiveesta ääntä konehuoneesta. Tyhjäkäynnillä klaklatusta on vaikeampi kuulla, jos ei tiedä mitä etsii. Kameran vahvistama terävä pulinamainen ääni ei siis ole kyseessä vaan taustalla kuuluva matalampi klankatus. Äänekäs patahan tuo THP on, mutta tuolta se muutoin kuulostanut aina:

http://youtu.be/E8gl4klgToM

Sama 1600 kierroksella (kuului tällöin ehkä parhaiten ohjaamoon). Paljaalla korvalla en pystynyt oikein tekemään eroa äänen voimakkuuden kanssa, mutta videosta kuulostaisi, että ääni tulisi kuitenkin kuskin puolen päädystä? Vaikea sanoa.

http://youtu.be/m3mWzFARZRU
Nyt: M-B S204 C180 CDI AMG -13
Ennen: BMW 316i -89 | 206 1.4 S-Edition -04 | 207 Sport 110 -06 | 207 RC -08 | M-B A180 Urban -13

Jykke

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 121
Vs: 207 - Tehottomuus (THP)
« Vastaus #61 : 20.03.2012, 19:57:50 »
Lonkalta veikkaan alipainepumppua.
207 GT

Legge

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • M-B C180 CDI
Vs: 207 - Tehottomuus (THP)
« Vastaus #62 : 21.03.2012, 09:09:26 »
Missä päin tuo alipainepumppu sijaitsee? Ilmeisesti pitäisi näyttää kutakuinkin tältä: http://www.fbt-parts.com/?index=default&company_id=&link=pictures&id=13603613
Nyt: M-B S204 C180 CDI AMG -13
Ennen: BMW 316i -89 | 206 1.4 S-Edition -04 | 207 Sport 110 -06 | 207 RC -08 | M-B A180 Urban -13

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: 207 - Tehottomuus (THP)
« Vastaus #63 : 21.03.2012, 09:19:33 »
Siinähän se on heti kannen päädyssä kuskin puolella. Lähtee letku sen päältä. Vihreä lukitus näkyy kuvassakin.

Peugeot 508 & Peugeot 607

Jykke

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 121
Vs: 207 - Tehottomuus (THP)
« Vastaus #64 : 21.03.2012, 09:27:25 »
Linkissä on serviceboksin kuva alipainepumpusta. Pumppu on kannen oikealla sivulla pakonokan päässä.  Mutta ainakin mun korvaan noissa videoissa kuuluu ainoastaan nokkaketjun rallatus, kummatkin äänet sekä tasainen rallatus että epäsäännollinen kolahteleva ääni(videon lopulla) tulee melko varmaan löysästä ketjusta. Puukalikalla/ruuvimeisselillä voi koittaa kuunnella sitä alipainepumppuakin.
207 GT

Legge

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • M-B C180 CDI
Vs: 207 - Tehottomuus (THP)
« Vastaus #65 : 21.03.2012, 09:57:06 »
Nuo konehuoneesta otetut videot eivät ole kovin hyviä, koska kamera poimii korostaen ketjusta tulevat äänet, joka peittää naputuksen. Luonnossa ketju ei rallata mitenkään erikoisen kovasti. Parhaiten tuo ei metallinen, matala klaklatus kuuluu tosiaan ohjaamosta otetusta videosta 20 sekunnista alkaen, kun panee kunnolla volyymiä. Alunperin kuvittelin, että ääni voisi tulla ketjun hakatessa ohjaimeen (kuulostaa hieman samalta kuin joissain aiheesta otetuissa videoista), mutta tiedä sitten, miten todennäköistä moinen on. Tammikuussa tuohon siis kuitenkin vaihdettiin koko setti jakopäähän; ketju, kiristin, ohjaimet jne.

No joo, vaikehan näitä on webissä diagnosoida. Fakta on kuitenkin, että tämän foorumin kautta suurin osa meikäläisen auton ongelmista on selvinnyt paremmin ja nopeammin kuin tietyn stadilaisen Automaan huollossa ;D

EDIT: Käväisin tuossa pelleilemässä ruuvitaltan kanssa. Ei ollut kaveria painamassa kaasua, joten tyhjäkäynnillä kuuntelin. Venakopan päältä kuunnellessa ääni muistutti sveitsiläistä kelloa, joten vaikea uskoa, että siellä mitään vikaa on. Suoraan jakopäästä meisselillä kuunnellessa meteli on kyllä sellainen sillisoppa, että siitä ei kauheasti käteen jäänyt. Parhaiten klankatus kuului alipainepumppua kuunnellessa. Toki mahdollista, että se on muuten niin hiljainen kohta, että kalkatus kantautui parhaiten korvaan. Täytyy vielä illalla kuunnella pienillä kierroksilla.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2012, 10:34:01, kirjoittanut Legge »
Nyt: M-B S204 C180 CDI AMG -13
Ennen: BMW 316i -89 | 206 1.4 S-Edition -04 | 207 Sport 110 -06 | 207 RC -08 | M-B A180 Urban -13

Legge

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • M-B C180 CDI
Vs: 207 - Tehottomuus (THP)
« Vastaus #66 : 21.03.2012, 12:29:07 »
Tämä Bemarin vakuumipumpun äänestä otettu video kyllä kuvaa melko hyvin tuota minun autosta kuuluuvaa ääntä. Alussa siis jarrutehostimen letku on irti jolloin kone tikittää tasaisesti, mutta sen liittämällä alkaa kuulumaan koneenkin puolelta klankatus:

http://www.youtube.com/watch?v=SN8S4Irt2zM&context=C4907cb4ADvjVQa1PpcFOqXdQwoQA6ABStTVxPJ33IIBLf3NMnXUI=

Tuossa minun 1600 rpm videossa klankatus vahvistuu selvästi kuskin puolta lähestyttäessä, vaikka muu motin ääni sen paremmin peittääkin Bemariin verrattuna.

Nyt: M-B S204 C180 CDI AMG -13
Ennen: BMW 316i -89 | 206 1.4 S-Edition -04 | 207 Sport 110 -06 | 207 RC -08 | M-B A180 Urban -13

Legge

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • M-B C180 CDI
Vs: 207 - Tehottomuus (THP)
« Vastaus #67 : 21.03.2012, 18:08:14 »
Testailin nyt isommilla kierroksilla ja kyllä tuo klaklatus vain kuuluu parhaiten meisseli pumppua vasten. Venttiilikannen päältä ei kuulu juuri mitään erikoista ja jakopään puolelta lähinnä metallisia kilkatuksia. Ilmeisesti ainakin tuossa BWM-pätkässä venttiilikoppa vahvistaa pumpun naputusta, jolloin kuulostaa paljaalla korvalla kuin ääni tulisi jostain enemmän koneen puolelta.

Heitetään vielä tekniikasta tietämättömän kyssäri; kuuluuko tuolla venakopassa olla pieni ylipaine, kun öljykorkin avaa kone käynnissä?
Nyt: M-B S204 C180 CDI AMG -13
Ennen: BMW 316i -89 | 206 1.4 S-Edition -04 | 207 Sport 110 -06 | 207 RC -08 | M-B A180 Urban -13

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: 207 - Tehottomuus (THP)
« Vastaus #68 : 21.03.2012, 18:26:06 »
Kyllä ne vähän tuppaa huohottamaan.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Benkku

  • Vieras
Vs: 207 - Tehottomuus (THP)
« Vastaus #69 : 21.03.2012, 20:21:00 »
Nuo konehuoneesta otetut videot eivät ole kovin hyviä...

FFT taajuusanalyysi kertoo mikä siellä ääntää (männänhelmat, venttiilipainimet, ketju jne.), kun tietää pyörintänopeuden (taajuus), toki perustaajuus on sekin selvitettävissä ääninäytteestä.

Legge

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • M-B C180 CDI
Vs: 207 - Tehottomuus (THP)
« Vastaus #70 : 22.03.2012, 09:54:41 »
Mutta siihen tarvitsee CSI-tiimin ;) Tyytyminen on pösöfoorumilaisiin. Vielä yksi video kovemmilla kierroksilla, jossa naputtava ääni ei oikeastaan kuulu alussa, mutta voimistuu selvästi kuskin puolelle päädyttäessä:

http://www.youtube.com/watch?v=yJKSwvQYOrA&feature=youtu.be

Auto kyllä tuntuu kulkevan ihan mukavasti Forte-käsittelyn jälkeen. Eilen testailin runsaasti, enkä saanut kyykkäämään kertaakaan. Muutenkin lähtee lusikka pohjassa kuin vanhoina hyvinä aikoina.
Nyt: M-B S204 C180 CDI AMG -13
Ennen: BMW 316i -89 | 206 1.4 S-Edition -04 | 207 Sport 110 -06 | 207 RC -08 | M-B A180 Urban -13

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 115
Vs: 207 - Tehottomuus (THP)
« Vastaus #71 : 24.03.2012, 19:43:03 »
Nyt edistyi homma mun osalta. Ahtoputkesta löytyi pieni reikä ja imupuolen ohjaukseen liittyvän solenoidiventtiilin suodattimesta löytyi "nukkaa" ja metallin paloja. Tehottomuus ei kuitenkaan korjaantunut. Nokka-akselien ajoitus tarkastettiin myös ja hienosäädettiin sekä kokeiltiin toista hukkaporttia. Kiitoksia vaan Jykelle :)
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 115
Vs: 207 - Tehottomuus (THP)
« Vastaus #72 : 24.03.2012, 23:15:30 »
Niin ja alipainepumppu toimii myös. Kuva venttiilistä:

[ylläpito on poistanut liitteen]
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Benkku

  • Vieras
Vs: 207 - Tehottomuus (THP)
« Vastaus #73 : 25.03.2012, 02:05:08 »
Jaa, mistähän lienevät nuo laakerimetalli liuskoilta näyttävät palaset peräisin?

Legge

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • M-B C180 CDI
Vs: 207 - Tehottomuus (THP)
« Vastaus #74 : 26.03.2012, 11:51:45 »
Onko tuo solenoidiventtiili siis VVT-systeemistä? Tuumittiin tässä huoltamon kanssa, voisiko oma nakutus kuulua sieltä suunnalta. Yleensä ääni on ollut kuitenkin hieman erilainen näissä tapauksissa. Ilmeisesti särisevämpi, eikä noin säännöllinen kuin minulla. Luulisi, että ääni olisi myös helppo paikallistaa tuohon nokka-akselin päähän.

EDIT: Näköjään tuolla 407-alueellakin keskustellaan VVT-nokkapyörän nakutuksesta, mutta siinä se taitaa olla enemmänkin ominaisuus kuin vika.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2012, 12:33:46, kirjoittanut Legge »
Nyt: M-B S204 C180 CDI AMG -13
Ennen: BMW 316i -89 | 206 1.4 S-Edition -04 | 207 Sport 110 -06 | 207 RC -08 | M-B A180 Urban -13