Kirjoittaja Aihe: 508 - Vanne- ja rengaskoot  (Luettu 6596 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
508 - Vanne- ja rengaskoot
« : 01.10.2011, 10:13:26 »
Mitkä mitat 508:n vanteissa on pulttijaossa ja mitä pitää huomioida että vanne mahtuu jarrun ympärille? Vai mahtuvatko kaikki 16" vanteet jarrun puolesta tuohon?

Tarvitaanko tuohon jotain sovituspaloja?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: 508 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #1 : 01.10.2011, 19:27:40 »
16" vanteessa ET47. Keskireikä lienee 65. Itse ostin tarvikealut ET45. 308:ssa alkup. et oli 27 ja tarvikevanne oli et25.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Aapelinen

  • Vieras
Vs: 508 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #2 : 11.10.2011, 11:42:59 »
Alkuperäinen rengaskokohan on 215/60/16. Muistaakseni ei rekisteriotteessa tätä ollut mutta istuukohan 225/55/16 tähän? Virkavallalla/katsastajalla ei mahda tulla tästä moitittavaa kuitenkaan...

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 508 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #3 : 11.10.2011, 18:18:18 »
Entäs saako laittaa 205/60/16 talvirenkaaksi?

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 762
Vs: 508 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #4 : 12.10.2011, 22:38:10 »
Mutta siis saa laittaa vai kuinka? Talvinakkeina kapeammat kun on paremmat ja minua ei pätkän vertaa kiinosta näyttävätkö nakeilta tai muiltakaan lihatuotteilta. Ulkonäköseikat rengastuksessa ovat EVVK.

Saa laittaa. Mitään muuta käytännön eroa et huomaan kun mittarivirheen muuttumisen suuremmaksi.
Lain puitteissa voit liikkua rengaskoissa joka mitassa yhden koon suuntaan tai toiseen ettei tarvitse tehdä muutosrekisteröintiä. Eli voit laittaa koon kapeampia/leveämpiä tai vastaavasti korkeampia tai matalampia. Vannekokoakin voi kasvattaa tai pienentää yhden koon verran ilman katsastusta, mutta tässä tapauksessa minimivannekoko on jarrujen takia 16".

Seikka mikä on otettava jossain laajuudessa huomioon - en tiedä onko asialla mitään käytännön merkitystä, on ESP:n toiminta rengaskoon muuttuessa. Se kun olettaa renkaan olevan tietyn vierintäkehän sisällä toimiakseen täysin oikein. Todennäkäisesti tämä seikka on kuitenkin pelkkää 'lillukanvartta'.
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 508 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #5 : 13.10.2011, 19:09:11 »
Mutta eikös tuo ole sama korkeus kuin se 215? Vai ymmärränkö jotain väärin?

Mitä merkitystä on tolla ET luvulla?
« Viimeksi muokattu: 13.10.2011, 19:32:35, kirjoittanut drinkalot »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 751
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #6 : 13.10.2011, 19:25:39 »
http://www.rengasnuora.fi/rengasinfo/rengaslaskuri/

Et ymmärrä väärin, mutta tuo laskuri on pätevä. ;) 16" halkaisijan ero 215/60 vs. 205/60 on 12 mm, auton korkeudessa 6 mm.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 762
Vs: 508 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #7 : 13.10.2011, 21:55:39 »
Mutta eikös tuo ole sama korkeus kuin se 215? Vai ymmärränkö jotain väärin?

Mitä merkitystä on tolla ET luvulla?

215 = renkaan nimellisleveys (mm), 55 = profiilisuhde (% / leveydestä) 16 = vanteen tuumakoko
Esimerkkinä koko 215/55 R16 on käytännössä kehältään saman mittainen kuin 205/60 R16.

ET = OFFSET = Etäisyys vanteen kiinnityslaipasta vanteen keskilinjaan (mm)
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 508 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #8 : 20.10.2011, 17:18:11 »
Otin nyt sitten 205/60/16 Hakkapeliitta 7:t. Liikkeessäkin totesivat, että pito on niillä parempi kuin 215:llä.

Renkaat ja aluvanteet yhteensä töineen ja tarvikkeineen alleasennettuna 1020 €.

Ruotutorppa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 508 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #9 : 25.02.2015, 22:54:56 »
Auto: 2012 508 SW 1,6 e-HDi 2-tronic Allure (käyttöönotto 03/2012, 35 000 km).

Vanteet alkuperäiset Allure 17" ja ns. Feline-mallin 17" (viisimukinen, kaksivärinen). Rengaskoko tehtaan toimittama 215/55-17. Vannekoosta ei tietoa.

Kesäkumit suli alta uskomattoman nopeasti, juuri kaksieuroisella mittailin ja totesin, ettei näillä Michelineillä enää lapsiperhettä kesällä kuskata. Pösön vanne on kiusallinen ulos pullistuva: näyttävä mutta esim meillä perheessä rouva ei aina muista, että parkkihallin rampeissa ym takapyörä ei käännettäessä seuraakaan etupyörän ajolinjaa ja seurauksena on vanteen skraadu. Nyt kumeja ostaessa, olisiko näkemyksiä mitkä valita
- paljonko rengasta voi leventää tuolla vanteella, jonka leveys on, niin mikähän se on?
- TM:n mukaan 508:ssa melu lisääntyy rajusti kun rengas levenee ja väkisin myös madaltuu - onko tosiaan näin?
- joissain renkaissa on ns. vannesuoja, pieni rengasmainen uloke, jotain apua kanttariin nojaillessa?
- parhaita ja sitten gauheimpia kokemuksia kun kumit on vaihdettu uusiin? 

Öljyn hinta muuten näyttää ilahduttavasti vaikuttavan renkaiden hintaan, tyyppikoothan on suorastaan edullisia!

508 sedan

  • Vieras
Vs: 508 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #10 : 28.05.2015, 19:02:49 »
Auto: 2011 508 1,6 (113 000 km).

Ajattelin vaihtaa 215/60/16 renkaat Goodyear efficientgrip performance 205 * 60 * 16 92h.Luulis jyrinän loppuvan.Suomen tiet kun tietää.Laakerit ehjät,pyörät suunnattu.Sivutuuli horjahtelunkin luulis korjaantuvan?Vai mennäänkö metsään ??? 215 leveillä toimitus 3viikoa ehkä saa tai ei.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 991
Vs: 508 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #11 : 28.05.2015, 19:30:54 »
Oliskohan tuossa 508:ssa kuitenkin pienin sallittu renkaan kantavuusindeksi 95 eikä 92? Nopeusluokka H varmaan ainakin VTi120:ssä se mitä valmistajakin suosittelee. Muuten koon muuttaminen on toki sallittu noissa mitoissa, halkaisijan suhteen lähempänä alkuperäistä olisi 205/65R16 ja jos mukavuutta tavoitellaan niin korkeampi profiili sitä tuonee. Sivutuulen vaikutukseen tuolla muutoksella tuskin on vaikutusta.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

508 sedan

  • Vieras
Vs: 508 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #12 : 28.05.2015, 22:09:22 »
Että 65 profiili ois parempi.paljonko rengas kapenee 10mm vai?Oisko 2,5bar sopiva ilmanpaine 205selle.toimiiko toi Goodyear oikeasti??
« Viimeksi muokattu: 28.05.2015, 22:32:08, kirjoittanut 508 sedan »

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 894
Vs: 508 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #13 : 28.05.2015, 22:36:00 »
Minulla on Goodyearit olleet hiljaiset ja sopivan mukavat mutta silti tukevat mutta eri autoissa ja hieman eri kokoisin (Citroen C5 17" ja 308 SW 18") joten koskaan ei tiedä minkälaiset ovat eri kokoluokassa. Nyt ovat tiet kyllä olleet todella karheat joten paras apu on ajaa ajouran sivussa.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 211
Vs: 508 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #14 : 29.05.2015, 08:03:27 »
Vaihdoin vajaa kuukausi sitten loppuun kuluneet Michelin Primacy HP:t Goodyeareihin. Kyllä auto hiljeni, mutta ei muuttunut äänettömäksi. Tiet tosiaan ovat todella karheita. Ajo-ominaisuuksiin ei tullut muutosta vaan GY:t ovat yhtä tanakat kuin M:t.