Kirjoittaja Aihe: Pyöränpultit  (Luettu 38634 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 451
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #30 : 29.11.2013, 12:03:45 »
Motonetin myymän paketin mukaan se onkin tarkoitettu niin, että pitkällä varrella avataan ja lyhyellä kiristetään  ;)
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Janus

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #31 : 29.11.2013, 16:21:33 »
Kiitokset.
Jälkikiristän huomenna niin en laita ainakaan tiukemmalle...

Continental:n taulukossa on samat 90-100 Nm arvot Peugeot:n kohdalla.

Kun tunnut tietävän, niin onko kaikissa uusissa Peugeot:ssa nykyään alkuperäisvanteissa tämmäiset prikalliset pultit?

Service Box:n dokumentin B2GB0103P0 mukaan 508:n pelti- ja kevytmetallivanteiden kiristysmomentti on 100 Nm kuten käytännössä kaikkien muidenkin Peugeot-mallien (pl. Boxerin 15-tuumaisten vanteiden 160 Nm ja 16-tuumaisten 180 Nm). Joidenkin auto- ja vannemallien kohdalla on mainittu myös 90 Nm, mutta käytännössä siis tuo 100 Nm sopii niillekin.

Itselläni on ollut tapana laittaa (ne Peugeotin vanteet, joille ilmoitettu kiristysmomentti on 85-100 Nm) momenttiavaimella 110 Nm:iin, niin ainakaan eivät jää liian löysälle ja toisaalta vanteet ja pultit eivät ko. kiristysmomentista vielä kärsi ja lisäksi pultit saa auki ristikkoavaimellakin esim. rengasrikon sattuessa.
508 RXH vm. 2013 (ed. Passat 4Motion Variant Sportline -06)
Entiset ranskikset: 406 SR GrW (-01), 406 SR (-98), 405 GTX (-93), BX (-90)
ja vielä vanhemmat: Ascona 1,3i (-87), Fiat Punto (-83)

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 494
  • Motion&Emotion
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #32 : 29.11.2013, 16:40:13 »
On ainakin 407 aluvanteissa. Ja 208 peltivanteissa myös. ;)
Peugeot 406 2.0 Hdi 2000 522tkm

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 093
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #33 : 29.11.2013, 17:07:26 »
Kun momentiksi ilmoitetaan  85-100 Nm, niin miksi täytyy ylittää annettu arvo?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 860
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #34 : 29.11.2013, 17:13:55 »
Kun tunnut tietävän, niin onko kaikissa uusissa Peugeot:ssa nykyään alkuperäisvanteissa tämmäiset prikalliset pultit?

Mikä nyt on "uusi", sillä samanlaiset prikalliset ne on tuossa meitin 1007:kin Pökö-aluissa. Ja kun yksi talvidonitseista päätti hiljattain sitten vuotaa, jouduttiin turvautumaan vararenkaaseen, niin siinä varamunkin vanteessa oli oikein tarrakuvakin että vararenkaan peltivanne kiinnitetään noilla samoilla prikallisilla, vaikka se prikka jääkin "leijumaan" irtonaisena :o
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #35 : 29.11.2013, 17:36:34 »
Kun momentiksi ilmoitetaan  85-100 Nm, niin miksi täytyy ylittää annettu arvo?

Vaikka siltä varalta, että ei ole täyttä varmuutta siitä, että momenttiavaimen kalibrointi on kohdallaan? Parempi laittaa hiukan kireämmälle kuin jättää liian löysälle. Pyöränpultin tapauksessa esim. 10 Nm:n ylitys kiristystiukkuudessa ei aiheuta mitään haittaa (kyse on kuitenkin ihan eri luokan ylityksessä kuin joissakin rengasliikkeissä, joissa pultit laitetaan niin kireälle, ettei niitä meinaa saada auki edes tehokkaalla pulttipyssyllä).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 093
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #36 : 29.11.2013, 18:09:15 »
Tuollainen momenttiavain joutaa Stenan romulavalle jos siihen ei voi luottaa ;)
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #37 : 29.11.2013, 18:19:57 »
Oli tämä ainakin uutena tarkka TM:n testin mukaan, mutta eipä ole tullut kalibroitua koskaan. :-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #38 : 29.11.2013, 20:23:31 »
Paljonkos momenteissa olikaan heittoa ko. testissä ? Ostin myös Bilteman momenttiavaimen samalla perusteella :)

Minäkin kiristän 110Nm momenttiin pyöränpultit. Tuohan ei sitten mikään älytön tiukkuus ole, joten käsivaralla vetää varmasti tiukempaan! Nyt täytyy muistaa, että pyöränpulttien kiristysmomentin suhteen ollaan kuitenkin ihan eri tarkkuuksissa kuin vaikka öljypohjan tai kannenpulttien kiristämisessä. Ristikkoavaimella yhdellä kädellä vääntäen tulee aikalailla sopiva tiukkuus.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + 406 GW HDi (RHZ) -04 + C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 898
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #39 : 29.11.2013, 20:29:03 »
Missä näitä saa kalibroitua? Tarkoittanee samaa kuin että saa tietää paljon heittää?

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 571
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #40 : 29.11.2013, 21:15:08 »
Mä laitan 95 nm.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC

Present time 2 x Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver and red

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #41 : 29.11.2013, 21:35:38 »
Paljonkos momenteissa olikaan heittoa ko. testissä ? Ostin myös Bilteman momenttiavaimen samalla perusteella :)

En enää muista, ei tainnut kuitenkaan kovin paljon olla - ainakaan siinä testatussa yksilössä. Tuota Bilteman avainta on vuosien mittaan tullut käytettyä monessakin kohteessa, joten kaipa sen voisi kalibroidakin välillä, jos sopiva ja edullinen paikka siihen löytyy.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

AMC

  • Vieras
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #42 : 24.10.2015, 10:57:44 »
Auto: xxxx 407 SW 2,0 HDi.

Millaiset pultit peltivanteella kuuluisi olla?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 147
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #43 : 24.10.2015, 14:30:51 »
Ainakin ne on periaatteessa lyhyemmät koska pelti on ohuempaa aluvalu. "Kärkikulmasta" en osaa sanoa, saattaa olla erilainen, myös leveydessä voi olla eroja.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 457
Vs: Pyöränpultit
« Vastaus #44 : 26.10.2015, 14:50:49 »
Mulla ainakin hyvin pitkälle kuvan mukaiset peltivanteissa, ei tosin yhtä kiiltävät ;)

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Sisustus/Ulkopuoli/Vanteenruuvit-10-kpl-2000019202/
Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti