Kirjoittaja Aihe: Nokka-akselien välinen jakoketju (DV6)  (Luettu 35581 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

X-Parts

  • Vieras
Nokka-akselien välinen jakoketju (DV6)
« : 18.10.2011, 09:18:56 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 207 - Nokka-akselien välinen jakoketju (DV6)


Auto: 2005 307 SW 1,6 HDi 90.

Kyseisessä autossa oli sellainen ongelma, että moottori nytkytti oikein pirusti tyhjäkäynnillä. Ongelma korjaantui lopulta vaihtamalla jakoketju ja kiristin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: Nokka-akselien välinen jakoketju (DV6)
« Vastaus #1 : 20.10.2011, 10:37:49 »
Selvennyksenä todettakoon, että kahdella nokka-akselilla varustetuissa HDi-moottoreissa (DV6TED4 ja DV6ATED4) käytetään kampiakselin ja takimmaisen nokka-akselin hihnapyörien välillä perinteistä jakohihnaa. Nokka-akseleiden välillä puolestaan on ketju ja sillä kiristin.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2017, 17:59:27, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 017
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Nokka-akselien välinen jakoketju (DV6)
« Vastaus #2 : 20.10.2011, 10:55:23 »
Alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa, että tämä 1,6 HDI alkaa kuulua vältettävien moottoreiden sarjaan...

Kannattaa nyt muistaa näiden kauhuskenaarioiden kanssa se että samanlainen rakenne on ollut käytössä jo ainakin 10-vuotta monessa eri HDi moottorissa ja vastaavanlaista ongelmaa esiintyi jo 2001 tai 2002 607 keulalla olleessa 2.2 moottorissa.

Täysin vastaava rakenne löytyy kaikista moniventtiilitekniikalla varustetuista HDi moottoreista, eli 1.6 HDi 90 ja 110, 2.0 HDi 136, 140, 150, 163, 2.2 HDi 133, 170, 204 sekä V6 HDi 2.7 ja 3.0 HDi 204 ja 240.

Ainoat tällä hetkellä tuotannossa olevat moottorit joissa tuota ei ole käytössä on 1.6 HDi 92 ja 112 ja 1.4 HDi 70, niissä kun ei ole kuin kaksi venttiiliä per sylinteri.
« Viimeksi muokattu: 20.10.2011, 10:59:44, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

miccelsson

  • Vieras
Vs: Nokka-akselien välinen jakoketju (DV6)
« Vastaus #3 : 30.10.2011, 00:11:35 »
Auto: 2005 307 SW 1,6 HDi 90.

Itsellä myös samaa vikaa, rapinaa kuuluu jakopään puolelta. Lueskelin volkkaripalstaa ja samaa vikaa myös siellä, moottorivauriossa kuluttajavalituslautakunta oli antanut lausunnon ""Osa on niin sanotusti huoltovapaa, eikä sille ole määritelty vaihtoväliä. Osan olisi lautakunnan käsityksen mukaan tullut kestää huomattavasti suurempi määrä ajokilometrejä. Mikään ei viittaa siihen, että kuluttaja olisi omalla toiminnallaan tai laiminlyönnillään voinut aiheuttaa ketjun kiristimen rikkoontumista" Eikö tässäkin ole samasta kyse, onko kukaan vienyt asiaa pitemmälle? ?nko kyseisille moottoreille aiheutunut tuhoja jos antaa rallattaa vaan?

Millainen homma on vaihtaa kiristin ja ketju ja paljonko jäi osille hintaa?

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: Nokka-akselien välinen jakoketju (DV6)
« Vastaus #4 : 30.10.2011, 10:25:13 »
Auto: 2007 407 SW 1,6 HDi 110 (131 000 km).

Moro!

Ketju katkesi ajossa. Vaihtoon meni kiristin, ketju, toinen nokka-akseli, kaksi keinuvipua ja jakohihnan ratas. Venttiilit ovat kohtisuoraan mäntiä vasten, niin venttiilit selviävät yleensä. Sulakkeena ovat juuri nuo keinuvivut. ketju ei varoitellut ennen katkeamistaan. Liikkeessä sanottiin, että ketjun vaihtoväli on 240 t km. En kyllä ole mistään huolto ohjelmasta saanut varmistusta tähän. Onko muilla tullut vastaan?? Niin ne kustannukset 1800e. Itselleni tosin vain osa onneksi. Tuo kilometrimäärä on se milloin ketju katkesi. Nyt on 30 t km lisää.
Nyt 2008 Active Vti82 ja Active e-HDi92 2Tronic - ex 407 SW 1,6HDi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: Nokka-akselien välinen jakoketju (DV6)
« Vastaus #5 : 27.06.2012, 22:51:09 »
Auto: 2007 407 SW 1,6 HDi 110.

Omaan autoon remppa tehtiin liikkeessä, mutta näin venttiilikopan avattuna. Tarvitsee purkaa ruiskutus suuttimet ja niille tulevat korkeapaine putket. Venttiilikoppa ja jakopäästä ainakin yläosan suojat. Sanoivat korjaamolla, että voi olla suuttimet joskus lujaa kiinni. Valmistajan ohje on, että kun korkeapaine putket otetaan irti, niin ne pitäisi vaihtaa uusiin. Tätä ei kuitenkaan oltu tehty, tai ainakaan laskussa ei ollut uusia putkia veloitettu. :) Todennäköisesti olisi laskutettu jos olisi vaihdettu. Ilmeisesti korkeapaine putkien irroituksen takia pitaa irroittaa myös ilmanputsari ja muuta asiaan liittyvää. Ei tämä nyt kattava selostus ole, mutta antaa toivottavasti jonkinlaisen käsityksen.  Lisäksi tietysti nokka-akselit pitää irroittaa. Ketjurattaat ovat kiinteä osa akseleita.
Nyt 2008 Active Vti82 ja Active e-HDi92 2Tronic - ex 407 SW 1,6HDi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

miccelsson

  • Vieras
Vs: Nokka-akselien välinen jakoketju (DV6)
« Vastaus #6 : 24.06.2013, 18:24:19 »
Auto: 2005 307 SW 1,6 HDi 90 (220 000 km).

Tuli ruvettua ketjun vaihtoon, kun rupesi olemaan niin karmea ääni jakopäästä, eikä tähänhätään olisi huotoaikojakaan saanut--> tuloksena kiristimen muovit viitenä kappaleena, ketju otti pelkästään kiristinholkkiin, myös miehekkäät urat välikannessa, jossa nokat kiinni, ei olisi pitkään kestänyt. Olisiko arvon voorumilaisilla kuvaa nokkien rattaiden ajoitusmerkeistä, näyttäisi että olisi kaikkien oppien mukaan kohdallaan, mutta mihin suuntaan merkkien kuuluisi näyttää? Otin siinä asennossa irti, eikä ketju ainakaan irtiottaessa ole päässyt hyppäämään, mutta jos löytyisi kuvaa niin hyvä. Kiristysmomentit löytyy...

miccelsson

  • Vieras
Vs: Nokka-akselien välinen jakoketju (DV6)
« Vastaus #7 : 24.06.2013, 19:32:31 »
Itse itselleni vasteten, ketjussa olevat keltaiset lenkit olivatkin kohdistusmerkit, kiitos silti...